بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، نرخ ارز محاسبه هزینه گمرک کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی واردات، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی، نرخ سامانه مبادله الکترونیکی (ای.تی.اس) در روز اظهار و مطابق با ماده ۱۴ قانون امور گمرکی تعیین شد.

تاکنون قیمت ارز گمرک با مبلغ ۴۲۰۰ محاسبه میشد این در حالی است که درسال ۱۴۰۱ هزینه گمرک ایران بر اساس نرخ ارز سامانه مبادله الکترونیکی یا همان ای.تی.اس محاسبه خواهد شد.

برای مشاهده نرخ دلار لحظه ای (ای.تی.اس) کلیک کنید.

اطلاعیه مالتینا: هزینه گمرک در سال ۱۴۰۱ افزایش خواهد داشت

با حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت ها در مالتینا چگونه خواهند شد؟

مالتینا دروازه قانونی خرید از آمازون و ایبی است و تمام سفارشات را از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران وارد کشور میکند.

در ویدیوی زیر نحوه محاسبه هزینه گمرک و هزینه حمل در مالتینا با جزییات کامل توضیح داده شده:

 

همانطور که در ویدیوی بالا جزئیات محاسبه قیمت را توضیح دادیم؛ قیمت نهایی در مالتینا شامل ۴ قسمت می باشد:

۱.هزینه دلاری کالا که با نرخ دلار آزاد محاسبه و خریداری میگردد

۲.هزینه حمل هوایی که بر اساس وزن جرمی و وزن حجمی محاسبه میشود

۳.هزینه گمرک که شامل تمام هزینه های گمرک کشورهای واسط و البته گمرک ایران میگردد

۴.کارمزد مالتینا که تنها هزینه ای میباشد که مالتینا بابت سرویس های خود از مشتری دریافت میکند

مبلغ گمرک محصولات در مالتینا صرف هزینه های گمرک کشورهای واسط و در نهایت گمرک ایران میشود. میتوان گفت در حال حاضر یک سوم از هزینه گمرک محصولات صرف گمرک ایران میگردد. و به طور کلی ۳۰ درصد از ارزش کالا هزینه گمرک در ایران می باشد.

این به این معناست که با حذف ارز ۴۲۰۰ از این پس یک سوم گمرک فعلی کالاها در مالتینا؛ شش برابر خواهد شد. (این مقدار حدودی می باشد و بر اساس قیمت دلار ای.تی.اس در روز انتشار این مقاله محاسبه شده است)

برای مثال به نمونه زیر توجه کنید:

اگر قیمت تمام شده گمرک یک کالا در مالتینا یک میلیون تومان باشد؛ یک سوم آن یعنی ۳۳۴۰۰۰ هزار تومان بعد از شش برابر شدن حدودا ۲۰۰۴۰۰۰ تومان میشود این مبلغ به اضافه مبلغ گمرک کشورهای دیگر چیزی بالغ بر ۲۶۷۲۰۰۰ تومان خواهد شد.

برای محاسبه هزینه گمرک ایران و جمع آن با هزینه گمرک کشورهای دیگر میتوانید یک سوم قیمت گمرک را ضربدر ۶ کنید و سپس با دو سوم دیگر جمع بزنید یا برای ساده سازی بیشتر یک سوم را ضربدر ۸ کنید (۶ برابر+دو سوم) مانند فرمول زیر:

با محاسبه هزینه گمرک جدید و باقی هزینه های جانبی محصولات دچار تفاوت قیمت خواهند شد.  از آنجایی که تمام هزینه های فعلی تقریبی هستن می توان به طور کلی گفت هزینه گمرک محصولات در سال آینده ۲ برابر هزینه فعلی خواهند بود.

در نمونه‌ های زیر به صورت تصویری مقایسه هزینه گمرک فعلی و آتی محصولات و تاثیر آن در قیمت نهایی کالا را به صورت حدودا دو برابری مشاهده میکنید:

مقایسه هزینه گمرک به صورت تقریبیتفاوت هزینه گمرک فعلی و آینده

 

با در نظر گرفتن بازه خرید کالاها از آمازون و ای‌بی که زمان ارسال آنان به ایران مطابق با آمار گزارش عملکرد مالتینا حدود ۳۵ روز به طول می‌انجامد ؛ افزایش قیمت گمرک از اسفند ماه سال جاری در وب سایت مالتینا اعمال خواهد شد.

تا قبل از اسفند ماه ۱۴۰۰ تمام محصولات با قیمت گمرگ ۴۲۰۰ قابل خریداری می باشند. شما میتوانید برای خرید از آمازون و یا ای‌بی بر روی تصویر زیر کلیک کنید.??

برای مشاهده و خرید از آمازون کلیک کنید

منبع: اقتصادآنلاین