10 نکته برای خرید یک نوت‌بوک ایده آل

نوت‌بوک

نوت‌بوک ها همان سیستم‌های دسکتاپی قابل حملی هستند که اجازه می‌دهند افراد در هر مکان و زمانی به سیستم کامپیوتری خود دسترسی پیدا کنند. این نوع دستگاه‌‎ها نه تنها انعطاف‌پذیری بیشتری دارند، بلکه با وزن کمتر همیشه قابل حمل‌تر از سیستم‌های دسکتاپی هستند.

در حال حاضر برندهای مختلفی هستند که به تولید لپتاپ یا همان نوت‌بوک می‌پردازند. از جمله باید به ایسر، HP، دل و چندی دیگر اشاره کرد. برای خرید یک نوت‌بوک، عناصر متعددی دخیل می‌باشند و به شما کمک می‌کنند تا به لپتاپ ایده‌آل خود دست پیدا کنید. هر لپتاپ نیز از قطعات مختلفی چون پردازنده، حافظه رم، گرافیک، صفحه نمایش و چندی دیگر تشکیل می‌شود. از این رو هنگام خرید باید به تمامی این موارد توجه شود تا به دیوایس موردنظر دست پیدا کرد.

برخی مایلند یک نوت‌بوک قدرتمند دسترسی پیدا کنند و در این صورت باید بودجه بالایی در نظر گرفت. برخی‌ها تمایل دارند یک نوت‌بوک اقتصادی تهیه کنند و در این بین بودجه کمی باید تعیین شود. به هر حال تهیه لپتاپی ایده‌آل باید براساس مواردی صورت گیرد و به سادگی خرید یک رایانه قابل حمل انجام نخواهد گرفت. در این میان ما قصد داریم شما را با 10 نکته برای خرید یک نوت‌بوک ایده‌آل آشنا سازیم. نکاتی که امر خرید درست یک لپتاپ مناسب را آسان کرده و شما نیز به سرعت می‌توانید مدل موردنظر را انتخاب کنید.

1-اندازه:

نوت‌بوک

در این بخش بهترین لپ­تاپ وجود ندارد و تمامی گزینه­ها به بودجه و نیاز شما بستگی خواهد داشت. به طور کلی اندازه­ی یک لپ­تاپ با توجه به اندازه­ی صفحه نمایش آن تعیین می­شود. به عنوان مثال یک لپ­تاپ با پنل 17 اینچی گزینه­ای ایده­آل برای کار و تجربه­ی بازی­های ویدئویی بوده و به لطف صفحه کلید بزرگتر تایپ با آن راحت­تر خواهد بود. اما از طرفی دستگاه پیشرو نسبت به یک لپ­تاپ 13 اینچی بسیار بزرگتر بوده و وزن بیشتری دارد.

در هنگام خرید لپ­تاپ باید توجه داشته باشید که آیا می­خواهید از آن بیشتر در بیرون از منزل استفاده کنید و یا اکثر کارهایتان در داخل خانه انجام می­شود. اگر می­خواهید از لپ­تاپ در داخل خانه استفاده کنید و آن را بر روی میز قرار دهید. خرید یک لپ­تاپ 13 اینچی اصلا مناسب نیست و یک لپ­تاپ 17 اینچی می­تواند گزینه­ای مناسب به عنوان جایگزین کامپیوتر رومیزی باشد.

البته این نوع لپ­تاپ نیز به راحتی در کیف شما جای نخواهد گرفت و با داشتن وزنی نزدیک به 3 کیلوگرم می توان به عنوان یک بار سنگین تلقی شود. از طرفی لپ­تاپ­های 15 اینچی برای کار در منزل نیز بسیار مناسب هستند و با داشتن وزنی نزدیک به 2 کیلوگرم و کمتر ، حمل و نقل آسانی نیز خواهند داشت. اما اگر به دنبال یک لپ­تاپ سبک هستید. لپ­تاپ­های 11 الی 13 اینچی بهترین گزینه برای شما هستند.

