کودکان بیش فعال چه خصوصیاتی دارند و بهترین نوع رفتار با آن‌ها چیست؟ آیا فرزند شما بیش فعال است؟ تقریباً هر والدینی به این پرسش پاسخ مثبت می‌دهند. اما قبل از اینکه فکر کنید می‌توانید به این ویژگی فرزند خود ببالید، سعی کنید آن را بهتر درک نمایید. بی ثباتی و هیجانی بودن، اداره کردن بچه‌های پر تحرک را دشوار می‌کند و بیشتر اوقات خواهید دید که آن‌ها با انرژی بی حد و حصر خود دست به فعالیت‌هایی می‌زنند که گاه زندگی را دشوار می‌سازد.

یک کودک پرتحرک ممکن است با توجه به انرژی که دارد، حتی با نشستن روی صندلی نیز مشکل داشته باشد. او همچنین می‌تواند با انجام دادن کارها بدون اندیشیدن، نتایجی بعضا جبران ناپذیری را رقم بزند.
احتمالا اکنون فکر می‌کنید که بیش فعالی صفت مثبتی برای کودکان نیست. اما کمی فکر کنید! بیش فعالی کودکان می‌تواند چندان “بد” نباشد. اما باید بدانید که او ممکن است نیاز به کمی توجه و صبر بیشتری داشته باشد تا انرژی و روند فکر خود را تغییر دهد.

کودکان بیش فعال

بیش فعالی چیست؟

چگونه کودکان بیش فعال را تشخیص دهیم؟

کودکان بیش فعال در گوش دادن به موارد زیر و یا دنبال کردن آن‌ها مشکل دارند:

  • آن‌ها نمی‌توانند در صندلی‌های خود بنشینند و زیاد حرکت کنند.
  • آن‌ها زیاد صحبت می‌کنند یا مکالمات افراد دیگر را قطع می‌کنند.
  • کودکان بیش فعال، دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند یا روال گام به گام را انجام نمی‌دهند.
  • آن‌ها غافلگیر کننده و پر انرژی هستند.
  • آن‌ها به راحتی می‌توانند نگران، ناامید، عصبانی و غمگین شوند.

بیش فعالی مربوط به مغز است. از این رو، بهترین راه برای کودکان بیش فعال، آرامش بخشیدن به او است. بنابراین، به فرزند خود کمک کنید تا توجه کند، بهتر تمرکز نماید و مقداری از تحرک خود کم کند. می‌دانید چگونه؟ ما در ادامه مطلب به شما کمک می‌کنیم تا نحوه برخورد با کودکان بیش فعال را بیاموزید:

۵ راه آسان برای اداره کودکان بیش فعال

انرژی کودکان بیش فعال را برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ای پیدا کنید تا انرژی آن‌ها را خنثی کرده و ذهن آنها را آرام نماید. کودکان باید بدوند و بازی کنند. در کلاس‌هایی سرمایه گذاری کنید که به آن‌ها کمک می‌کند تا از انرژی خود به منظور انجام فعالیت بدنی استفاده کنند و ذهن خود را تسکین دهند. همچنین می‌توانید باکس‌های تفریحی برای آن‌ها خریداری کنید تا آن‌ها بتوانند فعالیت مغزی انجام دهند. این به تقویت مهارت‌های حافظه‌ای و تمرکز آن‌ها کمک می‌کند.

کودکان بیش فعال

اجازه دهید تا انرژی کودکان بیش فعال به کار گرفته شده و آزاد شود.

با فرزند خود با یک روش ساده صحبت کنید

توجه کامل خود را به آن‌ها اختصاص دهید و به نگرانی‌ها، علاقه‌ها و دلهره‌های آن‌ها گوش فرا دهید. همچنین از آن‌ها بخواهید لیسیت از کارهای روزانه‌ای که باید انجام دهند، تهیه کنند و دستورالعمل انجام آن‌ها را نیز مشخص کنند.

به کودکان بیش فعال کمک کنید تا با احساسات‌شان کنار بیایند

کودکان مبتلا به بیش فعالی، در فائق آمدن به عصبانیت، غم و نگرانی مسیر دشواری پیش رو دارند. به آن‌ها کمک کنید تا با احساسات خود کنار بیایند و به آن‌ها بگویید چه چیزی خوب است و چه چیز بد.

آن‌ها را آرام کنید

حواس پرتی آن‌ها را به حداقل برسانید. آن‌ها را به محیط‌های سرسبز ببرید. فقط صبور باشید، نفس عمیق بکشید، مصمم باشید که او را آرام کنید و از سطح انرژی بالای آن‌ها به خوبی استفاده نمایید.

از رفتار درمانی بهره بگیرید

آن‌ها می‌توانند با کمک روش‌های علمی و حرفه‌ای، به برقراری نظم در زندگی کودکان بیش فعال کمک کنند. بهترین راه برای مقابله با یک کودک بیش فعال، درگیر کردن ذهن و بدن او و هدایت انرژی آن‌ها است.

کودکان بیش فعال

رفتار درمانی یکی از تکنیک های کاهش علائم در کودکان بیش فعال است که باید به آن پرداخته شود.

