هرکدام از ما سلیقه‌های متفاوتی داریم و دوست داریم هر از چند گاهی به سایت‌های مورد علاقه خود سر بزنیم تا از اخرین اخبار، مقاله ها، اهنگ و یا فیلم‌های جدید با خبر بشویم. با داشتن یک یا چند برنامه خبر‌خوان (RSS Apps) دیگر لازم نیست همیشه وقت زیادی را صرف کنیم تا از میان سایت‌های محبوبمان بهترین خبر‌ها را گلچین کنیم بلکه در یک چشم به هم زدن و بدون تلف کردن وقت می‌توانیم تمامی این مطالب را یکجا دریافت و به منبع خبر مراجعه کنیم.
برنامه های خبر‌خوان یا خبر رسان با دسترسی به محتوا‌ های انتشار داده شده توسط وب سایت‌های مورد علاقه‌تان، آن‌ها را گردآوری کرده و با ظاهری زیبا به شما نشان می‌دهند. اگر به دنبال جایگزین برنامه های خبر‌خوان همچون Google Reader و Digg Reader می‌گردید و یا اینکه به تازگی می‌خواهید با این برنامه‌ها آشنایی پیدا کنید پس این مقاله مناسب شماست زیرا در این مقاله می خواهیم ۱۰ برنامه خبر‌خوان کاربردی را به شما معرفی کنیم.

ملاک‌‌ های انتخاب یک برنامه خبرخوان خوب چیست؟

سال‌ها بود که مردم برای اطلاع از اخرین اخبار سایت های محبوبشان از Google Reader استفاده می‌کردند. اما این سرویس به طور ناگهانی و در سال ۲۰۱۳ متوقف شد. بعد از Google Reader مردم به دنبال جایگزین مناسبی بودند که سرویس Digg Reader ظهور کرد و توانست نیاز افراد مختلف را براورده کند، اما این سرویس هم در اوایل سال ۲۰۱۸ به کار خودش پایان داد. با این حال خبر خوب از آنجایی آغاز شد که سایر برنامه‌‌های خبر‌خوان و با همان امکانات توانستند جای خالی آنها را پر کنند.

پیش از اینکه به معرفی برنامه های خبر رسانی که استفاده از آنها رایگان است بپردازیم، لازم است تا معیار‌های انتخاب این برنامه‌های کاربردی را با هم بررسی کنیم.

  • رایگان بودن

معمولا استفاده از برنامه‌های رایگان در مقایسه با برنامه‌های که باید بابتشان پول پرداخت بشود بیشتر است و بازخورد بیشتری دریافت خواهند کرد.

  • برنامه‌های تحت وب

برنامه‌های تحت وب که سرویس RSS را ارایه می‌کنند این امکان را به شما می‌دهند که با هر وسیله ایی بتوانید از اخرین رویداد‌ها اطلاع پیدا کنید. برنامه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم دارای اپلیکیشن‌های موبایل مخصوص به خود هستند و این قابلیت را برای شما فراهم می‌کنند تا محتوا‌های مختلف را در آنجا تماشا کنید.

  • داشتن ویژگی‌های مرسوم

برنامه‌های خبرخوان معمولا ۲ کار انجام می‌دهند، یک اینکه محتوای سایت های موردعلاقه‌تان را گردآوری می‌کنند و دوم اینکه مطالب را از جدید به قدیم به شما نمایش می‌دهند. ما در این مقاله سعی کردیم از برنامه‌های خبر‌ رسانی بهره بگیریم که امکان دسته بندی مطالب در آن‌ها وجود داشته باشد.

  • کارایی

برنامه‌هایی که در این مقاله انتخاب شده اند دارای قابلیت های مختلفی همچون انتخاب سایت‌های مورد علاقه، دسته بندی مطالب مختلف، انتخاب مقاله ها به عنوان خوانده شده و همچنین ذخیره آنها است.

  • قابلیت نمایش کل متن

زمانی که  تولید کنندگان محتوا مطلبی را منتشر می‌کنند ۲ حالت را می‌توانند برای خوراک سایت خود انتخاب کنند، حالت اول نمایش بخشی از متن و حالت دوم نمایش کل متن است که با توجه به یکی از این ۲ حالت کاربران می‌توانند به محتوای وب سایت دلخواهشان دسترسی داشته باشند. بنابراین اگر از برنامه خبر‌خوانی استفاده می کنید که قابلیت نمایش کل متن را داراست اما بخشی از متن سایت را به شما نمایش می‌دهد، علتش نوع انتخاب انتشار دهنده محتوا است که تصمیم داشته بخشی از متن را به عنوان خوراک سایت خود انتخاب کند.

با در نظر گرفتن موارد بالا، حال به معرفی ۱۰ برنامه خبر‌خوان می‌پردازیم.

