کوله پشتی و نکات مهمی که برای خرید باید حتما بدانید

کوله پشتی

کوله پشتی نوعی کیف پرکاربرد است.  کوله پشتی مناسب‌ترین کیف برای کوهنوردی، صخره‌نوردی، مسافرت، دوچرخه‌سواری و سایر ورزش‌های مشابه و البته استفاده روزانه است. اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید یا شغلی دارید که باید هر روز وسایل زیادی را با خود حمل کنید، این نوع کیف شما را نجات خواهد داد. پس، در مواقعی که ملزم به حمل وسایل فراوان و سنگین هستید، یک کوله پشتی مناسب برای خودتان تهیه کنید.

فهرست مطالب

آیا قصد خرید کوله پشتی دارید ولی نمی‌دانید چه نوعی از آن مناسب شماست؟ نگران نباشید. گروه مد و پوشاک مالتینا، مهم‌ترین نکات خرید کوله پشتی را در این مقاله گرد آورده است. با ما همراه باشید. کوله پشتی با توجه به کاربردهای مختلف، دارای مدل‌های متنوعی است. پس جای تعجب ندارد که در ابتدای خرید، کمی سردرگم شوید. ممکن است در بازار با انواع طرح‌ها در اندازه‌ها، وزن‌ها و سبک‌های متفاوتی روبه‌رو شوید. پس ابتدا بهتر است با انواع کوله پشتی آشنا شوید تا گزینه مناسب‌تان را پیدا کنید.

کوله پشتی _ انواع کوله پشتی

خرید کوله پشتی، اصول و قواعدی دارد که اگر با آنها آشنا باشید، به راحتی هم به تیپ و استایل‌تان رسیده‌اید و هم سلامت جسم و اندام‌تان را حفظ خواهید کرد. یادتان باشد که کوله پشتی نامناسب از نظر ارگونومی(هماهنگی با سلامت بدن و طراحی شکل کوله‌ پشتی) می‌تواند آسیب‌هایی جدی به بدن‌تان وارد کند.

۱. کوله پشتی مدرسه

کوله پشتی مدرسه

کوله پشتی مدرسه به عنوان یک کیف روزانه برای حمل تعدادی کتاب، دفتر و سایر اشیای مورد نیاز، برای دانش‌آموزان طراحی شده است. این نوع کوله‌پشتی‌ها با مدل‌های متنوع در هر اندازه و برای سنین مختلف، در بازار یافت می‌شوند. برخی از آن‌ها قسمتی مجزا برای قرار دادن لپ‌تاپ نیز دارند. این کیف‌ها در مقایسه با کوله پشتی‌های دیگر، سبک هستند.

۲. کوله پشتی ورزشی (برای باشگاه)

کوله پشتی باشگاه

کوله‌پشتی‌های ورزشی، یکی دیگر از انواع کوله پشتی‌های سبک‌وزن هستند. این مدل‌ها برای قرار دادن لباس، حوله و اشیای دیگر طراحی شده‌اند. به همین دلیل بیشتر آنها از پارچه‌های مشبک  قابل تهویه ساخته می‌شوند تا از به وجود آمدن باکتری‌ها در مقابل رطوبت محافظت کنند.

۳. کوله پشتی لپ‌تاپ

کوله پشتی

کیف‌ لپ‌تاپ در دو حالت قابل استفاده است: حالت کیف دستی و کوله پشتی. این کیف‌ها  بسیار با دوام و محکم ساخته می‌شوند. به طوری که دارای لایه‌های ضخیم و نرم هستند تا از لپ‌تاپ شما در مقابل ضربه‌ها به خوبی محافظت کنند. همچنین دارای جیب‌های متعدد برای قرار دادن لوازم جانبی لپ‌تاپ، مانند باتری، ماوس، کابل‌ها و سایر اشیا، هستند.

