عبدالرحمن شاهرخ خان که به نام هنری شاهرخ خان شناخته می‌شود، مشهورترین بازیگر، تهیه کننده، مجری و خواننده کشور هندوستان می‌باشد. کارنامه هنری پادشاه بالیوود هندوستان بیش از ۶۵ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی را در خود جای داده است. اولین تجربه بازیگری شاهرخ خان به بازی در فیلم تلویزیونی “آنی جیوس آیت توس آنس این ویچ” باز می‌گردد. شاهرخ خان که در حال حاضر به عنوان سوپر استار بالیوود هند شناخته می‌شود، جوایز داخلی و بین‌المللی زیادی را از آن خود کرده است و با داشتن ۱۴ جایزه بهترین بازیگر مرد از سوی جشنواره فیلم فیر رکورددار این جایزه می‌باشد. با مالتینا همراه باشید تا با زندگینامه جذاب و خواندنی شاهرخ خان بیشتر آشنا شده و بهترین فیلم‌های او را بشناسید.

بیوگرافی شاهرخ خان

شاهرخ خان متولد سال ۱۹۶۵در شهر دهلی نو می‌باشد. او در یک خانواده مسلمان بدنیا آمد و دارای یک خواهر به نام شهناز می‌باشد. پدر شاهرخ به عنوان یکی از فعالان استقلال هندوستان در شهر پیشاور فعالیت می‌کرد و مادرش دختر خوانده یکی از فرماندهان ارتش پاکستان بود که پس از تقسیمات هندوستان و پاکستان به شهر دهلی نو مهاجرت نمودند. خانواده شاهرخ وضعیت مالی متناسبی داشتند و او از همان دوران کودکی به ورزش و تحصیل علاقمند بود و رویای بازیگری در سر نداشت. به درخواست خانواده در دانشگاه رشته اقتصاد را انتخاب کرد و پس از دریافت مدرک لیسانس خود از این رشته، در رشته فیلم سازی مدرک فوق لیسانس خود را گرفت.

بهترین فیلم های شاهرخ خان

شاهرخ خان در کنار خانواده

شاهرخ خان در سن ۱۸ سالگی با دختری به نام گوری چیبر که در آن زمان ۱۴ ساله بود آشنا شد و این دو پس از ملاقات‌هایی چند آشنایی‌های لازم را بدست آوردند و در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۱ با یکدیگر ازدواج نمودند. در اوایل ازدواج این زوج، گوری با بازیگری شاهرخ موافق نبود اما پس از موفقیت‌هایی که شاهرخ خان در اولین فیلمش بدست آورد، نظرش تغییر کرد و به شهر بمبئی آمدند. آنها در حال حاضر دارای سه فرزند به نام‌های آریان، سوهانا و آبرام می‌باشند.

فعالیت‌ های ابتدایی

فعالیت‌های شاهرخ خان در عرصه بازیگری با یادگیری تئاتر زیر نظر بری جان در تئاتر گروه اکشن شروع شد. اولین نقش آفرینی او به عنوان یک بازیگر در عرصه تلویزیون با مجموعهٔ “دل دریا” به کارگردانی لک تاندون صورت گرفت. تاخیراتی در زمینه تولید این مجموعه صورت گرفت و همزمان با این فیلم شاهرخ خان به هنرنمایی در مجموعهٔ تلویزیونی “فاوجی” در سال ۱۹۸۸ پرداخت و این اثر به عنوان اولین فعالیت هنری او شناخته شد.

در این فیلم شاهرخ خان نقش اصلی کماندو آبهیمانیو رأی را به عهده داشت که پس از انتشار این مجموعه مورد تحسین بسیاری از منتقدان را قرار گرفت و از این طریق به شهرت نسبی دست یافت. یک سال پس از این نشر این دو مجموعه تلویزیونی، شاهرخ خان پیشنهاد بازی در سریال “سیرک” عزیزمیرزا را دریافت کرد و پس از آن به بازی درفیلم In Which Annie Gives It Those Ones پرداخت. از نظر منتقدان آن زمان سبک بازی شاهرخ خان تا حدودی به یکی از بازیگران معروف هند به نام “دیلیپ کومار” شباهت داشت که وی یکی از دوستان پدر شاهرخ بود.