 

  • خبر‌خوان (Feedly (Web, iOS, Android:

سایت‌های مورد علاقه

Feedly یک برنامه خبر‌خوان سبک و پرکاربرد است که می‌تواند نیاز‌های کاربران مختلف را براورده کند. این برنامه، رابط کاربری ساده و خلوتی دارد و کار کردن با آن بسیار ساده است. خبر‌خوان فیدلی مناسب کسانی است که می‌خواهند یک برنامه خبر‌خوان همه فن حریف داشته باشند. در ادامه به برخی از قابلیت های نسخه رایگان این برنامه خبر‌خوان اشاره می کنیم:

  • امکان معرفی ۱۰۰ سایت به برنامه خبررسان
  • امکان دسته بندی سایت های مورد علاقه خود
  • تماشای ویدیو های یوتیوب
  • قابلیت نمایش کل محتوا (در صورتی که در دسترس باشد)
  • امکان به اشتراک گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی مختلف (ایمیل،فیسبوک،لینکدین)
  • وجود اپلیکشن‌های ای‌او‌اس و اندروید برای سهولت کار بیشتر

تمام این موارد بخشی از قابلیت‌های خبر‌خوان فیدلی بود و با ارتقا این برنامه خبر‌خوان به نسخه نهایی می‌توانید ابزار‌های قدرتمندی همچون امکان جستجو محتوای مورد نظر، در دسترس بودن کلید واژهای پیشنهادی گوگل امکان اضافه کردن نکته به محتوای دلخواه و همچنین امکان پر رنگ کردن عبارات مهم را در اختیار داشته باشید.

 

  • خبر‌خوان (NewsBlur (Web, iOS, Android

خبر‌خوان newsblur

با استفاده از نسخه رایگان NewsBlur می توانید ۶۴ سایت مختلف را به برنامه خبررسان خود معرفی کنید، مطالب مختلف را ستاره دار کنید تا در آینده به مطالعه آنها بپردازید و همچنین قابلیت نمایش کل متن را در اختیار داشته باشد. در خبررسان NewsBlur نیازی نیست تا حتما بر روی هر خبر کلیک کنید تا از آن مطلع شوید چرا که با اسکرول کردن ماوس می‌توانید خبر‌های مختلف را یکی پس از دیگری تماشا و به بررسی آن بپردازید.

برخی از قابلیت های نسخه رایگان خبر‌خوان NewsBlur عبارت اند از:

  • امکان معرفی ۶۴ سایت به خبر‌خوان
  • امکان فیلتر کردن (نمایش یا عدم نمایش) خوراک سایت‌های مختلف
  • استفاده از اپلیکیشن ای‌اواس و اندروید

علاوه بر موارد گفته شده امکان به اشتراک گذاری محتوای سایت های محبوب در شبکه های اجتماعی یا درون NewsBlur  فراهم است تا با استفاده از آن بتوانید علایق خود را به دیگران نمایش بدهید و یا اینکه از مطالب سایر کاربران استفاده و آنها را فالو کنید.

  • خبر‌خوان (Inoreader (Web, iOS, Android, Windows Phone:

خبر‌خوان inoreader

ویژگی خبر‌خوان Inoreader این است که بدون پرداخت یک ریال می‌توانید تا بی‌نهایت خوراک سایت‌های مورد علاقه خود را به این برنامه خبررسان اضافه کنید و همچنین بدون دردسر میان محتوا‌های مختلف به جستجو بپردازید.

سایر قابلیت های برنامه خبررسان Inoreader عبارت اند از:

  • نگه داری و آرشیو مطالب برای همیشه (بیشتر خبر‌خوان ها مدت محدودی مطالب را نکه داری می‌کنند)
  • امکان استفاده از پوشه و برچسب های مختلف برای سازماندهی بهتر مطالب
  • آموزش مرحله به مرحله برای استفاده از ویژگی مختلف این برنامه خبررسان
  • استفاده از اپلیکشن مخصوص گوشی های اندروید، آیفون و ویندوز فون

همچنین اگر این برنامه جذاب را به نسخه نهایی ارتقا دهید، با قالو کردن اکانت کاربران در google+ و یا Twitter می‌توانید از مطالب آنها استفاده کنید، قوائد پیشرفته تری برای مطالبی که بر روی آنها برچسب زدید و یا در پوشه نگه داری کردید پیاده کنید و همچنین داشبورد خود را سفارشی سازی کنید تا زمان ورود به اکانت خود راحت تر بتوانید مطالبی که به آن علاقه مند هستید را در دسترس داشته باشید.

