10 شرکت غول تکنولوژی دنیا که زندگی امروزمان را مدیون آنها هستیم

تکنولوژی
Smart home with internet of things isometric concept. IOT technology in house automation design. Smartphone for wireless control of household appliances via internet. Protection house infrastructure.

تکنولوژی با همه جذابیت‌های خارق العاده‌اش برای بشر امروزه، تبدیل به صنعتی پردرآمد شده است. هروز اخبار زیادی در مورد فناوری و پیشرفت‌های شرکت های بزرگ مربوط به حوزه تکنولوژی به سراسر دنیا مخابره می‌گردد. با خود فکر کنید که دنیا بدون وجود این غول های سخت افزاری و نرم افزاری چقدر عقب‌تر از وضعیت کنونی قرار داشت! پیشرفت‌های صورت گرفته توانسته زندگی انسان را آسان کند و امکانات و قابلیت‌های بیشتری را به کارهای روزمره ما اضافه کند. اما این میان رقابت این شرکت‌ها باهم دیدنی است؛ آن‌ها زمان و انرژی زیادی را صرف تحقیقات خود می‌کنند تا با معرفی فناوری جدید، گوی رقابت را از یکدیگر بربایند. همراه با مالتینا باشید تا با غول های تکنولوژی و فناوری در دنیا بیشتر آشنا شویم.

بیشتر این شرکت‌ها در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی و نرم افزارهای کامپیوتری و سایر حوزه‌های نوآوری کار می‌کنند. شرکت‌های نوآوری باید همیشه چیزهای جالبی برای ارائه داشته باشند تا بتوانند با اقبال عمومی روبرو شوند و خود را به یک قطب مالی قدرتمند تبدیل نمایند. در ادامه مطلب لیستی از 10 شرکت برتر در زمینه فناوری را به شما معرفی خواهیم کرد که در حال حاضر به عنوان پرچمداران تکنولوژی در دنیا شناخته می‌شوند.

معرفی شرکت های برتر تکنولوژی در دنیا

اگر به دنیای تکنولوژی و فناوری علاقمند باشید، کم و بیش نام غول‌های فناوری در دنیا به گوشتان خورده است. جالب توجه است که 10 شرکت برتر در زمینه تکنولوژی و فناوری از جمله اپل، سامسونگ، مایکروسافت، اوراکل، اینتل و غیره تحت سلطه شرکت‌های مختلفی از سراسر دنیا قرار دارند. اگر با دقت به این لیست نگاه کنید، دو شرکت چینی و یک شرکت محبوب کره‌ای را می‌بینید که در این رقابت، عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه داده‌اند. در لیست زیر اسامی ده غول برتر تکنولوژی وجود دارد که توسط Forbes Global 2000 list for 2018 ارائه شده است و بر اساس میزان فروش سالانه، درصد سود، میزان دارایی، سرمایه‌گذاری در بازار و ارزیابی کلی بازار می‌باشد. این شرکت‌ها مورد حمایت بانک‌های بزرگ جهانی قرار دارند و در این میان کمپانی “اپل” به عنوان پیشروترین شرکت در زمینه تکنولوژی و فناوری بر سایر شرکت‌ها حکومت می‌کند.

  • اپل Apple

اپل Apple
اپل Apple

شرکت اپل یک شرکت تکنولوژی ـ فناوری چند ملیتی است که در سال 1971 در شهر کوپرتینو (در سیلیکون ولی) آمریکا تاسیس شد. این شرکت در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی، نرم افزار، سخت افزار و ارائه خدمات آنلاین فعالیت می‌کند. از محصولات سخت افزاری شرکت اپل می‌توان به آیپد (Ipad)، آی‌مک (Imac)، مک‌بوک (Macbook)، آی‌پاد (Ipod)‌، آیفون (Iphone)، اپل واچ (Apple Watch)، اپل تی‌وی (Apple TV) و ایرپاد (Airpod) اشاره نمود. شرکت اپل در زمینه نرم افزارها دارای فعالیت‌های متعددی است که می‌توان آیتونز (ITunse)، آی‌لایف (ILife)، آی‌ورک (IWork) و مک اواس را نام برد.

