استایل وینتیج چیست و در پوشش امروزی چه نقشی ایفا می کند؟

استایل وینتیج

تا به حال چیزی درباره استایل وینتیج به گوشتان خورده است؟ این سبک از پوشش به استایلی گفته می‌شود که به ۲۰ تا ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.  یعنی حدودا از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ میلادی. هر چیزی که در دنیای مد و پوشاک یادآور اکسسوری‌ها، مدل‌ها و سبک‌های آن دوران باشد، وینتیج نام می‌گیرد. مفهوم وینتیج بسیار سیال است و با گذر زمان تغییر می‌کند. زیرا هر دهه‌ای که می‌گذرد، دوران تازه‌ای از وینتیج شروع می‌شود( چون وینتیج به ۲۰ تا ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد) در نتیجه، تعریف این استایل و سبک پوشش و مُد بسیار متنوع و گسترده است. نهایتا هم لباس‌هایی که به حدود یک قرن پیش بازمی‌گردند به دسته لباس‌های عتیقه می‌پیوندند.

تفاوت استایل وینتیج با کلاسیک چیست؟

استایل وینتیج - استایل کلاسیک

یادتان باشد که استایل کلاسیک و قدیمی با وینتیج تفاوت معناداری دارد. استایل یا سبک پوشش کلاسیک به سبکی گفته می‌شود که در آن از لباس‌ها و عناصر پوشش در گذشته هم‌چنان استفاده می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر، استایل کلاسیک در دوران جدید هم مورد استقبال واقع می‌شود و لباس‌ها، کفش‌ها و… که در گذشته استفاده می‌شدند هنوز هم طرفدار دارند و پوشیده می‌شوند.

انواع بارانی یا کیف‌های کوچک مشکی که در سال‌های ۱۹۸۰ میلادی مورد استفاده بوده‌اند، هنوز هم در دنیا جایگاه محبوب خود را دارند. اما استایل وینتیج، استایلی است که لباس‌ها و سبک پوشش موجود در آن دیگر استفاده نمی‌شود و مشخصه‌هایی داشته است که آن را از لباس‌های فعلی موجود در دنیای مد و فشن متمایز و متفاوت می‌کند.

مثلا نوع خاصی از اِپُل (نمونه اپل‌های بزرگ و بعضا خنده‌دار دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی را به خاطر دارید؟) یا شکل ویژه ای از برش لباس‌ها که یادآور دوران خاصی است، یک لباس را به سبک و استایل وینتیج پیوند می‌دهد. اما قدیمی بودن لزوما به معنای وینتیج بودن نیست. در یک کلام، وینتیج یا به تلفظ بعضی از افراد، وینتِج سبکی است که در آن عناصر و ویژگی‌های خاصی از دوران قدیم دیده می‌شود.

ویژگی‌های استایل وینتیج چیست؟

استایل وینتیج - سبک پوشش قدیمی

لباس‌های وینتیج از نظر طبقه‌بندی زمانی معمولا در سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ میلادی جای می‌گیرند و لزوما لباس‌هایی با کیفیت فوق‌العاده و سفارشی‌دوزی‌شده نیستند. اگر با دنیای مد و فشن یا خیاطی آشنا باشید، حتما اصطلاح اوت کوتور(haute couture) یا به قول فرانسوی‌ها، «اوت کوتوق» را شنیده‌اید. اوت کوتور به معنای لباس‌های سفارشی‌ و مزون‌دوز با کیفیت است.

لباس‌های وینتیج حتما لباس‌های فاخر و گران‌قیمتِ اوت کوتور نیستند و به طور کلی به هر چیزی گفته می‌شود که به دوران قدیم بازمی‌گردد و مولفه‌های سال‌های گذشته(بازه ۲۰ تا ۱۰۰ سال پیش)‌ را با خود دارد. لباس‌ها و پوشش وینتیج می‌توانند به شکل سفارشی، سری‌دوزی، کارخانه‌ای و… تولید شده باشند. اما با توجه به اینکه در گذشته، خبری از تولید انبوه و تولیدی‌های بزرگ نبوده است، معمولا لباس‌ها و عناصری که به دوران قدیم بازمی‌گردند از ظرافت خوبی برخوردار هستند و ارزشمند به شمار می‌روند. این روزها که طراحان مد و فشن به شدت خلاقی در حال فعالیت هستند، از مدل‌های گذشته و استایل وینتیج برای طراحی لباس‌ها و اکسسوری‌های مختلف استفاده می‌شود.

کاربرد استایل وینتیج در مد و فشن امروزی چیست؟

استایل وینتیج - استایل غیررسمی

دنیای مد و فشن، دنیای بی‌کران خلاقیت و شکستن مرزها و محدودیت‌هاست. در نتیجه استفاده از طرح‌ها و سبک‌های هر دورانی در آن جایز است. یکی از خلاقیت‌هایی که می‌توان در این دنیا به کار بُرد، ترکیب کردن استایل وینتیج به مولفه‌های امروزی مُد است. برای مثال می‌توانید، در بخشی از استایل‌تان از عناصر سبک وینتیج بهره ببرید. چنین انتخابی قطعا شما را در هر جمعی متفاوت و به شدت خاص خواهد کرد. پس هنوز هم می‌توان از این سبک و استایل در پوشش بهره برد. نکته کلیدی در به کار بردن وینتیج در پوشش خود، این است که سادگی را بیش از هر چیزی در نظر بگیرید. سادگی و خلوت بودن استایل وینتیج، سرنخ اصلی برای استفاده صحیح از آن است.