۴. کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی

احتمالا بعد از کوله پشتی‌های مدرسه، پرکاربردترین کوله پشتی‌ها، برای کوهنوردی هستند. در چنین فعالیت‌هایی که مجبور به حمل وسایل بسیار زیادی با خود هستید، به یک کیف بزرگ و بادوام نیاز دارید. تنها در این صورت می‌توانید با خیال آسوده به ورزش محبوب‌تان، یعنی کوهنوردی، بپردازید. حتی گاهی ممکن است قصد داشته باشید تا چند روز در جنگل، صحرا یا دشت بمانید. پس پیش از شروع ماجراجویی جدید زندگی‌تان باید کیفی تهیه کنید که بتوانید تمام وسایل مورد نیازتان را در آن قرار دهید.

کوله پشتی کوهنوردی انواع مختلفی دارد. اما ویژگی که در همه آن‌ها قابل مشاهده است، بزرگی و جادار بودن‌شان است. این کیف‌ها دارای جیب‌ها و فضاهای مجزای فراوانی هستند تا هر چیزی را در جای خاصی قرار دهید و زمانی که به وسیله‌ای نیاز داشتید، سریع آن را بیابید. در این صورت، دیگر مجبور به بیرون ریختن همه وسایل نخواهید شد. ضمنا، کوله پشتی‌های کوهنوردی باید سبک و راحت باشند. زیرا برای مدتی طولانی آن را با خود حمل خواهید کرد.

در این‌باره این مقاله را از دست ندهید:

۷ کوله پشتی برتر۲۰۱۹ که مناسب طبیعت گردی هستند

۵. کوله پشتی سربازی

کوله پشتی سربازی

همانطور که از نامش پیداست، این کوله پشتی‌ها مناسب افراد نظامی هستند. یک کوله پشتی سربازی دارای قسمت‌های ایمنی مانند کمربند مخصوص، راهنمای اسکی و بخش‌های مخصوص برای قرار دادن اسلحه است.

نظامیان باید از چنین کوله پشتی‌های با دوامی استفاده کنند تا در برابر عوامل طبیعی، برخورد با سنگ و درخت و ساییدگی مقاوم باشند. این کیف‌ها معمولا رنگ سبز تیره، خاکی یا طوسی دارند یا دارای طرحی هستند که همه این رنگ‌ها را شامل می‌شود و اصطلاحا به آن طرح سربازی گفته می‌شود.

گاهی مردم عادی نیز از این نوع کوله پشتی‌ها برای انجام فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی و صخره نوردی استفاده می‌کنند. زیرا این کیف‌ها بسیار بادوام، کاربردی و جادار هستند. به شرطی که سبک‌ و راحت‌ نیز باشند.

۶. کوله پشتی ضدسرقت

کوله پشتی ضد سرقت

اگر به صورت گروهی سفر می‌کنید و نگران به سرقت رسیدن برخی از وسایل‌تان هستید، به کیفی نیاز دارید که چند جیب مخفی و غیرقابل دسترس داشته باشد. کوله پشتی ضد سرقت به همین منظور ساخته شده است. این کیف‌ها دارای جیب‌هایی هستند که هوشمندانه توسط زیپ‌ها یا دکمه‌های پنهانی جاگذاری شده‌اند. یعنی غیر قابل رویت‌اند و تنها صاحب کیف از وجود آن‌ها آگاه است. در نتیجه دیگران به سختی به وجود آن‌ها پی می‌برند. این کیف‌ها بیشتر مناسب کمپینگ و سفرهای بدون وسیله نقلیه هستند.

در هنگام خرید کوله پشتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

پس از این‌که انواع کوله پشتی با مصارف گوناگون را شناختید، باید به سراغ گزینه‌ای بروید که به آن نیاز دارید. در این راستا نکاتی وجود دارد که پیش از خرید باید به آن‌ها توجه کنید.

۱. وزن مناسب

کوله پشتی مردانه

کوله پشتی کیفی است که برای راحتی هرچه بیشتر شما، در مواقعی که اشیای زیادی با خود حمل می‌کنید، طراحی شده است. پس شرط اول سبک بودن آن است. اشیایی که در داخل آن قرار می‌دهید، سنگین هستند. پس بهتر است کیف‌تان سبک و راحت باشد تا علاوه بر وسایل‌تان، وزن اضافی به بارتان افزوده نشود.

