بررسی لپ تاپ ذن‌بوک پرو 14 ایسوس

اگر 10 سال پیش به دنبال خرید لپ‌تاپ بودید احتمالاً گزینه‌های محتمل شما برای خرید لپ‌تاپ، برند‌‌های سونی و دل و اچ‌پی بودند. اما با افول یکه‌تازی این برند‌ها و تغییر رویکرد شرکت ایسوس، این شرکت تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین برندهای لپ‌تاپ در ایران و جهان شده است. مقاله‌ی پیش‌رو به نقد و بررسی لپ‌تاپ ذن‌بوک پرو (Asus Zenbook Pro) اختصاص دارد. لپ‌تاپی که تاچ پد آن قابلیت تبدیل به یک صفحه نمایش لمسی را دارد.

شرکت ایسوس یکی از برندهای بزرگ در صنعت تولید سیستم های کامپیوتری، از جمله لپتاپ به حساب می آید. این کمپانی هر سال نسل جدیدی از نوت بوک های خود را معرفی کرده و دردسترس مشتریان قرار می دهد تا در مقایسه با رقبا یک برند بزرگ قلمداد شود.محصولات بخش نوت بوک ایسوس همیشه از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند و مشخصه های خوبی هم می توان روی آنها مشاهده کرد.

در این بین باید به مدل ذن‌بوک پرو 14 اشاره کرد، مدلی که در سال 2018 معرفی شد و با ویژگی منحصربه‌فردی چون تاچ پد صفحه لمسی، نظر همگان را به خود جلب کرد. هر نوت‌بوک یا لپ‌تاپی ویژگی‌های خاص خود را دارد و نباید در هنگام خرید تنها به موارد مشخصی توجه کرد. برای مثال ذن‌بوک پرو 14 با صفحه نمایش 14 اینچی یک مدل کارآمد و کم‌وزن است که از مشخصات و طراحی جذابی بهره می‌برد. به نوعی باید ZenBook Pro 14 را اولین لپ‌تاپ دارای تاچ پدی از نوع صفحه نمایش لمسی به حساب آورد. در این مطلب می‌خواهیم با لپ‌تاپ ذن‌بوک پرو 14 بیشتر آشنا شویم و نگاهی نزدیک‌تر به آن بیندازیم. با ما در نقد و بررسی لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک پرو همراه باشید.

ذن بوک پرو 14

ذن‌بوک پرو 14 ایسوس

در این مطلب به مدل UX480 این لپ‌تاپ می‌پردازیم.. این مدل مجهز به صفحه نمایش 14 اینچی بوده و دارای پردازنده‌ی مرکزی i5 و یا i7 خواهد بود. بسته به مدل انتخابی، این لپ‌تاپ مجهز به 8 یا 16 گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع DDR4 بوده و از 1 ترابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد. لازم به ذکر است که لپ‌تاپ ذن‌بوک پرو دارای مدلی با صفحه نمایش 15.6 اینچی نیز می‌باشد. مدل تحت بررسی مجهز به پردازنده‌ی مرکزی Core i7-8565U است. فرکانس کاری این پردازنده از 1.8 گیگاهرتز شروع و تا عدد 4.6 گیگاهرتز ادامه خواهد داشت. البته عملکرد کلی این پردازنده با پردازنده‌ی i9-8950HK به‌کاررفته در مدل 15.6 اینچی این دستگاه قابل مقایسه نیست.قدرت پردازنده‌ی این مدل قطعاً برای بسیاری از کاربران مناسب بوده و در کنار پاسخگویی به نیازهای روزمره می‌تواند در انجام کارهای حرفه‌ای نظیر ویرایش عکس و ویدئو نیز موفق ظاهر شود.

سخت افزاری قابل توجه از ذن‌بوک پرو

لپ‌تاپ ایسوس Zenbook Pro مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1050 بوده و از 2 یا 4 گیگابایت حافظه‌ی رم گرافیکی از نوع GDDR5 استفاده می‌کند. طبق تست‌های انجام شده ، مدل 2 گیگابایتی این لپ‌تاپ به خوبی قادر به اجرای بازی Far Cry 5 می‌باشد. و اگر تنظیمات گرافیکی بازی را بر روی حداکثر قرار ندهید فریم ریت 30 و یا بالاتر را نیز به شما ارائه می‌دهد. لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک پرو دارای وزن 1.6 کیلوگرم بوده و ضخامت بدنه‌ی آن به 17.9 میلی‌متر می‌رسد. شاید این دستگاه سبک‌ترین و یا نازک‌ترین لپ‌تاپ جهان نباشد. اما کیفیت ساخت آن در سطحی بالا قرار داشته و بدنه‌ی محکم آن حسی اطمینان‌بخش را به کاربر منتقل می‌کند.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک پرو ، استفاده از لولای ErgoLift است. به واسطه‌ی این لولا ، زمانی که درب لپ‌تاپ را باز می کنید. سطح لپ‌تاپ به میزان سه درجه از زمین فاصله می‌گیرد. زاویه‌ای که طبق ادعای برند ایسوس سبب بهینه‌سازی در روند خنک‌سازی دستگاه ، بهبود شرایط تایپ و افزایش بازدهی سیستم صوتی خواهد شد.

