مصاحبه هفته نامه شنبه با بنیانگذاران مالتینا

هفته نامه شنبه مالتینا آمازون

هفته نامه شنبه مالتینا آمازوناستارتاپ مالتینا به نشانی malltina.com استارتاپی است که امکان خرید آنلاین از آمازون و ایبی را برای ایرانیان فراهم می کند. مهدی و هادی مختاری فرد بنیانگذاران این استارتاپ هستند. مهدی 30 سال دارد و هادی 25 ساله است. هر دو در رشته برق تحصیل کرده اند و ساکن شهر کرج هستند. آنها از سال 89 در حوزه خدمات ارزی مشغول به فعالیت بوده اند. به همین واسطه به نیاز مردم به خرید برندهای اصل از فروشگاه های بزرگ دنیا پی می برند و تصمیم میگیرند استارتاپی را راه اندازی کنند تا در آن این امکان برای افراد فراهم شود تا بتوانند به سادگی از سایت آمازون خرید کنند و محصولات را با حداقل هزینه تمام شده و کوتاه ترین زمان ممکن در ایران تحویل بگیرند. آنها از سال 95 پروژه مالتینا را شروع می کنند و موفق می شوند در بهار 96 مالتینا را به بازار معرفی کنند.

فهرست مطالب

در مالتینا این امکان وجود دارد که به سادگی اطلاعات 500 میلیون محصول بررسی شود و تنوع محصولاتی که در آن ارائه می شود بالاست. کاربر اگر بخواهد به عنوان مثال یک ساعت، عینک یا یک فندک بخرد می تواند نام محصول مورد نظر خود را جست و جو کند تا هزینه های خرید با جزئیات کامل به او نمایش داده شود. برخی از این محصولات با تخفیف های بالای 70 درصد آمازون هم ارائه می شوند. به این ترتیب کاربر می تواند محصول خود را سفارش دهد و پول آن را به ریال پرداخت کند و حدود 20 روز بعد درب منزل محصول را تحویل بگیرد.

سایت مالتینا دو بخش دارد: بخش اول مربوط به محصولاتی می شود که در انبار آمازون موجود هستند و 20 روز بعد از سفارش تحویل داده می شوند و بخش دوم تحت عنوان “تحویل فوری” که شامل محصولات انبار ایران می شوند. این محصولت قبلا از آمازون خریداری شده اند و حداکثر 2 روز بعد از ثبت سفارش تحویل داده می شوند.

در مالتینا به ازای خدمات مختلفی که ارائه می شود اعم از پلتفرم جستجو و بررسی محصول، فروشگاه آنلاین، پرداخت ارزی، انتقال از آمریکا به ایران و عبور محصول از گمرک کشورهای مختلف و خدمات گارانتی و پشتیبانی تلفنی و آنلاین، کارمزد دریافت می شود. در صفحه هر محصول کارمزد مالتینا در هزینه ها ذکر شده که کاربران قبل از سفارش می توانند از میزان آن مطلع شوند.

مهدی یکی از بنیانگذاران می گوید: “مالتینا اولین بار به صورت خیلی ساده در پست شبکه اجتماعی لینکدین معرفی شد و با استقبالی بیش از تصورمان مواجه گردید. از همان موقع هم فروش را تجربه کردیم. با قیمت های کمی که داریم، فروش کار سختی نیست. وقتی می شود محصولی با کیفیت تر را با اطمینان از اصالت برند آن با قیمتی نزدیک به نصف بازار ایران تهیه کرد، فروش کار پیچیده ای نخواهد بود. یکی دو ماه اول فقط درگیر جلب اعتماد افراد بودیم و بیشترین حجم خرید مربوط به کالاهای زیر 500 هزار تومان بود ولی کم کم با تکرار تجربه خرید و تبلیغات گسترده اعتماد ایجاد شد و علاوه بر افزایش کمی فروش، حجم خریدها هم به طور قابل توجهی رشد کرد.”

آنها بیشترین نتیجه را از بازاریابی دهان به دهان گرفته اند. طبق بررسی های واحد پشتیبانی، خیلی از مشتری هایشان با هم فامیل یا دوست هستند.
آنها در این راه با چالش هایی نیز رو به رو بوده اند. مهدی می گوید: “این کار پر از چالش است، خرید را برای مشتری ساده کردیم ولی خودمان با مسائل و چالش های آن درگیر هستیم. انتقال محصول از آمریکا به ایران کار ساده ای نیست. مهم ترین چالش ما مبالغ هنگفتی است که به گمرک پرداخت می کنیم.”

هفته نامه شنبه، شماره 84، 2 دی 96