Virgin Megastore | هرآنچه از فروشگاه ویرجین و ریچارد برندسون باید بدانید

ریچارد برندسون (با اسم کامل ریچارد چارلز نیکلاس برنسون) 18 جولای سال 1950 در شملی گرین انگلستان به ‌دنیا آمد. او که یک کارآفرین بریتانیایی، ماجراجو و رئیس شرکت ویرجین است، با حرکات نمایشی که در فضاهای عمومی انجام می‌دهد و رکوردهایی که در مسابقات قایقرانی و کنترل بالن‌‌های هوای گرم به ‌جا گذاشته، شناخته می‌شود.

آشنایی و معرفی ریچارد برندسون

ریچارد برندسون، بعد از ترک تحصیل، اولین سرمایه‌گذاری موفق خود را در نوجوانی با مجله استیودنت انجام داد. وقتی که این مجله در اواخر دهه 60 میلادی در حال از دست دادن منابع مالی خود شد، ریچارد برنسون، ویرجین میل اردر رکوردز  را تأسیس کرد (او  اسم ویرجین را به ‌جهت اینکه خود را در این کار بی‌تجربه می‌دید انتخاب کرد) و به اندازه‌ای پول جمع کرد که بتواند در سال 1971 اولین فروشگاه صفحه گرامافون ارزان قیمت را در بریتانیا تأسیس کند.

 در سال 1973 ریچارد برندسون به تشکیل ویرجین رکوردز کمک کرد؛ که به‌ سرعت در سطح جهانی به یکی از بزرگترین شرکت‌های ضبط و پخش موسیقی در زمینه موسیقی جدید تبدیل شد.

ریچارد برندسون و خط هوایی ویرجین آتلانتیک

در سال 1984، ریچارد برندسون پشتیبان‌ مالی اصلی یک خط هوایی شد و اسم آن را به خط هوایی ویرجین آتلانتیک تغییر داد. این خط هوایی فقط با یک هواپیما کار خود را شروع کرد و با وجود مخالفت‌های سرسختانه خطوط هوایی شناخته شده، به موفقیت رسید. ریچارد برندسون در سال 1992، ویرجین رکوردز را برای سرمایه‌گذاری پول بیشتر روی ویرجین آتلانتیک فروخت.

ویرجین آتلانتیک و ریچارد

در دهه 90 میلادی شرکت مالی بزرگ ویرجین، که در واقع یکی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی\بریتانیا بود حدود 100 کسب ‌و ‌کار راه اندازی کرد که یکی از آن‌ها فروشگاه‌های بزرگ ویرجین نام داشت.

در سال 2004 ریچارد برندسون ویرجین گلکتیک را تشکیل داد؛ هدف این کمپانی توریستی فضایی ارائه پروازهای تجاری به مسافرانی که می‌خواستند دور مدار زمین گردش کنند، بود. در سال 2006، ریچارد بردنسون شرکت موبایل ویرجین، یک شرکت ارائه دهنده خدمات در زمینه تلفن‌های بی‌سیم، را فروخت؛ ولی همچنان سرمایه‌گذار اصلی آن باقی‌ ماند. جالب است بدانید که این شرکت پس از مدتی به ویرجین مدیا تغییر نام داد. در همان سال او کمپانی‌های سرگرمی متحد ویرجین کامیکس ال‌ال‌سی و ویرجین انیمیشن پرایوت لیمیتد را تأسیس کرد.

در سال 1986 ریچارد برندسون عضو یک تیم دو ‌نفره بود که در یک مسابقه قایق‌ موتوری روی اقیانوس اطلس، رکورد خوبی ثبت کرد. در مسابقات کنترل بالن هوای گرم نیز ریچارد برندسون و یک هوانورد سوئدی به نام پر لیندسترند در سال 1987 به اولین تیمی تبدیل شدند که با یک بالن هوای گرم از اقیانوس اطلس گذشتند و همین رکورد را در سال 1991 برای اقیانوس آرام را به ثبت رساندند. همچنین ریچارد برندسون یکی از اعضاء تیم‌هایی بود که در اواخر دهه 90 میلادی سه بار تلاش کردند مسابقات بالن‌ سواری دور دنیا را تشکیل دهند ولی تلاش‌هایشان موفقیت‌آمیز نبود.

