مقایسه، نقد و بررسی مایکروسافت ایکس و PS5

مایکروسافت ایکس و PS5

مبارزه بین ایکس‌باکس مایکروسافت و پلی‌استیشن سونی در حالی که هر دو کمپانی قصد عرضه کنسول‌های بازی جدیدی در سال 2020 را دارند، ادامه دارد.

تولیدی جدید شرکت مایکروسافت با اسم مایکروسافت ایکس تقریبا همزمان با PS5 عرضه می‌شود و از آنجایی که مایکروسافت ایکس و PS5 مشخصات مشابهی دارند، انتخاب را بسیار سخت می‌کند.

همچنان اطلاعات بسیاری درباره مایکروسافت ایکس و PS5 نداریم. مثل زمان دقیق عرضه، قیمت و اینکه چه بازی‌هایی برای هر یک در دسترس خواهد بود. اما تا همینجا هم اطلاعات زیادی به دست آمده است. پس در این راهنمای کارآمد همه چیزهایی که درباره مایکروسافت ایکس و PS5 می‌دانیم را بررسی می‌کنیم تا در اواخر سال که زمان خرید فرا می‌رسد، بتوانید دقیقتر تصمیم بگیرید.

مشخصات مایکروسافت ایکس و PS5

PS5 مایکروسافت ایکس
 30.1 × 15.1 ×  15.1 سانتی‌متر ابعاد
4.4 کیلوگرم وزن
سیاه و سفید سیاه رنگ
3.5GHz Custom Zen 2 3.8GHz Custom Zen 2 CPU
12 TFLOPS 1.825GHz RDNA 2 12 TFLOPS 1.825GHz RDNA 2 GPU
GDDR6, 16GB GDDR6, 16GB حافظه  فیزیکی
448GBps 10GB  در 560GBps

6GB در 336GBps

پهنای باند حافظه
825GB SSD 1TB custom NVME SSD حافظه مجازی
بله 4K Blu-ray درایو نوری
بله بله 4K
بله HDR
Includes USB and NVME slot HDMI x 2, USB 3.2 x 2, Ethernet, storage, power ورودی‌ها
PS Plus Xbox Live اشتراک آنلاین
اتصال
احتمالا بین 500 تا 600 دلار قیمت
تعطیلات آخر سال 2020 تعطیلات آخر سال 2020 زمان عرضه
به زودی به زودی نظر دیجیتال ترندز

بررسی کارایی دو دستگاه

ما درباره کارایی و مشخصات داخلی مایکروسافت ایکس و PS5 اطلاعات زیادی نداریم. سونی همانطور که انتظار می‌رفت کنسول جدیدش را PS5 نام‌گذاری کرده است و اسم کنسول جدید مایکروسافت نیز مایکروسافت ایکس خواهد بود. شایعه شده که نسخه ارزان‌تری نسبت به سری ایکس با نام Lockheart نیز عرضه خواهد شد. Lockheart فقط با نسخه دیجیتال بازی‌ها کار می‌کند. همچنین طبق اطلاعات جدید، PS5 نیز شامل گزینه فقط دیجیتال می‌شود.

درباره PS5 می‌دانیم که این کنسول همه‌جا از چیپ‌های ‌AMD استفاده خواهد کرد. این شامل یک پردازنده هشت هسته‌ای می‌شود که روی نسخه اصلاح شده‌ای از Ryzen اجرا می‌شود. این پردازنده از یک میکرو ارکیتکچر Zen 2 7 نانومتری استفاده می‌کند. در تئوری، پردازنده PS5 کمی قدرتمندتر از مایکروسافت ایکس است.

GPU PS5 نیز، بنابر Radeon Navi، از AMD استفاده خواهد کرد و از فرایندی که نیاز به حجم زیادی از داده را دارد، به نام ray tracing، پشتیبانی می‌کند. این اطلاعات از مصاحبه مارک کرنی، هدایت‌گر طراحان سیستم PS5، با Wired بدست آمده است. همچنین ما بعدتر متوجه شدیم که این GPU در 10.28 TFLOPS و با 2.23GHz اجرا می‌شود. این اطلاعات، GPU PS5 را در رقابتی نزدیک با GPU مایکروسافت ایکس قرار می‌دهد.

PS5 همراه با پخش کننده بلوری 4K عرضه می‌شود که همتراز با Xbox One S و Xbox One X است. همچنین ما میدانیم که که دیسک‌های بازی این کنسول حجمی برابر GB100 دارند که چیزی حدود دو برابر نسل فعلی کنسول‌هاست.