فعالیت‌ های حرفه‌ ای

پس از مهاجرت شاهرخ خان و خانواده‌اش به بمبئی درسال۱۹۹۱، وی اولین پیشنهاد بازی در یک فیلم سینمایی را از سوی رازهما مالینی برای فیلم “دل می‌داند” دریافت کرد. همزمان تأخیراتی که در زمینه تولید فیلم وجود داشت، شاهرخ خان به نقش آفرینی در فیلم “دیوانه” به همراهی ریشی کاپور و دیویا بهاراتی پرداخت. این فیلم با نظرات مثبتی از سوی منتقدان همراه بود و لقب دومین فیلم پرفروش سال را بدست آورد. بازی شاهرخ خان در این فیلم، جایزهٔ بهترین بازیگر تازه‌وارد را از جوایز فیلم فیر را برایش به ارمغان آورد. وی سپس فیلم “مانی کال” که برگرفته از کتاب “احمق” داستایوفسکی بود، هنرنمایی کرد.

این فیلم در تئاتر اکران شد و همچنین در “نیویورک فیلم فستیوال” در۸ اکتبر۱۹۹۲ برگزار شده بود، به نمایش درآمد. یک سال بعد شاهرخ خان برای اولین بار به همکاری با جوهی چاولا پرداخت و با هنرنمایی در فیلم کمدی “راجو جنتلمن می‌شود” در عرصه سینما حاضر شد. این دو در حال حاضر رابطه‌ای بسیار دوستانه دارند و به مدد همان آشنایی، چند فیلم دیگر هم با هم بازی کردند. اندکی بعد شاهرخ خان به نقش آفرینی در فیلم “مایا خانم” پرداخت که اقتباسی از کتاب مادام بواری بود.

شاهرخ خان در نقش‌ هایی متفاوت و دریافت جوایز متعدد

شاهرخ خان

دو اسطوره ی سینمای هند در کنار هم

شاهرخ خان در سال ۱۹۹۳ چندین نقش منفی را بازی کرد که مورد استقبال خوبی قرار گرفت. فیلم‌های یک عاشق عقده‌ای، یک جنایتکار، ترس (سومین فیلم پروفروش سال) و بازیگر(چهارمین فیلم پرفروش سال و نامزد بهترین فیلم) از این دسته فیلم‌ها بودند. شاهرخ خان با نقش آفرینی در فیلم بازیگر برای اولین بار موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از سوی فیلم فیر شد. وی در سال ۱۹۹۵ به هنرنمایی در دو فیلم بلاک باستر به نام‌های “کاران آرجون” و “دلشکسته شجاع عروس را می‌برد” پرداخت. او در این فیلم در کنار سلمان خان، آمریش پوری، راکی، کاجول و … قرار گرفت و این فیلم نامزد بهترین فیلم شد و عنوان دومین فیلم پرفروش هند را بدست آورد.

فیلم “دلشکسته شجاع عروس را می‌برد”، با نقد‌های مثبتی از سوی منتقدان روبرو شد و لقب پرفروش‌ترین فیلم در هند و خارج از این کشور را بدست آورد. این فیلم با فروشی بیش از۱.۲ بیلیون دلار در سراسر دنیا، عملکرد موفقیت آمیزی داشت و رکورد طولانی‌ترین مدت اکران در هند را به نام خود ثبت کرد و جوایز متعددی از سوی جشنواره فیلم فیر دریافت نمود. شاهرخ خان با هنرنمایی در این فیلم دومین جایزه بهترین بازیگر مرد را از سوی جشنواره فیلم فیر دریافت کرد.

