زنجبیل یکی از سالم‌ترین و در عین حال خوش‌مزه ترین ادویه‌های کره زمین است. خواص زنجبیل بسیار زیاد است. این گیاه حاوی مواد مغذی و ترکیبات فعال طبیعی است که فواید بسیاری برای بدن و مغزتان دارد. انتخاب نوع استفاده از زنجبیل با شماست؛ آن را در غذا بریزید یا به صورت دمنوش و غیره مصرف کنید. خواص زنجبیل به قدری متنوع است که ارزش آن را دارد به روش‌های مختلف از این گیاه فوق‌العاده استفاده کنید. فواید زیاد زنجبیل باعث شده که از قرن‌های گذشته تا به امروز حتی در علم پزشکی هم  استفاده شود.

در این مقاله قصد داریم ۱۱ مورد از خواص زنجبیل را که دانشمندان تایید کرده‌اند با هم بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.خواص زنجبیل را بهتر و بیشتر بشناسید و از این ماده مفید و خوش‌طعم و عطر در نوشیدنی‌ها، غذاها و… بهره ببرید.

خواص زنجبیل - زنجبیل با کیفیت

۱. ماده‌ای با خواص دارویی قدرتمند

زادگاه گیاه زنجبیل کشور چین است. زنجبیل متعلق به دسته گیاهان زنجیبِرِیسی (Zingiberaceae) است و با زردچوبه، هل و گالانگال از یک خانواده هستند. ریزوم (قسمتی از ساقه که زیر زمین قرار دارد) بخشی است که ما به عنوان زنجبیل می‌شناسیم و از آن استفاده می‌کنیم. اغلب به این قسمت، ریشهٔ زنجبیل یا همان زنجبیل می‌گویند.

این گیاه تاریخچه طولانی، در زمینه استفاده‌های پزشکی در طب سنتی یا به عنوان جایگزینی برای داروهای امروزی دارد. چند نمونه از مصارف این ماده کمک به هضم غذا، کاهش علائم حالت تهوع و کمک به مقابله با نشانه‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی است. زنجبیل را می‌توان به صورت تازه، خشک، پودر یا حتی از روغن آن استفاده کرد. خواص این ماده به قدری است که حتی از آن گاهی در غذاهای فرآوری شده و مواد آرایشی هم استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین ماده‌ای که از زنجبیل گرفته شده و عطر و طعم بی‌نظیری دارد روغن آن است. روغن زنجبیل یکی از ترکیبات اصلی این گیاه است که بیشتر خاصیت دارویی را در خود دارد. این روغن دارای اثرات ضد التهابی و حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است.

در مالتینا بخوانید:

معرفی روش‌های موثر کاهش چروک‌های دور چشم.

۲. درمان حالت تهوع

به نظر می‌رسد زنجبیل تاثیر خیلی زیادی در درمان حالت تهوع دارد. به عنوان مثال، این گیاه تاریخچه طولانی در استفاده برای بیمارانی دارد که دچار دریازدگی شده‌اند. شواهدی هم وجود دارد که نشان‌دهندهٔ تاثیرات مشابه این گیاه با داروهای شیمیایی است.

یکی دیگر از خواص زنجبیل، استفاده از آن برای رفع حالت تهوع بیماران بعد از جراحی و بیماران مبتلا به سرطان بعد از شیمی درمانی است. اما بیش‌ترین تاثیر آن، رفع حالت تهوع در خانم‌های باردار است ، بخصوص حالت تهوعی را که صبح‌ به آن‌ها دست می‌دهد  برطرف می‌کند. طبق ۱۲ تحقیقی که بر روی هزار و ۲۷۸ خانم باردار انجام شده، ۱.۱ تا ۱.۵ گرم زنجبیل می‌تواند آثار حالت تهوع در دوران بارداری را تا حد مطلوبی کاهش دهد.