مایکروسافت ایکس قدرتی برابر 12 TFLOPS خواهد داشت و کارایی گرافیکی آن هشت برابر Xbox One و دو برابر Xbox One X خواهد بود.

رم GDDR6 مایکروسافت ایکس، GB16 است. Xbox One X از رم GB12GDDR5  استفاده می‌کند و حتی رمی که کمی بهتر این باشد هم قابلیت اجرای بازی‌های آینده را دارد. ما همچنین می‌دانیم که این کنسول برای اینکه شما بتوانید بیشتر از بازی خود لذت ببرید، قابلیت پشتیبانی ویژگی‌هایی مثل میزان دوباره‌سازی متغیر، تکنولوژی VRS و حالت تاخیر کم را دارد.

البته از آنجایی که مایکروسافت در حال کار روی کنسول دیگری (Lockhart) با قدرت 4 TFLOPS نیز هست، مایکروسافت ایکس تنها یکی از دو کنسول نسل بعد این کمپانی خواهد بود. کنسول Lockhart نسخه‌ فیزیکی بازی‌ها را پشتیبانی نمی‌کند و برای پلیر‌های آسان‌گیر و آنهایی که از Project xCloud برای استریم کردن استفاده می‌کنند، ساخته می‌شود.

مقایسه مایکروسافت ایکس و PS5

بررسی حافظه مجازی دو دستگاه

در مصاحبه مارک کرنی با Wired مشخص شد که بالاخره سونی از هارد درایوها فاصله گرفته و برای PS5 از درایوهای حالت جامد (درایوهای سرعت بالا که فاقد هرگونه ابزار مکانیکی هستند) استفاده می‌کند. این درایو حالت جامد شامل یک SSD سفارشی با سرعت بسیار بالا 825GB و یک جای خالی برای کسانی که می‌خواهند حافظه را توسط NVME افزایش دهند، می‌شود.

SSD PS5 همچنین اجازه بخش‌ بخش کردن محتوا به‌هنگام نصب را می‌دهد. به عنوان مثال، اگر شما فقط می‌خواهید بخش کمپین جدیدترین بازی سری Call of Duty را نصب کنید، شما قابلیت انجام این کار را دارید و می‌توانید بازی را با سرعت بالاتری تجربه کنید. به‌علاوه شما می‌توانید مستقیم از داشبورد به بخش‌های خاصی از بازی بروید و حدس می‌زنیم که این به آن معنا باشد که بتوانید به جای رفتن داخل منو‌های مختلف، مستقیم وارد یک مبارزه مولتی‌پلیر با دوست خود شوید. همچنین سرورهای بازی اطلاعاتی مثل جایزه‌ای که از انجام یک فعالیت خاص در بازی می‌گیرید را در اختیار شما میگذارند که از داشبورد به آن دسترسی خواهید داشت.

مایکروسافت ایکس نیز از یک درایو حالت جامد استفاده خواهد کرد. این درایو با تکنولوژی NVME شامل یک SSD سفارشی 1TB می‌شود و کارت‌های توسعه حافظه اختصاصی را پشتیبانی می‌کند. ماکروسافت ایکس و  PS5، HDD خارجی را نیز پشتیبانی می‌کنند ولی برای اجرا کردن بازی‌های نسل بعد به اندازه کافی سریع نیستند.

مقایسه طراحی مایکروسافت ایکس و PS5

حالا که هر دو کمپانی کنسول‌های جدید خود را به نمایش گذاشتند، به‌طور مجازی می‌دانیم که مایکروسافت ایکس و PS5 چگونه مقابل هم می‌ایستند. مایکروسافت ایکس شبیه به یک برج کامپیوتری بلند بوده و به‌طور قابل ملاحظه‌ای بزرگتر از کنسول‌های Xbox One X و Xbox One S است؛ ولی همچنان شامل یک دکمه برای روشن خاموش و درایو خواندن دیسک در جلوی دستگاه می‌شود. بخش بالایی دستگاه فرورفته‌گی کوچکی دارد و تمامی دستگاه شامل حفره‌های تهویه برای جریان هوای بهتر است. مایکروسافت ایکس همچنین می‌تواند به سلیقه شما و بنابر مکانی که برای آن اختصاص داده‌اید، به صورت افقی یا عمودی قرار گیرد.