2- رزولوشن صفحه نمایش:

اندازه­ی پنل همه چیز نیست و رزولوشن ارائه شده توسط آن از اهمیت بالایی برخوردار است. رزولوشن استاندارد 1366*768 پیکسل به طور کلی برای انجام بسیاری از کارها مناسب بوده و جزئیات مطلوبی را در اختیار کاربر قرار می­دهد. از طرفی لپ­تاپ­هایی با صفحه نمایش کوچک و رزولوشن بالا شاید کمی نامناسب باشند. زیرا در این حالت سیستم لپ­تاپ مقیاس تصاویر نمایش داده شده جهت استفاده­ی کامل از تعداد پیکسل پنل را افزایش داده و بدین شکل اندازه­ی آیکون برنامه­ها و متون به شکل قابل توجهی کوچک می­شوند.

یک لپ­تاپ 15 اینچی با رزولوشن 1920*1080 پیکسل در مقایسه با یک پنل HD فضای زیادی را جهت قرارگیری آیکون برنامه­ها در اختیار کاربر قرار نمی­دهد و از این لحاظ تفاوتی با پنل HD نخواهد داشت. اما به لطف استفاده از رزولوشن بالاتر ، جزئیات و وضوح متن و دیگر محتواها بسیار بهتر می ­باشد. به منظور انتخاب رزولوشن مورد نیاز خود بهتر است به فروشگاه مراجعه و با چندین لپ­تاپ کار کنید. تا بتوانید مورد دلخواه را پیدا نمایید.

نوت‌بوک

3- فرم لپ­تاپ:

اکثر لپ­تاپ­ها از یک فرم سنتی و با کیفیت استفاده می­کنند. به طوری که بسیاری از آنها یک صفحه نمایش ، یک کیبورد عالی و یک پد لمسی دارند. اما در این میان برخی از لپ­تاپ­ها تفاوت­هایی خواهند داشت.

برخی از لپ­تاپ­ها شک سنتی خود را حفظ کرده و از طرفی مجهز به یک صفحه­نمایش لمسی می­شوند. ویژگی جالبی که می­تواند برای کارهایی نظیر نقاشی و ساخت موسیقی مفید واقع شود. برخی دیگر از لپ­تاپ­ها نیز از صفحه نمایش­هایی لمسی با قابلیت چرخش بهره می­برند. در این حالت کیبورد لپ­تاپ پنهان شده و دستگاه شبیه به یک تبلت بزرگ نشان داده می­شود. بعضی از لپ­تاپ­های دو برند Microsoft و Asus نیز با قابلیت جداسازی کامل صفحه نمایش از کیبورد به بازار عرضه شده­اند. در این حالت با حذف وزن کیبورد ، کار با پنل لمسی نیز به راحتی دنبال می­شود.

اگر کار شما به گونه­ای است که به یک لپ­تاپ همراه با صفحه­نمایش لمسی نیاز دارید. پس خرید این نوع از لپ­تاپ به شما پیشنهاد می­شود اما باید بدانید که قیمت لپ­تاپ­های پیشرو نسبت به لپ­تاپ­های استاندارد بالاتر خواهد بود. از طرفی اگر به پنل لمسی با قابلیت چرخش و یا جداسازی کامل نیاز ندارید. پس یک لپ­تاپ استاندارد می­تواند گزینه­ای عالی برای خرید باشد.

4- صفحه کلید:

با توجه به اندازه­ی فیزیکی محدود لپ­تاپ­ها ، صفحه کلید دستگاه پیشرو از تنوع بالاتری برخوردار است. به عنوان مثال ، صفحه کلید عددی تنها در لپ­تاپ­های بزرگ و خاص مورد استفاده قرار می­گیرد. صفحه کلید بسیاری از لپ­تاپ­ها دارای 4 کلید جهتی (ArrowKeys) می­باشد. از طرفی تنها تعدادی از لپ­تاپ­ها از کلید­های فیزیکی Home ، End ، Page UP و Page Down استفاده می­کنند و اگر لپ­تاپ انتخابی شما فاقد این چهار کلید است باید از کلید Fn برای دسترسی به آنها استفاده کنید.