شهرت بین‌ المللی شاهرخ خان

شاهرخ خان در سال ۱۹۹۶ بر خلاف موفقیت‌هایی فراوانی که در سال ۱۹۹۵ بدست آورده بود، عملکرد خوبی نداشت و در دو فیلم “آقای انگلیسی و خانم هندی” و “تمنا” حضور یافت که چندان موفقیت‌آمیز نبود. سال ۱۹۹۷ برای شاهرخ خان با بازی در فیلم “سرزمین بیگانه” همراه بود که این فیلم عنوان سومین فیلم پرفروش سال و بهترین فیلم را دریافت کرد. اندکی بعد، او در فیلم کمدی رمانتیک “قربان” به نقش آفرینی پرداخت و این فیلم دومین کار مشترک شاهرخ خان و جوهی چاولا بود که در بخش باکس آفیس نسبتا موفقیت آمیز بود.

“دل دیوانه” فعالیت بعدی وی بود که شاهرخ خان برای سومین بار موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر فیلم فیر شد. سال ۱۹۹۸ سال پرکاری برای شاهرخ خان بود و او در سه فیلم نقش‌های متفاوتی را بازی کرد. فیلم کمدی “هم‌شکل” که بسیار موفقیت‌آمیز عمل کرد و شاهرخ خان برای بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش منفی از جشنواره فیلم فیر شد.

فیلم “از اعماق دل” دومین فیلم شاهرخ خان در همین سال بود که در هندوستان به موفقیت چندانی دست نیافت ولی در خارج از هند فروش خوبی را داشت. فیلم بعدی شاهرخ خان به نام “داره یه اتفاقایی میوفته” لقب بهترین فیلم سال در هند را گرفت و به عنوان بلاک باستر همیشگی شناخته شد و شاهرخ خان جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. در سال ۱۹۹۹ شاهرخ خان در فیلم “پادشاه” حضور یافت که توانست جایزه بهترین بازیگر در نقش کمدی را از آن خود کند.

از تاسیس کمپانی فیلم‌ سازی تا بازی در پرهزینه‌ ترین فیلم هند

شاهرخ خان پس از تاسیس اولین کمپانی فیلم سازی خود، فیلم “دل همچنان هندوستانی است” را با بازی خودش و جوهی چاولا اکران نمود که به نسبت دو فیلم قبلی‌اش چندان موفقیت آمیز نبود. کمی بعد فیلم اکشن درام جاش با بازی شاهرخ خان و ایشواریا رای منتشر شد که عملکرد موفقیت آمیزی داشت و فروش داخلی و خارجی خوبی را بدست آورد.

همکاری شاهرخ خان و آمیتاپاچان در فیلم “محبت‌ها” ستایش اکثر منتقدان را برانگیخت و فروش فوق‌العاده‌ای در سرتاسر دنیا داشت. در سال ۲۰۰۱ شاهرخ خان برای اولین بار به تهیه‌کنندگی فیلم “آشوکا” پرداخت که مضمونی تاریخی داشت و جوایز متعددی را کسب کرد. در سال ۲۰۰۲ شاهرخ خان در فیلم “دوداس” نقش آفرینی کرد که این فیلم عنوان پرهزینه‌ترین فیلم هند را از آن خود کرد و جوایز زیادی را نصیب عوامل فیلم و شاهرخ خان نمود. فیلم “من متعلق به توام عزیزم” دیگر فیلم شاهرخ خان در سال ۲۰۰۲ بود.

شاهرخ خان سوپراستار بالیوود هندوستان

بهترین فیلم های شاهرخ خان

شاهرخ خان از موفق ترین بازیگران بالیوود

شاهرخ خان در سال ۲۰۰۳ با هنرنمایی در فیلم‌های “رفته رفته” و “شاید فردایی نباشد”، باز هم تحسین منتقدان را برانگیخت و جوایز خوبی را دریافت کرد. فیلم “رفته رفته” به تهیه کنندگی شاهرخ خان و کارگردانی عزیزمیرزا فروش خوبی در هند و خارج از این کشور داشت. فیلمبرداری “شاید فردایی نباشد” در شهر نیویورک صورت گرفت و دومین فیلم پرفروش سال شد که منتقدان از هنرنمایی شاهرخ خان در نقش آمان ماتور تمجید فراوانی کردند. در سال ۲۰۰۴ شاهرخ خان در سه فیلم بازی کرد که همه نامزد بهترین فیلم شدند و شاهرخ خان نامزد بهترین بازیگر مرد فیلم فیر شد.