در مقایسه، PS5 با ترکیب رنگی سفید و مشکی و فرورفتگی در دو طرف دستگاه، ظاهری غیر طبیعی دارد. در بسیاری از تبلیغات‌هایی که برای این دستگاه انجام شده، PS5 در حالت عمودی ایستاده است ولی شما می‌توانید آن را افقی نیز قرار دهید. البته با فرورفتگی‌هایی که به آن اشاره کردیم، مشخص نیست که آیا دستگاه با جای مخصوصی برای همتراز کردنش با سطحی که روی آن قرار دارد عرضه خواهد شد یا نه. این دستگاه شباهت زیادی به PS4 یا کنسول‌های پلی‌استیشن قبلی ندارد. نسخه کوچکتر و ارزان‌تری از این کنسول که فقط قابلیت پشتیبانی نسخه دیجیتال بازی‌ها را دارد نیز عرضه خواهد شد. مشخص نیست که برای PS5 رنگبندی‌های دیگری نیز در دسترس خواهند بود یا نه ولی اگر این کنسول شبیه به PS4 باشد، نسخه‌های خاص بسیار متنوعی از آن در طول عمرش عرضه می‌شوند.

دسته بازی مایکروسافت ایکس و PS5

دسته بازی

دسته بازی ثبت‌شده PS5 ،DualSense، اسم DualShock را به‌طور کامل رها کرد. سونی اطلاعاتی درباره جزییات این دسته بازی منتشر کرد. در مصاحبه‌ای با Wired، سونی اعلام کرد که قابلیت ویبره دسته‌های خود را با تکنولوژی هپتیک فیدبک تعویض می‌کند. این تکنولوژی جدید باعث می‌شود که دسته واکنش دقیق‌تری به شرایط مختلفی که پلیر در بازی با آن روبرو می‌شود، داشته باشد؛ مثل سخت‌تر کردن تکان دادن کاراکتر شما در بازی زمانی که روی سطح سختی راه می‌روید. همچنین شما زمانی که در بازی می‌خواهید عملی مثل عقب کشیدن کمان برای پرتاب تیر را انجام دهید، شاهد مقاومت کردن تریگرهای دسته خود خواهید بود.

همچنین باتری این دسته جدید شارژ بیشتری نسبت ‌به دسته‌های قبلی در خود ذخیره می‌کند. نداشتن شارژ کافی یکی از ویژگی‌های منفی DualShock 4 که جزو دسته‌های نسل فعلی کنسول‌هاست، بود.

طراحی DualSens با ترکیب رنگی سیاه و سفید، مشابه طراحی کنسول خود است. به‌نظر می‌رسد که این دسته نسبت‌به DualShock 4 بزرگ‌تر باشد. طبق گفته‌های سونی دکمه‌های روی DualSense با احتساب تغییرات کوچکی، در جاهای قبلی خود باقی‌ می‌مانند. دکمه “اشتراک‌گذاری‌” از بین می‌رود و سونی جای آن را به دکمه جدیدی با نام “خلق کنید” که همان کارایی دکمه قبلی را با تعدادی ویژگی‌های جدید دارد. همچنین این دسته شامل جای هدفون و میکروفون می‌شود که در داخل آن کارگذاری شده.

ثبت اختراع جدید سونی نشانگر این است که دستگاه PlayStation VR ای که برای این کنسول جدید می‌سازند نیز به احتمال زیاد دسته جدیدی دریافت می‌کند. این ثبت که در ماه فوریه 2020 منتشر شد، طرح یک دسته بازی با دو حسگر انگشتی جدا را نشان می‌دهد که به طراحی Valve Index شباهت دارد.

مایکروسافت نیز طراحی دسته بازی مایکروسافت ایکس را در مراسم Game Awards سال 2019 به نمایش گذاشت و می‌توان گفت که این دسته جدید تفاوت چندانی با دسته Xbox One ندارد.

دکمه جدیدی روی این دسته قرار دارد که کارایی مشابه دکمه اشتراک‌گذاری DualShock 4 خواهد داشت. همچنین یک پد جهت‌یابی جدید که از روی پد دسته Xbox One Elite 2 ساخته شده. فرم فاکتور این دسته جدید نیز کمی متفاوت‌تر خواهد بود.

این دسته بازی جدید با قابلیت کراس جنریشن، به شما امکان استفاده از آن را روی کنسول‌های نسل فعلی می‌دهد. همچنین این خبر به آن معنی است که شما از هر دسته‌ای که با خرید Xbox One دارید، می‌توانید برای کنسول جدید استفاده کنید.

