میل به زیبا بودن و زیبا ماندن در سرشت بشر نهاده شده است و همه‌ی ما به‌طور غریزی دوست داریم زیبا دیده شویم و احساس طراوت و شادابی کنیم. بهترین ماسک های طبیعی صورت به افراد در سنین مختلف، کمک می‌کنند تا کیفیت پوست صورت خود را بهبود بخشند و ظاهری مطلوب‌تر داشته باشند.

در این مقاله ۱۰ تا از بهترین ماسک های طبیعی صورت را به شما معرفی می‌کنیم. می‌توانید این ماسک‌ها را به راحتی در منزل تهیه کنید و با استفاده از آنها، چهره‌ای زیباتر، جوان‌تر، شاداب‌تر و جذاب‌تر داشته باشید.

مؤثرترین ماسک های طبیعی صورت

۱. ماسک شیر و عسل

ماسک صورت

عسل یکی از مواد بسیار مفید برای پوست است و ترکیب آن را در بیشتر ماسک‌های طبیعی صورت می‌بینیم. ماسک شیر و عسل، از شیر، عسل و همچنین مقداری روغن زیتون تشکیل شده است.

ابتدا عسل را کمی روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا نرم‌تر از فرم اولیه‌ی خود شود. سپس مواد فوق را به ترتیب با نسبت ۱، ۲ و ۲ (قاشق غذاخوری یا هر پیمانه‌ی دیگری که مایلید) مخلوط کنید.

اکنون این ماسک طبیعی را بر روی پوست خود قرار دهید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان باقی بماند. بعد از گذشت این مدت می‌توانید صورت‌تان را با آب ولرم شست‌وشو دهید و خشک کنید.

۲. ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ و خیار

ماسک صورت

اگر می‌خواهید پوستی درخشان و براق داشته باشید، ماسک سفیده‌ی تخم‌مرغ که سرشار از بیوتین است و خیار که گزینه‌ای عالی از میان ماسک‌های طبیعی صورت خواهد بود. برای تهیه‌ی این ماسک طبیعی خانگی به خیار، شیر و سفیده‌ی تخم‌مرغ نیاز خواهید داشت.

ابتدا یک خیار را آب‌گیری کنید و به آن یک قاشق شیر بیفزایید. سپس نصف سفیده‌ی تخم‌مرغ را نیز به این محلول اضافه کنید. ترکیب ماسک را به خوبی هم بزنید و سپس به کمک پنبه روی پوست صورت یا دست‌های خود قرار دهید (توجه کنید که باید این ماسک را روی صورت ماساژ دهید. اگر آن را روی صورت‌تان رها کنید، سفیده‌ی تخم‌مرغ به سرعت خشک می‌شود و تأثیر معکوس خواهد داشت.).

پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماساژ دادن ماسک روی صورت، صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و سپس از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. این ماسک، پوست شما را درخشان می‌کند و جلوه‌ای جذاب به آن می‌بخشد.

۳. ماسک صورت گندم، جو و عسل

ماسک طبیعی صورت

همان‌طور که گفتیم عسل یکی از مواد ثابت ماسک‌های طبیعی صورت است. در این ماسک نیز که خاصیت لیفتینگ و سفت کردن پوست صورت را دارد، ترکیبی از گندم، جو و عسل را خواهیم داشت.

بهتر است جوانه‌ی گندم و جوانه‌ی جو را در یک آسیاب بریزید و خوب پودر کنید. سپس به میزانی عسل به این مخلوط بیفزایید که حالت نرم و کرمی پیدا کند. از این ماسک طبیعی، روی پوست خود قرار دهید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه باقی بماند.
پس از آن پوست خود را با آب ولرم بشویید و از زیبایی آن لذت ببرید.

۴. ماسک توت‌فرنگی

ماسک طبیعی

برای لایه‌برداری پوست صورت، می‌توانید از ماسک طبیعی و خانگی توت‌فرنگی استفاده کنید. توت‌فرنگی خاصیت لایه‌برداری طبیعی دارد و سلول‌های مرده‌ی پوست را به راحتی و بدون آسیب به سلول‌های سالم آن، جدا می‌کند.