فیلم “من کی هستم” به تهیه کنندگی شاهرخ خان عنوان دومین فیلم پرفروش هند را دریافت کرد. “ویر زارا” دومین فیلم شاهرخ خان در آن سال بود که لقب بهترین و پرفروش‌ترین فیلم سال را گرفت و در ۵۵ فستیوال فیلم برلین به نمایش درآمد. “سرزمین مادری” دیگر فیلم شاهرخ خان بود که به نظر بسیاری از منتقدان بهترین فیلم شاهرخ خان تا آن زمان بوده است و نام این فیلم در لیست ده فیلم برتر بالیوودی به چشم می‌خورد.

در سال ۲۰۰۵ شاهرخ خان نسبت به سال‌های قبل کم کار بود و تنها در فیلم “معما” به نقش آفرینی پرداخت که فروش خوبی نداشت اما منتقدان نظرات مثبتی درباره فیلم ارائه کردند. سال ۲۰۰۶ با همکاری شاهرخ خان و کارن جوهر در فیلم “هرگز نگو خداحافظ “همراه بود که جوایز متعدد و نقدهای مختلفی را دریافت کرد. فیلم بعدی شاهرخ خان “دان۱” بود که تا حدودی به فیلمی با همین نام و بازی آمیتاپاچان شباهت داشت و توسط منتقدان مختلفی به مقایسه گذاشته شد. این فیلم پنجمین فیلم پرفروش هند شد و شاهرخ خان عنوان بهترین بازیگر مرد آسیا و جشنواره فیلم فیر را گرفت.

سال ۲۰۰۷ با هنرنمایی در فیلم “برو هند” به تهیه کنندگی جاش راج همراه بود که به لحاظ فروش و انتقادات بسیار موفق عمل کرد و عنوان سومین فیلم پرفروش سال و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای شاهرخ خان به همراه داشت. در همان سال شاهرخ خان در فیلم “ام شانتی ام” بازی کرد که دو نقش متفاوت را به عهده داشت و این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال شد.

در سل ۲۰۰۸ شاهرخ خان به نقش آفرینی در فیلم “خداوند زوج‌ها را می‌سازد” پرداخت که فیلم با نقدهای خوبی همراه بود و علاوه بر فروش بالا، نامزد بهترین فیلم سال شد. فیلم بعدی به نام “مادامیکه زنده‌ام” عملکرد فوق العاده‌ای داشت و عنوان پرفروش‌ترین فیلم هند در خارج از این کشور را بدست آورد. منتقدان نظرات مثبتی درباره فیلم داشتند و شاهرخ خان نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فیر شد.

بهترین فیلم های شاهرخ خان

در سال ۲۰۰۹ همکاری دیگری بین شاهرخ خان و کارن جوهر صورت گرفت و شاهرخ خان به تهیه‌کنندگی و بازی در فیلم “من خان هستم” پرداخت. در این فیلم شاهرخ خان نقش فردی مسلمان که مبتلا به سندرم است و در تلاش برای دیدن رئیس جمهور آمریکاست، را به عهده دارد. او در این زمینه مطالعات زیادی انجام داد و با بیمارانی از این قبیل ملاقات کرد تا این فیلم کار خوبی از آب در بیاید. این فیلم پس از سه احمق دومین فیلم پرفروش سال بود و نقدهای مثبتی نسبت به این فیلم وجود داشت. شاهرخ خان برای بازی در این فیلم موفق به دریافت هشتمین جایزه بهترین بازیگر مرد از سوی جشنواره فیلم فیر شد و رکورد دیلیپ کومار را شکست.

در اوایل سال ۲۰۱۱ شاهرخ خان در فیلم “راوان” با نقش منفی حضور پیدا کرد که پرهزینه ترین فیلم هند تا آن زمان بود و فروش فوق‌العاده‌ای داشت. فیلم بعدی “دان۲ ” بود که شاهرخ خان برای ایفای این نقش تمرینات زیادی را انجام داد و بیشتر بدل‌کاری فیلم را به عهده داشت. این فیلم علاوه بر فروش بالا و نقدهای مثبتی که داشت، در شصت و دومین جشنواره فیلم برلین به نمایش گذاشته شد.