گزینش بازی‌ها و قابلیت سازگاری به عقب

گفته‌شده که کنسول جدید سونی، برعکس PS4، دارای قابلیت سازگاری به عقب خواهد بود. یعنی انتظار می‌رود که این کنسول بتواند علاوه بر بازی‌های خودش، بازی‌های کنسول PS4 و PlayStation VR را نیز اجرا کند. قابلیت سازگاری به عقب فقط مخصوص بازی‌ها نیست و کنسول جدید سونی با این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که از هدست ساخته شده برای PS4، روی PS5 نیز استفاده کنید. البته این خبر به این معنا نیست که سونی هدست VR جدیدی منتشر نخواهد کرد.

با این حال، سونی حرف زیادی درباره این قابلیت جدید نزده و به همین علت اطلاعات محدودی در رابطه با کارکرد آن داریم.

به‌نظر می‌رسدکه PS5 تنها بتواند تعداد محدودی از بازی‌های PS4 را اجرا کند اما از میان 100 بازی برتر PS4 که با مجموع زمانی که پلیرها در هر بازی گذرانده‌اند، رتبه‌بندی شد‌ند، همه آنها در زمان عرضه کنسول جدید، با قابلیت سازگاری به عقب، قابل اجرا خواهد بود.

مایکروسافت در مراسم E3 سال 2019، تایید کرد که کنسول مایکروسافت ایکس همانند Xbox One قابلیت اجرای بازی‌های تمام کنسول‌های قبل از خود را خواهد داشت؛ اما مشخص نیست بعضی بازی‌هایی که روی کنسول‌های Xbox One و Xbox 360 مشمول این قابلیت نمی‌شدند، روی کنسول جدید قابل اجرا خواهند بود یا نه.

مایکروسافت اعلام کرد که کمپانی درحال کار روی پروژه‌ای به نام GameCore است که کار را برای سازنده‌های بازی کنسول‌های مایکروسافت و کامپیوتر، آسان می‌کند. به‌نظر می‌رسد که هدف از این پروژه این است که بازی‌ سازان بتوانند فرآیند سازگار کردن بازی‌های اختصاصی کنسول‌های مایکروسافت با کامپیوترهایی که از ویندوز استفاده می‌کنند را راحت‌تر طی کنند.

سونی درحالی که همچنان روی عرضه بازی‌های The Last of Us: Part II ،Ghost of Tsushima و Iron Man VR برای کنسول فعلی خود تمرکز کرده؛ ولی تعدادی بازی برای کنسول نسل بعدش نیز معرفی کرده‌ است. البته احتمال دارد که این بازی‌ها با قابلیت کراس جنریشن عرضه شوند و یا بعدتر، برای کنسول PS5 نیز ورودی داشته باشند. در راستای نمایش اخیر کنسول جدید سونی، مشخص شد که تعداد زیادی بازی طرف اول، دوم و سوم برای این کنسول در دسترس خواهند بود و بازی‌های Horizon Forbidden West ،Gran Turismo 7 ،Spider-Man: Miles Morales ،Ratchet & Clank: Rift Apart، ریمیک بازی Demon’s Souls و Resident Evil Village در میان عناوین اعلام شده هستند.

مایکروسافت تایید کرده که بازی Halo Infinite همراه با کنسول مایکروسافت ایکس عرضه خواهد شد. بعد از عرضه شدن اولین کنسول Xbox در سال 2001، این اولین باریست که یکی از بازی‌های سری Halo همراه با این کنسول وارد بازار می‌شود. این نسخه از بازی جدای نسخه‌هایی که برای کنسول Xbox One و کامپیوتر درنظر گرفته‌شده عرضه می‌شود؛ همچنین نسخه Xbox One روی مایکروسافت ایکس نیز قابل اجرا خواهد بود.

کنسول جدید مایکروسافت قابلیت جدیدی به نام Smart Delivery نیز دارد. این کمپانی تا حداقل یک سال قصد ندارد هیچ بازی اختصاصی برای مایکروسافت ایکس منتشر کند و به همین علت کسانی که بازی‌های مایکروسافت بازی سازان طرف اول را برای کنسول Xbox One خریداری می‌کنند، نسخه مایکروسافت ایکس آن بازی را نیز به‌صورت رایگان دریافت خواهند کرد و بالعکس؛ بدون نیاز به نگرانی از این جهت که نسخه درست را نصب کرده‌اند یا نه. سرویس Xbox Game Pass در کنسول جدید نیز ادامه خواهد داشت و بازی‌های Game Pass کنسول فعلی برای کنسول جدید نیز به‌صورت رایگان در دسترس پلیر قرار خواهند گرفت. بازی Gears 5 نیز با استفاده از قابلیت Smart Delivery، نسخه جدیدتری را با فریم ریت و وضوح بهتر و تکسچر و نورپردازی دقیق‌تر عرضه می‌کند.