سایت‌های مورد علاقه

اگر از آن دسته از افراد هستید که علاقه دارید تا محتوا‌های مختلف را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و یا پیگیر یک دسته خبر خاص هستید خبر‌خوان the old reader می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در این برنامه خبررسان کافی است با یکی از اکانت های گوگل و یا فیس‌بوک خود وارد برنامه بشوید و با دوستانتان که در این برنامه اکانت دارند به تبادل اطلاعات بپردازید. از این طریق همیشه می‌توانید با جدیدترین وبلاگ‌ها، سایت‌ها و کانال‌هایی که توسط دوستانتان معرفی شده‌اند آشنا شده و همچنین سایت‌های مورد علاقه خود را با دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

ممکن است وقتی وارد این برنامه خبر‌خوان می‌شوید هیچ دوستی را آنجا نداشته باشید که بخواهید از مطالبشان استفاده کنید در این حالت می‌توانید به بخش گرایش‌ها (Trending) مراجعه کنید و لیستی از مطالبی که بیشتر مورد پسند افراد قرارگرفته‌اند را مورد بررسی و مطالعه قرار بدهید.

برخی از قابلیت های خبر‌خوان the old reader  شامل موارد زیر است:

  • قابلیت نمایش کل متن مقاله
  • نمایش مطالب از جدید به قدیم
  • معرفی ۱۰۰ سایت و استفاده از مطالب آنها

اگر هم از این برنامه خبر‌خوان خوشتان آمد و خواستید بابت اشتراک سالیانه آن پول پرداخت کنید می‌توانید به قابلیت‌هایی همچون، معرفی ۵۰۰ سایت، نگه‌داری یک‌ساله مطالبی که به آنها علاقه دارید و همچنین امکان جستجو در میان مطالب مختلف دسترسی داشته باشید.

  • خبرخوان  (Bloglovin Web, iOS, Android):

 

خبر‌خوان bloglovein

این برنامه پیش از آنکه یک برنامه خبر‌خوان باشد بیشتر به یک سایت شبکه اجتماعی شبیه است. در این برنامه همانند سایر خبر‌خوان ها می‌توانید به دنبال علایق خود بروید و مطالب مختلف را بپسندید. ظاهر این برنامه خبررسان نسبت به سایر خبررسان‌ها کاربر پسندتر است و آن را به یک برنامه با عناصر مدرن تبدیل کرده است. زمانی که وارد داشبورد (اکانت) خود می‌شوید دسته‌ها و سبک های مختلفی همچون (خانواده، فشن و صنایع دستی) را می‌توانید آنجا پیدا کرده که با کلیلک کردن بر روی هرکدام از دسته‌ها وارد آن بخش شده و به جدید‌ترین مقاله‌ها دسترسی پیدا می‌کنید.

با استفاده از برنامه خبر‌خوان Bloglovin’ می‌توانید مطالب بلاگ یا وبسایت خور را مستقیما در این برنامه خبررسان قرار داده و بازخورد مطلبتان را ار سایر کاربران دریافت کنید.

در ادامه به سایر امکانات این برنامه خبر‌ رسان اشاره می کنیم:

  • استفاده کاملا رایگان ار تمام امکانات
  • امکان دسته بندی مطالب مختلف با ظاهری جذاب
  • امکان استفاده از اپلیکیشن مخصوص گوشی های ای‌او‌اس و اندروید

 

در Netvibes علاوه بر در اختیار داشتن خبر‌های مختلف، می‌توانید با استفاده از هشتک گذاری به مطالب مختلف اشاره کنید (mention) تا دسترسی به آنها راحت‌تر باشد. برای مثال می توانید هشتک را به نام برند خود اختصاص دهید تا کاربران با برند و سایت شما بیشتر آشنا بشوند و یا اینکه به عنوان کاربر به دنبال هشتگ‌های خاص بگردید تا سریع‌تر به خواسته‌تان برسید.

قابلیت جالب دیگر این برنامه این است که می‌توان سایت‌های مختلفی همچون Twitter، Medium، Reddit, و Slack را به عنوان سایت مرجع انتخاب کنید و برای هرکدام هشتگ‌های مختلفی انتخاب و خوراک (feed) و یا مطالبی که علاقه‌مند به دیدن آن هستید را به عنوان عملگر (action) آن قرار بدهید. به محض اینکه هشتکی که برای سایت مرجع انتخاب کردید، مورد استفاده قرار بگیرد تمام  این دسته از مطالب برای شما هم به نمایش درخواهند آمد.

