خرید کتانی و کفش ورزشی مناسب؛‌ گام نخست به سوی سلامتی و موفقیت

خرید کتانی و کفش ورزشی

جان وودن، مربی شناخته‌شده و بی‌نظیر تیم بسکتبال یو.سی.ال.اِی (UCLA) که در طی ۱۲سال توانسته است، ۱۰ بار برنده‌ مسابقات ان‌.سی.اِی.اِی (NCAA) باشد، همواره در ابتدای فصل، کار خود را با آموزش روش درست انتخاب کفش و جوراب به بازیکنان آغاز می‌کند. شاید خرید کتانی و کفش ورزشی به نظر امری آسان باشد، اما با در نظر گرفتن نکات جزئی و ظریف می‌توان به حقیقت مهمی دست پیدا کرد. طراحان معتقدند که با اجرای اصول، دسترسی به موفقیت در هر چیزی ساده‌تر می‌شود. مثلا خرید کتانی مناسب و ورزش کردن از جمله همین موارد است.

یکی از مهم‌ترین اصول زندگی سالم، داشتن کفش ورزشی مناسب است. اگر می‌خواهید بدن سالمی داشته باشید، بهتر است تغییر را از کفش‌های‌تان آغاز کنید. امروز، صنعت ورزش شما را به سمت انتخاب صحیح کفش ورزشی سوق می‌دهد، اما کفش انتخاب شده باید از هر لحاظ مناسب باشد.

خرید کتانی

در حال حاضر خرید کتانی و کفش ورزشی بستگی زیادی به ترند و مد روز، عملکرد کفش و نحوه پیشگیری از آسیب‌دیدگی  دارد. بنابراین اگر قصد خرید کتانی و کفش ورزشی مناسب دارید، عجله نکنید. گروه مد و پوشاک مالتینا، به شما در یافتن بهترین و مناسب‌ترین کتانی و کفش‌های ورزشی کمک می‌کند. با در نظر گرفتن نکات زیر می‌توانید انتخاب دقیق‌تر و مناسب‌تری به هنگام خرید کتانی و کفش ورزشی داشته باشید.

خرید کتانی براساس نوع استفاده

خرید کتانی - کفش ورزشی

کفش بسکتبال انحصارا برای ورزش بسکتبال طراحی شده است. کفش تنیس برای ورزش تنیس طراحی شده است. کفش‌های دویدن فقط برای دویدن و کفش پیاده‌روی مخصوص پیاده‌وری کردن در مسافت‌های طولانی هستند. باور کنید یا نه، صنعت پوشاک دیگر به شما اجازه‌ خرید نادرست و ناآگاهانه را نمی‌دهد.

امروز، تولیدکنندگان کفش‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که باعث تسهیل انجام فعالیت‌های ورزشی در هر رشته می‌شود. به این ترتیب ورزشکاران می‌توانند تمرین‌های عملی را بهتر اجرا کنند و احتمال آسیب‌دیدگی در آن‌ها کمتر می‌شود. برای مثال، کفش‌های بسکتبال با تعبیه کردن یک زیره تخت مناسب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بازیکن بتواند سریع و چابک حرکت کند. این کفش‌ها از ناحیه مچ پا به خوبی محافظت می‌کنند تا  از جراحت معمول در بازی بسکتبال یعنی رگ به رگ شدن پا، تا حد امکان جلوگیری کنند.

هم‌چنین کفش‌های پیاده‌روی با کفش‌های مخصوص دویدن ساختار متفاوتی دارند. کفش پیاده‌روی سنگین‌تر و محکم‌تر هستند و بیشتر از کف و مچ پا در برابر آسیب‌دیدگی حفاظت می‌کند.

انتخاب کفش باید بر اساس نوع فعالیتی باشد که قصد انجام آن را دارید. اگر به باشگاه می‌روید، یک کفش چندمنظوره برای انجام فعالیت‌های متنوع خود انتخاب کنید. اگر دو یا چند نوع فعالیت ورزشی مختلف انجام می‌دهید (مانند والیبال یا دوچرخه‌سواری) بهتر است دو جفت کفش متفاوت و متناسب برای هر فعالیت ورزشی خود تهیه کنید. هر چند این کار هزینه‌بر باشد اما ارزش دارد. با این کار بدن شما کمتر آسیب می‌بیند و در نحوه اجرای عملکرد خود شاهد پیشرفت بیشتری خواهید بود. باور کنید شما با کفش‌های مخصوص ورزش والیبال بهتر می‌توانید بازی کنید تا کفش‌های ساده‌ی ورزشی.