نحوه مدیریت کودکان بیش فعال در کلاس و مدرسه

آیا بیش فعالی کودک و مهار مداوم فرزند شما باعث ایجاد مشکل در خانه و مدرسه شده است؟ راهکارهای زیر می‌تواند به کنترل فعالیت حرکتی و بیش فعالی و کاهش اضطراب کودک، معلمان و والدینش کمک کند:

شکافی میان کودکان بیش فعال و سایرین ایجاد نکنید

درست است که گاهی جلوگیری از زمان بازی و از این دست موارد می‌تواند به عنوان مجازاتی برای کودکان بیش فعال باشد، اما این کار ایده‌ای چندان درست و کارآمد نخواهد بود. در حقیقت جلوگیری از این فعالیت‌ها، می‌تواند بیش فعالی را بدتر و تشدید نماید. اگر نیاز به ایجاد نظم و انضباط در یک کودک بیش فعال دارید، یک روش جایگزین پیدا کنید. به عنوان مثال می‌توانید وظیفه خالی کردن زباله‌ها پس از مدرسه را به او اختصاص دهید. توجه داشته باشید که دانش آموزانی که بیش فعالی دارند برای از بین بردن انرژی اضافی به فعالیت بدنی نیاز دارند.

کودکان بیش فعال را با دوستانشان همراه سازید

سعی کنید کودک بیش فعال را با دوستان همتای خود هماهنگ سازید. به عنوان مثال می‌توانید دو کودک بیش فعال را با یکدیگر وادار به انجام برخی از امور مربوط به کلاس نمایید؛ مانند پاک کردن تخته سیاه.

اجازه دهید کودک بیش فعال سر کلاس بایستد

برای کودکان بیش فعال مکانی را در نظر بگیرید که در صورت امکان، او بتواند بایستد. این کار به او اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز بتواند بخشی از انرژی خود را به این صورت تخلیه کند.

توجه او را به جزئیات معطوف کنید

اگر کودک شما پیش از ورود به خانه شتاب می‌کند، از او بخواهید تا کمی به جزئیات کارهایی که قرار است انجام دهد، جلب نماید. این کار به او یاد می‌دهد که برای جلوگیری از انجام اشتباهات ناپسند که می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد، به جزئیات توجه کند.

کودکان بیش فعال

برای معطوف ساختن کودکان بیش فعال به موضوعی خاص، باید شرایط را فراهم ساخته و همیشه به این کودکان شانس دومی داد.

به کودکان بیش فعال شانس دوم دهید

خطاهای او را نشانه گذاری کنید و یه کودکان بیش فعال شانس‌های دوباره بدهید. این کار به او کمک می‌کند تا دفعه بعد به جزئیات کارهای خود بیشتر توجه نماید.

کلاس یوگا یا تای تای را امتحان کنید

برخی مطالعات کوچک نشان می‌‌دهد که یوگا ممکن است برای مبتلایان به ADHD مفید باشد. تحقیقات منتشر شده در ۲۰۱۳Trusted Source بهبودهای چشمگیر در بیش فعالی، اضطراب و مشکلات اجتماعی در پسران مبتلا به ADHD که به طور مرتب یوگا تمرین می‌کردند، را گزارش کرده‌اند.

در بیرون از خانه وقت بگذرانید

گذراندن وقت در خارج از خانه می‌تواند برای کودکان مبتلا به ADHD مفید باشد. شواهد محکمی وجود دارد که حتی ۲۰ دقیقه وقت گذراندن در خارج از خانه می‌تواند از میزان انرژی این کودکان به شدت بکاهد. فضای سبز و بودن در طبیعت یکی از بهترین گزینه‌ها خواهند بود.

بیشتر بخوانید : ۵ دلیل برای آن که جلوی گریه کردن کودک را نگیرید

داروهایی طبیعی برای ADHD

رنگ‌های غذایی و مواد نگهدارنده را فراموش کنید

غذاهای جایگزین ممکن است به مدیریت برخی از علائم مرتبط با ADHD کمک کند، از جمله:

  • مشکل در توجه کردن
  • مشکلات ساختاری مغز
  • فراموشی
  • حواس پرتی مداوم

رنگ‌های خوراکی و مواد نگهدارنده ممکن است باعث افزایش رفتار بیش فعالی در برخی از کودکان شود. از غذاهایی با این رنگ‌ها و مواد نگهدارنده خودداری کنید.

از آلرژن‌ها خودداری کنید

رژیم‌های غذایی که آلرژن‌های احتمالی را محدود می‌کنند، ممکن است به بهبود رفتار در برخی از کودکان مبتلا به ADHD کمک کند. اگر گمان می‌کنید فرزند شما آلرژی دارد بهتر است با پزشک متخصص آلرژی تماس بگیرید. اما می‌توانید با اجتناب از این غذاها رفتار آن‌ها را کنترل کنید:

  • شیر و تخم مرغ
  • شکلات
  • غذاهای حاوی سالیسیلات، شامل توت، پودر فلفل، سیب، انگور، پرتقال، هلو، آلو و گوجه فرنگی.
غذاهای مناسب کودکان بیش فعال

غذاهای مناسب کودکان بیش فعال کدامند و چطور می توان با تغذیه صحیح به این کودکان کمک کرد؟

مکمل‌هایی که به درمان مبتلایان به ADHD کمک می‌کنند، کدامند؟

درمان با مکمل‌ها ممکن است به بهبود علائم بیماری ADHD کمک کند. این مکمل‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • فلز روی
  • ال کارنیتین
  • ویتامین B-6
  • منیزیم

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، بیش فعالی در کودکان می‌تواند با توجه به اصول و قواعد صحیح، کنترل شده و انرژی آن‌ها در جهت‌های درست هدایت شود. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این موارد، به تخلیه انرژی کودکان خود کمک شایانی نمایید.

منابع: flintobox ، healthline ، helpguide ، reallove

همین طور بخوانید:

معرفی ویتامین های مورد نیاز کودکان که ۱۰۰% در رشد آن ها موثر است

چقدر با دنیای جذاب لگو آشنایی دارید؟ جدیدترین لگوهای ۲۰۱۹

چرا کودکان بزرگتر نباید از خواهر برادر کوچکشان مراقبت کنند