مهم‌ترین قابلیت های برنامه خبر‌خوان Netvibes  عبارت‌ اند از:

  •  مناسب برای بازاریابانی که می‌خواند برند و یا صنعت خود را رصد کنند
  • امکان اتصال به بیش از ۵ سایت برای استفاده از محتوای آنها به صورت رایگان
  • امکان اتصال نامحدود به سایت های مختلف با پرداخت مبلغ اشتراک ماهیانه

 

  • خبرخوان (FlowReader Web) :

خبر‌خوان flowreader

FlowReader مناسب افرادی است که می‌خواهند همیشه مطالبی که در سایت‌هایی مختلفی همچون یوتیوب و تویتر قرار گرفته و آن‌ها را دنبال می‌کنند را در اختیار داشته باشند. به هر اندازه که می‌خواهید در سایت‌های مختلف حساب کاربری داشته باشید و با اتصال آنها به این برنامه خبر‌رسان همیشه از اخرین مطالب سایت‌‌ها و کانال‌های مختلف خود مطلع شوید.

برخی از امکانات این برنامه خبررسان:

  • صرفه جویی در زمان
  • مطلع بودن از اخرین محتوای سایت‌های مورد علاقه خود
  • امکان نمایش مطالبی که در تویتر بیشتر دیده شده ولی شما آنها را تماشا نکردید
  • استفاده کاملا رایگان از قابلیت‌های مختلف

 

خبر‌خوان feedreaders

 

اگر به دنبال یک برنامه خبر‌خوان ساده و بدون جزئیات اضافی می‌‌گردید Feedreader مناسب شما است. در این برنامه امکان ستاره دار کردن مطالب وجود دارد تا زمانی دیگر بتوانیم به مطالعه آنها بپردازید. همچنین نحوه نمایش مطالب به ۲ صورت تمام صفحه و عادی امکان پذیر است.

سایر امکانات برنامه خبر‌خوان Feedreader:

  • امکان نمایش دسته مطالبی که بیشتر به آنها علاقمند هستید
  • امکان استفاده از کیبورد برنامه برای جابجا شدن بین صفحات مختلف
  •  امکان تازه سازی صفحات (reload)
  •  امکان علامت گذاری مطالب به عنوان خوانده شده

 

  • خبرخوان (Feeder (Web, Chrome, Firefox, Safari, Yandex, iOS, Android

خبر‌خوان

feeder هم مانند سایر خبر‌خوان ها آخرین مطالب سایت‌های مختلفی که در آنها اشتراک دارید را در اخبارتان می‌گذارد. اما ویژگی جالبی که این برنامه خبر‌خوان را از سایر برنامه‌های این لیست متمایز می‌کند قابلیت استفاده آن در مرورگر‌های کروم،فایرفاکس، سافاری و یاندکس است. بنابراین زمانی که برنامه خبر‌خوان feeder را به مرورگر خود اضافه کردید با کلیک کردن بر روی ایکن آن در هر صفحه مرورگر خود به راحتی می‌توانید آخرین اخبار سایت‌های مورد علاقه خود را دریافت کنید.

سایر قابلیت‌های برنامه خبر‌خوان feeder:

  • امکان خواندن مقالات مختلف در اپلیکیشن مخصوص گوشی‌های اندروید و ای‌او‌اس
  • دسترسی رایگان به تمام ویژگی‌ها + تبلیغات
  • دسترسی به تمام ویژگی‌ها با پرداخت مبلغ اشتراک ماهانه یا سالانه بدون تبلیغات اضافی

  • خبر‌خوان (Selfoss (Self-Hosted Web, Third-Party iOS and Android:

خبر‌خوان selfoss

اگر به دنبال یک برنامه خبر‌خوان متن باز (open source) می‌گردید بدون شک Selfoss می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. برنامه ای که این امکان را به شما می‌دهد تا مطالب سایت‌های مختلف از جمله توئیتر را در یک برنامه مجزا در اختیار داشته باشید. Selfoss  این امکان را به شما می‌دهد که آن را دانلود کنید، به دلخواه خودتان سفارشی سازی کرده و مجدد از آن استفاده کنید.

دیگر قابلیت های برنامه خبر‌خوان Selfoss:

  • امکان اضافه کردن data source
  • امکان ساخت افزونه برای بهره مندی از قابلیت‌های بیشتر
  • امکان دانلود پکیج‌های از قبل آماده

سخن پایانی:

RSS جز آن دسته از فناوری‌هایی است که ار ابتدای به وجود آمدن اینترنت مورد استفاده قرار می‌گرفته است و جالب تر اینکه با وجود فناوری‌های مختلف هنوز بسیاری از کاربران از آن استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید یک برنامه خبر‌خوان را امتحان کنید تا مطالب سایت‌های مورد علاقه خود را در دسترس داشته باشید، سعی کنید در ابتدا با برنامه‌هایی که کار کردن با آنها آسان تر است شروع به کار کنید و به مرور سراغ سایر خبر‌خوان ها بروید و ار نزدیک با ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید.

منبع zapier