۲. حجم و ظرفیت

کوله پشتی_ کوله پشتی کوهنوردی

ظرفیت کوله پشتی که انتخاب می‌کنید به هدف و تعداد وسایل شما بستگی دارد. آیا یک کوله پشتی برای کوهنوردی می‌خواهید یا برای مدرسه؟ آیا به کیفی برای کوهنوردی یک روزه نیاز دارید یا کمپینگ طولانی به مدت چندین روز؟

پس ابتدا هدف و سپس حجم وسایل مورد نیازتان را بررسی کنید.

۳. راحتی

کوله پشتی سبک

تخمین راحتی کوله پشتی خالی، کار دشواری است. هنگامی که به خرید کوله پشتی می‌روید از صاحب مغازه بخواهید که آن را با وسایل سنگین پر کند. سپس کیف را روی دوش‌تان قرار دهید. توجه کنید که آیا در این حالت احساس راحتی می‌کنید یا خیر.

کوله پشتی‌ها با توجه به کاربردشان اندازه‌های متفاوتی دارند. به هنگام خرید باید به طول آن دقت کنید (قسمتی که روی پشت‌تان قرار می‌گیرد). پس از این‌که داخل کیف را پر کردید و روی دوش‌تان قرار دادید، طول بندها را طبق قدتان تنظیم کنید. این کار را تا زمانی که احساس راحتی کنید ادامه دهید تا به طول مناسب دست یابید. ضمنا، فراموش نکنید که کمربند آن در جای صحیح قرار بگیرد و محکم بسته شود. زیرا بخشی از وزن وسایل موجود در کوله پشتی روی پهلوهایتان قرار خواهد گرفت.

اگر قصد انجام خرید اینترنتی را دارید، از سایت‌هایی خرید کنید که اطلاعات کامل و دقیق اندازه کوله پشتی را در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

۴.  جیب‌ها و جاگذاری

کوله پشتی جادار

پیش از خرید به قسمت‌های مختلف کوله پشتی و تعداد جیب‌های آن توجه کنید. این مورد دقیقا به نیاز شما، تعداد و نوع وسایل‌تان بستگی دارد. کوله پشتی شما باید طوری باشد  که بتوانید هریک از اشیا را در محل خاصی قرار دهید. به طوری که وسایلی که به آن‌ها بیش‌تر نیاز دارید به راحتی در دسترس قرار گیرند.

۵. اتصالات

کوله پشتی زنانه

یک کوله پشتی خوب، گزینه‌ای است که اتصالات مناسب و محکم داشته باشد. مخصوصا اگر به منظور حمل وزن زیادی طراحی شده باشد. پیش از هرچیزی باید به بندهایی که روی دوش قرار می‌گیرند توجه کنید. آن‌ها باید محکم، نرم و ضخیم باشند. به شکلی که وزن کیف را به طور یکسان و متعادل روی شانه‌ها پخش کنند. در غیر این صورت، اگر نیروی وارد شده به صورت خطی و در مساحت کمتری به شانه‌ها فشار آورد، نه تنها موجب خستگی‌ سریع می‌شود، بلکه آسیب جدی نیز به شانه‌‌ها وارد می‌کند.

مورد دوم، اتصالات از روی کمر است. بیشتر کوله پشتی‌ها کمربند مخصوص دارند. این کمربند موجب می‌شود تا کوله پشتی محکم‌تر روی بدن‌تان قرار بگیرد. بدین طریق، قسمتی از وزن آن به کمر وارد شده و از شانه‌ها به سایر جاهای بدن پخش می‌شود. در نتیجه احساس سنگینی کمتری خواهید کرد. هرچه تعداد کمربندها بیشتر باشد و در محل صحیح قرار گیرند، نیروی وارد شده به سرشانه‌ها کمتر خواهد بود.