شرکت اپل توسط استیو جابز و همراهانش استیو وازنیک و رونالد وین تاسیس شد؛ اندکی پس از تاسیس شرکت اپل، رونالد وین سهام خود را به استیو جابز و وازنیک فروخت و از جمع آنها جدا شد.بعد از وی استیو جابز مدیریت اجرایی شرکت اپل را به عهده داشت. طراحی نماد اصلی شرکت اپل توسط استیو جابز و رون وین انجام شد که تصویری از نیوتن زیر یک درخت سیب را نشان می‌داد. البته این طرح بعدها تغییر یافت و به یک سیب رنگین‌کمان که یک گاز از کنار آن گرفته شده بود، مبدل شد. بعدها در سال 1998 میلادی این طرح به یک سیب تک رنگ تبدیل شد که رنگ خاصی برای آن مدنظر گرفته نشده بود.

در سال 2017 میلادی از اپل به عنوان تحسین‌ شده ترین شرکت در دنیا تقدیر به عمل آورده شد. مجله فوربز نیز شرکت اپل را به عنوان باارزش ترین برند در دنیا (از سال 2011 تا 2018) معرفی کرد. در ماه اگوست سال 2018 ارزش سهام شرکت اپل از مرز یک تریلیون دلار گذشت و اپل به باارزش‌ترین شرکت فناوری در دنیا تبدیل شد.

  • سامسونگ Samsung

سامسونگ Samsung
سامسونگ Samsung

سامسونگ یک ابرشرکت چندملیتی است که در شهر سئول کره‌جنوبی قرار گرفته و دارای زیرمجموعه‌های مختلفی مانند سامسونگ الکترونیک، سامسونگ لایف، سامسونگ فایر، سامسونگ تکوین، سامسونگ کارت، چیل ورلدواید، صنایع سنگین سامسونگ و سامسونگ سی اند تی می‌باشد. این شرکت در سال 1938 میلادی توسط لی بیونگ چول به عنوان یک شرکت بازرگانی تاسیس شد که در سه دهه اول فعالیت خود در زمینه صادرات میوه و سبزی به چین فعالیت می‌نمود. در سال 1969 شرکت سامسونگ الکترونیک به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سامسونگ شکل گرفت و در دهه 1970 شرکت سامسونگ با سرمایه‌گذاری روی صنایع شیمیایی و پتروشیمی، صنایع سنگین و کشتی سازی گامی به سوی صنعتی شدن برداشت و این شرکت‌ها را یکی پس از دیگری تاسیس نمود.

پس از درگذشت لی بیونگ چول در سال 1987 شرکت سامسونگ به به چهار گروه مستقل به نام‌های گروه سامسونگ، گروه شینسگائه، گروه سی جی و گروه هانسول تقسیم شد. اندکی بعد از فوت رئیس لی، پسرش لی کان هی ریاست گروه را عهده‌دار شد و دومین برنامه توسعه شرکت‌های سامسونگ را با هدف تجدید ساختار کسب و کار قدیمی و تبدیل شرکت سامسونگ به یکی از 5 شرکت برتر تکنولوژی به اجرا درآورد.

واژه سامسونگ در زبان کره‌ای به معنای سه ستاره است و منظور از عدد سه در این نامگذاری، توان و بزرگی و ستاره به معنای جاودانگی می‌باشد. امروزه گروه سامسونگ شامل مجموعه‌ای از 80 شرکت است که به عنوان بزرگترین مجموعه تجاری صنعتی کره جنوبی شناخته می‌شود. دفتر مرکزی سامسونگ در سئول قرار دارد و سهام آن در بازار نیویورک معامله می‌شود. در ماه سپتامبر 2015 دفتر شرکت سامسونگ در سیلیکون ولی ساخته شد. شمار کارکنان این شرکت در سال 2014 حدود 489000 هزار نفر اعلام شده است.

