شرکت Volvo چگونه موفق به ساخت امن‌ترین خودروهای جهان شده است؟

ولوو امن ترین خودرو های دنیا را می سازد

وقتی بحث از ایمنی خودرو می‌شود، همیشه باید انتظار شنیدن نام ولوو (Volvo) را داشت. شرکت ولوو به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه‌ی ایمنی خودرو شناخته می‌شود و نام خودروهای این برند، بارها در صدر لیست امن‌ترین خودروهای جهان قرار گرفته‌اند.

ولوو اولین شرکتی بود که کمربند ایمنی را به شکل امروزی در خودروهای خود استفاده کرد و همچنین جزو اولین شرکت‌ها در توسعه و استفاده از کیسه‌هوای جانبی در خودروها بود. ایمنی با نام این شرکت خودروسازی گره خورده و جزئی از DNA ولوو به حساب می‌آید.

ایمنی خودروهای ولوو

همین چند وقت پیش اعلام شد شرکت ولوو بر روی خودروهای تولیدی آینده‌ی خود محدودیت سرعت 180 کیلومتر بر ساعت خواهد گذاشت. شرکت ولوو اعلام کرده این عمل را در راستای هدف‌گذاری‌شان برای سال 2020 در زمینه‌ی ایمنی خودرو انجام داده‌اند.

طبق این هدف‌گذاری شرکت ولوو قصد دارد تا سال 2020 خودروهایی تولید کند که تلفات جانی و مجروحیت‌های شدید در آن به صفر برسد. مدیرعامل شرکت ولوو، هاکان ساموئلسون (Håkan Samuelsson) در زمینه امنیت خودرو اینگونه می‌گوید:

«ایجاد محدودیت در سرعت خودرو شاید تمام مشکلات را حل نکند، اما حتی اگر جان یک نفر را نجات دهد، ارزشش را دارد!»

این سخن مدیرعامل ولوو نشان از اهمیت ایمنی و جان انسان‌ها در طراحی خودروهای این شرکت دارد.

سیستم کنترلی ثبات الکترونیکی (Electronic Stability Control)، سیستم کنترلی ثبات گردش (Roll Stability Control) و سیستم کنترلی هشدار به راننده (Driver Alert Control) از جمله سیستم‌هایی بوده‌اند که در سال‌های اخیر برای حفظ ایمنی سرنشینان در خودروهای ولوو به کار گرفته شده‌اند.

شرکت ولوو در ادامه‌ی تلاش‌هایش برای افزایش ایمنی خودروهای خود از تکنولوژی‌های جدیدی در این حوزه استفاده کرده است که در ادامه، 6 مورد از آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

معرفی ۶ تکنولوژی برتر ولوو برای ایمنی خودرو

1. کمک‌راننده (Pilot Assist)

سیستم‌های کروز کنترل (cruise control) که در حال حاضر در بسیار از خودروهای روز دنیا استفاده می‌شوند، به راننده این امکان را می‌دهند تا در مواقعی که احساس می‌کند نیاز به کم و زیاد کردن سرعت خودرو نیست، سرعت آن را در حالتی ثابت نگه دارد تا دیگر نیازی به فشار بر روی پدال‌های گاز و ترمز نباشد.

سیستم Pilot Assist یا «کمک‌راننده»ی شرکت ولوو یک گام فراتر گذاشته و سیستمی را در اختیار راننده قرار می‌دهد که در پیچ‌های ملایم، فرماندهی خودرو را نیز انجام دهد و هنگام نزدیک شدن به خودروی جلویی، سرعت را کم کند و پس از عبور از آن، دوباره به سرعت قبل بازگردد.

اما نکته‌های امنیتی این سیستم این است که با توجه به سرعت خودرو، فاصله‌ی ایمنی را با خودروی جلویی رعایت می‌کند. اگر دست خود را از روی فرمان بردارید، به شما هشدار می‌دهد که دستتان را روی فرمان بگذارید و اگر این کار را نکنید، این سیستم غیرفعال خواهد شد.