تعویض کفش در زمان مناسب

خرید کتانی

یکی از بدترین رفتارهایی که می‌توانید با بدن خود داشته باشید، پوشیدن مداوم یک جفت کفش ورزشی کهنه است. در اصل کفش به منظور حفاظت از پا و مچ آن طراحی شده است، اما اگر کفپوش‌های داخلی کفش‌تان خراب شده باشد، می‌تواند روی کل بدن‌تان اثرات مخرب داشته باشد. در واقع، یکی از شاخص‌های کلاسیک برای تعویض کفش جدید زمانی است که بدنه‌ی کفش شکاف بر می‌دارد. پوشیدن بیش از حد کفش باعث بروز کمردرد می‌شود و این درد مستمر منجر به درد شانه، زانو و لگن می‌شود.

آکادمی درمان‌های ورزشی و پزشکی تخصصی پا در آمریکا نکات زیر را برای تعویض کفش مطرح کرده است:

  • پس از ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر دویدن یا راه رفتن کفش خود را عوض کنید.
  • پس از ۴۵ تا ۶۰ساعت تمرین بسکتبال، رقص هوازی (ایروبیک)، تنیس یا ورزش‌های مشابه بهتر است کفش خود را عوض کنید.
  • در صورت مشاهده‌ هر گونه تغییر در کف و پاشنه کفش بهتر است کفش خود را تعویض کنید.

حتی اگر کفش‌های خود را به طور مرتب نپوشیده‌اید، پس از یک‌سال آن‌ها را تعویض کنید. عوامل زیست محیطی حتی در صورت نپوشیدن کفش می‌تواند بر روی آن تاثیر داشته باشد. برای مثال، قرار دادن کفش در فضای بیرون یا در معرض نور خورشید می‌تواند باعث خرابی تدریجی کفش شود.

اگر فعالیت زیادی دارید، بهتر است هر دو ماه یک بار کفش خود را عوض کنید. هر چند خرید کتانی و کفش جدید گران و هزینه‌بر است، اما در مقایسه با هزینه‌های پزشکی به صرفه‌تر است. بنابراین خرید کفش تازه از نظر مالی و فیزیکی به نفع شماست.

تعیین بودجه برای خرید کتانی و کفش مناسب

خرید کتانی

کفش ورزشی معمولا بین ۲۰ تا ۲۰۰دلار در خارج از کشور قیمت دارد. در داخل هم قیمت آن طیف وسیعی را پوشش می‌دهد و از ۲۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان هم با انواع کتانی در بازار مواجه می‌شوید. ممکن است به هنگام انتخاب کفش در فروشگاه عاشق راحتی و زیبایی کفش شوید، اما از قیمت آن شگفت زده شوید. بنابراین قبل از تصمیم به خرید کفش بهتر است بودجه کافی برای آن در نظر بگیرید. برای مثال، اگر ۸۰ دلار برای خرید کفش در نظر گرفته‌اید، کفش با قیمت بالاتر از ۸۰ دلار را امتحان نکنید.

نکته اصلی انتخاب منطقی و هوشمندانه‌ میزان بودجه است. همان مقداری که برای خرید کفش ورزشی هزینه می‌کنید، کفش نیز به همان اندازه کارکرد خواهد داشت. قطعا یک کفش ۲۰ دلاری تمام ویژگی‌های یک کفش ۶۰ یا ۱۰۰ دلاری را نخواهد داشت. البته برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کفش با قیمت بالا مزیت چندانی نسبت به کفش‌های میان‌قیمت عرضه شده توسط برندهای مشابه ندارد. به عبارت دیگر، اگر بخواهید کفش ۸۰ دلاری نایکی را با کفش ۱۲۰ دلاری مقایسه کنید، در صورت انتخاب کفش گران‌تر تنها پول خود را هدر داده‌اید، چون تفاوت چندانی از نظر کیفیت و کارایی با یکدیگر ندارند.

 در نظر گرفتن بودجه ۵۰ تا ۱۰۰ دلار برای خرید کفش ورزشی منطقی است. با این مقدار پول می‌توانید یک جفت کفش با کیفیت بالا بخرید. در صورت داشتن بُن خرید یا کد تخفیف می‌توانید با صرف پول کمتر کفش مورد نظر خود را خریداری کنید. تخفیفات خاص و استفاده از امکانات مناسبی مانند جشنواره‌های فروش در فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر از فروشگاه‌های حقیقی است. وبسایت مالتینا هم از جمله فروشگاه‌های معتبر برای خرید اینترنتی است که سر زدن به آن خالی از لطف نخواهد بود.