  • مایکروسافت Microsoft

شرکن تکنولوژی مایکروسافت Microsoft
مایکروسافت Microsoft

مایکروسافت یکی از ابرشرکت‌های چند ملیتی آمریکایی می‌باشد که در 4 آوریل 1975 توسط بیل گیتس و پل جی آلن تاسیس شد. شعار اصلی این شرکت ” یک رایانه روی هر میز، در هر خانه ” می‌باشد و دفتر مرکزی آن در شهر ردموند ایالت واشنگتن واقع شده است. شرکت مایکروسافت در زمینه طراحی، ساخت، توسعه، صدور مجوز، پشتیبانی و ارائه خدمات نرم‌افزاری فعالیت می‌کند و علاوه بر آن به انتشار کتاب، تولید محصولات چند رسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی می‌پردازد. پرفروش‌ترین محصول شرکت مایکروسافت، سیستم عامل مایکروسافت ویندوز و نرم‌افزار مایکروسافت آفیس بوده است که این دو محصول جایگاه مهمی برای شرکت مایکروسافت در بازارهای فروش کامپیوتر به‌وجود آورد.

شرکت مایکروسافت علاوه بر فعالیت در بازارهای سیستم عامل  نرم‌افزارهای اداری، در بخش‌های دیگری مانند شبکه تلویزیونی “MSNBC”، سایت اینترنتی “MSN”، تولید سخت‌افزارهای رایانه، تولید محصولاتی مانند موس رایانه، کنسول‌های بازی مانند ایکس باکس و زون “Zune” فعالیت می‌کند. در اواسط دهه 1980 میلادی شرکت مایکروسافت با طراحی سیستم عامل داس توانست بر بازارهای سیستم عامل رایانه‌های خانگی مسلط شود. اندکی بعد با افزایش ارزش سهام در بورس، 4 نفر از اعضای این شرکت میلیاردر و 12000 هزار نفرشان میلیونر شدند. در ماه آوریل سال 2014 مایکروسافت، شرکت تولید تلفن‌های نوکیا با قیمت 7.5 میلیارد دلار برای مدت 10 سال خرید، اما با ورود گوشی‌های هوشمند سامسونگ و اپل به بازار، گوشی‌های نوکیا از رده خارج شدند.

شرکت مایکروسافت در سال 2010 میلادی 18 میلیارد سود خالص و 62 میلیارد فروش داشته است و این شرکت دارای 89000 هزار کارمند در سراسر دنیا می‌باشد. ارزش شرکت مایکروسافت در سال 2019 از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد و جالب توجه است که شرکت‌های اپل، آمازون و مایکروسافت تنها شرکت‌هایی با این درصد ارزش هستند.

  • آلفابت Alphabet

شرکن تکنولوژی آلفابت Alphabet
آلفابت Alphabet

آلفابت یک شرکت‌ فناوری هلدینگ می‌باشد که در شهر کالیفرنیا آمریکا مستقر شده است. تاسیس این شرکت در تاریخ 15 آگوست 2015 توسط سایت گوگل اعلام شد و موسسان این شرکت لری پیج و سرگئی برین هستند که پیش‌تر با همکاری همدیگر شرکت گوگل را تاسیس کرده بودند. با تاسیس این شرکت، گوگل به عنوان بزرگترین زیرمجموعه‌ آلفابت قرار گرفت و سایر بخش‌ها مانند Google Maps، Youtube و Android نیز به عنوان زیرمجموعه شرکت گوگل باقی می‌مانند. علاوه بر این موارد، شرکت‌های تازه تاسیس گوگل مانند سرمایه‌گذاری و بخش تحقیقات، واحد اتوماسیون هوشمند خانگی به نام Nest، بازوی هواپیماهای بدون سرنشین، شرکت Google X، Calico و Life Sience زیرمجموعه شرکت آلفابت می‌شوند.

در بازار بورس Alphabet Inc جای Google Inc را به عنوان یک شرکت سهامی گرفته است و اپلیکیشن‌های Calico، Nest، Wing، Fiber و … به صورتی آزادانه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. شرکت آلفابت دخالتی در بازار محصولات مصرفی نخواهد داشت ولی در عوض شرکت‌هایی که زیرمجموعه آلفابت هستند وظیفه‌ی توسعه برند خود را خواهند داشت. چندی پیش شرکت گوگل با رونمایی از محصولات جدیدش که دو گوشی نکسوس و چند دستگاه دیگر بود، به همه نشان داد که نه تنها قدرت این شرکت محدود نشده، بلکه روز به روز شاهد رشد و پیشرفت بیشتری می‌باشد.