ریچارد برندسون و داستان موفقیت او

بیشتر بخوانید: آیا بزرگ ترین فروشگاه ساعت مچی مردانه در دنیا را می شناسید؟

در سومین تلاش خود در دسامبر سال 1998، آن‌ها با ماجراجوی آمریکایی به نام استیو فزت همراه شدند و مسافتی حدود 8200 مایل یا 13200 کیلومتر را طی کردند و در نتیجه اولین کسانی بودند که از تمام قاره آسیا با یک بالن هوای گرم طی کردند. ریچارد برندسون بعدها با حمایت مالی، به استیو فزت کمک کرد تا در سال 2005 با هواپیما به تنهایی، اولین پرواز بدون توقف خود را به دور دنیا انجام دهد و رکورد آن را به ثبت برساند.

ریچارد برندسون و فعالیت‌های خیریه

از حمایت‌های مالی چشمگیر و بزرگ ریچارد برندسون از کمک به خیریه نیز نمی‌توان گذشت؛ او 3 میلیارد دلار به تحقیقات حوزه انرژی‌های دوست‌دار طبیعت در سال 2006 کمک و حمایت مالی کرد. در سال 2007 ریچارد برنسون به ‌جهت پشتیبانی پایدار خود در مسائل بشر دوستانه و طبیعت، نشان شهروند برتر را از انجمن خبرنگاران سازمان ملل متحد دریافت کرد.

ریچارد برندسون در سال 1998 اتوبیوگرافی خود را با نام “از دست دادن باکرگی‌ام (باکرگی به انگلیسی ویرجینیتی؛ بازی با اسم ویرجین به معنای باکره که نام شرکتش است): چگونه دوام آوردم، خوش‌گذرانی کردم و به‌ سبک خودم از کسب‌و‌کارم درآمد میلیاردی به‌دست آوردم” به چاپ رساند (در سال 2011 نسخه ویرایش ‌شده آن مجدداً به چاپ رسید).

همچنین او در سال 2014 فلسفه کاری خود را در کتاب “از راه باکره، همه آنچه درباره رهبری می‌دانم” بازگو کرد. ریچارد برندسون در سال 1999 موفق به دریافت نشان شوالیه شد.

ریچارد برندسون و اصول موفقیت او

فروشگاه‌های بزرگ ویرجین

فروشگاه‌های بزرگ ویرجین در واقع فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح جهانی هستند که در حوزه خرده‌فروشی ابزارآلات سرگرمی فعالیت می‌کنند؛ فروشگاه‌های بزرگ ویرجین توسط ریچارد برندسون افتتاح گردید و اول در سال 1976 به عنوان یک مرکز فروش صفحات گرامافون در خیابان آکسفورد لندن کار خود را شروع کردند.

در سال 1979 این کمپانی اولین فروشگاه بزرگ خود را در انتهای خیابان آکسفورد و جاده تتنهام کرت راه‌اندازی کرد. در دهه 1990 فروشگاه‌های بزرگ ویرجین صدها شعبه در سرتاسر جهان داشت؛ اما تعداد بسیاری از آن‌ها را در سال‌های اخیر از دست دادند. شعبه‌های بسته شده در انگلستان، آمریکا، ایرلند، کانادا، استرالیا، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، یونان و ژاپن قرار داشتند و بسته شدنشان افت شدید فروش را در پی داشت. در سال 2015 به بعد فروشگاه‌های بزرگ ویرجین به ‌صورت اختصاصی در شرق میانی و آفریقای شمالی با 40 شعبه فعال هستند.

ریچارد برنسون و کسب ‌و‌ کارهای اولیه

ریچارد برندسون و نیک پاول در ابتدا یک مغازه کوچک فروش صفحات گرامافون به نام تیپ‌ها و رکوردهای ویرجین در ناتینگ هیل گیت لندن داشتند و تخصص کاریشان در خصوص محصولات وارداتی ژانر موسیقی krautrock بود و برای راحتی کسانی که داخل مغازه به موسیقی گوش می‌کردند، غذای گیاهی مجانی و مبل‌های راحتی بین‌بگ ارائه می‌دادند.

