AWS آمازون چیست؟ آشنایی با سرویس رایانش ابری آمازون

آشنایی با سرویس رایانش ابری آمازون
Woman hand holding a white paper cloud conceptual on blue background.

آمازون یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک به حساب می‌آید که در سال 1994 در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکا آغاز به کار کرد. در ابتدا، این وب‌سایت تنها به فروش کتاب می‌پرداخت، اما امروزه طیف گسترده‌ای از محصولات را پوشش می‌دهد. یکی از فناوری‌های جدید که کاربرد فراوانی دارد،  فضای ابری است که مهم‌ترین کاربرد آن در زمینه‌ ذخیره‌سازی اطلاعات و داده می‌باشد. یکی از مهم‌ترین مزایای فضای ابری، اجتناب از هزینه‌های مربوط به مالکیت و نگهداری زیرساخت‌های اطلاعاتی توسط شرکت‌هاست. به همین دلیل، شرکت‌های بزرگ دنیا از قابلیت فضای ابری در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌کنند و حتی در تلاش هستند تا فضای ابری مختص به خود را توسعه داده و به بازار عرضه کنند. شرکت آمازون نیز از این قاعده مستثنا نیست و فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه فضای ابری انجام داده است. در ادامه قصد داریم شما را با سرویس رایانش ابری آمازون آشنا کنیم.

آشنایی با سرویس رایانش ابری آمازون

تاریخچه راه اندازی سرویس رایانش ابری آمازون

AWS مخفف آمازون وب سرویس (Amazon Web Services) است که توسط بنیامین بلک و کریس پینک‌هام در سال 2004 توسعه داده شد. وب‌سایت آمازون در سال 2006 به منظور افزایش بهره‌وری عملیاتی خود، وارد بازار ارائه‌ خدمات ابری شد و سرویس رایانش ابری آمازون را در ماه مارس سال 2006 راه‌اندازی کرد و به جهانیان معرفی نمود. در ابتدا، مراکز داده‌ی وب‌سایت آمازون تنها در 16 نقطه جغرافیایی مختلف قرار داشتند اما تا پایان سال 2007، این تعداد به 19 نقطه مختلف افزایش یافت. در سال 2018، AWS ایستگاه‌های زمینی خود را گسترش داد و از سال 2019 تاکنون، این سیستم در بیست منطقه جغرافیایی شروع به فعالیت کرده است. این مناطق عبارتند از شش منطقه در آمریکای شمالی، یک منطقه در آمریکای جنوبی، پنج منطقه در اروپا و آفریقا و در نهایت هشت منطقه در آسیا.

هر یک از این مناطق در یک کشور خاص واقع شده‌اند و شامل یک یا چندین مرکز داده هستند. شرکت آمازون در دسامبر سال 2014 خدمات وب خود را گسترش داد و تعداد مناطق را به 28 منطقه با 4/1 میلیون سرور افزایش داد. به همین دلیل، می‌توان گفت که آمازون از نظر ارائه‌ خدمات ابری به سراسر جهان، یکی از قدرتمندترین زیرساخت‌های فیزیکی را در اختیار دارد و شرکت‌های رقیب نتوانسته‌اند با تجهیزات زیرساختی شرکت آمازون در سطح جهانی به رقابت بپردازند. اولین سرویس رایانش ابری آمازون که از جمله مهم‌ترین نوآوری‌های جدید شرکت آمازون به شمار می‌رود، Simple Storage Service است که به اختصار آن را S3 می‌نامند. این سرویس به منظور قرار دادن اپلیکیشن‌های مختلف در فضای ابری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها طی یک سال، وب‌سایت آمازون توانست با استفاده از این ایده‌ جدید و نوآورانه، 180 هزار مشتری جدید را به سرویس رایانش ابری  خود جذب کند که یک موفقیت بزرگ برای وب‌سایت آمازون به شمار می‌رود.

در سال 2010، با اعلام نتفلیکس مبنی بر ارائه‌ خدمات خود مبنی بر سرویس ابری آمازون، استقبال بیشتری از این خدمات شد. از آن زمان تاکنون، این سرویس تبدیل به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین سیستم رایانش ابری جهان شده است. سرویس رایانش ابری آمازون یک ابزار مناسب برای کسب و کارهای منعطف، مقرون به صرفه و خواهان فضای ذخیره‌سازی متغیر است و سطحی از دسترسی به داده را برای آن‌ها فراهم می‌سازد. به طور کلی می‌توان سرویس ابری آمازون را به دو گروه تقسیم‌بندی کرد: (1) سرویس ماشین مجازی آمازون (EC2) و (2) سیستم ذخیره‌سازی آمازون (S3). سرویس ماشین مجازی آمازون، امکان مدیریت سرورهای اختصاصی مجازی را فراهم می‌کند. این سرویس با درصد خطای بسیار پایین عمل می‌کند و توان پردازشی بسیار بالایی دارد.

