بهترین تعریفی که من درباره‌ی برندهای تجاری شنیده‌ام این است: «تنها دلیلی که باعث ایجاد برندهای مختلف می‌شود، سود بیشتر است.»

دانستن اینکه چرا شما باید برند تجاری مخصوص به خود را داشته باشید، باعث وضوح و شفافیت مسائلی مانند چگونگی انجام این کار می‌شود و به ایجاد فرهنگ سازمانی و تعیین محصولات و خدمات پیشنهادی کمک می‌کند. برندهای تجاری معمولاً به دنبال تمایز، برقراری ارتباطات مثبت و رشد هستند. آنها سعی می‌کنند اهدافی روشن و قانع‌کننده برای خود داشته باشند. برندهای تجاری معمولاً دوست دارند خود را در سطح جهانی مطرح کنند و مشتریان بین‌المللی به دست آورند. این موارد، تفاوت بین برنده‌ها و بازنده‌ها در بازی‌های اقتصادی را مشخص می‌کند.

ارزشمندترین برندهای دنیا

مجله Forbes همه‌ساله لیست ۵۰۰ برند برتر جهان را از لحاظ ارزش مالی منتشر می کند و اگرچه هنوز این لیست برای سال ۲۰۱۹ منتشر نشده، اما وضعیت فعلی ارزش برندها در بورس‌ها و بازارهای مالی بین‌المللی تقریبا مشخص است. معمولا در این رتبه‌بندی ۵۰۰تایی، جایگاه ۱۰ شرکت برتر، متعلق به شرکت های فعال در حوزه فناوری است اما برخی شرکت‌های حوزه خرده‌فروشی، مواد غذایی و خودروسازی نیز در مقاطعی به رده‌های بالای این جدول نزدیک می‌شوند.

در این مقاله، ابتدا تعدادی از شرکت‌های برتر جهانی را به شما معرفی می‌کنیم، سپس به معرفی چند شرکت موفق ایرانی که در عرصه‌ی جهانی فعالیت می‌کنند و شناخته‌شده هستند می‌پردازیم.

ارزشمندترین برندهای جهان

آمازون

دفتر مرکزی آمازون

ارزش برند آمازون در حال حاضر ۱۵۰.۸ میلیارد دلار و نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش داشته است. این شرکت سال گذشته در جایگاه سوم قرار داشت. آمازون با افزایش ۴۷ درصدی ارزش سهام خود در سال ۲۰۱۷، بزرگترین کسب‌وکار آنلاین از نظر درآمدی و سرمایه‌ای بوده است. این شرکت فراتر از یک خرده‌فروش آنلاین، زیرساخت‌های الکترونیکی را تولید می‌کند و در حال پخش موسیقی و ویدئو است.

علاوه بر این، در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۱۳.۷ میلیارد دلار مواد غذایی به صورت دیجیتال از این شرکت خریداری شده است. این شرکت سعی می‌کند در بیشتر زمینه‌ها فعالیت گسترده‌ای داشته باشد و بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد.

اپل

مقر اصلی اپل

ارزش فعلی این برند ۱۴۶.۳ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش داشته است. اپل سال گذشته نیز مانند امسال در جایگاه دوم قرار داشت. شرکت «اپل» پس از کاهش ۲۷ درصدی سهامش در سال ۲۰۱۷ توانست امسال هم در این رتبه‌بندی، جایگاه دوم را به دست آورد.

تقریباً دو سوم از درآمد این شرکت مربوط به گوشی‌های آیفون است. اگر اپل قصد دارد سال آینده هم در جایگاه دوم قرار گیرد، ضروری است که این تلفن‌ها فروش خوبی داشته باشند. گوشی‌های اپل در سراسر جهان طرفداران فراوانی دارد و افراد بسیاری از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.

گوگل

مقر اصلی شرکت گوگل

ارزش برند گوگل ۱۲۰.۹ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. البته گوگل در سال گذشته رتبه‌ی اول را داشت! گوگل با وجود عملکرد بهتر از انتظارات در سال ۲۰۱۷، از مقام اول به سوم تنزل یافته است.

در پایان امسال گوگل در تلاش است تا دوباره به رتبه‌ی اول دست پیدا کند، زیرا در حالی که در جست‌وجوی اینترنتی و فناوری، قدمت و سابقه‌ی درخشانی دارد، طبق گزارش‌ها، برای حوزه‌های دیگر انرژی زیادی نمی‌گذارد. گوگل یکی از معروف‌ترین برندهای تجاری در دنیا نیز محسوب می‌شود.

سامسونگ

مقر اصلی شرکت سامسونگ

ارزش برند سامسونگ ۹۲.۳ میلیارد دلار و نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشته است، که در نوع خود بی‌نظیر است. سامسونگ در سال گذشته رتبه‌ی ۶ را در اختیار داشت، ولی امسال در رتبه‌ی بالاتری قرار گرفته است تا خود را به عنوان یکی از قوی‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان معرفی کند.

سامسونگ علاوه بر تلفن‌های گلکسی، تبلت، تلویزیون، لوازم خانگی، سیستم‌های امنیتی و انواع مختلفی از وسایل جانبی دیگر را ارائه می‌دهد. شرکت سامسونگ توانسته در زمینه‌های مختلف، محصولات باکیفیتی ارائه دهد و مشتریان خاص خود را پیدا کند.

فیس‌‌بوک

مقر اصلی شرکت فیسبوک

ارزش برند فیس‌بوک ۸۹.۷ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیر ۴۵ درصدی مواجه بوده است. همچنین این شرکت در سال گذشته رتبه‌ی ۹ را به خود اختصاص داده بود. طبق گزارش‌ها، این برند از تسلط محتوای دیجیتال سود می‌برد. فیس‌بوک توانست بین مردم جهان محبوبیت فراوانی به دست آورد و جایگاه خود را تا این حد بالا ببرد.