تاسیس شرکت آلفابت دارای اهداف مختلفی بوده است که از این جمله می‌توان به تکمیل پروژه‌های بلندمدت، توانمندسازی کارآفرینان، سرمایه‌گذاری بیشتر،افزایش نظارت‌ها، ساخت یک گوگل بهتر و … اشاره کرد.

  • اینتل تکنولوژی Intel

شرکن تکنولوژی اینتل
شرکت اینتل

اینتل یکی از ابرشرکت‌های چندملیتی آمریکایی می‌باشد که در سال 1968 توسط رابرت نویس و گودردون مور تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در سانتا کلارا کالیفرنیا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود. شرکت اینتل در زمینه طراحی و تولید سخت‌افزارهای رایانه بر اساس مادربورد، چیپست، بلوتوث، کارت شبکه و حافظه فلش و برخی ریزپردازنده‌ها، نیم رسانا، مدار مجتمع، واحد پردازش گرافیکی و سامانه نهفته مشغول فعالیت است. “ریزپردازنده X86” یکی از اختراعات مهم شرکت اینتل می‌باشد. اینتل در دهه 1970 میلادی یکی از قوی‌ترین تراشه‌های خود به نام اینتل 8086 را وارد بازار جهانی کرد که شرکت ABM از این تراشه در ساخت کامپیوترهای خود استفاده نمود.

در آن زمان شرکت ABM مهم‌ترین رقیب برای شرکت اینتل محسوب می‌شد ولی از سال 2000 میلادی رشد و پیشرفت شرکت اینتل در زمینه طراحی و تولید ریزپردازنده‌ها باعث شد که در سال 2013 حدود 75 درصد از کامپیوترهای خانگی از ریزپردازنده‌های این شرکت استفاده کنند. در همان سال شرکت اینتل از سوی موسسه اینتر برند به عنوان هفتمین برند ارزشمند جهان برگزیده شد. شرکت اینتل تاکنون 11 شرکت بزرگ و کوچک در عرصه فناوری را خریده که بزرگترین آن، شرکت “مک آفی” می‌باشد که در 19 آگوست 2010 به قیمت 7.5 میلیارد دلار خریداری شد.

در حال حاضر شرکت تکنولوژی اینتل به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ ریزپردازنده‌ها در جهان شناخته می‌شود و شرکت‌های مشهوری مانند اپل، لنوو، دل و اچ پی از مشتریان اصلی این شرکت هستند. این شرکت در سال 2017 میلادی درآمدی در حدود 62 میلیارد دلار داشته و سود خالص آن 18 میلیارد دلار بوده است. شرکت اینتل حدود 106 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و شرکت‌هایی مانند Here، McAfee، Mobileye و Wind River Systems به عنوان زیرمجموعه اینتل فعالیت ‌می‌کنند.

  • آی بی ام IBM

شرکن تکنولوژی آی بی ام IBM
آی بی ام IBM

آی‌بی‌ام یکی از شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی و فناوری است که در شهر آرمونک نیویورک کشور آمریکا می‌باشد. این شرکت در سال 1911 میلادی با سرمایه‌ای 17.5 میلیارد دلاری و 1200 نفر کارمند آغاز به کار کرد. این شرکت با ادغام شرکت‌های مختلفی مانند شرکت کارت‌های منگنه هالریس، شرکت ساعت سازی و شرکت سازنده ترازو و وزنه کار خود را شروع کرد. توماس جی واتسون که مدیرعامل این شرکت بود، طی یک برنامه ده ساله تجارت کار جدول‌بندی و خدمات سایر شرکت‌ها را قطع کرد و تمرکز خود را بر سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی قرار داد. اولین رایانه‌های تجاری این شرکت با نام 702 در سال 1953 وارد بازار شد که سال بعد مدل جدید این رایانه به نام 650 عرضه شد که لقب پرمصرف‌ترین رایانه در جهان را بدست آورد.

موفقیت‌های روزافزون این شرکت در زمینه تولید کامپیوتر در حال افزایش بود تا اینکه آی‌بی‌ام در سال 1981 از اولین رایانه شخصی‌اش رونمایی نمود.