از دیگر اتصالات کوله پشتی که باید به آن توجه کنید، بندهای نگهداری از اشیا است. وسایلی مانند زیرانداز، پتو، بطری و غیره را می‌توانید در صورت امکان به بندهای مخصوص کیف ببندید و محکم کنید.

۶. اندازه مناسب

خرید کوله پشتی

علاوه بر وزن وسایلی که حمل می‌کنید، باید به اندازه مناسب بدن‌تان و کیف نیز توجه کنید. قطعا کوله پشتی که برای یک کودک خریداری می‌شود، با کوله پشتی یک فرد بالغ متفاوت خواهد بود. حتی در بیشتر مواقع، کوله پشتی‌های طراحی شده برای آقایان و خانم‌ها نیز، متفاوت هستند.

۷. جنس

کوله پشتی نایلون

کوله پشتی‌های سبک‌وزن، اغلب از دو ماده اصلی ساخته می‌شوند: فیبر که سبک‌تر ولی گران‌تر است، و نایلون که سنگین‌تر ولی ارزان‌تر است. به هر حال با خرید هیچ یک این‌ گزینه‌ها مرتکب اشتباه نخواهید شد. چرا که هریک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

کوله پشتی‌های قدیمی از پارچه کتان که به عنوان بوم نقاشی استفاده می‌شود، ساخته می‌شدند. اما امروزه اجناس متنوعی را می‌توان در بازار یافت که هریک ویژگی‌های خاصی دارند و برای هدفی معین در نظر گرفته شده‌اند. برخی از این مواد عبارتند از:

پارچه پی وی سی (PVC Fabric):

این نوع پارچه بیش‌تر برای ساخت کوله پشتی‌های کوهنوردی، صخره‌نوردی و دوچرخه‌سواری به کار برده می‌شود. زیرا در برابر سایش و آب مقاوم بوده و ضد اشتعال است. پارچه پی وی سی پارچه‌ای بادوام است که در رنگ‌های متنوع تولید می‌شود. به دلیل زیبایی که دارد، در کنار انواع اکسسوری‌ها شیک و به روز به نظر می‌رسد.

پارچه کوردورا (Cordora):

کوله پشتی

پارچه کوردورا یکی از سخت‌ترین و البته با دوام‌ترین پارچه‌ها برای ساخت کوله پشتی است. به همین دلیل بیش‌تر برای ساخت کیف‌های نظامی به کار برده می‌شود. این پارچه به دلیل ضخامت و دوام بالایی که دارد، به عنوان رویه خارجی کوله پشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما گاهی در سایر قسمت‌های داخلی نیز به کار برده می‌شود. از مزایای آن می‌توان به ضد آب و ضد سایش بودنش اشاره کرد.

پارچه نایلونی (Nylon):

نایلون معمولا با بافت خاصی ساخته می شود که ضد آب است. در غیر این صورت استفاده از آن به عنوان یک کوله پشتی بی‌فایده خواهد بود. با این حال، این ماده ضد آب، گاهی مانع از عبور هوا به داخل کیف شده و موجب تشکیل باکتری و کپک می‌شود.

پارچه نایلونی با بافت مشبک چهارخانه (Rip-stop Nylon):

این پارچه بهترین گزینه برای ساخت کوله پشتی است. همانطور که از اسمش پیداست، با بافت مشبک متصلی که دارد، مانع از کشیده شدن پارچه و پاره شدن آن می‌شود.

پارچه پشمی پلی استر (Polyester Pack Cloth):

پشم پلی استر در برابراشعه فرابنفش (UV) بسیار مقاوم است. در نتیجه کوله پشتی‌هایی با این جنس، برای افرادی که به مدت طولانی خارج از خانه هستند، انتخاب ایده‌آلی می‌باشند.

۸. شکل و طرح

انواع کوله پشتی دخترانه

کوله پشتی‌ها با توجه به موارد مصرف‌شان، در اشکال و طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند. به همین دلیل برخی از افراد چندین نوع کوله پشتی متفاوت را برای مصارف گوناگون انتخاب می‌کنند.

