هرآنچه که باید درباره PlayStation Vita کنسول دستی سونی بدانید

playstation vita

در روز ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۲ بود که سونی با عرضه کنسول پلی‌استیشن ویتا (PlayStation Vita)، بار دیگر علاقه‌مندان به کنسول‌های دستی را در مرکز توجه قرار داد. این کنسول که به عنوان جایگزینی برای ادامه راه موفق پلی‌استیشن پورتال (PSP) شناخته می‌شد، آماده بود تا میلیون‌ها مخاطب آن کنسول را به سمت خود بکشاند و مسیر جدیدی برای «بازی کردن بدون محدود زمان و مکان» را ارائه دهد. اما کنسول پلی‌استیشن ویتا چه ویژگی‌هایی دارد که آن را به یک محصول عالی برای بازی کردن در هر مکان و هر زمان تبدیل می‌کند؟ در ادامه همراه وبلاگ مالتینا باشید تا شما را بیشتر با Playstation Vita آشنا کنیم.

سخت‌افزار و طراحی کنسول Playstation Vita

PlayStation Vita

کنسول پلی‌استیشن ویتا نیز همانند برادر بزرگ‌تر خود یعنی پلی‌استیشن پورتال، از صفحه‌نمایش ۵ اینچی استفاده می‌کند. پنل این صفحه‌نمایش از نوع OLED بوده و کاملا لمسی است تا کار کردن با آن بسیار ساده‌تر از گذشته باشد.

دو دستی آنالوگ (دقیقا همانند کنترلر دوال‌شاک) در این کنسول قرار گرفته که تغییر بزرگی نسبت به کنسول قبلی است؛ چراکه اگر به یاد داشته باشید، کنسول PSP تنها یک دستی آنالوگ در اختیار داشت. دیگر بخش‌های کنسول نیز شامل دکمه‌های رایج کنسول پلی‌استیشن، یک D-Pad و همچنین دکمه‌های L و R می‌شود. همچنین نباید حضور دکمه‌های پلی‌استیشن، Start و Select را فراموش کرد.

سونی در Playstation Vita از یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای ARM Cortex-A9 استفاده می‌کند. همچنین یک پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای از نوع SGX543MP4+ برای این کنسول درنظر گرفته شده است. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن ویتا می‌توان به ۵۱۲ مگابایت حافظه رم، ۱۲۸ مگابایت حافظه VRAM، پد لمسی در قسمت پشتی، دو دوربین در بخش جلو و پشت، اسپیکرهای استریو، میکروفون، سیستم کنترل حرکتی، GPS، بلوتوث و همچنین سیستم 3G اشاره کرد.

کنسول پلی‌استیشن ویتا در دو نسخه کلی عرضه می‌شود: نسخه‌ Wi-Fi به همراه اینترنت 3G و نسخه Wi-Fi بدون قابلیت استفاده از اینترنت 3G. گفتنی است که مدل 3G قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر خواهد داشت. عمر باتری پلی‌استیشن ویتا – با توجه به عملکردهای مختلف و انجام کارهای گوناگون – چیزی در حدود ۳ الی ۵ ساعت خواهد بود. البته همان‌طور که گفتیم، استفاده از برنامه‌های گوناگون یا حتی استفاده از اینترنت می‌تواند نقش موثری در میزان باتری دستگاه شما داشته باشد.

Playstation Vita با کارتهای حافظه معمولی – مثل کارت حافظه SF – ناسازگار است. برای افزایش حافظه پلی‌استیشن ویتا، تنها می‌توانید از کارت‌های حافظه مخصوص این کنسول استفاده کنید که توسط شرکت سونی به فروش می‌رسند. این کارت‌ها در اندا‌زه‌های ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت موجود هستند. همچنین با توجه به آپدیت ۳.۱۰ نرم‌افزار پلی‌استیشن ویتا، این کنسول می‌تواند تا ۵۰۰ اپلیکیشن و بازی را در خود قرار بدهد.

قابلیت Remote Play با پلی‌استیشن 4

PlayStation Vita

تمامی بازی‌هایی که برای کنسول پلی‌استیشن 4 تولید شده‌اند، می‌توانند از قابلیت Remote Play روی Playstation Vita استفاده کنند. پس می‌توانید با استفاده از یک کنسول پلی‌استیشن 4 و بازی پلی‌استیشن 4، محتوای خود را در ویتا کنترل کنید. بازی روی کنسول پلی‌استیشن 4 اجرا می‌شود، اما تصویر، صدا و حتی کنترل آن را در کنسول پلی‌استیشن ویتا برعهده خواهید داشت. درواقع می‌تواند گفت این سیستم شباهت زیادی به قابلیت‌های کنسول Wii U دارد.

گفتنی است که این کنسول با قابلیت Remote Play برای کنسول پلی‌استیشن 3 نیز سازگار است، اما بازی‌های کمی در پلی‌استیشن 3 وجود دارند که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها

PlayStation Vita

 

برخلاف دو کنسول پلی‌استیشن 3 و PSP، کنسول PlayStation Vita از رابط کاربری XrossMediaBar استفاده نمی‌کند. درواقع سونی تصمیم گرفته تا با بهره‌گیری از صفحه‌نمایش لمسی ویتا، رابط کاربری ساده‌تر و البته سریع‌تری را در اختیار کاربران خود قرار بدهد. پس هرآنچه در این رابط کاربری مشاهده می‌کنید، قابل لمس کردن است و می‌تواند به حرکات شما واکنش نشان بدهد.

برخی از اپلیکیشن‌ها مانند مرورگر اینترنت، مدیریت محتوا، ایمیل، موسیقی و ویدئو، به صورت پیش‌فرض روی کنسول نصب شده‌اند. اما اگر بخواهید از اپلیکیشن‌های بیشتری استفاده کنید، باید سری به پلی‌استیشن استور بزنید و برنامه موردنظر خود را دریافت کنید. برنامه‌هایی همچون نتفلکیس، اسکایپ و توییتر روی این کنسول قابل دریافت هستند.

لوازم جانبی پلی استیشن ویتا

PlayStation Vita

مثل تمامی کنسول های سونی برای این کنسول دوست داشتنی هم تجهیزات جانبی و مانت های زیادی طراحی و عرضه شده که میتوانید در فروشگاه مالتینا از آنها دیدن کنید.

با توجه به کاهش میزان فروش PlayStation Vita و استقبال نه چندان خوب گیمرها از آن در بازار ایالات متحده، احتمالا این نسخه دوم این کنسول عرضه نخواهد شد. با این حال، طراحی و ساخت نسخه‌ای هیبریدی و قابل حمل از کنسول پلی استیشن 4 که بتواند امکان انجام بازی در خارج از خانه را نیز فراهم کند، می‌تواند موجب خشنودی طیف گسترده‌ای از گیمرها شود.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم فکر می‌کنید با گسترش روزافزون گوشی‌های هوشمند، دیگر دوران کنسول‌های دستی و قابل حمل به سر رسیده است؟ یا همچنان منتظر عرضه کنسول قابل حمل جدیدی از سونی یا نینتندو هستید؟ نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذازید. برای مشاهده سایر مطالب نیز می‌توانید به بخش بازی و سرگرمی مراجعه کنید.

منبع : tomsguide