بلندگوهای استریو لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک پرو ، توسط برند Harman Kardon تولید شده‌اند. صدای خروجی از بلندگوها بسیار مناسب بوده و حداکثر صدای تولیدی آن‌ها نیز در سطح بالایی قرار دارد. اما محل قرارگیری بلندگوها چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. به‌طورکلی عملکرد بلندگوهای لپ‌تاپ ذن‌بوک پرو مطلوب ارزیابی می‌شود اما در مقایسه با سایر رقبای گران‌قیمت این دستگاه حرفی برای گفتن ندارد. صفحه نمایش 14 اینچی لپ‌تاپ ایسوس Zenbook Pro ، از نوع پنل های لمسی بوده و برخی از ویژگی‌های غیرضروری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به علاوه عملکرد تاچ پد لپ‌تاپ ، خوب ارزیابی شده و حالت Extension Display آن نیز بسیار مفید هست.

ذن بوک پرو 14

صفحه نمایش کم حاشیه با طراحی زیبا

ذن‌بوک پرو دارای قلمی اختصاصی است که می‌تواند در زمان کار با صفحه نمایش لمسی دستگاه و یا در هنگام فعال بودن حالت Extension Display تاچ پد مورداستفاده قرار گیرد. البته این قلم همراه با دستگاه ارائه نمی‌شود و در صورت نیاز باید آن را خریداری کنید. صفحه نمایش 14 اینچی لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک پرو دارای رزولوشن 1080*1920 پیکسل بوده و از نرخ فریم 60 هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. البته مدل 15.6 اینچی این دستگاه کیفیت فوق‌العاده‌ی 4K را ارائه می‌دهد. صفحه نمایش این لپ‌تاپ قادر به نمایش صددرصدی دامنه‌ی رنگ‌های sRGB بوده و به دلیل دقت رنگی بالا موفق به دریافت گواهینامه‌ی Pantone Validated شده است. میزان روشنایی پنل لپ‌تاپ ذن‌بوک پرو حدود 280 نیت است که در صورت استفاده از دستگاه در محیط باز، این مقدار افزایش می یابد.

باتری قابل قبول و طراحی مناسب

لپ‌تاپ ایسوس Zenbook Pro مجهز به یک باتری با ظرفیت 70 وات‌ساعت است. طبق ادعای برند سازنده ، مدت زمان شارژدهی این باتری با فعال بودن حالت ذخیره‌ی انرژی و روشنایی 80 درصدی صفحه نمایش، حدود 12.5 ساعت است. حال این ادعا تا چه حد صحت دارد؟

مدت زمان شارژدهی باتری لپ‌تاپ ذن‌بوک پرو تا حد زیادی به استفاده یا عدم استفاده از صفحه نمایش تعبیه شده بر روی تاچ پد دستگاه بستگی دارد. به عنوان مثال اگر پنل دوم لپ‌تاپ را غیرفعال کنید. تا حد زیادی به مدت‌زمانی که توسط برند ایسوس ارائه شده است ، نزدیک خواهید شد. اما در صورت استفاده‌ی مکرر از پنل لمسی قرارگرفته بر روی تاچ پد متوجه می‌شوید که ظرفیت باتری دستگاه با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت. صفحه‌کلید لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک پرو کیفیت بالایی را ارائه می‌دهد. این صفحه‌کلید دارای نور پس‌زمینه نیز است که مقدار روشنایی آن توسط کاربر قابل تنظیم است. صفحه‌کلید این دستگاه بسیار محکم بوده و حتی تایپیست‌های حرفه‌ای را نیز ناامید نخواهد کرد. به‌طورکلی کیبورد لپ‌تاپ ذن‌بوک پرو در سطح بالایی قرار دارد. اما همچنان از لحاظ کیفیت با صفحه‌کلید Surface Book 2 قابل مقایسه نیست.

لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک پرو 14 ، گزینه‌های اتصال متعددی را ارائه می‌دهد. این دستگاه مجهز به یک پورت USB 3.1 Type-C ، یک پورت USB 3.1 Type-A ، یک پورت USB 2.0 ، یک پورت HDMI و جک 3.5 میلی‌متری صدا است. متأسفانه محصول پیش رو فاقد پورت Thunderbolt 3 است. در سال گذشته‌ی میلادی برند Asus اعلام کرد که لپ‌تاپ Zenbook Pro اولین دستگاهی خواهد بود که از تاچ پد هوشمند استفاده می‌کند. کلمه‌ی “هوشمند” شاید در صنعت فناوری تأثیر زیادی نداشته باشد. زیرا برندهای مختلف برای تبلیغ محصولات خود به صورت مکرر از این کلمه استفاده می‌کنند. اما آیا لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک پرو یک استثنا است؟

ذن بوک پرو 14

ذن‌بوک پرو 14 ایسوس لپ تاپی با پد لمسی متفاوت

پنل تعبیه شده بر روی تاچ پد لپ‌تاپ Asus ذن‌بوک پرو 14 دارای اندازه‌ی 5.5 اینچی بوده با کیفیت Full HD می‌باشد. این پنل دارای چهار حالت ScreenPad ، Extension Display ، Touchpad و Touchpad Disabled است. چهار حالت پیشرو با فشردن دکمه‌ی F6 قابل انتخاب خواهند بود. حالت ScreenPad به عنوان گزینه‌ی اصلی این پنل 5.5 اینچی شناخته می‌شود. پنلی که با وجود صفحه نمایش 14 اینچی و لمسی دستگاه بسیار پرکاربرد است. از طرفی با کشیدن انگشت خود به سمت پایین لیستی از برنامه‌های کاربردی این پنل کوچک در اختیارتان قرار می‌گیرد.

برنامه‌های کاربردی این پنل شامل ماشین‌حساب ، تقویم و پخش‌کننده‌ی چندرسانه‌ای است. هم‌چنین با استفاده از لانچر پنل می‌توانید به برنامه‌هایی نظیر کروم ، استیم و Mail نیز دسترسی داشته باشید. به علاوه در زمان فعال بودن حالت ScreenPad می‌توانید به فروشگاه Asus مراجعه کرده و برنامه‌های کاربردی دیگری را دانلود نمایید. عملکرد حالت ScreenPad به کاری که در حال انجام آن هستید و یا برنامه‌ای که نصب‌کرده‌اید بستگی دارد. به عنوان مثال در زمان تماشای ویدئوهای Youtube ، ابزارهای کنترلی در اختیارتان قرار می‌گیرد. اما این ابزارهای کنترلی در زمان اجرای برنامه‌ای نظیر Spotify وجود نخواهد داشت. از طرفی حالت ScreenPad از برنامه‌هایی نظیر ورد و یا اکسل پشتیبانی می‌کند. لذا کاربر می‌تواند با استفاده از این پنل کوچک مقالات خود را ویرایش کرده و آن‌ها را ذخیره کند.

به‌طورکلی ویژگی ScreenPad بسیار خلاقانه و کاربردی است. اما تصور این که کسی بخواهد تنها به خاطر این ویژگی چنین لپ‌تاپ گران قیمتی را خریداری کند ، کمی سخت خواهد بود. قابلیت ScreenPad با وجود نکات مثبت دارای برخی از ایرادات نرم‌افزاری بوده و تعداد برنامه‌های آن محدود و کم می باشد. حالت Extension Display ، اساساً اسکرین پد لپ‌تاپ ذن‌بوک پرو را به صفحه نمایش دوم تبدیل می‌کند. به عنوان مثال با فعال بودن این حالت کاربر می‌تواند ایمیل خود را در اسکرین پد چک کند و برنامه‌های دیگری را در صفحه نمایش اصلی دستگاه اجرا نماید. به‌طورکلی این ویژگی بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. اما اندازه‌ی کوچک اسکرین پد قطعاً برای اجرای تمامی برنامه‌ها مناسب نخواهد بود.

ذن بوک پرو 14

در پایان

لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک پرو یک دستگاه عالی برای انجام کارهای روزمره است. این لپ‌تاپ به خوبی قادر به اجرای بازی‌های ویدئویی روز دنیا بوده و در اجرای برنامه‌های حرفه‌ای مشکلی نخواهد داشت. ویژگی اسکرین پد آن نیز با وجود غیرضروری بودن همچنان جذاب بوده و نشان‌دهنده‌ی توانایی‌های توسعه‌دهندگان خود است. از طرفی اگر شغل شما به ویرایش عکس و ویدئو مربوط است بهتر است با صرف هزینه ای بیشتر مدل 15.6 اینچی این دستگاه را خریداری کنید. زیرا در کنار استفاده از صفحه نمایش 4k از سخت افزاری قدرتمندتر نیز بهره خواهید برد.

لپ‌تاپ ایسوس Zenbook Pro محصولی است که با داشتن ویژگی‌های متعدد از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. پس اگر به دنبال خرید یک لپ‌تاپ منحصربه‌فرد هستید و از لحاظ بودجه نیز مشکلی ندارید. ذن‌بوک پرو می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای خریداری باشد.

techspot

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024