10 استفاده از مداد مکانیکی و قلم چند کاره

یکی از پر کاربردترین وسایل مخصوصا در حوزه مدرسه و دانشگاه، مداد است. نه تنها در مدرسه و دانشگاه که در تمامی محیط‌ها و مشاغل و برای مصارف گوناگون نیاز به مداد دیده می‌شود. رایج‌ترین و مرسوم‌ترین مدادهایی که در بازار عرضه می‌شود، همان مدادهای چوبی است که از سال‌ها پیش و با قطع گسترده درختان ساخته می‌شدند. اما ما می‌خواهیم در این مطلب به معرفی برترین ویژگی‌های مداد مکانیکی بپردازیم، همراه ما باشید.

یکی از معایبی که برای مدادهای چوبی وجود دارد، بالا رفتن آمار قطع درختان یا جنگل زدایی است. همچنین در مقطعی، مدادهای روزنامه‌ای ساخته و در اختیار افراد قرار گرفت. اگرچه مدادهای روزنامه‌ای از جنس کاغذ هستند و به صورت مستقیم از چوب درخت در ساخت آن‌ها استفاده نمی‌شود اما باز هم از آنجا که کاغذ و روزنامه از جنس چوب درخت هستند، این مدادها نیز کمک چندانی به کاهش آمار قطع درختان نمی‌کنند.

مداد مکانیکی و انواع آن

در سالیان اخیر یک نوع مداد جدید به بازار عرضه شده که تفاوت بسیار زیادی با مدادهای چوبی سنتی دارد.این نوع از مدادها که با نام مداد مکانیکی یا قلم چندکاره شناخته می‌شوند، دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به مدادهای چوبی هستند و به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به استفاده از این نوع مدادها دارند.

در این مقاله می‌خواهیم به تعدادی از مهم‌ترین مزایا و دلایل استفاده از یک قلم مکانیکی یا قلم چندکاره اشاره کنیم. البته باید بیان ‌کنیم که آنچه در ادامه آورده می‌شود، نقد مدادهای چوبی یا دلیلی بر عدم استفاده از مدادهای چوبی نیست، چرا که این نوع از مدادهای نوستالژیک همواره طرفداران خاص خود را دارند بلکه تنها هدف ما این است که با مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های این نوع مدادها آشنا شوید.

عدم نیاز به تیز کردن و تراشیدن

 یکی از ویژگی‌های مهم مداد مکانیکی یا قلم چندکاره عدم نیاز به تراشیدن و تمیز کردن مجدد است. اگرچه مدادهای قدیمی پس از یک استفاده مشخص نیاز به تراشیدن و تیز کردن دارند، قلم‌های مکانیکی هیچ گاه به این کار نیاز ندارند و در هر شرایطی به راحتی می‌توان از آن استفاده‌کرد. برای پی بردن به اهمیت این موضوع شرایطی را تصور کنید که در حال گذراندن یک امتحان سخت هستید و به ناگاه متوجه‌ شوید که نوک مداد چوبی شما کند شده ‌است و نیاز به تراشیدن مجدد دارد. به علاوه تراشیدن مداد یک کار کثیف‌کننده است و خرده‌های چوبی که روی زمین ریخته می‌شود باعث کثیفی محل کار یا محیط کلاس شما می‌شود در حالی که استفاده از مداد مکانیکی هیچ نوع کثیفی یا زباله‌ای به دنبال ندارد. این ویژگی برای کسانی که در زمان کار نیاز به تمرکز بالا دارند بسیار مفید است مانند نویسندگان و نقاشان.

مداد مکانیکی و عدم نیاز به تراشیدن

پهنای ثابت خطوط مداد مکانیکی

 هنگامی که یک مداد چوبی را می‌تراشید متوجه می‌شوید که پهنای خط کاهش می‌یابد و مداد شما بسیار نازک می‌نویسد، پس از مدتی رفته رفته پهنای خطوط بیشتر می‌شود و این باعث می‌شود که متن شما از نظر اندازه و فونت تعادل نداشته باشد. چنین موردی در هنگام استفاده از مداد مکانیکی یا قلم چندکاره مشاهده نمی‌شود و شما همواره با یک اندازه و پهنای ثابت متون خود را می توانید بنویسید. در نتیجه این موضوع سبب می‌شود متن شما از نظر زیبایی بسیار غنی‌تر نسبت به متنی باشد که با یک مداد چوبی معمولی نوشته‌اید.