این شرکت در زمینه‌های متفاوتی مانند تولید و فروش نرم‌افزار و سخت‌افزار و ارائه خدمات زیرساخت، میزبانی وب، فناوری نانو و رایانه بزرگ مشغول فعالیت است. شرکت آی‌بی‌ام دارای خط تولیدهای مختلفی از جمله خط تولید رایانه‌های بزرگ (مدل 390\S)، سیستم‌های تجاری Midrage (مدل 400\AS)، سرورها و ایستگاه‌های کاری (مدل 6000\RS) و سرورهایی بر اساس اینتل می‌باشد. این شرکت دارای 12 لابراتوار تحقیقاتی در کشورهایی مانند آستین، تگزاس، استرالیا، اسرائیل، ایرلند، برزیل، نایروبی، دره المادن، کالیفرنیا، هند، چین، سوئیس، ژاپن و مرکز تحقیقاتی توماس جی واتسون می‌باشد.

امروزه سیستم‌های شرکت آی‌بی‌ام به استانداردی برای سایر شرکت‌ها و سازندگان جهانی مبدل شده و محصولات این شرکت بدلیل کیفیت بالا از محبوبیت زیادی در میان مشتریان برخوردارند. کارمندان شرکت آی‌بی‌ام موفق به دریافت 5 جایزه نوبل، 6 جایزه تورینگ، 10 مدال ملی فناوری و نوآوری و پنج نشان ملی علوم شده‌اند.

  • فیسبوک Facebook

فیسبوک Facebook
فیسبوک Facebook

فیسبوک یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی در دنیاست که در 4 فوریه 2004 توسط مارک زاربرگ و همراهانش ادواردو ساروین، اندرو مک‌کالم، داستین مسکوویتز و کریس هیوز در دانشگاه هاروارد آمریکا ساخته شد. در ابتدای کار، عضویت در شبکه اجتماعی فیسبوک مختص دانشجویان هاروارد بود اما با گذشت تدریجی زمان عضویت در این شبکه در دسترس تمامی افراد بالای 13 سال در دنیا قرار گرفت. در ماه سپتامبر سال 2012 تعداد اعضای شبکه اجتماعی فیسبوک از مرز یک میلیون نفر گذشت که طبق گفته فیسبوک حدود 8.7 درصد کاربران آن جعلی هستند.

عضویت در شبکه اجتماعی فیسبوک، نیازمند نام‌نویسی در این برنامه است. پس از ثبت‌نام امکانات مختلفی از جمله ایجاد صفحه شخصی، اضافه کردن سایر کابران به لیست دوستان، ارسال و دریافت پیام، پیوستن به گروه‌های مختلف، تماشای فیلم‌های کوتاه، پسندیدن پست‌ها، افزودن نظرات و دیدگاه‌ها، اشتراک گذاری عکس و فیلم و … در اختیار فرد قرار می‌گیرد. فیسبوک سالیانه 180 پتابایت اطلاعات در سرورهای خود ذخیره می‌کند.

شبکه اجتماعی فیسبوک به 140 زبان زنده دنیا قابل دسترس است و در حال حاضر دارای بیش از 2 میلیارد کاربر فعال می‌باشد که 70 درصد آنها خارج از کشور آمریکا می‌باشند و کشور اندونزی پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد. در 24 آگوست 2015 میلادی برای اولین‌بار یک میلیارد نفر تنها در یک روز از فیسبوک استفاده کردند و این شبکه اجتماعی را به پراستفاده‌ترین محصول فناوری روی زمین تبدیل نمودند. در سال 2010 فردی به نام دیوید فینچر فیلمی را با نام شبکه اجتماعی درباره فیسبوک و زندگینامه مارک زاربرگ ساخته است. شبکه اجتماعی فیسبوک در کنار آمازون، اپل و گوگل یکی از چها شرکت برتر در زمینه فناوری محسوب می‌شود.