فیلم “قطار چنای” دیگر فیلم شاهرخ خان بود که در سال ۲۰۱۳ تولید شد و سومین فیلم پر فروش هند در همان سال بود. در سال ۲۰۱۴ شاهرخ خان با فیلم “سال نو مبارک” حضور یافت و این فیلم به قدری خوب عمل کرد که عنوان پرفروش‌ترین فیلم در اولین روز از اکران را بدست آورد. فیلم “دلداده” که زوج شاهرخ خان و کاجول در آن به ایفای نقش پرداخته بودند، در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، علی رغم فروش خوبی که داشت، نظر منتقدین را به خود جلب نکرد. سال ۲۰۱۶ شاهرخ خان در فیلم “طرفدار” به ایفای نقش پرداخت که با وجود نقدهای مثبتی که درباره فیلم بیان شد، فروش خوبی بدست نیاورد.

فیلم “رئیس” به کارگردانی راهول دولاکیا و هنرنمایی شاهرخ خان در سال ۲۰۱۷ منتشر شد که فروش خوب و نظرات مثبتی را دریافت کرد. “وقتی هری سجال را دید” دومین فیلم شاهرخ خان در همین سال بود که از نظر بسیاری از منتقدان بدترین فیلم دوران کاری شاهرخ خان بوده است. در سال ۲۰۱۸ شاهرخ خان فیلم “زیرو” را با هزینه بسیار بالایی تولید کرد. اگرچه شاهرخ خان برای بازی در این فیلم جوایز بین‌المللی متعددی دریافت کرد و از نقش‌آفرینی او در این فیلم تقدیر و تمجید به عمل آورده شد، اما فیلم فروش خوبی نداشت و نظرات خوبی را دریافت نکرد.

شاهرخ خان در نقش یک تهیه‌ کننده

شاهرخ خان در سال ۱۹۹۹ به همراهی جوهی چاولا و عزیز میرزا اقدام به ساخت اولین کمپانی فیلم‌سازی خود به نام Dreamz Unlimited نمود که بعدها در سال ۲۰۰۴ به Red Chilies Entertainment تغییر نام داد و همسر شاهرخ خان نیز در کنار همسرش وارد عرصه تهیه کنندگی شد. “من کی هستم” اولین فیلم تهیه شده توسط این کمپانی بود که علاوه بر دریافت عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال، نامزد ده جایزه جشنواره فیلم فیر شد و جایزه بهترین کارگردانی موسیقی را گرفت.

فیلم بعدی به نام معما نیز عملکرد خوبی داشت و از این فیلم به عنوان نمایند هند در مراسم اسکار یاد می‌شود. از جمله فیلم‌های تهیه شده توسط این کمپانی می‌توان به دل‌های هندوستانی، من کی هستم، معما، آشوکا، یک به علاوه دو میشه چهار و … اشاره کرد.

شاهرخ خان در کنار سلمان خان دو سوپراستار سینمای هند

بهترین فیلم های شاهرخ خان

من به عنوان نویسنده این مطلب یکی از طرفداران پروپا قرص شاهرخ خان هستم و به شخصه نقش‌‌آفرینی او را در آثار مختلف ستودنی می‌دانم. هنرنمایی او از دیرباز خیلی از فیلم‌دوستان را به سینمای بالیوود علاقه‌مند کرده است. پنج اثر از بهترین فیلم های شاهرخ خان را مورد بررسی قرار داده ایم که در ادامه می خوانیم:

وییر و زارا Veer-Zaara 2004

فیلمی عاشقانه که روابط دو طرف تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور هند و پاکستان قرار گرفته است. درامی که اشکتان را در می‌آورد، داستان دلدادگی که از شیرینی به تلخی می‌گراید و در آخر دو معشوق را بهم می رساند. خلبان نیروی هواپیمایی هند دل به دختر پاکستانی می‌بندد که قبل از دیدار آن تحت تاثیر نفر سومی وجود داشته است. سرانجام پاپوشی برای وییر ساخته می‌شود و به جرم جاسوسی برای هند در خاک پاکستان به زندان می‌افتد. یک وکیل پاکستانی جوان به دنبال اثبات بی‌گناهی او با داستان غم‌انگیزعشق وییر و زارا آشنا می‌شود.

