10 ربات پیشرفته که جهان را شگفت زده کرد

10 ربات پیشرفته جهان

مهندسی رباتیک تا به حال قدم های بزرگی برای پیشرفت بشریت برداشته است. به همین دلیل شرکت های مختلفی که در زمینه طراحی ربات و همچنین فناوری های دیجیتالی و الکترونیکی فعالیت دارند، سالانه در نمایشگاه CES که در شهر لاس وگاس آمریکا برگزار می‌گردد، دور هم جمع شده و از آخرین دستاورهای نوآورانه خود رونمایی می کنند.

ربات

این نمایشگاه یک گردهمایی بین المللی است که در آن، اغلب از آخرین وسایل الکترونیکی روز دنیا رونمایی می گردد و سکوی پرتاب برای کسانی است که می خواهند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

کدام شاخه های علم رباتیک، نوظهور و آینده‌دار هستند؟

در سال گذشته گرایش های بخصوصی از مهندسی رباتیک توانستند مسیر رو به پیشرفتی را طی کنند، که از جمله این گرایش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ربات هایی که در تمیز کردن خانه مورد استفاده قرار می گیرند
  • ربات های همراه
  • اتوموبیل های بدون راننده (Self-driving cars)
  • فناوری هوش مصنوعی که در زمینه سلامت و تندرستی فعالیت می کنند

با گذشت زمان این دست از فناوری ها جایگاه خودشان را بین انسان ها پیدا کرده اند و همچنین بعضی از ربات های فعال در صنایع مختلف توانسته اند عملکرد بسیار خوبی از خودشان به جا بگذارند.

ربات مریخ نورد کنجکاوی

مریخ نورد کنجکاوی یکی از پیشرفته‌ترین ربات های حال حاضر جهان که هم‌اکنون در مریخ مشغول انجام مأموریت خود یعنی کشف شواهد حیات بر روی این سیاره است. 

پیشرفته ترین ربات های فعلی جهان کدامند؟

در ادامه 10 اختراع تاثیرگذار صنعت رباتیک یا بهتر است بگوییم ۱۰ ربات بسیار پیشرفته که در سال 2018 از آن ها رونمایی شد را معرفی می‌کنیم تا از آینده و مسیر پیشروی شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند، اطلاع پیدا کنیم.

Walker ربات گردشگر شرکت Ubteach

روباتیک

کمپانی Ubteach موفق شده رباتی بسازد که مانند انسان ها توانایی راه رفتن را دارد و از طریق صفحه نمایش و یا فرمان صوتی نیازتان را برطرف می کند.

Walker می تواند به عنوان یک نگهبان دور تا دور خانه شما گشت بزند، موسیقی پخش کند، به شما در برنامه ریزی کارهای مختلف کمک کند، حرکات مختلف را تشخیص داده و نظارت بصری را برای شما فراهم آورد.

البته به این نکته باید اشاره شود که این ربات هنوز بدون دست و بازو عرضه شده است. با این حال مهندسان صنعت رباتیک درحال توسعه بازو های کارا و مفید برای Walker هستند که در آینده نه چندان دور شاهد ربات های واکر دست‌دار باشیم!

چمدان رباتیک CX-1 شرکت ForwardX

روباتیک

کسانی که مدام سفر می کنند بدون شک با حسرت، چشم انتظار CX-1 هستند.

چمدان هوشمندی که لازم نیست مدام به دنبال آن بگردید بلکه این چمدان است که زیرکانه شما را دنبال می کند. CX-1 با استفاده از چرخ های قدرتمند خود به صورت خودکار به دنبال صاحبش حرکت می کند و با بهره گیری از ویژگی تشخیص چهره می تواند اشیاء و سنسورهای مختلف را به صورت مستقل و بدون نیاز به صاحبش شناسایی کرده و از برخورد با آن ها جلوگیری کند.

اگر شخصی قصد دزدیدن CX-1 را داشته باشد و چمدان از فاصله معین شده دور تر برود، ربات بلافاصله و به صورت خودکار پیام هشداری را به گجت (موبایل و یا دستبند هوشمند) صاحبش می فرستد تا او را در جریان این اتفاق قرار بدهد.

ربات اردکی Aflac

روباتیک

این روبات با همکاری شرکت Aflac و شرکت تحقیقاتی Sproutel برای کمک و همدردی با کودکانی که با سرطان دست و پنجه نرم می کنند ساخته شده است. کودکانی که دچار سرطان هستند می توانند این ربات را نوازش کنند، حمام ببرند و به آن غذا بدهند.

همچنین این کودکان می توانند با استفاده از کارتهایی که به سینه اردک می چسبانند، با حالت های مختلف آن (خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت و …) آشنا شوند که این آشنایی بر روی تکامل رفتار کودکان تاثیر مستقیم می گذارد.

