استایل تک رنگ یا مونوکروم در لباس پوشیدن را می شناسید؟

هماهنگ کردن لباس‌ها برای داشتن استایلی جذاب، شبیه هماهنگ کردن اعضای یک گروه موسیقی است. اینجا، شما حکم همان رهبر ارکستری را دارید که باید اعضای گروه را در انسجام کامل با یکدیگر هماهنگ کند. پس مهم است که هر قطعه از استایلتان چه جنس، طرح و البته رنگی دارد. یکی از شیوه‌های طراحی و تنظیم یک استایل شیک و زیبا، استفاده از رنگ‌های مشابه و از یک طیف است. به این سبک از پوشش که در آن تمام لباس‌های‌تان، یک رنگ هستند، «استایل منوکروم» می‌گویند. مونوکروم به معنای تک‌رنگ بودن لباس‌هاست. شاید چنین سبکی به نظرتان کسل‌کننده و نازیبا برسد. اما این طور نیست. اگر قواعد استایل تک رنگ را بدانید، قطعا تیپ مونوکروم شیک و چشم‌نوازی خواهید داشت.

استایل تک رنگ یا مونوکروم چه قواعدی دارد؟ برای جذاب شدن با این تیپ و سبک چه باید کرد؟

استایل تک رنگ

بعضی از افراد فکر می‌کنند که طراحی استایلی شیک به معنای انتخاب رنگ‌های متنوع برای هر بخش از لباس است. البته چنین طرحی هم می‌تواند کاملا جذاب و چشم‌گیر باشد. ولی باید پذیرفت که دنیای مد و فشن بسیار وسیع و گسترده است و با رعایت نکات و اصول آن می‌توان سبک‌های متفاوتی را در پوشش و انتخاب رنگ‌ها به کار برد. در استفاده از استایل تک‌ رنگ باید دقت زیادی به خرج بدهید. چون اگر ندانید که کدام طیف‌های یک رنگ خاص را برای هر قطعه از لباستان انتخاب کنید، در نهایت پوشش‌تان شبیه کودکان دبستانی می‌شود و انگار لباس فُرم مدرسه به تن کرده‌اید.

حقایقی کلی درباره سبک و استایل تک رنگ

استایل تک رنگ

دانستن نکات و حقایقی کلی درباره سبک و استایل تک رنگ خالی از لطف نیست:

  • استفاده از این سبک پوشش باعث می‌شود تا افراد کوتاه‌قد، کشیده‌تر و بلندتر به نظر برسند. علت این است که با انتخاب لباس‌های تک‌رنگ، روی ابعاد عمودی بدن تاکید بیشتری می‌شود و فرد بلندتر از آنچه هست به نظر می‌رسد. در واقع، سبک تک رنگ، کارکردی مشابه با استفاده از لباس‌هایی با رده‌های عمودی دارد.
  • استفاده از رنگ‌های تیره مانند مشکی یا خنثی مانند طوسی برای سبک تک رنگ مناسب‌تر هستند. این رنگ‌ها فرد را کشیده‌تر و لاغرتر نشان می‌دهند و کنار هم قرار گرفتن طیف‌های مختلف آنها، خسته‌کننده نیست. مثلا یک دست کت و شلوار مشکی برای رسیدن به این هدف بسیار مناسب است.
  • یکی از مزایای استفاده از سبک تک رنگ در پوشش، این است که قد افراد بلندتر به نظر می‌رسد. کشیده و قدبلندتر به نظر رسیدن، مطلوب است اما نه به این معنا که کوتاه بودن قد، یک عیب و نقص است. بسیاری از افراد قد کوتاهی دارند و از این بابت اصلا ناراحت نیستند و ضمنا دوست دارند، لباس‌هایی شاد با رنگ‌های متفاوت بپوشند. هیچ ایرادی ندارد و هر کس حق دارد هر طور که دوست دارد، پوشش خود را انتخاب کند. منظور از مطرح کردن سبک‌های مختلف در دنیای مد و فشن ، توصیه و ارائه راه‌کارها برای ایجاد انتخاب‌های متنوع است. همین و بس!

انتخاب رنگ‌های مختلف از یک طیف

استایل تک رنگ

برای اینکه شبیه بچه‌مدرسه‌ای‌ها نشوید باید به طیف رنگی هر بخش از لباس دقت کنید. مثلا اگر رنگ کرم را برای تیپ خود انتخاب کرده‌اید باید از طیف‌های مختلف آن بهره ببرید. کرم، نسکافه‌ای و… از طیف‌های کرم هستند و می‌توانید، دامنی کرم رنگ را با کتی نسکافه‌ای و کفش‌هایی شکلاتی بپوشید. باید تلاش کنید تا هر قطعه از استایل‌تان رنگی متفاوت از یک طیف رنگی خاص داشته باشد. مثلا اگر دوست دارید که از رنگ سبز ارتشی برای پوشش خود استفاده کنید، سبزهای پررنگ و کم‌رنگ را با هم هماهنگ کنید.