کوله پشتی‌ها معمولا به شکل مربع یا مستطیل هستند. آن‌ها تنها در برخی از جزئیات متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسند. به طور کلی، کوله پشتی‌های مستطیلی بهترین مدل برای بسته‌بندی و جمع‌آوری وسایل در یک جا هستند. آن‌ها مناسب‌ترین شکل را برای قرار دادن اشیای با ارزش مانند لپ‌‍تاپ، کتاب‌ها و انواع جعبه‌ها را دارند.

هدف اصلی استفاده از کوله پشتی، جمع‌آوری اشیا و حمل آسان آن‌هاست. کوله پشتی شما ممکن است دارای زیپ، چسب یا دکمه‌های متعدد باشد. مدلی که انتخاب می‌کنید، بستگی به نیاز شما دارد. اما توصیه ما انتخاب طرحی است که از سادگی بیش‌تری برخوردار باشد. یعنی قسمت‌های مختلف و جیب‌های آن به راحتی قابل دسترس بوده و دور از پیچیدگی‌های بیهوده باشد.

۹. قیمت

کوله پشتی زنانه

تعیین یک قیمت مشخص برای کوله پشتی، مانند هر کالای دیگری، غیر ممکن است. قیمت‌ها با توجه به عوامل مختلفی مانند، کاربرد، جنس، دوام و برند، متغیر هستند. اما مطمئنا هر فردی با توجه به بودجه‌اش به راحتی می‌تواند کوله پشتی مناسب مدنظرش را پیدا کند.

پرداخت مبلغ هنگفت، همیشه به معنی دست یافتن به کیفیت مرغوب نیست. قیمت زیاد کالا، هرگز تضمین کننده دوام و عمر طولانی آن نمی‌باشد. شما تا چه مقداری حاضرید برای کوله‌ پشتی‌تان هزینه کنید؟ این بستگی به شما دارد.

قسمت‌های مختلف کوله پشتی

کوله پشتی دارای قسمت‌های مختلفی است. برخلاف کیف‌های دیگر که تنها از یک بند و چندین جیب ساده تشکیل شده‌اند، کوله پشتی دارای تعداد بیشتری از جیب‌ها، بندها و غیره است. در ادامه هریک از این قسمت‌ها را معرفی کرده و شرح مختصری از ویژگی‌های آن‌ها را خواهیم داشت.

۱. کیسه اصلی کیف (Bag)

کوله پشتی دخترانه

کیسه اصلی همان بزرگ‌ترین بخش کیف است که وسایل‌تان را در آن قرار می‌دهید. در داخل کیسه اصلی نیز ممکن است چند قسمت مجزا یا جیب‌های کوچک طراحی شده باشد.

۲. بندهای روی دوشی (Shoulder Straps)

کوله پشتی پسرانه

این بندها در پشت کیسه اصلی کیف قرار دارند. همان بندهایی امکان حمل کوله پشتی را روی دوش‌تان به شما می‌دهند. این‌ها بندهای اصلی هستند که کیف شما را تبدیل به یک کوله پشتی می‌کنند. این بندها بسیار محکم بوده و ضخیم‌تر و بادوام‌تر از بندهای دیگر هستند.اندازه آن‌ها متغیر و قابل تنظیم است.

۳. کمربند تثبیت کننده (Stabilizer Straps)

کوله پشتی

زمانی که بار زیادی را حمل می‌کنید باید این کمربند را ببندید. زیرا مقداری از وزن را به مرکز بدن‌تان وارد کرده و مانع از فشار بیش از اندازه به شانه‌ها می‌شود. در نتیجه تعادل‌تان را در مقابل وزن زیاد کوله پشتی حفظ می‌کند.

۴. بند دستی (Haul Strap)

کوله پشتی مسافرتی

بند دستی در قسمت بالای کیف قرار دارد. زمانی که نیاز دارید کیف را در دست‌تان بگیرید، از این بند استفاده می‌کنید.