نوت‌بوک

به طور کلی اگر کار شما اکثرا با خواندن و ویرایش متن در ارتباط است. کیبوردی را انتخاب کنید که کلید­های مذکور را داشته باشد. از طرفی کیفیت ساخت صفحه کلید لپ­تاپ نیز بسیار مهم است. برخی از کیبوردها دارای انعطاف­پذیری افتضاحی هستند و در هنگام کار شما را عصبی می­کنند. البته شما می­توانید برای لپ­تاپ خود یک صفحه کلید مجزا خریداری کنید. که این مورد نیز یک هزینه­ی اضافی به دنبال دارد. در هنگام خرید لپ­تاپ مورد نظر به نظرات دیگر کاربران در رابطه با صفحه کلید آن توجه داشته باشید.

 

5- تاچ پد:

تاچ پد ابزار ارتباطی شما با لپ­تاپ بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. متاسفانه تاچ پد استفاده شده در بسیاری از لپ­تاپ­ها عملکرد بدی دارند. و دلیل اصلی این عملکرد بد پنهان شدن کلیک سمت راست و چپ آن در زیر تاچ پد است. موضوعی که در تجربه­ی کاری شما بسیار تاثیر داشته و گاها اعصاب خورد­کن خواهد بود.

بعضی از تاچ پد­ها به شکلی دقیق حرکات انگشت شما را شناسایی نمی­کنند و گاها برای استفاده از کلیک سمت چپ و یا راست آنها باید انگشت خود را کمی بیشتر از حد معمول فشار دهید. از طرفی بسیاری از تاچ پد­های امروزی از فرمان­های چند لمسی پشتیبانی می­کنند. البته کارکرد این فرمان­ها می­تواند با توجه به برند لپ­تاپ متغیر باشد. لپ­تاپ­ های امروزی مجهز به تاچ­ پد­هایی پیشرفته هستند که توسط برند Microsoft مورد تایید شده­اند. در کل اگر انتخاب شما لپ­تاپی با تاچ پد ضعیف باشد. باید همواره یک موس اکسترنال را همراه خود داشته باشید.

6- اتصالات:

همان طور که گفته شد ، یک لپ­تاپ از لحاظ فیزیکی دارای محدودیت است. لذا در بخش تعداد اتصالات نیز با یک کامپیوتر رومیزی قابل مقایسه نخواهد بود. پس در هنگام خرید باید با دقتی بالا بخش اتصالات لپ­تاپ را دنبال کنید. برای شروع بسیاری از لپ­تاپ­ها دارای دو پورت USB هستند. حال اگر موس و پرینتر شما به لپ­تاپ متصل باشد. برای انتقال تصاویر خود از دوربین به لپ­تاپ باید یکی از آنها را جدا کنید. البته اگر لپ­تاپ مجهز به پورت کارت­خوان باشد. این کار لازم نیست. به علاوه اکثر لپ­تاپ­های امروزی دارای حداقل یک پورت USB 3.0 جهت انتقال سریعتر اطلاعات هستند.

نوت‌بوک

لپ­تاپ­های بزرگ حداقل مجهز به سه عدد پورت USB هستند. تعدادی که برای بسیاری از افراد کافی خواهد بود. از طرفی اکثر لپ­تاپ­های امروزی فاقد درایو­نوری هستند. پس اگر به رایت کردن DVD و یا تماشا DVD علاقه دارید باید کمی بیشتر هزینه کرده و یک درایو­نوری اکسترنال را خریداری کنید. پورت USB 3.1 مدتی است که در برخی از لپ­تاپ­های پرچمدار قرار می­گیرد. پورتی مدل کوچکتر USB Type-C بوده و دارای سرعتی فوق­العاده در انتقال اطلاعات خواهد بود. به طور کلی داشتن یک پورت USB 3.1 و یک حافظه­ اکسترنال قدرتمند شاید کمی گران باشد اما بسیار مفید و ارزشمند است.