چاک دی ایندیا! Chak De India 2007

10 years of Chak De India: Writer Jaideep Sahni feels a lot has ...

قصه زندگی بازیکن هاکی می‌که پس از شهرت، زندگی حرفه‌ای در پیش نمی‌گیرد و در نهایت بدنام می‌گردد. سپس از دنیای ورزش دور می‌شود تا اینکه یک تیم هاکی دختران از او درخواست کمک می‌کنند. او این بار قدر فرصت پیش آمده را می‌داند با آموزش این تیم به شهرت بالایی می‌رسد.

زیرو Zero 2019

مردی ۳۸ ساله و خوش قلب که در یافتن شریک زندگی خود دچار مشکل شده است. البته مشکل کوتاه قد بودن زیرو در این اتفاق بی تاثیر نیست اما نگاه او برای اهداف زندگیش جذابیت زیادی برای بیننده دارد. با اینکه این فیلم آنچنان مورد توجه قرار نگرفت و فروش چندانی نداشت اما طرفداران به خوبی از این فیلم استقبال نمودند.

دلداده Dilwale 2015

Dilwale Enters List Of Highest Foreign Grossers in 10 Days - video ...

کالی داستان ما فرزند ارشد یک خانواده خلافکار بوده که در کار خود تبحر ویژه‌ای هم داشته است. اما رییس گروه مافیای دوم شهر دختری دارد که در یک جریان تصادفی به دل کالی راه پیدا می کند. زیاده خواهی پدران این دو جوان آنها را ابزاری برای پیشبرد اهدافشان تبدیل کرد و در نهایت سرنوشت آنها را دوباره کنار هم قرار داد.

من خان هستم My Name is Khan 2010

فردی مسلمان که هزاران کیلومتر را طی کرده تا خود را به آمریکا و رییس جمهور این کشور برساند تا اعلام کند مسلمانان تروریست نیستند. یکی از چالش برانگیزترین نقش‌های شاهرخ خان همین فیلم بود که نقش یک فرد مبتلا به سندروم آسپرگر ا بازی می کرد. او توانست به خوبی جنبه های مثبت این مشکل را نشان دهد و اثری فاخر به کارنامه خود اضافه نماید.