بازی Senua’s Saga: Hellblade II نیز برای کنسول مایکروسافت ایکس وارد بازار می‌شود. این بازی در مراسم Game Awards سال 2019 با پیش نمایشی از یکی از کات‌سین‌های بازی معرفی شد. شخصیت اصلی Hellblade II، همانند بازی اول خواهد بود. این بازی توسط Ninja Theory، که الان یکی از استودیو‌های بازی سازی طرف اول کمپانی مایکروسافت است، ساخته می‌شود. بازی‌های دیگری نیز مثل Fortnite ،Assassin’s Creed Valhalla ،Destiny 2 ،Cyberpunk 2077 و Watch Dogs: Legion برای کنسول جدید در دسترس خواهند بود؛ و همچنین بازی‌های در حال ساخت استودیو‌های The Initiative ،Obsidian Entertainment و Double Fine، که به‌ تازگی به جمع استودیو‌های طرف اول مایکروسافت اضافه شدند.

کنسول مایکروسافت ایکس تا حداقل یک سال پس از عرضه، هیچ بازی اختصاصی دریافت نمی‌کند و این زمان ممکن است حتی تا دو سال نیز تمدید شود. در مصاحبه‌ای با MCV رئیس استودیو Xbox Game، مت بوتی، اعلام کرد برای اینکه پلیرهای Xbox خرید به‌صرفه‌ای داشته باشند تمامی بازی‌های نسل جدید، برای کنسول Xbox One و کامپیوتر نیز منتشر خواهند شد.

مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن

سرورهای آنلاین

در سال 2013 که کنسول‌های Xbox One و PS4 تازه وارد بازار شده بودند، داشتن یک حساب کاربری در Xbox Live Gold و PlayStation Plus برای تجربه بازی‌های آنلاین روی این دو کنسول، الزامی بود و حدس می‌زنیم که این موضوع درباره مایکروسافت ایکس و PS5 نیز صادق باشد. ولی بات وجه به زیاد شدن توجه صنعت بازی روی پلیرهایی که به صورت آنلاین، بازی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، مایکروسافت ایکس و PS5 شامل ویژگی‌های دیگری نیز برای بازی آنلاین می‌شوند.

در مورد پلی استیشن، انتظار داریم که سونی بیشتر روی سرویس PlayStation Now خود کار کند و آن را به‌ چشم بیاورد. این سرویس به شما اجازه می‌دهد بازی‌هایی که روی کنسولتان نصب نیستند را به‌طور آنلاین، بازی کنید. این سرویس همچنین می‌تواند راه‌حلی برای اجرای بازی‌های کنسول PS3  روی کنسول جدید باشد؛ اینکار روی کنسول PS4 به‌علت طراحی خاص آن قابل انجام نبود. البته از آنجایی که PS5 از روش سنتی بازی کردن با قرار دادن دیسک داخل دستگاه پشتیبانی می‌کند؛ این سرویس همچنان مالکیت یک بازی را به خریدار نسخه فیزیکی آن بازی می‌دهد.

مایکروسافت نیز با پروژه xCloud نشان داد که در زمینه سرویس‌های آنلاین کم نمی‌گذارد. با اینکه اسم رسمی آن همچنان برملا نشده است، این سرویس بازی آنلاین به شما اجازه می‌دهد تا بازی‌های خود را روی هر چیزی از کنسول ایکس ‌باکس گرفته تا گوشی همراهتان، اجرا کنید. موفقیت Xbox Game Pass نیز این سرویس را تقویت می‌کند و برای کسانی که می‌خواهند به‌جای آنلاین بازی کردن، بازی مدنظرشان را دانلود کنند، این امکان را فراهم می‌کند. شما همچنین این حق انتخاب را دارید که تمام بازی‌هایی که برای ایکس‌باکس خریداری کرده‌اید را به صورت رایگان، روی گوشی همراه خود، آنلاین اجرا کنید.

منبع: digitaltrends.com

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024