تقریبا تمامی لپ­تاپ­های موجود در بازار از اتصال اینترنت بی­سیم پشتیبانی می­کنند. اما تمامی آنها دارای پورت Ethernet نیستند. و این موضوع شاید در سفر بیشتر به چشم آید. به عنوان مثال هتل محل اقامت شما اتصال اینترنت بی­سیم مناسبی ندارد اما با به کارگیری کابل و اتصال آن به لپ­تاپ می توانید به شکلی سریع به فضای اینترنت متصل شوید. البته اگر لپ­تاپ شما دارای پورت Ethernet باشد.

تبدیل پورت Ethernet به USB نیز در بازار موجود است. اما باید این را نیز در نظر داشته باشید که برای استفاده از آن یک پورت USB را از دست خواهید داد. پس در کنار اتصال بی­سیم ، پشتیبانی از پورت Ethernet نیز می­تواند مهم باشد. بسیاری از لپ­تاپ­ها دارای پورت رایج و کاربردی HDMI هستند. اما تنها برخی از مدل­های اداری لپ­تاپ­ها از پورت قدیمی VGA برای اتصال به ویدئو پروژکتورها استفاده می­کنند. البته تبدیل VGA به HDMI نیز در بازار و با هزینه­ای مناسب قابل خریداری است.

7 بازدهی:

تا به اینجا در رابطه با بخش­های قابل لمس لپ­تاپ صحبت کردیم. و امیدواریم یک تصویر جامع را در اختیار شما قرار داده باشیم. اما مهم­ترین بخش یک لپ­تاپ اجزاء داخلی و به طور کلی سخت­افزار آن است. اگر به دنبال یک لپ­تاپ ارزان قیمت هستید. حداقل رم 4 گیگابایت را در نظر داشته باشید. تا در هنگام باز کردن تب­های مختلف در مروگر با مشکلی مواجه نشوید. اگر کار شما به ویرایش ویدئو مربوط است. رم 8 گیگابایتی برایتان کافی خواهد بود. البته لپ­تاپ­های امروزی و بعضا برخی از لپ­تاپ­های ارزان قیمت نیز مجهز به رم 8 گیگابایتی هستند.

نوت‌بوک

از طرفی یک رم با ظرفیت 8 گیگابایت شاید برای تجربه­ی بازیهای ویدئویی بهترین نباشد. اما قطعا کمک مفیدی برایتان خواهد بود. انتخاب پردازنده­ی مناسب کمی پیچیده خواهد بود. برای شروع شما باید یک پردازنده­ی Core i3 را مدنظر داشته باشید. تا در هنگام اجرای مرورگر و راه اندازی برنامه­های اداری مشکی ایجاد نشود. از طرفی برای انجام کارهای نسبتا سنگین مانند ویرایش و کدگذاری تصاویر و ویدئوها یک پردازنده­ی Core i5 کافی می­باشد.

لپ­تاپ­های مجهز به پردازنده­ی Core i7 شاید گران باشند. اما فوق­العاده سریع بوده و بهترین عملکرد را از خود نشان می­دهند. در کنار تعداد هسته­ی هر پردازنده ، فرکانس کاری آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا هرچه محدوده­ی فرکانس یک پردازنده بالاتر باشد. کارایی آن نیز افزایش یافته و از طرفی قیمت آن بالاتر خواهد بود. از طرفی برخی از لپ­تاپ­های بازار مجهز به پردازنده­های AMD هستند. در حال حاضر نیز دو مدل پردازنده­ی AMD A8 و A10 می­توانند گزینه­ای مناسب برای یک لپ­تاپ باشند.

8- گرافیک:

تمامی لپ­تاپ­ها از یک پردازنده­ی گرافیکی یکپارچه که عمدتا تحت نام Intel HD Graphics شناخته می­شود استفاده می­کنند. این پردازنده­ی گرافیکی می­تواند بازی­های ساده­ی سه بعدی را در تنظیمات پایین و یا متوسط اجرا کند. پس اگر در بخش بازی­های ویدئویی بسیار جدی هستید. باید لپ­تاپی را انتخاب کنید که مجهز به تراشه­ی گرافیکی یکی از برندهای Nvidia و یا AMD باشد.

بحث در مورد انتخاب بهترین کارت گرافیک ، کمی پیچیده بوده و تنها به شماره­ی آنها خلاصه نخواهد شد. لذا باید برای بهترین انتخاب مقایسه­های ویدئویی و یا نظرات دیگر کاربران را دنبال کنید. البته برخی از لپ­تاپ­ها با هدف پوشش جامعه­ی بازیبازان عرضه شده و می­توانند بازی­های ویدئویی روز دنیا را در بالاترین سطح اجرا کنند. اما قیمت این نوع از لپ­تاپ­ها بسیار بالاتر از مدل­های معمولی است. پس اگر به حافظه­ی داخلی لپ­تاپ اهمیت می­دهید و نمی­خواهید از آن برای نصب بازی­های مختلف استفاده کنید. پیشنهاد ما خرید یک لپ­تاپ استاندارد در کنار یک کنسول گیمینگ است.

9- عمر باتری:

در هنگام سفر ، ابعاد و وزن لپ­تاپ از اهمیت بالایی برخوردار است. هم چنین زمانی که در داخل اتومبیل و یا قطار هستید دسترسی به پریز برق نخواهید داشت. و در این حالت عمر باتری لپ­تاپ مهم بودن خود را نشان می­ دهد. به طور کلی لپ­تاپ­های کوچک به لطف استفاده از صفحه­نمایش کوچک و پردازنده­ی متوسط عمر باتری طولانی­تری نسبت به لپ­تاپ­های بزرگ خواهند داشت.

انتظار می­رود که عمر باتری یک لپ­تاپ 15 اینچی بین 5 الی 7 ساعت باشد. و این مقدار برای لپ­تاپ­های کوچک بین 8 الی 10 ساعت خواهد بود. هم­چنین عمر باتری برخی از لپ­تاپ­های گران قیمت و با سخت­افزار قوی حدود 3 تا 4 ساعت است.

نوت‌بوک

10- حافظه:

و در آخر ، بخش حافظه یکی دیگر از نکات قابل توجه در هنگام خرید لپ­تاپ است. تقریبا تمامی لپ­تاپ­ها از یک هارد­دیسک به منظور ذخیره­سازی اطلاعات شما استفاده می­کنند. پس ظرفیت این هارد­دیسک بسیار مهم خواهد بود.

برخی از لپ­تاپ­های کوچک تنها دارای 32 گیگابایت حافظه­ی داخلی هستند. که این مقدار برای نصب ویندوز 10 و به روزرسانی­های آن نیز کافی نیست. پس توصیه­ی ما استفاده از یک لپ­تاپ با حداقل حافظه­ی داخلی 120 گیگابایت می­باشد. این در حالی است که باید اکثر اطلاعات شخصی خود را در حافظه­ی ابری ذخیره کنید.

اگر از لپ­تاپ خود عمدتا در خانه استفاده می­کنید. و آن را محلی جهت ذخیره­سازی عکس­ها و ویدئو­ها می­دانید. خرید یک لپ­تاپ با ظرفیت 500 گیگابایت کافی است. این نوع از لپ­تاپ­ها با به کارگیری مکانیزم­های جدید سرعت بالاتری در هنگام بوت داشته و فرمان­های شما را با سرعتی بالا راه­اندازی می­کنند. البته برخی دیگر از لپ­تاپ­های گران قیمت بازار از هارد­ دیسک­ هایی پیشرفته بهره می ­برند. که نسبت به هارد دیسک­ های معمولی عملکردی متفاوت و بسیار بهتر خواهند داشت.

منبع: trustedreviews

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024