زمانی بود که با پخش یک سریال خیابان‌ها خلوت می‌شد. زمانی بود که  تلوزیون “آ تقی” داشت، “هزار دستان” داشت، “خانه‌ی سبز” و “پاورچین” و “وضعیت سفید” داشت. امروز اما این‌ها به گذشته تبدیل شده‌اند. امروز تلوزیون با افت مخاطب رو به روست. وجود شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور و دسترسی راحت به اینترنت و سریال‌های قدرتمند خارجی،‌ در کنار عمل‌کرد ضعیف صدا و سیما در ساخت سریال‌ بخشی از این دلایل اند.

در کنار تمام این‌ها، تلوزیون این روز‌ها رقیب قدرت‌مند دیگری نیز به نام شبکه‌ی نمایش خانگی دارد. رقیبی با مخاطب بالا و آزادی بیشتر نسبت به رسانه‌ی ملی این روز‌ها جای خود را در بسیاری از خانه‌ها باز کرده. ما نیز در این مقاله قصد داریم تا نگاهی داشته‌ باشیم به چند تا از موفق ترین‌ سریال‌های این شبکه، به ترتیب زمان.

۱. سریال زخم کاری

بهترین سریال ایرانی | زخم کاری

سریال زخم کاری جزو بهترین سریال های ایرانی در چند سال اخیر است. کارگردان این این مجموعه محمد حسین مهدویان است که کارگردانی فیلم هایی از جمله درخت گردو، لاتاری و فیلم طنز شیشلیک را در کارنامه خود دارد.

۱. قلب یخی

سریال قلب یخی

“قلب یخی”  داستان دختری است که در مزون زنانه کار می‌کند و ربوده می‌شود. پرنگ پسر ویدا (صاحب مزون) در یک درگیری به زندان می‌افتد. شیوا (خواهر ویدا) وکالت مردی که زن و فرزندش را به قتل رسانده را بر عهده می‌گیرد. در این میان جنازه مانکنی دیگر به نام چیستا یافت می‌شود. همه در پی یافتن معماهایی هستند که این وقایع را به هم پیوند می‌دهد.

این خلاصه رسمی فصل اول این سریال به کارگردانی “محمد حسین لطیفی” است. لطیفی در سال‌های فعالیتش کم فیلم و سریال موفق نساخته. کت جادویی، سفر سبز، صاحب‌دلان، دودکش، روز سوم و خواب‌گاه دختران تنها بخشی از پرونده‌ی پر و پیمان اوست.

در سال ۱۳۸۹ و بعد از پخش سریال‌های موفقی مانند “Lost” و “فرار از زندان”، لطیفی دست به کار شد تا نمونه‌ای ایرانی برای رقابت با این سریال‌ها بسازد. با توجه به اعتبار لطیفی و وجود سرمایه زیاد، گروهی از معروف‌ترین بازیگران آن زمان سینما و تلوزیون مجاب شدند تا در این اثر به ایفای نقش بپردازند.

سریال قلب یخی شبکه نمایش خانگی

حمید گودرزی، حمید فرخ نژاد، امین حیایی، الناز شاکردوست، مهراوه شریفی نیا و حسین یاری تنها بخشی از گروه بازیگری این سریال پر ستاره هستند. تازه باید به این نام‌ها، مازیار فلاحیِ پرطرفدار در آن روز‌ها را هم به عنوان خواننده اضافه کنید.

عوامل بالا و مقدار قابل توجهی از حواشی، این سریال را به یکی از پرفروش ترین و به یاد ماندنی ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی تبدیل کرد. موفقیت سریال به اندازه‌ای بود که فصل دوم و سوم این سریال هم با حضور بازیگرانی دیگر ساخته شد. بازیگرانی نظیر مهران مدیری، هدیه تهرانی، رضا عطاران و رضا کیانیان در فصل سوم به این مجموعه اضافه شدند. البته باید این نکته را عرض کنیم که کارگردان فصل سه نیز به جای محمد حسین لطیفی، سامان مقدم بود.

۲. قهوه‌ تلخ

سریال قهوه تلخ

به فاصله‌ی یک ماه از بعد از بخش “قلب یخی”، “قهوه‌ی تلخ” نیز از شبکه نمایش خانگی پخش شد. تنها فروش روز اول این سریال را نیم میلیون نسخه تخمین زده‌اند.  این سریال تا مدت‌ها به عنوان پر فروش ترین سریال شبکه‌ی نمایش خانگی شناخته می‌شد. این سریال در ۱۰۲ قسمت پخش شده و چند قسمت آخر آن هیچ‌گاه پخش نشد.

 

 

 

 

“مهران مدیری” نیازی به معرفی ندارد. مدیری ورای معروفیت و محبوبیت، یک پرسونای ماندگار در تاریخ تلوزیون است. او بعد از به اختلاف خوردن با “شبکه سه” تصمیم به پخش این سریال از شبکه نمایش خانگی گرفت. رسانه‌‌ی ملی خیلی زود و بعد از پخش تنهای یک مجموعه از قهوه‌ی تلخ فهمید که چه مهره‌ی مهمی را از دست داده. البته که مدیری بعد‌ها دوباره به تلوزیون بازگشت. اما نه مدیری آن مدیری است و نه تلوزیون آن تلوزیون سابق.