برای داشتن استایل ترکیبی مدرن و وینتیج چه باید کرد؟

استایل وینتیج - استایل مدرن

اگر به دهه‌های گذشته تعلق خاطر دارید و مثلا از لباس یا مدلی در دوران قدیم خوشتان می‌آید، امکان تلفیق تیپ مدرن و وینتیج وجود دارد. برای این کار باید بعد از پوشیدن لباسی که متعلق به سبک وینتیج است از اکسسوری‌های مدرن و امروزی استفاده کنید. برای مثال، پیراهنی با دامن کلوش و به سبک بازیگران سال‌های ۱۹۵۰ میلادی به تن کنید و در کنار آن از گوشواره‌های امروزی، کیف دستی مدرن و صندل‌های گلادیاتوری بهره ببرید.

مطمئن باشید، ترکیب مدل‌های لباس شاخص قدیمی با عناصر و مولفه‌های امروزی، ایده‌آل از کار درمی‌آید و به شما کمک می‌کند تا کاملا منحصربفرد باشید. برعکس این داستان هم ممکن است. یعنی برای تلفیق استایل وینتیج با امروزی، هم می‌توانید از لباس‌های وینتیج و اکسسوری‌های امروزی بهره ببرید و هم می‌توانید لباس‌هایی مدرن را با اکسسوری‌های آن دوران هماهنگ کنید و بپوشید. مثلا از کلاه‌ها، عینک‌ها و کیف‌هایی با مدل قدیمی بهره ببرید و تیپ تلفیقی بسازید.

شاخصه‌های وینتیج در پوشش چیست؟

استایل وینتیج - استایل کلاسیک

استایل وینتیج دارای عناصر شاخصی است. مثلا طرح‌های گل‌گلی، خال‌خالی، لباس‌های چین‌دار و لایه‌لایه و پلیسه‌ها در دامن و پیراهن از شاخصه‌های وینتیج به شمار می‌روند. اگر از مدل خاصی از لباس در دوران قدیم خوشتان می‌آمده و اکنون می‌خواهید در تیپ و استایل‌تان از آن بهره ببرید، بهتر است که مدل لباس را با پوشش‌های دنیای تازه به صورت ترکیبی داشته باشید. مثلا یک دامن پلیسه قرمز را با یک نیم‌بوت ساق‌دار پلنگی سِت کنید و با شومیزی بنفش بپوشید.

یک کیف کمری می‌تواند این تیپ را به تلفیقی زیبا از استایل وینتیج و امروزی بدل کند. بعضی از افراد به دنبال پیدا کردن و خرید لباس‌های اصلی قدیمی هستند. این کار کمی سخت است و امکان تهیه لباسی قدیمی با کیفیت و نظافت کافی هم محدود است. در نتیجه اگر از عشاق سینه‌چاک وینتیج هستید به شما توصیه می‌شود تا از روی مدل‌های دهه‌های قبل، الهام بگیرید و لباس دلخواه‌تان را بدوزید یا از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

به این نکته توجه کنید:

استایل وینتیج - استایل کژوال

لباس‌های دهه‌های گذشته به ویژه، دورانی که در بیشتر تعاریف، عصر وینتیج نامیده می‌شود یعنی دهه ۲۰ تا ۸۰ میلادی به شدت ساده اما کامل هستند. منظور از سادگی و کمال چیست؟ در دوران قدیم، برای جزئیاتی که در هر لباس به کار می‌رفت، ارزش زیادی قائل می‌شدند. برای مثال، تمیز دوخته شدن لباس  و داشتن برش‌هایی دقیق و حساب‌شده از جمله شاخصه‌های لباس‌های وینتیج هستند. اما این روزها، اوضاع کاملا فرق می‌کند.

دیگر مشاهده شلوارجین‌ها با دوخت نامنظم و پارگی، پشت ویترین گران‌ترین و معروف‌ترین برندها هم برای‌مان عادی شده است. تلفیق استایل وینتیج و مدرن می‌تواند بی‌خیالی این روزهای استایل و پوشش را با سخت‌گیری‌ها برای کامل بودن در دوران‌ گذشته تلفیق کند و به نتیجه‌ای متعادل و جالب برسد.

توصیه‌های زیر برای تلفیق استایل مدرن و وینتیج را در نظر بگیرید

ستایل وینتیج - سبک زندگی و پوشش

  • شومیزها و بلوزهای استایل وینتیج بسیار خوش‌دوخت و ظریف هستند. برای ایجاد تنوع و داشتن استایلی خاص، آنها را با یک دامن جین کوتاه یا کت جین بپوشید. باور کنید، نتیجه‌ای شگفت‌انگیز و بسیار شیک حاصل خواهد شد.
  • دامن‌های کلوش و چین‌دار وینتیج همراه با پلیورهای بافت سنگین و شُلی که این روزها طرفدار دارند هم سبک جالبی از کار درخواهد آمد.
  • دامن بلند و راسته به سبک وینتیج در کنار یک تی‌شرت ساده رنگی یا سفید هم ایده خوبی برای برقراری گفتمان میان استایل‌های دوران مختلف است.

یادتان باشد که رجوع به استایل و سبک‌های پوشش قدیمی از جمله استایل وینتیج می‌تواند خلاقیت را در دنیای مد و فشن به اوج برساند. البته زمینه‌‌ای عالی برای مطالعه تاریخ و کسب آگاهی درباره سبک زندگی و پوشش در گذشته را هم به وجود بیاورد. برای خرید انواع مدل‌های لباسی که در سبک وینتیج وجود دارد به فروشگاه بزرگ مالتینا مراجعه کنید. آنجا با انبوهی از طرح‌ها، رنگ‌ها و مدل‌ها مواجه خواهید شد که خروج از سایت و دل کندن از آن را کمی دشوار می‌کنند. خرید خوبی داشته باشید!

منبع: liveabout.com و styleme.green