9 Years to Shahrukh Khan's My Name Is Khan : Huge Records in ...

فیلم‌شناسی

 فیلم دیوانه در نقش راجا ساهی سال ۱۹۹۲
 فیلم معجزه در نقش سوندرسری واستاوا سال ۱۹۹۲
 فیلم دل می‌داند در نقش کاران سینگ سال ۱۹۹۲
 فیلم راجو ثروتمند می‌شود در نقش راج سال ۱۹۹۲
 فیلم دل آشنا در نقش کاران سال ۱۹۹۲
 فیلم مایا خانم در نقش لالیت کومار سال ۱۹۹۳
 فیلم عموی شاه در نقش آنیل باسال سال ۱۹۹۳
 فیلم بازیگر در نقش ویکی ملهوترا و آجای شرما سال ۱۹۹۳
 فیلم نخستین سرمستی در عشق در نقش سونیل سال ۱۹۹۳
 فیلم ترس در نقش راهول مهرا سال ۱۹۹۳
 فیلم گاهی آره گاهی نه در نقش سونیل سال ۱۹۹۳
 فیلم آنجا در نقش ویجی آگنیهوتری سال ۱۹۹۴
 فیلم کاران آرجون در نقش آرجون سینگ سال ۱۹۹۵
 فیلم دنیای دیوانه در نقش راهول سینگ سال ۱۹۹۵
 فیلم گودو در نقش گودو بهادر سال ۱۹۹۵
 فیلم اوه عزیزم اینجا هند است در نقش قهرمان سال ۱۹۹۵
 فیلم دلشکسته شجاع عروس را می‌برد در نقش راج ملهوترا سال ۱۹۹۵
 فیلم رام می‌راند در نقش رام جانه سال ۱۹۹۵
 فیلم سه گانگی در نقش رمی سینگ سال ۱۹۹۵
 فیلم آقای انگلیسی خانم هندی در نقش ویکرام سال ۱۹۹۶
 فیلم آرزو در نقش روپ راتوره سال ۱۹۹۶
 فیلم ارتش در نقش آرجون سال ۱۹۹۶
 فیلم کویلا در نقش شانکر سال ۱۹۹۷
 فیلم بله قربان در نقش راهول جشی سال ۱۹۹۷
 فیلم سرزمین بیگانه در نقش آرجون ساگار سال ۱۹۹۷
 فیلم دل دیوانه است در نقش راهول سال ۱۹۹۷
 فیلم هم شکل در نقش بابلو چودری سال ۱۹۹۸
 فیلم از اعماق دل در نقش امارکانت ورما سال ۱۹۹۸
 فیلم داره یه اتفاقایی میوفته در نقش راهول کانا سال ۱۹۹۸
 فیلم پادشاه در نقش راج سال ۱۹۹۹
 فیلم گاجا گمینی در نقش شاهرخ سال ۲۰۰۰
 فیلم دل همچنان هندوستانی است در نقش آجای بخشی سال ۲۰۰۰
 فیلم هی رام در نقش امجد علی خان سال ۲۰۰۰
 فیلم جنون در نقش مکس دیاس سال ۲۰۰۰
 فیلم هر دلی که عاشق بشه در نقش راهول سال ۲۰۰۰
 فیلم محبت‌ها در نقش راج آریان ملهوترا سال ۲۰۰۰
 فیلم یک به علاوه دو میشه چهار در نقش آرون ورما سال ۲۰۰۱
 فیلم آشوکا در نقش آشوکا سال ۲۰۰۱
 فیلم گاهی خوشی گاهی غم در نقش راهول ریچاند سال ۲۰۰۱
 فیلم ساتیا در نقش یشوانت رائو سال ۲۰۰۲
 فیلم من مال تو هستم عزیزم در نقش گوپال سال ۲۰۰۲
 فیلم دوداس در نقش دوداس موکرجی سال ۲۰۰۲
 فیلم قدرت در نقش جی سینگ سال ۲۰۰۲
 فیلم رفته رفته در نقش راج ماتور سال ۲۰۰۳
 فیلم شاید فردایی نباشد در نقش آمان ماتور سال ۲۰۰۳
 فیلم یک لحظه جدایی در نقش دوشانت سال ۲۰۰۴
 فیلم من اکنون اینجایم در نقش رام پرساد شرما سال ۲۰۰۴
 فیلم ویر زارا در نقش ویر پرتاب سینگ سال ۲۰۰۴
 فیلم سرزمین مادری در نقش مهان بارگاو سال ۲۰۰۴
 فیلم معما در نقش کیشنلال سال ۲۰۰۵
 فیلم زمان عذاب در نقش چهره ویژه سال ۲۰۰۵
 فیلم هرگز نگو خداحافظ در نقش دوساران سال ۲۰۰۶
 فیلم دان ۱ در نقش دان سال ۲۰۰۶
 فیلم هند به پیش در نقش کبیرخان سال ۲۰۰۷
 فیلم ام شانتی ام در نقش ام پرکاش ماکیجا سال ۲۰۰۷
 فیلم خداوند زوج‌ها را می‌سازد در نقش سوریندر ساهنی سال ۲۰۰۸
 فیلم بیلوی آرایشگر در نقش ساحرخان سال ۲۰۰۹
 فیلم داماد پیدا شد در نقش پاوان راج سال ۲۰۱۰
 فیلم من خان هستم در نقش رضوان خان سال ۲۰۱۰
 فیلم را وان در نقش جی وان سال ۲۰۱۱
 فیلم دان ۲ در نقش دان سال ۲۰۱۱
 فیلم تا وقتی که زنده‌ام در نقش سمر آناند سال ۲۰۱۲
 فیلم قطار چنای در نقش راهول سال ۲۰۱۳
 فیلم سال نو مبارک در نقش چاندرا موهان سال ۲۰۱۴
 فیلم دلداده در نقش کالی سال ۲۰۱۵
 فیلم طرفدار در نقش گاراو چاندنا سال ۲۰۱۶
 فیلم قلب سخت در نقش طاهر تالیان خان سال ۲۰۱۶
 فیلم زندگی عزیز در نقش جهانگیر خان سال ۲۰۱۶
 فیلم رئیس در نقش ماهیرا خان سال ۲۰۱۷
 فیلم تیوبلایت با حضور افتخاری سال ۲۰۱۷
 فیلم وقتی هری سجال را دید در نقش هری سینگ نهرا سال ۲۰۱۷
 فیلم زیرو در نقش بایوا سینگ سال ۲۰۱۸