آشنایی با امکانات و ویژگی‌های سرویس AWS

Service - Amazon Web Services Cloud, HD Png Download - 749x439 ...

AWS تنها پلتفرمی برای انجام محاسبات ابری نیست بلکه خدمات بسیار زیادی را به کاربران و مشتریان خود ارائه می‌دهد، از جمله محاسبه، پردازش، سرور، شبکه‌سازی، امنیت، فضای ذخیره‌سازی، ایمیل، توسعه اپلیکیشن موبایل، پایگاه داده و غیره که همگی به صورت از راه دور برای مشتری ارائه می‌شوند. سرویس رایانش ابری آمازون خدمات محاسباتی خود را در طیف گسترده‌ای از جمله پردازش محاسبات انجام می‌دهد.

پردازش محاسبات شامل ابر محاسبه الاستیک، لامبدا، بینزتاک الاستیک و آمازون لایت‌سیل است. خدمات ذخیره‌سازی آسان آمازون که به اختصار آمازون S3 نامیده می‌شود، فضای ذخیره‌سازی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد و مشتریان می‌توانند تا 5 گیگابایت از داده‌ی خود را پشتیبانی بگیرند. این داده‌ها در سطل‌هایی به نام S3 buckets ذخیره و مرتب می‌شوند. همچنین، سرویس‌های ذخیره‌سازی بلندمدت به نام‌های یخچال آمازون (Amazon Glacier) و بلوک منعطف آمازون (Amazon Elastic Block Store) نیز از جمله خدمات ذخیره‌سازی AWS محسوب می‌شوند. از دیگر خدمات این سرویس، شبکه‌سازی است. با استفاده از این خدمات، مشتریان می‌توانند با به‌کارگیری ابر مجازی آمازون، بخشی از ابر AWS را تحت کنترل خود قرار دهند و با استفاده از بازارهای آمازون، در ترافیک شبکه تعادل برقرار نمایند. پایگاه داده‌ی سرویس رایانش ابری آمازون شامل خدماتی همچون Amazon Aurora، Amazon RDS، Amazon DYNAMODB و Amazon Redshift است.

مسئله بعدی، برقراری امنیت در دسترسی به داده‌ی کاربران است که این امنیت توسط سرویس هویت و مدیریت دسترسی تأمین می‌شود. همچنین، خود کاربران هم می‌توانند سیاست‌هایی را به منظور بالا بردن امنیت داده و اطلاعات ذخیره شده‌ خود در این سرویس رایانش ابری تعریف نمایند. آمازون همچنین سیستم‌های مختلف پیام‌رسانی را ارائه می‌دهد از جمله SQS یا سرویس قدرتمند پیام‌رسانی، SNS یا سرویس نوتیفیکیشن آمازون، SES یا سرویس ایمیل آمازون. هر سه سرویس بسیار قابل اعتماد هستند و امنیت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. آمازون ابزارهای مختلفی از قبیل رابط خط و فرمان و بسته توسعه نرم‌افزار برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مختلف را بکار می‌برد.

لازم به ذکر است که برنامه‌نویسان از زبان‌های برنامه‌نویسی و پلتفرم‌های مختلف از جمله اندروید و iOS، جاوا، ++C، پایتون، PHP، روبی، NodeJS برای توسعه‌ی این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. آمازون حتی در حوزه‌ی هوش مصنوعی نیز فعالیت دارد و خدماتی همچون تبدیل متن به گفتار، تحلیل تصاویر و یادگیری ماشین را بر اساس خدمات ابری ارائه می‌دهد. علاوه بر این، آمازون به شرکت‌هایی که قصد دارند از مراکز داده‌ی سنتی به فضای ابری انتقال یابند، کمک می‌کند.

