در سال­‌های اخیر بارها نام کشور عزیزمان هنگام اعلام جوایز سینمایی معتبر و بین‌المللی بر سر زبان­‌ها افتاده است. اصغر فرهادی، زنده یاد عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهمن قبادی و محسن مخملباف و … کارگردانان نام آشنای ایرانی در عرصه‌­های بین‌المللی هستند. در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ فیلم اخیر موفق ایرانی در جشنواره‌­های بین المللی را به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که این لیست بر اساس سال تولید فیلم‌های سینمایی از جدید به قدیم رتبه بندی شده است.

۱. فروشنده

این فیلم محصول سال ۱۳۹۴ به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی است. “فروشنده” موفق به کسب جوایز بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد از جشنواره‌ی کن شد. هم‌چنین در سال ۱۳۹۵ جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم غیر‌‌انگلیسی زبان را از آن خود کرد. از جمله دیگر جوایز این فیلم جایزه بهترین فیلم در جشنواره فیلم مونیخ، جایزه انجمن ملی نقد فیلم آمریکا، بهترین فیلم جشنواره فیلم پارسی استرالیا می‌باشند. ترانه علیدوستی و شهاب حسینی بازیگران اصلی این فیلم هستند. “فروشنده” ششمین فیلم پر‌فروش تاریخ سینمای ایران است. ژانر این فیلم درام، اجتماعی و معمایی است. “فروشنده” داستان زوجی را نشان می‌دهد که با تغییر محل سکونت خود با مشکلاتی عجیب روبه‌رو می‌شوند.

۲. جدایی نادر از سیمین

این فیلم محصول سال ۱۳۸۹ به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم غیر‌انگلیسی زبان گردیده است. ژانر فیلم درام است و فراز و نشیب های یک زوج در آستانه‌ی جدایی را به تصویر می‌کشد. از بازیگرانی که در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند می‌توان پیمان معادی، لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ساره بیات و مریلا زارعی را نام برد. لازم به ذکر است که این فیلم سینمایی ۵۱ جایزه‌ی جهانی دیگر را نیز از آن خود کرده است که می‌توان به جوایز گلدن گلوب بهترین فیلم غیر‌انگلیسی زبان، جایزه هیئت داوران، جایزه خرس طلایی از جشنواره ی فیلم برلین، جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان، جایزه جوایز بودیل بهترین فیلم خارجی زبان و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان اشاره کرد.

۳. درباره‌ی الی

محصول سال ۱۳۸۷ به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی است. این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی برلین در سال ۲۰۰۹ میلادی شد. بازیگران این فیلم گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مریلا زارعی و پیمان معادی هستند. ژانر این فیلم اجتماعی است و داستان چند خانواده را بازگو می‌کند که برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور سفر می‌کنند اما مسائل غیر قابل پیش‌بینی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

۴. لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند

فیلمی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهمن قبادی و محصول سال ۱۳۸۳ است. این فیلم روایتگر زندگی گروهی از مردم کرد در مرز ایران و ترکیه و در جریان جنگ ایران و عراق است. این فیلم برنده‌ی جایزه خرس شیشه‌ای جشنواره‌ی برلین، جایزه فیلم صلح جشنواره‌ی برلین، جایزهٔ صدف طلایی برای بهترین فیلم از پنجاه و دومین جشنواره‌ی فیلم سن سباستین، جایزهٔ نویسندگان اسپانیا برای بهترین فیلم‌نامه از پنجاه و دومین جشنواره‌ی فیلم سن سباستین، جایزهٔ ویژهٔ داوران هوگوی نقره برای بهترین فیلم بهمن قبادی از چهلمین دورهٔ جشنواره‌ی فیلم شیکاگو و چندین جایزه‌ی دیگر شد. بازیگران این فیلم سوران ابراهیم، هیرش فیصل رحمان و آواز لطیف هستند.

لاک پشت ها هم پرواز می کنند

۵. من ترانه ۱۵ سال دارم

فیلمی از رسول صدرعاملی و با هنر‌نمایی ترانه علیدوستی است که در سال ۱۳۸۰ تولید شد. این فیلم علاوه بر موفقیت در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر توانست چند جایزه‌ی بینالمللی از جمله جوایز پلنگ برنزی بهترین بازیگر زن، جایزه ویژه هیئت داوران برای کارگردان / تهیه‌کننده، جایزه جوانان هیئت داوران و جایزه یوزپلنگ طلایی از جشنواره‌ی لوکارنو، جایزه فیپرشی از جشنواره‌ی فیلم تسالونیکی و جایزه ادیان از جشنواره‌ی فیلم بریزبن را از آن خود کند. دیگر بازیگران این فیلم مهتاب نصیر پور و حسین محجوب هستند. این فیلم روایتگر زندگی دختر نوجوانی است که پس از ازدواج با پسری پولدار، مشکلاتی برایش به وجود می‌آید.