همچنین این سیستم با کمک خطوط جاده‌ای، خودرو را در بین خطوط قرار می‌دهد؛ البته در جاده‌هایی که این خطوط واضح نیست یا به دلیل بارش برف و باران و… دیدن آن‌ها مشکل است، شرکت ولوو توصیه می‌کند راننده، خود هدایت فرمان را بر عهده بگیرد.

2. ایمنی شهری (City Safety)

تکنولوژی city safe ولوو

تکنولوژی City Safety یا ایمنی شهری، همان‌طور که از نامش پیداست، برای محیط‌های شهری و پر ازدحام تعبیه شده است. این تکنولوژی، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و حیوانات بزرگی را که در اطراف خودرو هستند، در روز و شب تشخیص می‌دهد و با کمک ترمزها و فرمان خودرو، از برخورد ناگهانی با آنها جلوگیری می‌کند.

وقتی سرعت خودرو بین 50 تا 100 کیلومتر بر ساعت باشد، این سیستم با به‌کارگیری هشدارهای صوتی و تصویری، راننده را از برخورد احتمالی آگاه می‌کند و در صورت لزوم، خودرو را از مسیر شئ پیش‌رو منحرف، و با کمک ترمزها سرعت خودرو را کم می‌کند تا احتمال تصادف را به حداقل برساند.

3. هشدار نقاط کور (BLIS) و ترافیک پشت خودرو (Cross Traffic)

تکنولوژی cross traffic ولوو

سیستم BLIS که در خودروهای شرکت فورد هم به کار می‌رود، به کمک رادارها و سنسورهای تعبیه‌شده در اطراف خودرو، راننده را از وجود موانع یا اشیا در نقاطی که اصطلاحاً کور نامیده می‌شود و برای راننده قابل دیدن نیست، آگاه می‌کند.

شرکت ولوو این هشدار را به کمک چراغ چشمک‌زنی پیاده‌سازی کرده است که در آینه‌بغل‌های ماشین تعبیه شده و زمانی که مانعی در نقطه‌ی کور راننده واقع می‌شود، شروع به چشمک زدن می‌کنند.

سیستم Cross Traffic هم مانند سیستم BLIS در مواقعی که راننده دید مناسبی ندارد، به کار می‌آید. با این تفاوت که این سیستم به طور اختصاصی در مواقعی که مانعی در پشت خودرو قرار می‌گیرد، وارد عمل می‌شود.

بیشترین کارایی این سیستم زمانی مشخص می‌شود که راننده قصد خروج از پارکینگ با دنده‌ی عقب را دارد و به دلیل وجود خودروهایی که در کنار آن پارک شده‌اند، دید مناسبی از خودروها، دوچرخه‌سواران و عابران پیاده (که از پشت ماشین عبور می‌کنند) ندارد. این سیستم با نمایش تصویری گسترده از  محیط اطراف پشت خودرو در مانیتور و هشدار به هنگام نزدیک شدن مانع، احتمال تصادف را در هنگام دنده عقب رفتن به صفر نزدیک می‌کند.

4. حفظ خودرو در جاده (Run-off road Mitigation)

تکنولوژی حفظ خودرو در جاده ولوو

این سیستم که بیشتر برای حفظ جان مسافران در مسیرهای برون‌شهری تعبیه شده از خروج تصادفی خودرو از جاده جلوگیری می‌کند. این سیستم در سرعت‌های بالای 138 کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود و هنگامی که تشخیص دهد خودرو در حال منحرف شدن از جاده‌ی اصلی است، سرعت آن را کم می‌کند و آن را به مسیر اصلی و بین خطوط کناری جاده باز می‌گرداند.