چگونه می‌توانم از سرویس رایانش ابری استفاده کنم؟

به منظور استفاده از سرویس رایانش ابری آمازون، ابتدا لازم است تا در سایت aws.amazon.com وارد شده و یک حساب کاربری ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب کاربری در aws، در قسمت «من یک مشتری هستم» ایمیل خود را وارد کرده و سپس روی گزینه ورود کلیک نمایید. در صفحه ایجاد شده تمام اطلاعات را وارد کرده و سپس روی «create account» کلیک کنید. در صفحه بعدی، اطلاعات شخصی خود را وارد نمایید.

سپس، سیستم از شما اطلاعات کارت اعتباری را می‌خواهد که پس از وارد کردن این اطلاعات به مرحله بعد خواهید رفت. در مرحله بعد، AWS از شما شماره تلفنی خواهد خواست که باید در قسمت «call me now» وارد نمایید. پس از تایید شماره تلفن، از طرف AWS با شما تماس گرفته خواهد شد و از شما می‌خواهند که یک کد پین وارد کنید و طرح مد نظر خود در AWS را انتخاب نمایید. دقت کنید که طرح انتخابی شما مناسب کاربردی باشد که از سرویس رایانش ابری دارید. با انجام مراحل بالا، شما موفق به ایجاد یک حساب کاربری در AWS شده‌اید و حالا می‌توانید وارد حساب کاربری خود شده و از آن استفاده نمایید.

سرویس رایانش ابری آمازون

مزایا و معایب سرویس رایانش ابری آمازون

سرویس رایانش ابری آمازون مانند هر سیستم دیگری دارای مزایا و معایب مختلفی است. مهم‌ترین مزیت این سرویس که آن را به قدرتمندترین سرویس رایانش ابری جهان تبدیل کرده، ارائه‌ خدمات متنوع و گوناگون است. به همین دلیل، طیف گسترده‌ای از مشتریان را در برمی‌گیرد، از یک استارتاپ‌ کوچک گرفته تا شرکت‌ها بزرگ و بین‌المللی. مزیت دوم این سرویس رایانش ابری، ارائه خدمات با قیمت‌های نسبتاً پایین نسبت به سایر رقباست. دلیل پایین بودن قیمت خدمات ارائه شده توسط آمازون، تعداد زیاد مشتریان و کاربرانی است که از این سرویس استفاده می‌کنند و روز به روز نیز به تعداد این مشتریان افزوده می‌شود.

امروزه، آمازون توانسته بیش از نیمی از بازار خدمات ابری را تحت کنترل خود در آورد. همان‌طور که گفته شد، سرویس رایانش ابری آمازون، میلیون‌ها مشتری و هزاران شریک تجاری در سراسر جهان دارد. شرکت آمازون همیشه در تلاش است تا از تکنولوژی‌های جدید برای بهبود سرویس رایانش ابری خود استفاده نماید؛ به همین دلیل، هیچ‌گاه از تکنولوژی‌های روز دنیا غافل نشده است و حتی به پیشبرد آن‌ها نیز کمک شایانی کرده است.

از نکات مثبت دیگر این سرویس می‌توان به سرعت بالای آن اشاره نمود. سرویس رایانش ابری آمازون هیچ‌گاه قطع نمی‌شود و می‌توان گفت که دسترسی‌پذیری آن در حدود 99/9999 درصد است. یکی از معایب و نقاط ضعف این سرویس در ارائه خدمات ابری آمیخته یا هیبریدی است. می‌توان گفت که رقبای شرکت آمازون یعنی مایکروسافت و آی‌بی‌ام در این زمینه پیشرفت به سزایی داشته‌اند و توانسته‌اند از شرکت آمازون پیشی بگیرند. علاوه بر این، ترجیح شرکت‌هایی که از نرم‌افزارها و خدمات دو شرکت مایکروسافت و آی‌بی‌ام استفاده می‌کنند، این است که خدمات ابری همین دو شرکت را به کار ببرند و به سراغ سرویس رایانش ابری شرکت آمازون نمی‌روند.

امنیت بالا، قیمت‌های پایین، اطمینان‌پذیری بالا، کمترین تاخیر و مقیاس پذیری از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد سرویس رایانش ابری آمازون است و آن را تبدیل به یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه‌ ارائه‌ خدمات ابری کرده است؛ به گونه‌ای که درآمد شرکت آمازون از سیستم رایانش ابری خود هر ساله 45 درصد افزایش می‌یابد و امروزه، در بیش از 190 کشور جهان مشغول به فعالیت و ارائه‌ی خدمات است.

منبع: aws.amazon.com

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024