برای تهیه‌ی این ماسک، چند توت‌فرنگی را خوب بشویید و با پشت قاشق یا وسیله‌ی دیگری له کنید. کمی عسل به این مخلوط بیفزایید. می‌توانید کمی شیر نیز به آن اضافه کنید.

این ماسک را روی پوست صورت خود قرار دهید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باقی بماند (می‌توانید در این مدت، یکی دو بار به آرامی ماسک را روی پوست خود ماساژ دهید.)

سپس پوست را با آب ولرم بشویید و بعد، از کرم مرطوب‌کننده و آب‌رسان استفاده کنید.

۵. ماسک صورت زردچوبه

ماسک طبیعی صورت

زردچوبه دارای خواص گوناگونی است که هرگز نمی‌توانیم نادیده‌شان بگیریم. از خواص ضدسرطانی گرفته تا شاداب‌سازی پوست، باعث می‌شود که همیشه بخواهیم یک بسته زردچوبه‌ی کامل را در آشپزخانه‌ی منزل خود داشته باشیم.

برای تهیه‌ی ماسک طبیعی زردچوبه، دو قاشق غذاخوری از پودر این ادویه‌ی معجزه‌گر را با یک قاشق چای‌خوری روغن بادام تلخ و کمی عسل مخلوط کنید. سپس آن را به خوبی هم بزنید تا به یکنواختی و غلظت مناسبی برسد (در صورتی که ماسک زردچوبه، به اندازه‌ی مورد نظر رقیق نبود، چند قطره آب به آن اضافه کنید.)

از این ماسک روی تمام سطح پوست خود قرار دهید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه در جای خود باقی بماند.

سپس با یک پنبه یا دست خود (که قبلاً به خوبی شسته‌اید)، ماسک را از روی پوست بردارید و بعد شست‌وشو را با آب ولرم انجام دهید.

این ماسک به پوست صورت شما جلوه‌ای درخشان می‌دهد و باعث ترمیم پوست و حفظ سلامت آن می‌شود.

۶. ماسک صورت سرکه سیب

ماسک صورت

ماسک صورت طبیعی سرکه سیب دارای خاصیت لایه برداری است. در صورتی که از این ماسک به صورت هفتگی و نه بیشتر، استفاده کنید؛ پوستی شفاف و یکدست به دست خواهید آورد.

برای تهیه ماسک صورت طبیعی سرکه سیب، به جز خود سرکه به چای سبز و عسل طبیعی احتیاج دارید. ترتیب مخلوط کردن سرکه سیب، چای سبز و عسل به نسبت ۱، ۲ و ۱ است. کافی‌ست این مواد را با یکدیگر به خوبی مخلوط کرده و به کمک قلمو یا نوک انگشتان یا هر وسیله نرم دیگری، روی پوست صورت خود و حتی روی دست‌ها بمالید.

برای انجام لایه برداری باید چند دقیقه ماسک را روی پوست خود ماساژ داده و حرکت دهید. پس از آن شستشوی ولرمی انجام داده و بدون آن که حوله را روی صورت خود بکشید، اجازه دهید قطرات آب، به آرامی خشک شوند.

۷. ماسک صورت طبیعی آلوئه ورا

ماسک طبیعی

خواص فوق العاده آلوئه ورا برای پوست، بر کسی پوشیده نیست. اما با تهیه این ماسک صورت خانگی می‌توانید بهره برداری بیشتری از آن به عمل بیاورید. ماسک صورت آلوئه ورا از ژل این گیاه، عسل و دارچین تهیه می‌گردد.