AT&T

مقر اصلی شرکت AT&T

ارزش برند این شرکت ۸۲.۴ میلیارد دلار است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است. البته باید ذکر کرد که رتبه‌ی شرکت AT&T در سال گذشته ۴ بوده است. ارزش «AT&T»، مانند شرکت «ورزیون» نسبت به سال ۲۰۱۷، ۵ درصد کاهش داشته و احتمالا به همین دلیل رتبه‌اش تنزل یافته است. این برند برای رفع این تنزل، تصمیم به گسترش بخش سرگرمی‌های خود گرفته است.

حال به معرفی برخی برندهای معروف ایرانی می‌پردازیم:

برترین برندهای ایران

کاله

شرکت کاله مازندران

«کاله» یک شرکت لبنی، غذایی و نوشیدنی ایرانی واقع در آمل است. این شرکت به عنوان یکی از ۵۰ برند تجاری برتر دنیا شناخته شده است. کاله توسط صنایع غذایی «سولیکو» در سال ۱۹۹۱ به عنوان یک شرکت مواد غذایی صنعتی تأسیس شد. در سال ۲۰۱۳، ۲۶ درصد از بازار پنیر ایران را در اختیار داشت و توانست به سرعت بین مردم ایران جا باز کند. علاوه بر آمل، در تهران، عراق، امارات متحده‌ی عربی، ایالات متحده، آلمان، کویت، عمان، عربستان، انگلستان و روسیه نیز نمایندگی دارد.

محصولات کاله با نام‌های مختلف از جمله ماست سون، پمینا، جیتو، بریموند، سوربون، دلیس، آنا، پینکا، نری و سون‌تن فروخته می‌شود. محصولات لبنی کاله در سراسر کشور در دسترس هستند و افراد به راحتی می‌توانند این محصولات را خریداری کنند. گروه کاله هر روز حدود ۱۳۵۰ تن محصول را به فروش می‌رساند.

پارس خزر

شرکت پارس خزر

شرکت صنعتی پارس خزر تولید و فروش لوازم خانگی کوچک برقی را بر عهده دارد. محصولات آن عبارتند از: پلوپز، کولر، جاروبرقی، آون تستر، چرخ گوشت، آبمیوه‌گیری، غذاساز، بخارشوی، بخاری برقی، چای‌ساز، ساندویچ‌ساز، دستگاه تصفیه‌ی آب، اجاق‌های الکتریکی، سشوار و دستگاه ماساژور.

این شرکت محصولات خود را به آلمان، انگلستان، دانمارک، اتریش، هلند و ایتالیا صادر می‌کند. پارس خزر محصولات خود را از طریق نمایندگی‌هایی که در آلمان، بریتانیا، انگلستان، کانادا، عراق، افغانستان و اوکراین دارد نیز به فروش می‌رساند. شرکت صنعتی پارس خزر قبلاً به عنوان شرکت پارس توشیبا شناخته می‌شد و در نوامبر سال ۱۹۸۲ نام خود را به شرکت صنعتی پارس خزر تغییر داد. این شرکت در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد و در تهران مستقر است. در اکثر خانه‌های ایرانی محصولات این برند دیده می‌شود.

زر ماکارون

گروه صنعتی زر شامل شرکت کارخانه‌های زر ماکارون، شرکت زر ماکارون و شرکت نوشین‌ساز است که فعالیت خود را از طریق تأسیس شرکت و کارخانه‌های زر در سال ۱۹۹۳ شروع کرد. این شرکت به عنوان اولین کارخانه‌ی ایرانی در سال ۲۰۰۳ به تولید آرد مخصوص ماکارونی (سمولینا) پرداخت. با استفاده از ماشین‌آلات اروپایی پیشرفته، توانست دامنه‌ی صنایع غذایی خود را با کیفیتی بالا توسعه دهد. این شرکت که در کرج واقع است، توانست با تولید آرد مخصوص ماکارونی (سمولینا) خود را به عنوان یک شرکت ایرانی موفق مطرح کند.

گندم که غنی از ویتامین B است، مغذی‌ترین ماده‌ی غذایی به شمار می‌رود. گندم را پس از گذر از مراحل کاشت، داشت و برداشت به سیلوها می‌برند و پس از پاکسازی، در آسیاب‌ها به آرد تبدیل می‌کنند. تمام بخش‌ها توسط PLC کنترل شده و تمامی فعالیت‌ها بدون دخالت مستقیم نیروی انسانی و با سیستم‌های کاملاً هوشمند صورت می‌گیرد. این شرکت محصولات غذایی دیگری نیز تولید می‌کند.

گروه صنعتی پاکشو

شرکت هولدینگ پاکشو
گروه صنعتی پاکشو (سهامی عام) در سال ۱۳۵۱ به مدد تلاش و کوشش های شبانه روزی وی و جمعی از مهندسین و متخصصین ایرانی وعده ای از همراهانش بنیان گذاشته شد. گروه صنعتی پاکشو با به کارگیری دانش فنی روز و همکاران متخصص و دلسوز خود، در حال حاضر به عنوان یک شرکت پیشتاز و نوآور در صنعت شوینده ایران مطرح است و از آن می توان به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت های بخش خصوصی ایران در زمینه مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی نام برد.
تولیدات این شرکت با نام های گلرنگ، اوه، سافتلن، مریدنت و هوم پلاس در بازار ایران و نزد مصرف کنندگان ایرانی، جایگاه ویژه ای دارد و در عین حال به بازار سایر کشورهای جهان نیز راه یافته است.