  • هون‌ های پرسیژن اینداستری Hon Hai Precision

هون‌ های پرسیژن اینداستری Hon Hai Precision
هون‌ های پرسیژن اینداستری Hon Hai Precision

شرکت هون‌های پرسیژن که نام تجاری آن “فاکس‌کان” می‌باشد، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده قطعات الکترونیکی و رایانه‌ای در دنیا است که در سال 1974 توسط فردی به نام تری گو در کشور تایوان تاسیس شد. یکی از بزرگترین واحدهای نمایندگی این شرکت در شهر شنژن چین واقع شده که بزرگترین صادرکننده محصولات شرکت فاکس‌کان می‌باشد. بر اساس آمارهای ارائه شده در ماه سپتامبر 2010 شرکت هون‌های با ثبت 21000 هزار اختراع و درآمدی معادل 59 میلیارد دلار یکی از بهترین شرکت‌های فعال در زمینه فناوری بوده که دارای 920000هزار کارمند در سراسر دنیا می‌باشد.

فاکس‌کان دارای قراردادهای تجاری با شرکت‌های بزرگی مانند اپل، آمازون، دل، گوگل، بلک‌بری، سونی، اچ پی، نوکیا، موتورلا، سیسکو، مایکروسافت، میزو و توشیبا می‌باشد و حدود 75 درصد از محصولات شرکت اینتل و کمپانی‌های معروفی مانند اپل، دل و … را تولید می‌کند. از جمله این تولیدات می‌توان به قطعات رایانه‌های رومیزی مخصوص برای شرکت‌های دل و اچ پی، قطعات گوشی‌های تلفن همراه مانند موتورلا و نوکیا، آی‌پد، ایرپاد و آیفون‌های شرکت اپل، پلی‌استیشن‌های سونی و … اشاره کرد.

شرکت فاکس‌کان در تلاش برای عرضه محصولات تکنولوژی خود با نام تجاری WinFast در کشورهای آسیایی و با نام Foxconn در کشورهای غربی می‌باشد و به همین منظور کارخانه تولیدی خود را در شهر شنژن چین با 50000 هزار کارمند تاسیس نمود. این کارخانه بسیار مجهز بوده و دارای امکانات مختلفی از جمله اقامتگاه کارگران، فروشگاه، بانک، رستوران، کتاب‌فروشی، بیمارستان و یک شبکه تلویزیونی به نام فاکس‌کان می‌باشد که به شهر فاکس‌کان یا شهر آی‌پاد مشهور است. از جمله محصولات ارائه شده توسط این شرکت می‌توان به رایانه‌، دستگاه‌های الکترونیکی و مخابراتی، کابل‌های رابط، نمایشگرهای مسطح، کنسول بازی، مادربورد و تلویزیون اشاره کرد.

  • تنسنت Tencent

تنسنت Tencent
تنسنت Tencent

تنسنت یکی از بزرگترین شرکت‌های هولدینگ چینی است که در زمینه ارائه خدمات شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های چندنفره آنلاین، آنتی ویروس‌ها، مرورگر وب، رسانه‌های گروهی، پورتال‌های وب، تجارت الکترونیک و خدمات ارزش افزوده مخابرات فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1998 توسط فردی به نام ما هواتنگ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر شنژن گوانگ دونگ قرار دارد. شرکت تنسنت در کنار شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، گوگل و کام به عنوان یکی از چهار شرکت برتر اینترنتی در جهان شناخته می‌شود. تنسنت با سرمایه‌گذاری روی برنامه‌هایی مانند Snapchat، Spotify و Tesla سالانه درآمد بالایی را بدست می‌آورد.

پیام‌رسان OICQ اولین محصول تکنولوژی ارائه شده توسط شرکت تنسنت در ماه فوریه سال 1999  بود که در آن زمان تنها منبع درآمد این شرکت محسوب می‌شد. مدتی بعد شرکت تنسنت با استفاده از روش‌های جدیدی مانند تبلیغات و دریافت هزینه از کاربران برای خدمات بیشتر، سرویس‌های ارزش افزوده و ثبت برند و لوگوی پنگوئن QQ به افزایش درآمد خود پرداخت. در سال 2005 زمینه ورود تنسنت به بازار تجارت الکترونیک فراهم شد و این شرکت اقدام به راه‌اندازی سرویسی به نام Pai Pai نمود که خدمات خرید و فروش کاربر به کاربر را فراهم می‌کرد. حوزه بعدی فعالیت شرکت تنسنت در بخش بازی‌های آنلاین بود که در این زمینه نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد.

