مصاحبه سازمان فناوری اطلاعات ایران با مالتینا

مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا

مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا«آمازون» بزرگترین، نوآورترین و پرارزش‌ترین خرده‌فروشی در سراسر دنیاست. با نزدیک به ۵۰۰ میلیون محصول که بالاترین میزان تنوع و حق انتخاب را به ارمغان می آورد. مالتینا فروشگاه آنلاینی است که می‌توانید از طریق آن، محصولاتی را که روی سایت آمازون وجود دارد، خریداری کنید.

فهرست مطالب

در ادامه گفت‌و‌گوی حمید توکلی مدیر واحد برند‌سازی «مالتینا» را با مرکز کسب‌و‌کارهای نوپا، درباره مشکلات این استارت‌آپ را می‌خوانید.

استارتاپ مالتینا را معرفی کنید.

مالتینا خلق شده تا ساده‌ترین و به صرفه‌ترین مسیر برای خرید از آمازون در دسترس ایرانی‌ها قرار بگیرد. کافی است نام محصول مورد نظرتان را به فارسی در مالتینا جستجو کنید. مشخصات محصول به همراه جزئیات هزینه شامل هزینه ارسال از آمریکا، هزینه گمرک، قیمت محصول به دلار و به ریال و هزینه نهایی به شما نمایش داده خواهد شد.

به علت تاثیر حجم در هزینه حمل‌و‌نقل هوایی خرید محصولات کم‌حجم مثل ساعت، عینک، ماشین اصلاح، لوازم آرایشی، کیندل، کتاب و… از مالتینا بسیار به صرفه است و گاهی نزدیک به نصف قیمت بازار داخلی است. در مقابل خرید برخی محصولات پرحجم نظیر یخچال یا مبلمان از مالتینا توصیه نمی‌شود. البته مالتینا برای محصولات پرحجم نیز به دنبال راه حل است و قرار نیست خودش را به محصولات آمازون محدود کند. تا چند ماه آینده فازهای بعدی پروژه مالتینا افتتاح خواهد شد.

چه ارتباطی بین شما و آمازون است؟ یعنی شما لینک مستقیم به آمازون دارید؟

ما نماینده آمازون نیستیم. با هویت آمریکایی از آمازون خرید می‌کنیم و بعد از گذر محصولات از کشورهای واسطه آن را به ایران می‌رسانیم.

یعنی به‌نوعی دور زدن محسوب می‌شود؟

بله. به‌نوعی دور زدن تحریم است.

چند سال است که شروع به کار کرده‌اید؟

شرکت ما از سال ۸۹ شروع به کار نموده اما کار روی پروژه مالتینا در سال ۹۵ آغاز شده و از ابتدای ۹۶ به مخاطبان معرفی شده است.

چه مشکلاتی در پرداخت پول داشتید؟

در مالتینا همه چیز برای مشتری بسیار ساده است، به سادگی خرید از یک فروشگاه اینترنتی داخلی. در مقابل، تیم مالتینا با سختی‌های زیادی روبروست؛ از پرداخت‌های ارزی گرفته تا انتقال محصول به ایران. اما به واسطه چندین سال تجربه شرکت در حوزه خدمات ارزی در عبور از موانع موجود دچار مشکل نمی‌شویم.

انتظارات شما از مسئولان دولتی چیست؟

مسئولان حامی مالتینا‌ بوده و فراتر از انتظارمان عمل می‌کنند. فقط هنوز در ارتباط با گمرک به شفافیت خاصی نرسیده‌ایم. ما هزینه گمرک را از مشتری می­گیریم ولی آن مبلغی که به گمرک پرداخت می­کنیم معمولا دو برابر آن مبلغی است که می­گیریم و از این بابت در بسیاری از موارد متضرر می‌شویم. هنوز نتوانسته‌ایم به فرمول مشخصی دست پیدا کنیم و بفهمیم گمرک چگونه هزینه­ هایش را تعیین می­کند.

رایزنی کرده‌اید؟

صحبت­هایی با اداره کل پست داشتیم. آن‌ها هم راهنمایی­ هایی داشتند. تلاش­ هایی هم کردیم ولی هنوز موفق نشدیم و قرار است با خود گمرک وارد گفت‌وگو شویم.

در حوزه قانون مشکلی دارید؟

مشکل خاصی وجود ندارد. اخیرا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که صادرکننده ی ای نماد است، اطلاع داده به‌زودی برای سایت­هایی که خرید خارجی دارند مانند سایت مالتینا یک نماد جداگانه صادر می‌کند. این اتفاق شاید مسیر را هموارتر یا شاید هم ناهموارتر کند. نمی‌دانیم چه اتفاقی پیش می‌آید.

شما برای گرفتن مجوزهای متعدد، چه مشکلات و چالش‌هایی دارید؟

ما نماد اعتماد الکترونیکی داریم. شرکت ثبت شده و مجوز از وزارت ارشاد داریم. خوشبختانه در این زمینه­ها مشکلی نداشتیم.

پیشنهادی برای کسانی که بخواهد وارد حوزه شما شود دارید؟

فضا باز است. عزیزانی که تجربه خدمات ارزی، ارتباطات بین‌المللی و خرده‌فروشی دارند در صورت علاقه می‌توانند به این حوزه وارد شوند اما فعالیت در این زمینه بدون داشتن تجربه‌های مرتبط پرخطر به نظر می‌رسد.

آیا قصد دارید به‌غیر از آمازون با فروشگاه‌های دیگر هم کار کنید؟

بر خلاف سایر فعالان این حوزه که از فروشگاه‌های زیادی خرید می‌کنند، ما صرفا روی بهترین فروشگاه آنلاین دنیا تمرکز کرده‌ایم. حتی به دلایل مختلفی که وجود دارد، از آمازون سایر کشورها هم خرید نمی‌کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایل ما این است که محصولاتی که در آمازون آمریکا وجود دارد، دارای تعداد و تنوع بیشتراست و از طرفی کالایی که به سفارش آمریکا تولید می‌شود، همیشه از بالاترین درجه کیفی برخوردار است.

حاضریم یک مقدار سخت­تر کار را انجام داده و بیشترین مسافت را طی کنیم ولی بالاترین کیفیت به مشتری عرضه کنیم. هر چند به دنبال خرید از سایر فروشگاه ها نیستیم اما برنامه‌های دیگری برای گسترش خدمات مالتینا داریم که به زودی شاهد آن خواهید بود.

اگر آمریکا روزی به دلیل تحریم از شما شکایت کند، برنامه­ای از لحاظ حقوقی دارید که جلوی این کار را بگیرید؟

وقتی به‌عنوان یک شرکت ایرانی با کشوری چون آمریکا کار می‌کنیم باید برای موانع متنوعی که ممکن است از سمت کشور آمریکا و یا کشور خودمان به وجود بیاید آماده باشیم. برای این موضوع و حالت­های مختلفی که ممکن است بر اثر تحریم و یا حتی بعد از اتمام تحریم‌ها رخ دهد سناریوهای مختلفی پیش‌بینی کرده‌ایم و راه حل‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

در مقابل همه این سختی‌ها وقتی می‌بینیم شرکت دانش‌بنیانی قطعه مورد نیازش را از مالتینا تهیه کرده، پژوهشگری به کتاب مورد نظرش دست پیدا کرده یا دانشگاه‌ها با کمترین هزینه لوازم آزمایشگاهی‌شان را سفارش می‌دهند، انرژی می‌گیریم و انگیزه لازم برای ادامه دادن را پیدا می‌کنیم.

منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا