10 برند ایرانی در صنعت کفش را بشناسیم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چه بر سر بهترین برندهای قدیمی کفش ایرانی آمد یا اصلا سرگذشت آن‌ها چه بود و چه شد؟ در این مقاله به صورت مختصری داستان 10 برند برتر در صنعت کفش‌های ایرانی را برای شما شرح می‌دهیم، پس همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی کسب کنید.

کفش ملی و داستان غم‌انگیزش

شخصی به نام رحیم ایروانی در یکی از سال‌های دهه 30 به کشور چکسلواکی سفر کرد. او با 2 کارشناس و 1 دستگاه اتوکلاو به ایران بازگشت و کار خود را در زمینه تولید کفش ایرانی ملی آغاز کرد. رحیم در ابتدا فقط 35 نفر کارگر داشت. سپس زمینی به وسعت 700 متر در منطقه مهرآباد خریداری کرد و کارخانه خود را با خرید ماشین دوخت، استفاده از پارچه‌های ایرانی و سرمایه‌گذاری شرکتی با نام ولکو  راه اندازی کرد. این کارخانه با نام “کفش ملی” آغاز به کار کرد و در ابتدا 150 محصول مختلف را ارائه داد.

با تولید محصولات دیگری مانند جوراب، آستر و بند کفش فعالیت این کارخانه ارتقاء یافت و بنابراین، گروه کارخانجات کفش ملی ایرانی گسترش یافتند. ایروانی دوباره زمینی با وسعت 400 متر را خریداری کرد و پارک صنعتی کفش ملی را در دهه 50 افتتاح کرد. این کارخانه با 2500 کارگر، روزانه 500 جفت کفش تولید می‌کرد. این شرکت با وقوع انقلاب اسلامی مصادره شد و به سازمان صنایع ملی انتقال یافت و چندی بعد به سازمان بازنشستگی کشور واگذار شد.

کفش ایرانی برند ملی

تمامی ماشین آلات این کارخانه فروخته شد و پارک صنعتی کفش ایرانی ملی به انبار تبدیل شد. بخشی از این انبار در اختیار شرکت سایپا و بخشی دیگر انبار کفش است.

امروزه، تعدادی از تولیدکنندگان کفش ایرانی محصولات خود را با نشان کفش ملی از فروشگاه‌های کفش ملی می‌فروشند. بعد از 32 سال، از پرسنل 10 هزار نفری کفش ملی تنها 700 نفر باقیمانده‌اند که آن‌ها هم در کفش گنجه و بخش‌های بازرگانی مشغول به کار هستند.

کفش بلا و بدهی‌های بالا و گریبانگیر

دومین برند بزرگ کفش ایرانی بلا بود. برادران عمید حضور(امیر، منصور) زمین بزرگی را در حوالی تهران خریداری کردند و آنجا بود که کفش ایرانی بلا متولد شد. کفش بلا در سال 1341 با سرمایه سه میلیون ریال به ثبت رسید. چندین ماه بعد، امیر و منصور شرکت بلا را خریداری کردند. تجارت گروه کفش ایرانی بلا با آمدن برادر کوچکترشان یعنی اسماعیل رونق گرفت.

هاشم و اسماعیل (برادران دیگر) به برادران خود در گروه صنعتی بلا، کمک فکری می‌‌دادند. آن‌ها در بخش دولتی کار می‌کردند، اما به اصرار برادرانشان هاشم از کار خود استعفا دادند و به گروه بلا پیوستند و نقش موثری نیز در توسعه این گروه ایفا کردند.

در اواسط دهه 50 علاوه بر کفش، چرم، کارتن و جوراب نیز تولید کردند و حتی برای فروش کالاهای خود، از کامپیوتر استفاده می‌کردند.  انواع کفش‌های پلاستیکی، لاستیکی، گالش، پوتین، ورزشی، دمپایی، کفش تنیس مردانه و… از محصولات بلا بود.

داستان کفش ایرانی بلا

در سال 1347 در سرچشمه و بعدا در چهارراه گلوبندک فروشگاه‌های کفش ایرانی بلا نیز افتتاح گشت و به تدریج  از سال 1349 فروشگاه‌ها در سطح تهران و شهرستان‌ها گسترش یافتند. این گروه صنعتی در طی 15 سال فعالیت خود را گسترده‌تر کرد.

اما ناگهان گروه صنعتی بلا  گرفتار بدهی‌های بالا شد. پیشنهادهای مختلفی از قبیل فروش برخی از واحدهای صنعتی، فروش تعدادی از فروشگاه‌ها به آن‌ها داده شد، اما بر سر آرا به توافق نرسیدند. بنابراین، مدیریت دو ساله همه واحدها به بانک ملی تعلق یافت. پس از آن به دلیل آتش سوزی در انبار، ناتوانی در عرضه کفش ایرانی، در بازپرداخت بدهی مشکل پیدا کردند.

گروه بلا، در سال 1357 در پرداخت بدهی کارکنان، پرداخت وام 700 میلیونی و پرداخت مالیات ناتوان گشت. بانک‌های ملی، توسعه صنعتی و شش بانک دیگر نیز طلبکار بودند و به تدریج مجموعه تولیدی بلا ضرر و زیان زیادی را تجربه کرد و به تدریج تعطیلی شد.

وین

سومین برند معروف در کفش‌های ایرانی وین بود که در سال 1340 توسط مصطفی حسین‌زاده در کارخانه او واقع در جاده مخصوص کرج با تعداد 800 کارگر پا به چرخه تولید گذاشت. این برند از همان سال‌های ابتدایی، کفش‌های ایرانی خود را با قیمت کارخانه در تمامی فروشگاه‌ها می‌فروخت. وین هنوز هم بخش بزرگی از خرید و فروش کفش‌های ایرانی را در کشور در دست دارد.

کفش ایرانی وین

بیشتر بخوانید: بهترین کفش فوتبال مربوط به کدام برند است؟

آرتمن و توجه به استایل شما

برند آرتمن با مدیریت امیر تهذیبی در دهه 60 فعالیت خود را آغاز کرد. این برند کفش‌های ایرانی لوکس و خاصی را به مشتریانش ارائه می‌کرد. هدف این برند تولید محصولی بود که با استایل، تیپ و شخصیت افراد مطابقت داشته باشد، بنابراین واحدهای مختلفی را تشکیل دادند تا با مشتریان مختلف خود در ارتباط باشند.

همچنان این برند، با همکاری گروهی از افراد جوان و خلاق کفش‌های ایرانی زیبایی را تولید می‌کنند و همواره پوشش فرد و اینکه یک کفش با چه لباسی یا در چه موقعیتی پوشیده خواهد شد برای این برند مانند قبل مهم است. آرتمن امید دارد که موفقیت‌های بیشتری را کسب کند.

کفش ایرانی و کیفیت

شیما کفش و شروع کار در کارگاه کوچک

فردی به نام محمد عرب از سال 1363 شروع به راه‌اندازی کارگاهی کوچک کرد که در ابتدا فقط چکمه‌های پلاستیکی برای کشاورزان تولید می‌کرد. در سال 1366 به تولید کفش‌های ایرانی استوک‌دار که شباهت بسیاری به کفش‌های ورزشی داشتند پرداخت و در سال 1367 نام شرکت شیما کفش به طور رسمی ثبت گردید.

اولین کفش ایرانی شیما، مجموعه کتانی‌های مونیخ بود که در کارگاهی کوچک که توسط محمد عرب راه‌اندازی شده بود تولید شد. با تلاش‌های وی این کارگاه رونق یافت و تولید خود را به روزی 10 هزار کفش ایرانی رساند.

در سال 1372، کارخانه کفش ایرانی شیما، اولین صادرات خود را به کشور باکو ارسال کردند و طولی نکشید که محصولات این کفش ایرانی به سایر کشورها از قبیل ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان و غیره صادر شد.

کفش ایرانی شیما

مجموعه شیما در سال‌های 91 و 92 با طراحی کتابچه هویت برند، خود را به برندی جهانی تبدیل کرد و تا کنون جوایز بسیاری را چه در ایران و چه در خارج دریافت کرده است.

ویزلند و محصولات متنوع و خاص

آرش حسامی در سال 1394 برند ویزلند را راه‌اندازی کرد و بیش از 40 شعبه در 4 نقطه شهر تهران تاسیس کرد. تیم ویزلند تصمیم دارند تا شعب خود را در بغداد و استانبول نیز افتتاح کنند.