انتخاب اندازه مناسب کفش

خرید کتانی

ممکن است تا به امروز و در طول زندگی بزرگسالی شما اندازه پای‌تان ۳۷ باشد، اما لزوما در هنگام خرید کفش جدید سایز پای شما ۳۷ نخواهد بود. رشد پا و تغییرات آن در طول زمان، عوامل تاثیرگذار مانند چاق یا لاغر شدن، حاملگی و آسیب‌دیدگی پایین‌تنه می‌تواند باعث ایجاد تغییر در اندازه‌ پا شود.

هم‌چنین به یاد داشته باشید که برخی از برندها قالب‌بندی‌های بزرگ و کوچک دارند. اگر کفش با سایز ۳۷ از برند نایکی را می‌پوشید، لزوما سایز ۳۷ برند رییباک مناسب پای‌تان نیست. به همین دلیل بهتر است بر اساس نیاز و اندازه‌ واقعی پا، اندازه کفش مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

معمولا هر دو پا اندازه‌ی یکسانی دارند. اما اگر پای چپ‌تان نیم سایز تا یک سایز نسبت به پای راست‌تان بزرگتر است، بهتر است کفش با اندازه بزرگتر را انتخاب کنید. در صورتی که اندازه یکی از پاهای‌تان نسبت به دیگری از یک سایز بیشتر است می‌توانید کفش‌های متناقض خریداری کنید. برای این منظور باید با فروشنده صحبت کنید و از وی بخواهید که یک جفت کفش با سایز‌های مختلف از هر لنگه به شما بدهد. البته چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد.

توجه به همه گزینه‌ها نه فقط کتانی‌های برند

خرید کتانی - کفش مناسب

حتی اگر بیش از هر برند ورزشی دیگر در جهان طرفدار برند ارمور (Armor) هستید، مهم نیست چون شاید کفش مناسب برای پا، اندام و ورزش مورد نظرتان از سوی این برند عرضه نشده باشد. در زمان خرید کفش ورزشی سعی کنید انواع مختلف برندهای ورزشی را انتخاب کنید. ممکن است کفش برندی که هرگز آن را امتحان نکرده‌اید، بهترین گزینه برای‌تان باشد.

خرید کتانی در ساعات پایانی روز

خرید کتانی - خرید در ساعت پایانی روز

در طول روز به خصوص به هنگام عصر تورم پا به بالاترین حد خود می‌رسد. به همین دلیل خرید کتانی و کفش در ساعات پایانی روز بیشتر توصیه شده است. چون پا در بزرگترین حالت ممکن خود قرار دارد. به هر حال خرید کفش با اندازه بزرگ و گشاد بهتر از خرید کفش کوچک و تنگ است. هم‌چنین به علت تعریق پا در طول تمرین‌های ورزشی و تورم آن، اندازه پا در طول ورزش به همان اندازه‌ی پا در ساعات پایانی روز می‌رسد. به همین دلیل خرید کفش ورزشی در ساعات پایانی روز منطقی‌تر است.

پوشیدن جوراب ورزشی در هنگام خرید کفش

خرید کتانی - انتخاب سایر مناسب

در زمان خرید کتانی و کفش ورزشی، بهتر است همان جورابی را بپوشید که معمولا در طول تمرینات ورزشی  می‌پوشید. شما از قبل نمی‌دانید که جوراب‌‌های سَمپِل(همان جوراب‌هایی که مخصوص امتحان کردن کفش هستند) در فروشگاه‌ها به چه شکلی هستند. ممکن است جوراب‌ بزرگ، ضخیم، پشمی و یا بسیار نازک باشد. اگر تمایلی به پوشیدن جوراب ورزشی  در زمان ورزش کردن ندارید، بهتر است بدانید که این مسئله می‌تواند تاثیر منفی بر روی اندازه کفش‌ و سلامت‌تان داشته باشد.

اگر عادت دارید که جوراب‌های ساق کوتاه به هنگام دویدن بپوشید، اما در هنگام خرید کتانی یا کفش ورزشی برای دویدن یک جوراب ساق بلند به پا دارید، این مسئله ‌می‌تواند بر روی تصمیم‌گیری شما تاثیر منفی داشته باشند و در نهایت منجر به انتخاب کفش نامناسب شود. بنابراین بهتر است در هنگام خرید کتانی و کفش ورزشی جوراب ورزشی خود را به همراه داشته باشید و قبل از خرید نهایی کفش را با جوراب ورزشی امتحان کنید.