تنسنت در سال 2011 اپلیکیشن Wechat را معرفی کرد که بعدها به یکی از مهم‌ترین سرویس‌های اجتماعی در دنیا تبدیل شد. اولین خرید بزرگ شرکت تنسنت به دنیای بازی اختصاص یافت و آنها 92.78 درصد از سهام این شرکت را به مبلغ 230 میلیون دلار خریداری نمودند. سرمایه‌گذاری‌های بعدی تنسنت روی صنعت بازی‌های ویدیویی متمرکز بود. در سال 2014 میلادی این شرکت تصمیم به خرید پیام‌رسان واتساپ داشت، اما فرآیند جراحی ما هواتنگ این قضیه را به تاخیر انداخت و این تصمیم عملی نشد.

  • اوراکل Oracle

اوراکل Oracle
اوراکل Oracle

اوراکل یکی دیگر از ابرشرکت‌های آمریکایی در حوزه تکنولوژی است که در سال 1977 توسط فردی به نام لری الیسون تاسیس شد و امروزه به یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان در زمینه تولید سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سازمانی و تجاری تبدیل شده است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر ردوود سیتی کالیفرنیا قرار دارد و قسمتی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود. اوراکل در زمینه‌های مختلفی مانند تولید سخت‌افزارهای رایانه‌ای، طراحی و ساخت نرم‌افزارهای تجاری و سازمانی، ابزارهای توسعه پایگاه داده، ابزارهای مدیریت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتری، نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی و مدیریت زنجیره تامین فعالیت می‌کند.

شرکت اوراکل از استراتژی‌های اینترنتی در توسعه فعالیت‌های خود بهره برد و به تولید محصولاتی مانند Oracle Power Browser و سیستم عامل Linux پرداخت. چند سال بعد با ورود تلفن‌همراه به زندگی انسان، شرکت اوراکل اقدام به تاسیس یک شرکت تابعه با عنوان Oracle Mobile نمود. این شرکت در سال 2000 میلادی با خرید شرکت‌های متعددی مانند Hyperion، Portal Software، PeopleSoft و … رشد و پیشرفت زیادی بدست آورد، البته موفقیت‌های اولیه شرکت اوراکل بدلیل استفاده از زبان برنامه نویسی C بود، زیرا این زبان برنامه نویسی با انواع سیستم عامل‌ها مطابقت داشت.

اپلیکیشن‌های شرکت اوراکل بیشتر حول محور برنامه‌ریزی منابع شرکت، مدیریت داده، مدیریت روابط با مشتری، توسعه‌ی کاربرد و همکاری و مدیریت زنجیره تامین می‌باشد. از جمله محصولات و خدمات ارائه شده از سوی شرکت اوراکل می‌توان به پایگاه‌های داده، جستجوگرها، نرم‌افزار‌های مدیریتی و سازمانی، ابزارهای طراحی و تولید نرم‌افزارها و ساخت‌افزارها و… اشاره کرد. شرکت اوراکل دارای 108 هزار کارمند در 145 کشور مختلف دنیاست. در سال 2011 میلادی درآمد شرکت اوراکل از فروش محصولات و خدماتش به 2.40 میلیارد دلار رسید.

در پایان

شما می توانید به وبلاگ مالتینا سر بزنید و از مطالب متنوعی که آماده شده به اندازه کافی استفاده کنید. قسمت‌های مختلفی برایتان در نظر گرفته شده و موضوعات خواندنی در معرض نمایش قرار گرفته است. اگر شما هم از علاقه‌مندان حوزه فناوری به شمار می‌روید، حتما پیشنهاد می‌کنیم تا به بخش علم و تکنولوژی سر بزنید.

در پایان مطلب فوق را از طریق رسانه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید و بر محبوبیت ما بیافزایید. اگر هنوز ابهامی برای شما وجود دارد یا اطلاعات بیشتری در مورد موضوع تکنولوژی دارید، بخش نظرات بستر خوبی را برایتان به وجود آورده است.

مطالب پیشنهادی:

ایرباد و هدفون‌های سال ۲۰۲۰ و معرفی بهترین آن‌ها

کاملترین راهنمای مچ بند هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام سال ۲۰۱۹

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024