مجموعه ویزلند فقط به کفش ایرانی منتهی نشده است، بلکه محصولاتی مانند کیف، جوراب و حتی دفترهایی با جلد چرمی را نیز تولید می‌کنند. این برند برای همه سنین از کودکان تا بزرگسالان، افراد میانسال و پیر محصولات متفاوتی تولید می‌کند. بنابراین، هر یک از تولیدات ویزلند دارای اسم و کاراکتر مخصوص به خودشان هستند.

ویزلند در سال 1397 عنوان “برند برتر” نام گرفت. تمامی محصولات ویزلند را هم اکنون می‌توان از طریق سایت خریداری کنید. همچنین این تولیدات به سراسر کشور ارسال خواهند شد.

چرم مشهد

کارخانه چرم مشهد در سال 1375 توسط آقای مهندس حمیدی در زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع ساخته شد که هم اکنون تعداد 1013 نفر در آن مشغول به کار هستند. این شرکت انواعی از لباس‌های چرمی، کفش‌های ایرانی چرمی، کیف و دستکش چرمی تولید می‌کند و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات چرمی در ایران است. محصولات پس از تولید در کارخانه به فروشگاه‌های چرم مشهد در سراسر کشور ارسال خواهند شد.

کفش ایرانی و برندهای معروف

این برند با طراحی معروف در میلان به نام لوئیجی آمیرجیو همکاری کرد. از سال 1397 تا به امروز، فروشگاه‌های بیشتری را افتتاح کرده‌اند. همچنین مشتریان از طریق فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند به خرید کفش، کیف یا سایر محصولات مورد علاقه خود بپردازند.

چرم درسا و زیر مجموعه‌های این برند

برند درسا در سال ۱۳۷۰ توسط امیر کاظم نورمحمدی و شاهین فاطمی به وجود آمد. در ابتدا محصولاتی مانند کمربند و جاسوئیچی در کارگاهی کوچک تولید می‌شدند و به مرور در مسیر پیشرفت قرار گرفتند. بنابراین، در سال 1378 کارخانه‌ای به وسعت 2000متر مربع راه‌اندازی کردند. در سال 1391 عنوان برند”درسا، چرم و لوکس” را به نام خود ثبت کرد.

هم اکنون این برند در زمینه تولید محصولاتی مانند کفش ایرانی، کیف، کیف پول، کمربند و سایر اکسسوری‌ها فعالیت می‌کند. زیر مجموعه‌های برند درسا شامل تاج درسا، خانه درسا، کافه درسا و چرم درسا هستند.

پاما و صادرات کفش ایرانی

این برند در سال 1353 تاسیس شد و در سال 1372 به بیش از 20 کشور جهان محصولات خود را ارسال می‌کرد و بنابراین جوایز بیشماری از قبیل “صادر کننده نمونه کشور به مدت 6 سال” دریافت کرد.

انواع برند کفش ایرانی

مجموعه پاما، از گذشته تا به امروز انواع گوناگونی از کفش‌های ایرانی اسپرت را تولید کرده است. همچنین در سال 1396 سایتی را راه‌اندازی کرد تا مشتریان به راحتی بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. در سال 1397 نیز اولین فروشگاه‌ خود را افتتاح کردند.

بیشتر بخوانید: در انتخاب و خرید صندل تابستانی اشتباه نکنید.مناسب ترین مدل برای جذابیت استایل شما

کفش ایرانی نهرین

بسیاری از ما با این برند خاطره داریم. برند نهرین از سال 1360 به تولید کفش‌های ایرانی پرداخت. این برند کفش‌های متنوعی را برای رده سنی‌های مختلف با قیمت‌های مناسب تولید می‌کند. برند آلبرتینی از دیگر برندهای نهرین است که کفش‌های ایرانی اسپرت و طبی را با تغییر روش سنتی و استفاده از فناوری‌های جدید می‌سازد.

نظر شما در مورد این برندها چیست؟

کفش همیشه در تیپ ظاهری ما تاثیرگذار بوده و همواره افراد به دنبال کفش‌هایی مرغوب بوده‌اند. کشور ایران در چندین سال اخیر پیشرفت زیادی در زمینه کفش داشته است. مطمئنا برندهای بسیار دیگری هم هستند که کفش‌های ایرانی با کیفیت، قیمت و مدل مناسب را ارائه می‌کنند. هر فردی با توجه  به سلیقه و میزان درآمد خود می‌تواند آن‌ها را خریداری کند.