قصه‌ی قهوه تلخ درباره یک استاد تاریخ (سیامک انصاری) است که بعد خوردن یک فنجان قهوه‌ی مشکوک به زمانی در گذشته پرتاب می‌شود. زمانی که به دوره‌ی قاجار شبیه است. تم اصلی سریال نیز شبیه به باقی نود شبی‌های مدیری است. که در آن‌ها فردی عاقل در میان جمعی حریص و نادان گرفتار می‌شود. نویسندگان این محصول نمایش خانگی مرحوم خشایار الوند و امیر مهدی ژوله هستند.

۳: شاهگوش

سریال شاهگوش

در سال ۱۳۹۲ و بعد از پخش سریال “مختار نامه” پخش این سریال به کارگردانی “داوود میر باقری” از شبکه نمایش خانگی آغاز شد. شاه گوش نه سریالی تاریخی است و نه درون مایه‌ای مذهبی دارد. میر باقری که قبلا آثار موفق کمدی دیگری نیز ساخته بود، این بار هم توانایی‌ها‌ی خود در این سبک را نشان داد.

شاهگوش با انبوهی از ستاره از قبیل: محسن تنابنده، فرهاد اصلانی، حمید رضا آزرنگ، طناز طباطبایی، مرجانه گلچین و … هم با استقبال خوبی از سمت مردم مواجه شد، هم بازخورد‌های خوبی گرفت. از نکات جالب این سریال می‌توان به گریم محسن تنابنده نیز اشاره کرد که یاد آور “ابراهیم حامدی” خواننده است.

۴: شهرزاد

سریال شهرزاد

تا به امروز پر مخاطب‌ترین و پر‌فروش‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی “شهرزاد” است. می‌توان گفت این سریال هم‌چنین پر حاشیه ترین محصول پخش نمایش خانگی نیز محسوب می‌شود. از بازداشت سرمایه گذار این سریال بابت مسائل مالی گرفته تا کمپین “نه به شهرزاد” و حتی ایراداتی که به سیر تاریخی داستان گرفته شده.

با تمام این‌ها اما نمی‌توان از کیفیت به شدت بالای این سریال به راحتی گذشت. کارگردان این سریال حسن فتحی است. فتحی در این سال‌ها همواره جزو بهترین سریال‌ ساز‌های تلوزیون بوده. او با ساخت بخشی از ماندگارترین سریال‌های تلوزیون نظیر: پهلوانان نمی‌میرند، میوه ممنوعه، شب دهم‌، مدار صفر درجه و … توانایی‌های خود را به خوبی ثابت کرده. او این بار با همکاری نغمه ثمینی به عنوان نویسنده، سراغ دهه ۳۰ در ایران رفته و قصه‌ی شهرزاد را روایت می‌کند.

علی نصیریان، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی‌، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار و جمشید هاشم پور تنها بخشی از بازیگران این سریال پر ستاره هستند. می‌توان گفت شهرزاد تنها سریالی است که توانست در ایران با سریال‌های خارجی، چه از نظر تعداد مخاطب و چه از نظر کیفی رقابت کند. تا امروز سه فصل از این سریال ساخته و پخش شده و ساخت آن ادامه خواهد داشت.

‎۵: عاشقانه

سریال شهرزاد

در ایتالیای دهه پنجاه سبکی سینمایی وجود داشت به نام “تلفونو بیانکو” (Telefono bianco). فیلم‌های این سبک نمایان گر زندگی متمولانه‌ی تعدادی انسان خوش‌بخت و زیبا رو بود. آن‌ها حتی مشکلاتشان هم به نوعی زیبا و لوکس محسوب می‌شد. آن هم در زمانی که جامعه ایتالیا در فقر مطلقِ پس از جنگ به سر می‌برد. اگر بخواهیم صادقانه برای این سریال سبکی مشخص کنیم “تلفونو بیانکو” عنوان مناسبی خواهد بود.

در مورد موفقیت این سریالِ شبکه نمایش خانگی تنها کافیست نگاهی به لیست بازیگران آن بکنیم. مگر می‌شود زوج گلزار و مهناز افشار در اثری حضور داشته باشند و آن اثر پر فروش نشود؟ تازه به این‌ها ساره بیات، هومن سیدی و حسین یاری را نیز اضافه کنید.

کارگردانی این اثر را “منوچهر هادی” انجام داده.  فرزاد فرزین هم به عنوان بازیگر و هم خواننده در این کار حضور دارد.

کلام پایانی:

هر چه به جلو می‌رویم شبکه نمایش خانگی نه تنها رونق بیشتری پیدا می‌کند. روز به روز تعداد فیلم و سریال‌هایی که برای این شبکه ساخته ‌می‌شود نیز بیشتر می‌شود. در این لیست می‌شد از چند سریال موفق دیگر هم گفت. مانند: ساخت ایران، دندون طلا، گلشیفته، ویلای من وممنوعه گفت که می‌ماند برای فرصتی دیگر.

امروزه سریال در تمام دنیا فرصت و بستری است برای تضمین موفقیت بلند مدت. به نظر می‌رسد در ایران هم رفته رفته سازندگان خود را به استانداردی درست نزدیک می‌کنند. این اتفاق هم برای خود سازنده خوب است، هم مخاطبی که مدت‌هاست از سریال موفق “ایرانی” آن لذتی که حقش است را نبرده.

برای مشاهده تمامی سریال های ایرانی می توانید به سایت دیبا مووی مراجعه کنید.