امتحان چندباره کفش

خرید کتانی - کفش ورزشی

اگر تاکنون با کفش‌های تنگ ورزش کرده باشید، می‌دانید که تنگ بودن کفش چقدر دردناک است. بهتر است در هنگام خرید کتانی و کفش ورزشی جدید از «قاعده انگشت شست» کمک بگیرید. کفش‌تان باید به اندازه‌ انگشت شست در قسمت جلویی فضا داشته باشد تا پنجه و بزرگترین انگشت پا فضای کافی برای حرکت داشته باشند. در برخی موارد باید فضای کافی برای دومین انگشت پا نیز در نظر گرفته شود. معمولا در زمان ورزش کردن پا متورم می‌شود، به همین دلیل، وجود این فضای اضافی برای جا گرفتن پا در کفش در حین تمرین لازم است. بهتر است در هنگام خرید کتانی و کفش ورزشی جدید چندین بار کفش را امتحان کنید تا مطمئن شوید کفش مورد نظرتان راحت است.

امتحان کردن کفش‌های مختلف

خرید کتانی - کتونی زنانه

زمانی که قصد خرید کتانی و کفش ورزشی جدید را دارید، بهتر است وقت کافی را برای انجام این کار تخصیص بدهید. به این ترتیب می‌توانید بهترین کفش را بر اساس سلیقه، بودجه، اندازه و نوع فعالیت مورد نظر خودتان پیدا کنید. اگر به دنبال یک کفش ورزشی زنانه با سایز ۳۶ هستید، احتمالا ۵ یا ۶ گزینه خرید در اختیار شماست، چون معمولا کفش با این اندازه کوچک به صورت محدود طراحی و تولید می‌شود. اما اگر محدودیت خاصی در اندازه کفش و نوع آن ندارید، انواع مدل‌های مختلف را امتحان کنید. بهتر است حداقل ۸ مدل مختلف کفش را امتحان کنید.

اگر کفش فعلی شما کهنه شده باشد، با امتحان کردن هر جفت کفش احساس راحتی خواهید داشت، اما بهتر است انواع مختلف مدل‌های کفش را انتخاب کنید تا بهترین و راحت‌ترین کفش را شناسایی کنید. به یاد داشته باشید که لزوما کفش‌های گران قیمت، کفش‌های راحت نیستند. ممکن است کفش‌‌های برند مورد علاقه‌تان که همواره از آن خرید می‌کنید، دیگر برای‌تان مناسب نباشد. در انتخاب کفش خودتان را محدود به هیچ چیزی نکنید.

بررسی امکان بازگشت کالا

خرید کفش ورزشی

قبل از رفتن به خانه با کفش‌های جدید خود، بهتر است سیاست بازگشت کفش را بررسی کنید. برخی از خرده فروشان تخصصی کفش ورزشی به مشتریان خود یک فرصت ۳۰ روزه برای بازگرداندن کفش را می‌دهد، حتی در صورتی که مشتری کفش را پوشیده باشد. اگر فروشنده به شما این نوع سیاست بازگشت کفش را پیشنهاد نکرد، می‌توانید مدل کفش را یادداشت کنید و از یک فروشگاه دیگر با امکان تعویض یا بازگشت کالا خرید کنید. معمولا خرید کتانی و کفش ورزشی بدون خدمات پس از فروش یا سیاست‌های تعویض و  بازگرداندن کالا برای مشتریان چندان خوشایند نیست. البته برندهای بسیار معروف و گران چنین ویژگی‌هایی دارند اما دانستن این نکته و توجه به آن ضرر ندارد. قبول دارید؟

اگر چه مد و ترندهای روز تنها عامل مهم در انتخاب کفش ورزشی مناسب نیست، اما نمی‌توان تاثیر مد در انتخاب کفش را نادیده گرفت. اگر رنگ خاصی برای کفش ورزشی مد نظرتان است، از فروشنده در مورد رنگ‌بندی مدل کفش مورد نظرتان و موجود بودن آن سوال کنید. معمولا فروشگاه‌های کفش ورزشی تنوع رنگ بالایی ندارند، اما شما می‌توانید رنگ دلخواه‌تان را سفارش دهید و به رایگان در محل تحویل بگیرید.

انتخاب کفش ورزشی مناسب برای هر رشته ورزشی امری ضروری است. در این مطلب مهمترین نکات برای خرید کفش ورزشی مناسب را به شما توصیه کردیم. شما چه راهکارهایی برای انتخاب بهترین کفش ورزشی پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید. اگر دوست دارید که کتانی‌های اورجینال و باکیفیت به پا کنید، سر زدن به فروشگاه مالتینا، ایده خوبی است. برای دیدن مدل‌های مختلف اینجا کلیک کنید. ضرر نخواهید کرد!

منبع:

moneycrashers.com

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024