دقت در انتخاب اکسسوری

استایل تک رنگ

استفاده از اکسسوری‌ها هم ایده بسیار جذابی برای ایجاد تنوع در استایل تک رنگ است. برای انتخاب کیف یا خرید اکسسوری به سراغ رنگی متفاوت بروید و سعی کنید، زیورآلاتی بپوشید که طرح خاص و چشم‌گیر دارند و سادگی استایل تک رنگ را از بین می‌برند. انتخاب کیف، کفش و اکسسوری از رنگی دیگر می‌تواند، پوشش‌تان را از حالت یکنواخت خارج کند. مثلا اگر طیف رنگ انتخابی شما، کرم است، استفاده از کیف و کفشی که طرح پلنگی دارد، ایده بسیار خوبی خواهد بود.

برای اینکه در پوشش از سر تا نوک پا از یک طیف رنگی استفاده کنید، بهتر است به سراغ رنگ‌های خنثی و ملایم بروید. مثلا رنگ‌هایی مانند طیف خاکستری و شتری انتخاب خوبی برای استایل تک رنگ هستند. اما این به معنای استفاده نکرده از رنگ‌های تندتر و شادتر در استایل تک رنگ نیست. مثلا می‌توانید سر تا پا، سبز بپوشید و با یک اکسسوری با رنگی متفاوت و طرحی متفاوت و خاص، شیک و جذاب به نظر برسید.

نکته مهم در این‌جا انتخاب اکسسوری متناسب با طیف رنگی منتخب‌تان است. اگر استایل تک رنگ منتخب‌تان، رنگی خنثی و ملایم دارد از طیف رنگ‌های براق‌تر و چشم‌گیرتر برای اکسسوری‌ها استفاده کنید و اگر رنگ استایل‌تان، براق و شاد است از اکسسوری‌های ملایم‌تر با رنگ‌هایی خنثی‌تر بهره ببرید. این تضاد را در پوشش فراموش نکنید.

توجه به انتخاب پارچه‌های متفاوت

استایل تک رنگ

یکی از روش‌های چشم‌نواز کردن استایل تک رنگ، استفاده از بافت‌ها و جنس‌های مختلف پارچه در بخش‌های گوناگون لباس است. مثلا اگر قرار است از طیف خاکستری و طوسی بهره ببرید، با انتخاب دامن از پارچه‌ای براق و بلوزی از جنس ساده، سادگی و یکنواختی استایل را در هم می‌شکنید. چون بافت‌ها و جنس‌های متفاوت پارچه باعث می‌شوند تا رنگ‌ها از طیفی مشترک، سایه‌هایی متفاوت ایجاد کنند.

فرضا اگر دامنی از جنس براق با رنگ طوسی بپوشید، جلوه بلوز نخی ساده با همان طیف رنگی را بسیار بیشتر می‌کند. پارچه‌هایی از جنس جیر و مخمل، ایجاد سایه‌های متفاوت در استایل را به خوبی نمایان می‌کنند. مثلا دامن مخمل و رنگی در کنار بافت‌های دیگر پارچه می‌تواند، سایه‌های رنگی زیبایی در پوشش‌تان به وجود بیاورد.

استفاده از پارچه طرح‌دار

استایل تک رنگ

برای اینکه فقط از یک رنگ در تیپ و ظاهر خود استفاده کنید، راه جالب دیگری هم وجود دارد: یک تکه از لباستان  مثلا دامن یا کت، شومیز یا… از پارچه‌ای طرح‌دار باشد. سپس باقی بخش‌های لباس را از میان همان طیف رنگ پارچه طرح‌دار اما با پارچه‌ای ساده انتخاب کنید. این سبک از پوشش در استایل تک رنگ هم بسیار دیدنی و جذاب خواهد شد. پارچه‌های خال‌خالی یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی این سبک از پوشش هستند. مثلا اگر پیراهن سفید و مشکی خال‌خالی به تن دارید، کفش و کیف مشکی یا سفید با کتی مشکی یا سفید بپوشید.

جمع‌بندی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، مد و فشن فقط خواستار ایجاد امکانات بیشتر برای تصمیم‌گیری در انتخاب سبک پوشش است. هیچ اجباری در کار نیست. لزومی ندارد برای بلند و کشیده به نظر رسیدن یا پیروی از مُد، اقدام به انتخاب سبک خاصی از لباس پوشیدن کنید. هر چه دوست دارید، به تن کنید و یادتان باشد که یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های دنیای مد و فشن، ایجاد امکان است. امکان به چه معناست؟ امکان یعنی، فرصت‌ها و گزینه‌های مختلف برای انتخاب کردن. فشن می‌خواهد با ایجاد تنوع و شکستن مرزهای تکراری، به تمام افراد دنیا نشان بدهد که می‌توانند از میان سبک‌های مختلف پوشش، خرید لباس و گزینه‌ای را انتخاب کنند که در آن راحت‌تر هستند و احساس زیبایی و اعتماد به نفس می‌کنند.

منبع: thezoereport.com و  whowhatwear.com و liveabout.com