زمانی سینمای رزمی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سینمای بدنه در دنیا بود. آثار رزمی در دنیای سینمای امروز اما به عنوان فیلم‌هایی ضعیف طبقه‌بندی میشوند. محتوای آن نیز پیام مهمی ندارد و معمولا تنها حوزه‌ی اکشن را شامل میشوند. با این وجود آثار رزمی خاصی نبز وجود دارند که حقیقتا ارزش حتی چند بار تماشا کردن را دارا می‌باشند. در این مطلب قصد بررسی ۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ را داریم. با ما همراه شوید.

ورود آثار رزمی به سینمای جهان را باید به سال‌های اولیه‌ی پس از جنگ جهانی دوم نسبت داد. در این دوران در بسیاری از فیلم‌های غربی و هالیوودی شاهد آثاری اکشن بودیم که با کپی برداری مستقیم از سینمای شرق فیلم‌های رزمی عموما ضعیفی را خلق کردند. در بیشتر این آثار رزمی داستان خاصی وجود نداشت و شاهد حرکات غیرطبیعی و گاها خنده داری بودیم که ببینده را اذیت میکرد. در هر حال با توجه به اینکه هدف از این مطلب بررسی ۱۰ اثری است که هنرهای رزمی محور اصلی داستان آن باشد از فیلم‌هایی مانند ماتریکس و یوجیمبو  و … صرف نظر خواهیم کرد.

۱- اژدها وارد میشود (۱۹۷۳)

شاهکار بزرگ بروس لی که علاوه بر تبدیل کردن او به یک ستاره‌ی جهانی موجب ورود سبک جدیدی از آثار رزمی به سینما شد. اژدها وارد میشود با توجه به استعداد خاص بروس لی و داستان و کارگردانی مناسب آن تبدیل به نمونه‌ای بزرگ و با شکوه از چیزی شد که باید از یک اثر رزمی انتظار داشت. این فیلم با وجود گذشت سال‌ها از ساخت آن همچنان برای دیدن عالی است و تمام کسانی که به سینمای رزمی علاقه دارند آنرا بارها مشاهد کرده‌اند.

اژدها وارد میشود نطقه‌ی تغییری در هالیوود بود. این فیلم آثار رزمی را از محتوای عموما ضعیف به فیلمهایی قوی و زیبا بدل کرد.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ

۲- ببر خیزان، اژدهای پنهان (۲۰۰۰)

فیلمی به کارگردانی انگ لی که در سال ۲۰۰۰ توجه جهانیان را به خود جلب کرده و به سکوی پرتاب این کارگردان بزرگ تبدیل شد. در میان آثار رزمی این فیلم توانست به جوایز بسیاری از جمله اسکار نیز برسد. ببر خیزان، اژدهای پنهان اثری هنرمندانه و کاملا حماسی است که با وجود فانتزی بودن نبرد‌ها شدیدا شما را درگیر داستان خود خواهد کرد.

جلوه‌های ویژه‌ی بکار رفته در این فیلم بسیار عالی هستند و قابل مقایسه با آثاری مانند ماتریکس میباشند. ببر خیزان، اژدهای پنهان توانست به فروش کلی ۲۱۳ میلیون دلاری برسد.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ

۳- داستان پلیس (۱۹۸۵)

فیلمی به کارگردانی جکی چان که موجب شهرت جهانی او شد. داستان پلیس از آن جهت برای حوزه‌ی فیلمهای رزمی و خصوصا شخص جکی چان مهم است که علاوه بر اینکه خود او کارگردان این فیلم است تمام حرکات نمایشی و بدلکاریها به طور کامل بوسیله ی او انجام شدند. در دنیای فیلم‌های رزمی داستان پلیس از بسیاری لحاظ با جان سخت بروس ویلیس قابل مقایسه است. داستان پلیس در سینمای چین موفق به کسب جوایز بسیاری شد.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ

۴- اونگ باک (۲۰۰۳)

فیلمی رزمی از تایلند با بازی «تونی جا» که از بسیاری لحاظ اثری کاملا خاص است. اونگ باک داستان یک استاد هنرهای رزمی را روایت میکند که برای پس گرفتن یک اثر مذهبی بودایی با قاچاق چیان درگیر میشود. یکی از مهم‌ترین نکات درمورد این فیلم حرکات رزمی بسیار خلاقانه‌ای است در آن وجود دارند. تونی جا از اساتید موی تای است و به مانند بروس لی خودش شخصا رزمی کار بسیار قابلی است.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ

۵- ورزش خون (۱۹۸۸)

ورزش خون با بازی «ژان کلاد ون دام» اثری رزمی بود که در اوایل دهه ی ۹۰ میلادی بار دیگر آتش این ژانر را روشن ساخت. ورزش خون از نظر ساخت و داستان اثری قوی است و توانست رضایت بسیاری از مخاطبان خود را جلب کند. جالب است بدانید که سال‌ها پس از انتشار این فیلم حقیقت عجیبی درمورد آن مشخص شد. بر اساس مستندی که سال‌ها بعد ساخته شد شخصیت اصلی این فیلم فرانک دوکس که خودش در ساخت آن به ون دام کمک میکرده دروغ گفته بود و هرگز در مسابقاتی این چنینی شرکت نکرده بود.

ژان کلاد ون دام سال‌ها بعد عنوان کرد هرگز علاقه‌ای به دانستن حقیقت یا دروغ بودن داستان این فیلم نداشته و تنها در آن ایفای نقش کرده است.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ

۶- خانه‌ی خنجرهای پران (۲۰۰۴)

اثر حماسی دیگری از سینمای چین که با موسیقی و نماهای هنری زیبا هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد. خانه‌ی خنجرهای پران از نظر داستانی مشابه رابین هود است چراکه در این اثر شاهد انقلاب یک گروه رزمی بر ضد حکومتی فاسد هستیم.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ

۷- یورش (۲۰۱۱)

فیلمی از سینمای تایلند که میتواند هر زمان که احساس کردید به فیلمی اکشن نیاز دارید حس شما را راضی کند. یورش فیلمی بسیار خشن و البته سراسر رزمی است که با وجود غلو‌های نسبی خود واقعا ارزش دیدن را دارد. یورش داستان گروهی از نیروهای ویژه‌ی پلیس است که در یک ساختمان پر از خلافکر گیر میکنند و مجبورند راه خود را با جنگیدن و هنرهای رزمی باز کنند. این اثر دارای صحنه‌های ناب رزمی و مبارزاتی طولانی و بسیار خشن است.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ

۸- ایپ من (۲۰۰۸)

اثری به یادماندنی درمورد زندگی استاد بروس لی. ایپ من فیلمی بسیار خوش ساخت است که در آن شاهد زندگی پرمحبت و آرام یک استاد رزمی هستیم. داستان فیلم «ایپ من» در جنگ جهانی دوم و زمانی که نیروهای ژاپنی وارد چین شده و مردم را به قتل میرسانند روایت میشود.

ایپ من به عنوان یک استاد بزرگ و البته حکیم با ورود خود به این ماجرا بار دیگر عزت را به چینیان برمیگرداند. بر اساس ادعاهای مطرح شده در این اثر بروس لی مدتی شاگرد ایپ من بوده است.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ

۹- مبارزی در باد (۲۰۰۴)

مبارزی در باد از بسیاری لحاظ اثری کاملا متفاوت است. این فیلم بر اساس ادعاهای نویسنده‌ی داستان آن به طور کامل از حوادث واقعی الهام گرفته شده است. مبارزی در باد داستان زندگی یک رزمی کار کره‌ای در ژاپن است که پس از جنگ به کارهای مختلفی میپردازد و به دلیل حوادثی خاص تبدیل به مبارزی بی رقیب میشود. بر اساس اطلاعات موجود مبارزی در باد داستان زندگی واقعی بنیان گذار ورزش کیوکوشین کاراته است.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰- راه اژدها (۱۹۷۲)

حتی برای احترام هم که شده قصد داریم اول و آخر این لیست را با اثری از بروس لی ببندیم. راه اژدها اثری بود که موجب شهرت جهانی بروس لی گردید و راه را برای پیشرفت هرچه بیشتر او باز کرد. این فیلم دارای بدلکاریهای بسیار بدیعی است که نمونه‌های آنرا پیش از آن هرگز ندیده بودیم و در کنار این موضوع نیز توانسته داستانی خوب و مناسب را برای یک اثر زمی ارائه دهد. یکی دیگر از نکات مهم موجود در این اثر شکست خوردن یک سفید پوست از بروس لی است که در زمان خود موجب ایجاد جنجال‌هایی در آمریکا گردید.

10 فیلم رزمی برتر تاریخ

۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