به ترتیب ۳، ۱ و ۲ قاشق مرباخوری از عسل، دارچین و ژل آلوئه ورا را با هم مخلوط کنید. شما باید به یک محلول غلیظ دست یابید. از این ماسک صورت، روی پوست خود قرار داده و آن را به آرامی پخش کنید. بهتر است این ماسک صورت طبیعی را برای چیزی نزدیک به ۱۰ دقیقه تحمل نمایید. سپس می‌توانید شستشو با آب ولرم را انجام دهید.

۸. ماسک صورت ماست و جوانه گندم

ماسک صورت

ماست خاصیت شگفت انگیزی در حفظ طراوت و شادابی پوست دارد. حتی اگر از آن به صورت مجزا بر روی پوست خود استفاده کنید، نتایج فوق العاده‌ای دریافت خواهید کرد.

اما برای بالا بردن خواص ماسک صورت طبیعی ماست، بهتر است که آن را با پودر جوانه گندم مخلوط سازید. پودر جوانه گندم باید کاملا آسیاب شده و ریز باشد. این ماسک علاوه بر خاصیت شفاف سازی و لطافت بخشیدن به پوست، به دلیل داشتن دانه‌های ریز جوانه گندم؛ خاصیت ضعیف لایه برداری نیز دارد.

۹. ماسک صورت آرد نخود، گلاب و زردچوبه

ماسک صورت

آرد نخود خاصیت لایه برداری خفیف دارد. این ماده را با گلاب که شفاف کننده و زردچوبه که شفابخش بوده و نقش ترمیمی دارد؛ مخلوط سازید.

برای تهیه این ماسک صورت طبیعی آرد نخود، گلاب و زردچوبه را به نسبت‌های ۲، ۱ و ۱ ترکیب کنید. شما به مخلوطی تقریبا خمیری دست می‌یابید. اگر ماسک به میزان زیادی سفت بوده و قرار دادن آن روی پوست، مشکل به نظر می‌رسید؛ مقدار گلاب را زیادتر کنید.

سپس از ماسک صورت آرد نخود روی پوست صورت یا دست‌های خود قرار داده و بگذارید تا خشک شدن کامل باقی بماند. بعد از آن با آب ولرم و یک شوینده ملایم (مثل شوینده صورت کودک)، پوست خود را شستشو داده و به آرامی خشک کنید.

۱۰. ماسک صورت طبیعی نعناع

ماسک صورت

بوی خوش و رایحه نشاط آور نعناع، هر مشامی را سر ذوق می‌آورد. تهیه ماسک صورت نعناع نیز به همان اندازه برای شادابی و طراوت پوست صورت شما تاثیرگذار خواهد بود.

برای آماده سازی ماسک صورت خانگی نعناع، کافی‌ست مقداری برگ نعناع (حتما تازه) را به خوبی شسته و به کمک غذاساز به شکل پوره دربیاورید. سپس این پوره یا آب آن را، روی پوست صورت خود قرار داده و کمی ماساژ دهید.

دقت داشته باشید که به دلیل تیزی نعناع، اول کمی از این ماسک را روی پوست بازوی خود امتحان کنید. در صورتی که هیچ گونه حساسیتی مشاهده نشد، می‌توانید ماسک را روی پوست صورت استفاده نمایید.

مدت زمان حفظ ماسک صورت طبیعی نعناع روی پوست به ربع ساعت می‌رسد. پس از آن، شستشوی همیشگی ماسک‌ها با آب ولرم را توصیه می‌کنیم.

ماسک صورت طبیعی

مواد طبیعی بسیاری در محیط اطراف ما یافت می‌شوند که اثرات شگفت‌انگیزی بر سلامت، نشاط و زیبایی پوست دارند. اگر کمی خلاقیت و صبوری، برای تهیه‌ی ماسک‌های طبیعی صورت داشته باشید، می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های بالا برای خرید ماسک‌های کارخانه‌ای، خودتان در منزل دست به کار شوید.

در این صورت، هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده‌اید و هم با استفاده از ماسک‌های طبیعی، بیشترین بهره‌وری و کمترین آسیب‌های پوستی را تجربه می‌کنید.

شما چه ماسک طبیعی دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