5. حفظ خودرو در لاین خود (Oncoming Lane Mitigation)

تکنولوژی جفظ خودرو در لاین خود ولوو

بسیاری از تصادفات مرگبار جاده‌ای زمانی رخ می‌دهد که یک خودرو از مسیر خود منحرف شده و با خودرویی که از روبه‌رو می‌آید تصادف می‌کند. تکنولوژی Oncoming Lane Mitigation با هدف جلوگیری از این قبیل تصادفات در خودروهای شرکت ولوو استفاده شده است.

زمانی که خودرو در بازه‌ی سرعت 68 تا 138 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند، اگر این سیستم تشخیص دهد که خودرو از مسیر خود خارج شده و احتمال تصادف با خودروی روبه‌رو را دارد، آن را به مسیر اصلی برمی‌گرداند و به راننده هشدار می‌دهد.

این سیستم علاوه بر خودروهایی که از روبرو می‌آیند، خودروهایی را که از عقب در حال سبقت هستند هم تشخیص می‌دهد و از تغییر لاین تصادفی هنگام سبقت دیگر خودروها جلوگیری می‌کند.

6. کنترل نور بالا (High Beam Control)

سیستم کنترل نور بالای ولوو

تکنولوژی دیگری که در خودروهای ولوو به کار رفته تا از تصادفات رودررو یا به اصطلاح شاخ به شاخ جلوگیری کند، تکنولوژی کنترل نور بالاست. در این تکنولوژی هنگامی که خودرویی در شب از روبه‌رو به سمت شما می‌آید، دوربین‌های جلوی خودرو آن را تشخیص می‌دهد و به طور خودکار جهت نور جلو را کمی تغییر می‌دهد تا مانع از تابش مستقیم آن به چشمان راننده‌ی خودروی روبه‌رو شود.

تکنولوژی‌های آینده‌نگرانه ولوو برای ایمنی خودرو

آنچه ولوو برای ایمنی خودروهای خود در سر دارد، از موارد گفته‌شده فراتر می‌رود. آنها قصد دارند با ایجاد شبکه‌ی ابری از اطلاعات خودروهای ولوو و کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین این شرکت و آنالیز آنها سطح جدیدی از ایمنی را برای رانندگان به ارمغان آورند.

ولوو اس۹۰ سدان

فعلاً این تکنولوژی در سطحی اولیه و برای مکان‌ها و شرایط خاص (نظیر اعلام وضعیت جاده‌های پیش‌رو برای کامیون‌ها) فعال شده، اما پیش‌بینی می‌شود این سیستم در آینده با اعلام آمادگی به راننده در هنگام نزدیک شدن به محل پرخطر، از بسیاری از تصادفات جدی جلوگیری کند.

 ولوو سعی دارد با به‌کارگیری تکنولوژی‌های گفته‌شده تا حد امکان از وقوع تصادفات مرگبار جلوگیری کند، اما این به این معنا نیست که برنامه‌ای برای زمانی که تصادف اتفاق می‌افتد ندارد.

چندین کیسه‌ی هوا در سرتاسر خودرو، پیش‌کشنده‌ی کمربندهای ایمنی (Seat belt pretensioner)، ضد ضربه‌ی شلاقی (Anti-whiplash) و آلیاژ باکیفیت به‌کار رفته در ساخت اتاق خودروهای ولوو، همگی مؤید این موضوع است که ولوو تمام تلاش خود را برای حفظ جان مسافران به کار گرفته است.

ایمنی ولوو

اگر برای شما هم ایمنی خودرو در اولویت است و البته چندان مشکل مالی ندارید، خودروهای شرکت ولوو یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. هرچند شرکت ولوو اخیراً اعلام کرده این شرکت تا اطلاع ثانوی فعالیتی در ایران نخواهد داشت، اما این مانعی برای دوستداران این برند محبوب سوئدی در ایران نیست.

شما در مورد خودروهای ولوو چه فکر می‌کنید؟ اگر به اندازه‌ی کافی بودجه داشته باشید آیا ولوو را انتخاب می‌کنید یا انتخاب شما برند دیگری است؟