۵. بندهای فشرده سازی (Compression Straps)

کوله پشتی پیاده روی

گاهی ممکن است تعداد وسایل‌تان کمتر از گنجایش کوله پشتی باشد. برای این‌که فضای خالی در داخل کیف را به حداقل برسانید و وسایل را محکم‌تر و با امنیت بیشتری حمل کنید، به بندهای فشرده‌سازی نیاز خواهید داشت. با بزرگ و کوچک کردن این بندها گنجایش فضای داخل کیف را به راحتی می‌توانید تغییر دهید.

۶. بند روی سینه (Sternum Straps)

کوله پشتی مردانه

یکی دیگر از بندهایی که به حفظ تعادل‌تان کمک می‌کند، بندهایی هستند که از روی سینه بسته می‌شوند. کاربرد آن‌ها نیز مانند بندهای کمری است. این بندها کمک می‌کنند تا کوله پشتی محکم به پشت‌تان بچسبد و آزاد نباشد. همچنین مانع از خم شدن کمر به سمت عقب می‌شوند.

۷. لایه‌های تشکی نرم کمر (Lumbar Pad)

کوله پشتی راحتی

این لایه‌های نرم در پشت کوله پشتی، جایی که با پشت بدن‌تان در تماس است قرار دارند. هدف از قرار دادن این پدهای نرم، جلوگیری از برخورد مستقیم اشیا از داخل کیف با بدن‌تان، و تامین راحتی هرچه بیشتر است.

۸. بند روی باسن (Hip Belt)

کوله پشتی

کاربرد این بند نیز دقیقا مانند کمربند و بند سینه است، برای حفظ تعادل و پخش کردن وزن کیف در قسمت‌های مختلف بدن.

۹. تهویه(Hydration Resevoir)

کوله پشتی صخره نوردی

در قسمت‌های مختلف کوله پشتی با پارچه‌های توری یا مشبک رو به رو خواهید شد. این نواحی برای تهویه رطوبت داخل کیف در نظر گرفته شده‌اند. به هنگام خرید کوله پشتی، حتما از وجود این قسمت‌ها اطمینان حاصل نمایید.

۱۰. جیب‌ها (Pockets)

کوله پشتی جادار

تعداد و اندازه جیب‌ها به نیاز و طریقه مصرف شما بستگی دارد. اگر اشیای کوچک زیادی دارید، بهتر است کوله پشتی را انتخاب کنید که حداقل دو یا سه جیب مجزا داشته باشد. به یاد داشته باشید که وسایل ضروری که در طول راه لازم می‌شوند را در جیب‌های بیرونی قرار دهید. به شرطی که سنگین یا برنده نباشند.

۱۱. محفظه کیسه خواب (Sleeping Bag Compartment)

کیسه خواب کوله پشتی

کیسه خواب یکی از ضروری‌ترین و در عین حال سنگین‌ترین و حجیم‌ترین وسایلی است که در هنگام کمپینگ به آن نیاز دارید. کوله پشتی‌هایی که به این منظور تولید می‌شوند، یک فضای مجزا برای قرار دادن کیسه خواب دارند. به علاوه، این کیسه در سایر مواقع نیز می‌تواند به عنوان فضایی برای نگهداری از وسایل دیگر در نظر گرفته شود.

۱۲. پوشش ضدآب یا باران‌گیر (Rain Cover)

بارانگیر کوله پشتی

اگر فکر می‌کنید که طبیعت همیشه با کوهنوردان و ماجراجویان مهربان است، سخت در اشتباهید. گاهی ممکن است طبیعت با تغییر ناگهانی آب و هوا شما را غافلگیر کند. پس احتیاط و پیشگیری شرط اول است.

با این‌ که کوله پشتی‌های کوهنوردی از پارچه‌های ضد آب ساخته می‌شوند، اما امکان نفوذ آب از درزهای زیپ‌ها یا دکمه‌ها همچنان وجود دارد. پس بهتر است همیشه یک روکش مخصوص ضدآب برای این مواقع به همراه داشته باشید. برخی از کوله پشتی‌ها خودشان روکش مخصوص مجزا دارند. برای خریداری بارانگیر مخصوص کوله پشتی اینجا را کلیک کنید.