اگرچه زنجبیل یک ماده طبیعی و بی‌خطر است، اما برای استفاده مقدار زیاد آن در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی معتقدند که استفاده زیاد از این ماده می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد، اما تا الان هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که این فرضیه را تایید کند. در هر حال شما برای مصرف این ماده دریافت بهره کافی از خواص زنجبیل، باید با پزشک‌تان مشورت کنید. یادتان نرود! خواص زنجبیل زیاد و متنوع است اما بدون مشورت پزشک، مصرف آن درست نیست.

خواص زنجبیل - پودر زنجبیل

۳. کاهش دردهای عضلانی

طبق مشاهدات، یکی از خواص زنجبیل، کاهش دردهای عضلانی ناشی از فعالیت‌های بدنی مثل ورزش کردن می‌شود. در یک مطالعه ثابت شد که، مصرف روزانه ۲ گرم زنجبیل به مدت ۱۱ روز موجب کاهش دردهای عضلانی در افرادی می‌شود که بیشتر، تمرینات مفصلی انجام می‌دهند.

شاید تاثیر کاهش دردهای عضلانی زنجبیل به یکباره نباشد، اما حتما در صورت مصرف مداوم شاهد کاهش درد ناحیه عضلانی خواهیم بود. محققین معتقدند تاثیر تسکین درد زنجبیل با قابلیت ضد التهابی آن ایجاد می‌شود.

۴. کمک به درمان آرتروز

متاسفانه امروزه آرتروز تبدیل به یک بیماری رایج و همه‌گیر شده است. این بیماری مفاصل را درگیر کرده و باعث تخریب آن‌ها و سختی در حرکت اعضای بدن بیمار می‌شوذ. از دیگر خواص زنجبیل، می‌توان به تاثیر آن در درمان آرتروز اشاره کرد. در یک آزمایش کنترل شده که بر روی ۲۴۷ بیمار انجام گرفت، افرادی که از عصارهٔ زنجبیل استفاده کرده بودند، نسبت به بقیه بیماران درد کم‌تری داشته و داروی کم‌تری هم مصرف می‌کردند.

مطالعه‌ای دیگر هم نشان داد که ترکیبی از روغن زنجبیل، مصطکی، دارچین و روغن کنجد در صورت استفاده موضعی در بیماران مبتلا به آرتروز، درد و سفتی حرکت مفاصل را کاهش می‌دهد. پس خواص زنجبیل در دردهای آرتروز هم مفید است.

۵. کاهش قند خون و بیماری‌ های قلبی

با اینکه نتایج این دسته از تحقیقات کاملا جدید هستند، اما طبق این تحقیقات مبارزه با دیابت هم یکی از خواص زنجبیل به شمار می‌رود. در مطالعه‌ای که اخیرا در سال ۲۰۱۵ انجام شد، ۴۱ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ را مورد آزمایش قرار دادند. هرکدام از آن‌ها روزانه ۲ گرم پودر زنجبیل مصرف کردند و پس از مدتی قند خونشان ۱۲٪ کاهش یافت.  در کمال تعجب فاکتور  HbA1c (یک فاکتور نشان دهنده میزان قند خون در بلند مدت) خون آن‌ها در طول ۱۲ هفته ۱۰٪ کاهش داشت.

 مصرف زنجبیل در این بیماران  کاهش ۲۸٪  ApoB/ApoAI و کاهش ۲۳٪ لیپوپروتئین‌های اکسیده شده در خون را نشان می‌داد. این دو مورد ذکر شده عوامل خطرناک برای بیماری‌های قلبی هستند. با این حال، توجه داشته باشید این نتایج از یک تحقیق مختصر به دست آمده است. با اینکه نتایج این تحقیق فوق العاده چشمگیر هستند، اما قبل از هر تصمیمی باید نتایج آن در یک تحقیق وسیع‌تر و جامع تایید شوند.

خواص زنجبیل

۶. درمان سوء هاضمه مزمن

علائم سوء هاضمه مزمن، دردهای مکرر و احساس ناراحتی در قسمت بالای معده است. اعتقاد بر این است که تخلیه نشدن به موقع معده، عامل اصلی سوء هاضمه است. نکته جالب این است که مشخص شده مصرف زنجبیل در افراد مبتلا به سوء هاضمه باعث سرعت بخشیدن به تخلیه محتویات معده می‌شود.