من ترانه 15 سال دارم

۶. زمانی برای مستی اسب‌ها

اولین فیلم بلند به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهمن قبادی و محصول سال ۱۳۷۸ است. این فیلم موفق به کسب جوایز دوربین طلایی فستیوال کن در سال ۲۰۰۰ میلادی، جایزه ویژه هیئت ژوری در فستیوال شیکاگو در سال ۲۰۰۰ میلادی و جوایزی در دیگر جشنواره‌ها شد. از بازیگران این فیلم می‌توان به ایوب احمدی و روژین یونسی اشاره کرد. این فیلم داستان زندگی و مصائب ایوب و خواهر‌ها و برادرش را بیان می‌کند که در روستایی کرد نشین در نزدیکی عراق زندگی می‌کنند.

زمانی برای مستی اسب ها

۷. بچه‌های آسمان

محصول سال ۱۳۷۵ به نویسندگی و کارگردانی مجید مجیدی است. این فیلم اولین فیلم ایرانی است که به عنوان نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیر‌انگلیسی زبان انتخاب شده است. بازیگران این فیلم رضا ناجی، میر فرخ هاشمیان و بهاره صدیقی هستند. این فیلم داستان امید و تلاش بی حد پسرکی به نام علی است که کفش‌های خواهرش را گم می‌کند و در صدد تهیه‌ی کفشی جدید برای اوست. از جوایز این فیلم می‌توان به جایزه هیئت داوران ، جایزه تماشاگران، جایزه دس آمریکوس و جایزه فیپرشی از جشنواره‌ی فیلم مونترال اشاره کرد.

بچه های آسمان

۸. طعم گیلاس

فیلمی از عباس کیارستمی و محصول سال ۱۳۷۶ است. فیلم پیرامون مردی است که با خودروی خود در جستجوی شخصی است که با دریافت ۲۰۰ هزار تومان خواسته‌ی او را انجام دهد. این فیلم برنده نخل طلایی جشنواره‌ی کن در سال ۱۹۹۷ میلادی، جایزهٔ بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم بوستون در سال ۱۹۹۷، جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن ملی منتقدان فیلم در سال ۱۹۹۸ و جایزه ویژه فیلم استانبول در سال ۱۹۹۹ می‌باشد. همایون ارشادی در این فیلم نقش‌آفرینی کرده است.

طعم گیلاس

۹. دایره

فیلمی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جعفر پناهی و محصول سال ۱۳۷۸ است. فیلم روایتگر داستان چند زن است که از زندان گریخته‌اند و سرنوشت متفاوتی در انتظار هر یک از آنان است. از جمله بازیگران این فیلم سینمایی فرشته صدرعرفایی، نرگس ممی زاده رازلیقلی و منیر عرب هستند. این فیلم برنده‌ی چند جایزه‌ی بین‌المللی شامل جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۰۰ میلادی، جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلم به انتخاب مخاطبان و بهترین فیلم منتقدان از جشنواره‌ی فیلم اروگوئه در سال ۲۰۰۱ میلادی و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۰۰ میلادی است.

دایره

۱۰. بادکنک سفید

محصول سال ۱۳۷۳ به نویسندگی عباس کیارستمی و کارگردانی جعفر پناهی است. فیلم پیرامون دختر خرد‌سالی است که برای خرید ماهی سفره‌ی هفت سین از مادرش پول می‌گیرد اما اسکناس را گم می‌کند. بازیگران این فیلم فرشته صدرعرفایی، آیدا محمدخانی و محسن کفیلی هستند. این فیلم برنده‌ی جوایز بین‌المللی دوربین طلایی،  فدراسیون هنر و تجربه و جایزه انجمن منتقدان بین‌المللی فیلم از جشنواره‌ی کن در سال ۱۹۹۵، جایزه بزرگ توکیو در سال ۱۹۹۵ و جایزه اول جشنواره‌ی فیلم سائوپائولو در سال ۱۹۹۵ شده‌است.

بادکنک سفید

خوشبختانه سینمای کشورمان از دیرباز در عرصه‌ی تولید فیلم‌های سینمایی موفق بوده و افتخارات بسیاری را پیش و پس از انقلاب اسلامی کسب کرده است. هم‌چنین فیلم‌های زیادی در بخش‌های مختلف جشنواره‌های بین‌المللی گوناگون کاندیدای دریافت جوایز معتبر شده‌اند که ما در این لیست از ذکر نام آن‌ها چشم‌پوشی کرده‌ایم. فیلم‌سازان ایرانی باید به دنبال ساخت آثار فاخر در عرصه‌های جهانی باشند. نویسندگان نیز در این مسیر مسئولیت خطیری را بر‌عهده دارند زیرا بدون وجود فیلم‌نامه‌های درخور، ساخت فیلم‌های سینمایی موفق و برتر بین‌المللی عملا غیرممکن است. امید که از این پس شاهد پیشرفت‌های روزافزون در صنعت فیلم و سینمای کشورمان باشیم.