مشکلات و پیامدهای استفاده مداوم از کوله پشتی

کوله پشتی

با این که کوله پشتی‌ها برای کمک به شما طراحی شده‌اند، اما ممکن است پس از مدتی مشکلاتی از خود به جای بگذارند. بسیاری از افراد پس از استفاده طولانی مدت از این کیف‌های سنگین، با درد در ناحیه کمر، گردن و شانه‌ها روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل، امروزه بیشتر برندهای تولید کننده کوله پشتی بر ویژگی‌های ارگونومیک برای کاهش حداکثری این مشکلات تمرکز کرده‌اند. تامین راحتی هرچه بیشتر مصرف‌کنندگان، بدون بروز مشکلات فیزیکی، اولویت اول ‌آنهاست. مخصوصا برای ورزشکاران، کوهنوردان، صخره‌نوردان و همه افراد دیگری که به طور مداوم و طولانی مدت، بار سنگینی را متحمل می‌شوند.

مسلما حمل یک کوله پشتی نامناسب با وزن بیش از حد، که متناسب با بدن شما و ظرفیت‌تان نباشد، مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد. برای جلوگیری از این صدمات، نباید باری بیش از 25 درصد وزن کل بدن‌تان را حمل کنید. این یک قانون کلی در مورد وزن قابل حمل ایده‌ال برای یک فرد سالم است. در صورتی که این رقم برای کودکان و افرادی که از سلامت جسمانی کامل برخوردار نیستند، کمتر است. از عوارض حمل وزن بیش از اندازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش توانایی تنفس به علت موقعیت نادرست قفسه سینه
  • آسیب کوتاه مدت و بلند مدت به ستون فقرات
  • سردردهای ناشی از خم کردن مداوم ناحیه گردن
  • اسپاسم عضلات و درد در ناحیه پشت بدن در طول حمل و بعد از آن
  • ایجاد انحنای غیر طبیعی ستون فقرات.

کوله پشتی سنگین به طور طبیعی موجب خم شدن بدن‌تان به سمت عقب می‌شود. پس به هنگام خرید حتما باید به ویژگی‌های ارگونومیک و استاندارد بودن آن توجه کنید. تنها در این صورت می‌توانید از آسیب‌های ذکر شده جلوگیری کنید.

نحوه صحیح حمل کوله پشتی

کوله پشتی

زمانی که شما اولین کوله پشتی‌تان را خریداری می‌کنید، طبیعی است که با نحوه صحیح حمل آن و آسیب‌های احتمالی آشنا نباشید. آن را روی دوش‌تان قرار داده و آزادانه به راه‌تان ادامه می‌دهید. تا زمانی که وزن وسایل موجود در کیف کم باشد، این کار مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. اما در صورتی که باید وزن زیادی را در داخل آن قرار دهید، چگونه کوله پشتی‌تان را حمل می‌کنید؟

نحوه صحیح حمل کوله پشتی برای جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی چیست؟

هرگز کوله پشتی‌تان را بر روی یک شانه قرار ندهید، حتی برای یک بار! این کار موجب آسیب‌دیدگی جدی در ستون فقرات و شانه‌ها می‌شود.

قبل از قرار دادن کوله پشتی روی شانه‌هایتان، اندازه بندها را به درستی تنظیم کنید. این اندازه به وزن کلی کوله پشتی و شکل بدن شما بستگی دارد. کوله پشتی باید به طور کامل به پشت‌تان تکیه کند و محکم در جای خود بایستد. بدون این که بندها خیلی تنگ یا معلق باشند.

وسایل را با دقت در داخل کوله پشتی قرار دهید. به طوری که در حین حرکت در جای خود ثابت بمانند و به هم برخورد نکنند. اگر حجم کل وسایل مورد نیازتان کمتر از گنجایش کیف‌تان است، از بندهای مخصوص فشرده‌سازی برای کوچک کردن فضای داخل کوله پشتی استفاده کنید.