در یک تحقیق بر روی افراد مبتلا به این بیماری، بعد از خوردن سوپ حاوی زنجبیل، زمان تخلیه معده این افراد از ۱۶دقیقه به ۱۲ دقیقه کاهش یافت. و در مطالعه‌ای دیگر بر روی ۲۴ فرد سالم، مصرف ۱.۲ گرم پودر زنجبیل قبل از غذا سرعت تخلیه معده را ۵۰٪ سرعت بخشید.

۷. کاهش قابل توجه درد قاعدگی

درد قاعدگی به دردهایی گفته می‌شود که یک خانم در چرخه قاعدگی خود احساس می‌کند. یکی از راه‌های سنتی کاهش دردهای قاعدگی، استفاده از زنجبیل است. در یک تحقیق به ۱۵۰ نفر خانم تجویز شد که در طول ۳ روز اول قاعدگی خود یک گرم پودر زنجبیل مصرف کنند. مشخص شد که تاثیر مصرف زنجبیل در این دوران به اندازه داروهایی مثل مفنامیک اسید و ایبوپروفن است.

۸. کاهش کلسترول خون

مقادیر بالای لیپوپروتئین‌های LDL (کلسترول بد خون) با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. غذایی که می‌خورید تاثیر مستقیم بر LDL خون دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین خواص زنجبیل، تاثیر آن در کمک به کاهش کلسترول بد خون است. در تحقیقی دیگر با مصرف سه گرم پودر زنجبیل از سوی ۸۵ نفر بیمار مبتلا به کلسترول خون، طی ۴۵ روز کاهش چمش‌گیر و رضایت بخش LDL خون در این افراد را نشان داد.

این تحقیق الهام گرفته از مطالعه‌ای دیگر بر روی موش‌های مبتلا به پرکاری تیروئید بود. که در آن تاثیر زنجبیل بر روی موش‌ها مانند تاثیر داروی آتروواستاتین (داروی کاهش چربی خون) بود. هر دو تحقیق نشان‌‌دهندهٔ کاهش کلسترول و چربی‌های تریگلیسرید خون با مصرف زنجبیل هستند.

خواص زنجبیل - دمنوش زنجبیل

۹. جلوگیری از ابتلا به سرطان

سرطان یک بیماری بسیار جدی است که با رشد بی‌رویه سلول‌های غیرطبیعی بوجود می‌آید. از دیگر خواص زنجبیل می‌توان به قابلیت آن در جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان اشاره کرد.

ماده‌ٔ گینجرول (Gingerol – 6) که در زنجبیل خام یافت می‌شود، تاثیر ضد سرطانی دارد. در یک تحقیق که بر روی ۳۰ نفر انجام شد، مصرف روزانه ۲ گرم عصاره زنجبیل به طور قابل توجهی مولکول‌های سیگنالینگ التهابی روده بزرگ را در این افراد کاهش داد.

با این حال یک تحقیق جامع‌تر که بر روی افراد در معرض خطر سرطان روده قرار داشتند، این یافته‌ها را تایید نکرده است. شواهدی هرچند محدود، وجود دارند که امکان تاثیر زنجبیل در برابر سرطان لوزالمعده و سینه را نشان می‌دهند. با این حال تحقیقات بیشتری لازم است.

خواندن این مقاله را از دست ندهید:

از سرطان سینه نترسید | مواد غذایی مفید برای پیشگیری از آن

۱۰. بهبود عملکرد مغز و مقابله با آلزایمر

استرس و التهاب‌ مزمن سلول‌های عصبی می‌تواند روند پیری را سرعت ببخشد. دانشمندان معتقدند این دو مورد از عوامل اصلی ابتلا به آلزایمر هستند. برخی مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهند که، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فعال زیستی موجود در زنجبیل می‌توانند واکنش‌های التهابی را که در مغز رخ می‌دهند مهار کنند.