جوایز و افتخارات فیلم فیر

شاهرخ خان

 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دیوانه در سال ۱۹۹۳
 دریافت جایزه برای بهترین بازیگر مرد برای فیلم بازیگر در سال ۱۹۹۴
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر در نقش منفی برای فیلم ترس در سال ۱۹۹۴
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از دید منتقدان برای فیلم گاهی آره گاهی نه در سال ۱۹۹۵
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم گاهی آره گاهی نه در سال ۱۹۹۵
 دریافت جایزه بهترین اجرا در نقش منفی برای فیلم انجام در سال ۱۹۹۵
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دلشکسته شجاع عروس را می‌برد در سال ۱۹۹۶
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم بله قربان در سال ۱۹۹۸
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دل دیوانه است در سال ۱۹۹۸
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم داره یه اتفاقایی میوفته در سال ۱۹۹۸
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش منفی برای فیلم هم شکل در سال ۱۹۹۹
 نامزد دریافت جایزه بهترین کمدین برای فیلم پادشاه در سال ۲۰۰۰
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از دید منتقدان برای فیلم محبت‌ها در سال ۲۰۰۱
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم محبت‌ها در سال ۲۰۰۱
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم گاهی خوشی گاهی غم در سال ۲۰۰۲
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دوداس در سال ۲۰۰۳
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم شاید فردایی نباشد در سال ۲۰۰۴
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم من کی هستم در سال ۲۰۰۵
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم ویر زارا در سال ۲۰۰۵
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم سرزمین مادری در سال ۲۰۰۵
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم هرگز نگو خداحافظ سال ۲۰۰۷
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دان ۱ سال ۲۰۰۷
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم هند به پیش در سال ۲۰۰۸
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم ام شانتی ام در سال ۲۰۰۸
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم خداوند زوج‌ها را می‌سازد در سال ۲۰۰۹
 دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم من خان هستم در سال ۲۰۱۱
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دان ۲ در سال ۲۰۱۲
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم مادامیکه زنده‌ام در سال ۲۰۱۳
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم قطار چنای در سال ۲۰۱۵
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم دلداده در سال ۲۰۱۶
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم طرفدار در سال ۲۰۱۷
 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم رئیس در سال ۲۰۱۸

لطفا برای مشاهده موضوعات بیشتر از قسمت های مختلف وبلاگ مالتینا دیدن نمایید. بخش هنر و سینمای جهان مملو از مطالب مشابه‌ای است که مدت زیادی می‌تواند شما را سرگرم نماید و بر اطلاعات شما بیافزاید. علاقه مندان به دنیای سینمای هندوستان کم نیستند، پس با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه‌های اجتماعی موجب خوشحالی آنها شوید. در پایان نظرات و سوالات خود را از طریق درج کامنت با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی:

بهترین فیلم های هندی که باید ببینید + دانلود آهنگ فیلم

۱۰ فیلم سینمای بالیوود که در تاریخ سینمای جهان ماندگار شدند!

دانلود ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما جهان