در صورت نیاز، حتما از انواع بندهای مخصوص برای قرار دادن کوله پشتی در ناحیه درست بدن‌تان و برقراری تعادل استفاده کنید.

کودکان نباید وزن بیش از ده درصد بدن‌شان را حمل کنند. همانطور که پیش‌تر گفتیم، این رقم برای بزرگسالان و افراد سالم تا 25 درصد افزایش می‌یابد. هرگز وزن بیش از حد تحمل‌تان را حمل نکنید.

نحوه مراقبت از کوله پشتی‌ها

شست و شوی کوله پشتی

کوله پشتی یکی از وسایل کاربردی است که برای مدت طولانی به همراه‌تان حمل می‌کنید. کوله پشتی شما از هر نوع، جنس و قیمتی که باشد، نیاز به مراقبت دارد. پس باید به طور مداوم آن را تمیز کنید و هنگام استفاده نیز مواظب باشید تا آسیب نبیند.

هنگامی که می‌خواهید چیزی خیس یا مرطوب را داخل کیف قرار دهید، آن را با لایه ضد آب دیگری پوشش دهید. حتی مقاوم‌ترین پارچه‌ها نیز، مانند نایلون، در برابر آب آسیب‌پذیرند. از قرار دادن اشیا یا مواد غذایی که ممکن است کپک بزنند در داخل کیف، برای مدت طولانی، خودداری کنید.

اگر می‌خواهید کوله پشتی را بشویید و تمیز کنید، از ماشین لباسشویی برای این منظور استفاده نکنید. این روش مناسبی برای آن نیست. بهتر است آن را خودتان با یک شوینده ملایم بشویید. به هنگام شست و شو از ساییدن و چنگ زدن کیف بپرهیزید. برای خشک شدن نیز، کوله پشتی را در محلی مناسب و معتدل قرار دهید تا به مرور خشک شود. از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

برخی از افرار به محض دیدن یک سوراخ، شکاف یا هر آسیب دیگری، کیف را دور می‌اندازند. این کار را نکنید. بسیاری از این مشکلات را به راحتی می‌توانید رفع کرده و کوله پشتی را تعمیر کنید. اگر شکاف ایجاد شده کوچک است، خودتان به دقت آن را بدوزید. اگر مقدور نیست، از یک خیاط ماهر یا کیف‌دوز بخواهید این کار را برای‌تان انجام دهد. بیشتر کوهنوردان حرفه‌ای همیشه یک نخ و سوزن مخصوص به همراه خود دارند. همیشه این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است در طبیعت با چنین مشکل غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شوید.

در آخر؛ مناسب‌ترین کوله پشتی برای شما کدام است؟

انتخاب کوله پشتی

با توجه به تنوع بی‌شمار مدل‌های مختلف، یافتن مناسب‌ترین کوله پشتی طبق نیاز و سلیقه‌تان کار دشواری به نظر می‌رسد. پس توصیه می‌شود پیش از خرید، زمانی را صرف تحقیق و جست و جو در مورد انواع کوله پشتی بکنید.

کوله پشتی‌های کوهنوردی، مدرسه و ضدسرقت رایج‌ترین انواع آن هستند. از میان این مدل‌ها طرح‌های گوناگون با امکانات متنوعی را خواهید یافت. اما همانگونه که پیش‌تر گفتیم، انتخاب اندازه مناسب با استانداردهای ارگونومیک در اولویت است. پیش از خرید کوله پشتی، حتما آن را امتحان کرده و به اندازه کیف، طول متناسب بندها و جنس محصول دقت کنید.

با انتخاب صحیح و خرید یک کوله پشتی مناسب، آمادگی لازم برای ماجراجویی در هر فرصتی را خواهید داشت. فروشگاه اینترنتی مالتینا نیز با ارایه محصولات استاندارد برترین برندها، به تحقق این نیاز شما کمک فراوانی خواهد کرد.

منابع: backpacks.global ، rei.com، outdoorrevival.com

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024