به علاوه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند، زنجبیل می‌تواند عملکرد مغز را به طور مستقیم تقویت کند. در یک تحقیق علمی بر روی ۶۰ زن میانسال، مصرف عصاره زنجبیل با بهبود زمان واکنش و عملکرد حافظهٔ آن‌هاهمراه بود. ضمنا مطالعات زیادی در مورد حیوانات وجود دارد، که نشان می‌دهد خواص زنجبیل می‌تواند باعث کاهش سرعت پیری مغز شود، و از عملکرد آن محافظت کند.

۱۱. مقابله با عفونت‌ ها

گینجرول که یک ماده فعال زیستی موجود در زنجبیل تازه است به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ها کمک کند. در واقع، عصاره زنجبیل می‌تواند رشد بسیاری از انواع باکتری‌ها را مهار کند.

یکی دیگر از خواص زنجبیل این است که، در برابر باکتری‌های دهانی که به بیماری‌های التهابی در لثه منجر می‌شوند مقاوم است و دهان را در مقابل این باکتری‌ها ایمن می‌کند. به علاوه زنجبیل می‌تواند بدن را در برابر ویروس RSV(یک ویروس تنفسی، که بیشتر در بین کودکان شایع است و از سال دوم زندگیشان آن‌ها را درگیر می‌کند.)، که یک ویروس عامل عفونت تنفسی است مقاوم کند.

معرفی محصول

در ادامه قصد داریم چند محصول با کیفیت و مرغوب را به شما معرفی کنیم که برای تهیه آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت مالتینا (واسط خریداران ایرانی و آمازون آمریکا) مراجعه کنید.

ریشه گیاهی زنجبیل هربال نیچرز وِی(Premium Herbal  nature’s way Ginger Root)

خواص زنجبیل - Premium Herbal Ginger Root

لینک خرید

  • این محصول حاوی ۰.۸ درصد ماده گینجرول (Gingerol) است که به تسکین درد معده  کمک می‌کند.
  • این محصول کاملا گیاهی است و در ساختار کپسول‌های آن از مواد نگهدارنده، نمک، نشاسته و طعم‌دهنده‌های مصنوعی استفاده نشده است.

مکمل ریشه زنجبیل، جینجر روت(NOW Supplements, Ginger Root)

خواص زنجبیل - NOW Supplements, Ginger Root

لینک خرید

  • محصولی با کیفیت تولید شده در شرکت نیوفودز (Now Foods).
  • حاوی ۱۰۰ عدد کپسول.
  • و دارای کد ساخت: ۷۳۳۷۳۹۰۴۶۸۰۲.

در مالتینا، محصولات و مکمل‌های گیاهی بسیار مفیدی از عصاره زنجبیل موجود است که با سر زدن به وبسایت و نگاهی به ویژگی‌های آنها به خوبی می‌توانید به گزینه مورد نظر خود دست پیدا کنید. علاوه بر محصولاتی که معرفی شد، گزینه‌های دیگری هم در دسترس هستند که مشاهده آنها خالی از لطف نخواهد بود:

ریشه زنجبیل پوریتانز پراید (Puritans Pride Ginger Root)

خواص زنجبیل - Puritans Pride Ginger Root 550 Mg, 200 Count

لینک خرید

  • این محصول با استفاده از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه تهیه شده است.
  • با بیش از ۴۰ سال سابقه خدمت رسانی و تجارت با ۱۹ میلیون مشتری.

    مکمل گیاهی ارگانیک زنجبیل اورگانز وایلد هاروست(Oregon’s Wild Harvest Ginger Organic)

خواص زنجبیل - Oregon's Wild Harvest Ginger Organic Herbal Supplement, 90 Countلینک خرید

  • این کپسول ها حاوی زنجبیل ارگانیک با کیفیت است که تازه خشک شده تا از نگهداری روغن های طبیعی درون آن نیز اطمینان حاصل شود.
  • باعث بهبود هضم غذا می‌شود.
  • از حالت تهوع ناشی از حرکت جلوگیری می کند.

 

برای خرید این محصولات می‌توانید به وبسایت مالتینا مراجعه کنید. برای خواندن مطالب متنوع دیگر حتما به صفحه اصلی وبلاگ ما سر بزنید.

منبع: healthline