بعد از اینکه مغازه‌شان به رونق خوبی دست یافت، کسب ‌و کار خود را کاملا به یک شرکت‌ ضبط و پخش موسیقی به نام ویرجین رکوردز تبدیل کردند. طبق گفته ریچارد برندسون در اتوبیوگرافیش، اسم ویرجین از طرف یکی از همکارانش زمانی که درباره ایده‌های مربوط به راه‌اندازی یک کسب‌وکار صحبت می‌کردند، به ذهنشان رسید و آن را به این دلیل پیشنهاد داد که همگی‌شان در خصوص کسب‌وکار مثل باکره‌ها (ویرجین) بی‌تجربه بودند. اولین تولیدی این شرکت ضبط و پخش آهنگ، در سال 1973، آلبوم توبولار بلز کاری توسط نوازنده چند سازه، مایک الدفیلد، در سبک پراگرسیو راک بود.

ریچارد برندسون و کسب و کارش

بیشتر بخوانید:فروشگاه زنجیره ای میسیز (Macy’s)آمریکا را می شناسید؟

در ژانویه یا فوریه سال 1971 (تاریخ دقیق آن مشخص نیست) اولین فروشگاه رسمی ویرجین در خیابان آکسفورد لندن بازگشایی شد. در سال 1979، این کمپانی اولین فروشگاه بزرگ خود را در انتهای خیابان آکسفورد و طاق ماربل افتتاح کرد. مثل بسیاری دیگر از کمپانی‌های ویرجین، فروشگاه‌های بزرگ ویرجین و ویرجین رکوردز نیز کاملاً مستقل از هم فعالیت می‌کنند.

در دهه‌های 80 و 90 میلادی فروشگاه‌های بزرگ ویرجین بیش‌از 100 شعبه در انگلستان و بسیاری از دیگر نقاط جهان افتتاح کردند. گسترش این شعبه‌ها با رهبری ایان دوفل، رئیس و مدیر عامل کمپانی سرگرمی ویرجین تا سال 1998، به اقیانوسیه و آمریکای شمالی نیز رسید. سایمون رایت، مدیر اجرایی کمپانی سرگرمی ویرجین از سال 1999 تا سال 2009، تأثیر بزرگی در رشد فروشگاه‌ها و به‌ خصوص تأسیس شعبه‌هایی در شرق میانی داشت.

مالکیت برندهای ویرجین ریچارد برنسون

مثل بسیاری از برندهای ویرجین ریچارد برنسون و فروشگاه‌های بزرگ ویرجین به‌ طور کامل تحت مالکیت کمپانی ویرجین نیستند. به‌طور تقریبی از سال 2000 تا سال 2005، کمپانی ویرجین تصمیم به فروش فروشگاه‌های بزرگ خود به کمپانی‌های دیگر، از جمله کمپانی لاگاردر، گرفت.

در سال 2001 فروشگاه‌های بزرگ ویرجین در سرتاسر جهان بین کمپانی ‌ویرجین و کمپانی لاگاردر تقسیم شدند. کمپانی ویرجین، فروشگاه‌های انگلستان، ایرلند، ایالات متحده آمریکا و ژاپن را گرفت در حالیکه کمپانی لاگاردر موفق به در دست گرفتن فروشگاه‌های فرانسه و فروشگاه‌های بین ‌راهی استرالیا، چین، عمارات متحده عربی، قطر، یونان، ایتالیا، مصر، لبنان و اردن شد.

ریچارد برندسون و زندگی کاری او

فروشگاه‌های بزرگ ویرجین در حال حاضر

در حال حاضر فروشگاه‌های بزرگ ویرجین در شرق میانی با نام وی استار مولتی‌مدیا ال‌ال‌سی فعالیت می‌کنند. مالکیت فروشگاه‌های بزرگ ویرجین ژاپن نیز  اکنون دست کالچر کانوینینس کلاب بوده و نام آن به تسوتایا تغییر یافته است.

فروشگاه‌های بزرگ ویرجین استرالیا واقع در مراکز خرید میر، تا زمان بسته شدنشان در سال 2010، توسط برازین لیمیتد اداره می‌شدند (با نام سنیتی اینترتینمنت بعد از سال 2009). در دسامبر سال 2007 باتلر کپیتال پارتنرز اعلام کرد که قصد دارد اکثر شاخه‌های ویرجین در فرانسه را از لاگاردر بگیرد؛ این معامله در فوریه سال 2008 نهایی شد. در سال 2007 نیز کمپانی‌های مشاور املاکی ریلیتد کمپانیز و ورنادو ریلیتی تراست شعبه‌های فروشگاه‌های بزرگ ویرجین در آمریکای شمالی را گرفتند.

TDK Headphones in-store at Virgin Megastore Mall of the Emirates ...

منبع:

britannica

wikipedia

virgin