ربات ElliQ شرکت Intuition Robotics

روباتیک

ربات ElliQ توانست در نمایشگاه CES جایزه بهترین نوآوری در دسته ربات های خانگی را به خود اختصاص دهد که همین اتفاق باعث افزایش قیمت سهام این شرکت شد.

این ربات که سری گردان دارد به همراه یک تبلت هوشمند عرضه خواهد شد تا بتوانید با استفاده از آن به کارهایی همچون برقراری تماس تصویری، چک کردن پیام ها و یا مطلع شدن از کار های روزانه خود بپردازید.

SpotMini محصول شرکت Boston Dynamics

روباتیک

بیشتر ویدیوهایی که از ربات های سگ نما به اشتراک گذاشته شده، مربوط به این است که این ربات ها اغلب اقدام به پریدن و یا دویدن می کنند و این کار باعث نگرانی و ترسیدن کسانی شده که از نزدیک موفق یه دیدن این دسته از ربات ها شده‌اند. یکی از معروف ترین و چشم گیرترین ربات های سگ‌نما، ربات SpotMini شرکت بوستون داینامیک است که مانند همنوعان خودش می تواند بپرد، بدود و حتی درهای مختلف را باز کند.

SpotMini برای مقاصدی همچون ساخت و ساز، تحویل کالا، برقراری امنیت و کمک به انجام کار های خانه مورد استفاده قرار می گیرد. وزن این ربات تقریبا 25 کیلوگرم و ارتفاع آن حدود 1 متر است.

آینه هوشمند CareOs

روباتیک

با وجود همچین تکنولوژی دیگر صحبت کردن در رابطه با آینه های سخنگو فقط به قصه ها یا فیلم ها محدود نمی شود، چرا که افسانه به حقیقت تبدیل شده است.

CareOs آینه ایی تمام عیار است چرا که می تواند با شناسایی چهره شما، توصیه هایی برای نگهداری از پوست صورتتان به شما پیشنهاد بدهد، برایتان موسیقی پخش کند و یا از شما عکس سلفی بگیرد. همچنین حسگر لمسی که در آن به کار رفته به شما در برقراری ارتباط بهتر با این ربات کمک بسیاری خواهد کرد.

Robomart

روباتیک

تا به حال به این فکر کردید چه قدر خوب بود اگر برای خرید یک بطری شیر و یا تخم مرغ، لازم نبود به بیرون از خانه برویم و درعوض کالای مورد نیازمان را درب منزل تحویل می گرفتیم ؟ در پاسخ باید گفت این نیاز با وجود Robomart برطرف شده است.

ربات خودمختاری که با سرعت 25 مایل بر ساعت خود بعد از گرفتن سفارش، بلافاصله محصول را درب منزل به شما تحویل می دهد.

Sophia

روباتیک

سوفیا شاهکار خارق العاده شرکت چینی (Hanson Robotics) است. پایگاه اصلی این شرکت در پارک علم و فناوری هنگ کنگ قرار دارد.

سوفیا روبات انسان نمایی است که نرم افزار آن توسط شرکت گوگل طراحی شده و به او در برقراری ارتباط کلامی با انسان ها کمک بسیاری می کند. نکته جالب توجه این است که سوفیا علاوه بر پاسخ دادن به سوال های عادی، می تواند به سوال های فلسفی هم پاسخ مناسب بدهد!

Aeolus ربات خدمتکار

روباتیک

با وجود Aeolus صنعت رباتیک لوازم خانگی پر رنگ تر از قبل به کار خود ادامه خواهد داد، چراکه این ربات می تواند کف اتاق را جارو بزند، اجسام مختلف را جمع و در گوشه ایی قرار بدهد، در خرید کردن به شما کمک کند و از خانه شما محافظت کند.

با وجود اینکه Aeolus هنوز در حال توسعه و آزمایش است اما شرکت سازنده (Aeolus Robotics) اعلام کرده نمونه تجاری این محصول به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

Somnox ربات مخصوص زمان خواب

روباتیک

بعضی افراد زمانی که در رخت خواب هستند عادت دارند بالشت در بغل خود بگیرند تا خوابشان برود. حالا Somnox همین کار را برای شما می کند، علاوه بر اینکه این ربات سیستم تنفسی فردی که آن را در آغوش دارد زیر نظر گرفته و اگر فرد دچار عصبانیت و یا استرس باشد، به او الگوی درست نفس کشیدن می دهد تا شخص راحت تر به خواب برود.

 

نظر شما در این باره چیست ؟ آیا ربات ها می توانند به بهبود زندگی انسان ها کمک کنند یا باید نگران آینده خود و ربات ها باشیم؟

آیا می دانید یکی از پیشرفته ترین ربات ها در جهان کدام است ؟؟ ربات وکتور

اگردوست دارین در مورد این ربات اطلاعات بیشتری داشته باشید روی لینک زیر کلیک کنید.

ربات وکتور چیست ؟ با ربات وکتور آشنا شوید

 

یمنبع: BOSS Mag

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024