اندازه ثابت

 یکی دیگر از مواردی که در مدادهای چوبی وجود دارد این است که رفته رفته و هر چه به دفعات بیشتری مداد خود را بتراشید، اندازه آن کوچک و کوچک‌تر می‌شود. کوچک شدن مداد باعث می‌شود به راحتی در دست فرد قرار نگیرد و کم کم استفاده از آن دشوارتر شود. کوچک تر شدن مداد باعث خستگی بیشتر دست نویسنده نیز می‌شود. اما در مداد مکانیکی از آنجا که هیچ نیازی به تراشیدن آن وجود ندارد، اندازه مداد همواره ثابت است.

 این موضوع برای کسانی که استفاده زیادی از مداد دارند و همچنین کارکردن و استفاده از یک مداد کوچک را نمی پسندند بسیار مهم است. برای مثال برخی از هنرمندان مداد را به شیوه‌‌ای خاص در دست نگه می‌دارند و اگر اندازه مداد از یک حد مشخص کوچک تر شود نمی توانند از آن به درستی استفاده کنند.

مداد مکانیکی و اجزای آن

بیشتر بخوانید: قلم نوری و تبلت گرافیکی را از کدام برند تهیه کنم؟بررسی و مقایسه + مشاوره خرید

قابلیت استفاده مجدد

 هنگامی که یک مداد مکانیکی یا قلم چندکاره را خریداری می‌کنید دیگر نیازی به تعویض یا خرید یک مداد جدید نخواهید داشت و تا چندین سال می‌توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. از آنجا که قلم به کار رفته در مداد مکانیکی قابلیت تعویض دارد، تنها کاری که باید انجام داده‌ شود تهیه یک بسته از قلم این نوع مدادها است و سپس زمانی‌که یک قلم به انتها رسید به سادگی یک قلم جدید را جایگزین آن کرد. بدنه یک مداد مکانیکی معمولا از جنس پلاستیک یا فلزی یا استیل است. در اینکه کدام جنس بدنه کارایی بیشتری دارد، موارد زیادی را می‌توان در نظر گرفت اما هر کدام از این بدنه‌ها به تنهایی مزایای بیشتری نسبت به یک بدنه چوبی دارند.

مقرون به صرفه بودن

 بر خلاف تصور بسیاری از افراد که معتقدند چون قیمت یک مداد مکانیکی یا قلم چندکاره بیشتر از یک مداد چوبی است، پس استفاده از این نوع از مدادها گران تر محسوب می‌شوند، مدادهای مکانیکی در بلندمدت بسیار مقرون به صرفه هستند.

اگرچه قیمت یک مداد مکانیکی از یک قلم چوبی بیشتر است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که یک مداد چوبی پس از مدتی استفاده کوچک می‌شود و شما ناچار هستید یک مداد جدید خریداری ‌کنید. در حالی که از یک مداد مکانیکی یا قلم چندکاره می‌توانید برای چندین سال استفاده کنید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که قلم آن را تعویض نمایید. اگر شما از جمله کسانی هستید که از مداد زیاد استفاده می کنید، مداد مکانیکی نسبت به یک مداد چوبی گزینه‌ای کاملا مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

مداد مکانیکی برای هنرمندان

مداد مکانیکی دوست ‌دار محیط زیست

 یکی از مهم‌ترین معایب مدادهای چوبی این است که برای ساخت آن ها حجم زیادی منابع چوبی نیاز است. در نتیجه هر ساله تعداد درختان بسیار زیادی برای ساختن مداد قطع می‌شوند که این امر هم منجر به گرمایش زمین و هم باعث ایجاد آلودگی بیشتر کره زمین می‌شود.

در حقیقت یکی از اصلی‌ترین دلایل ساخت مداد مکانیکی یا قلم چندکاره نیز همین موضوع است. از آنجا که در ساخت یک مداد مکانیکی هیچ استفاده‌ای از چوب درختان نمی‌شود، این نوع مدادها را می‌توانیم یک وسیله کاملا دوست‌دار محیط زیست بنامیم که به اندازه زیادی از آلودگی بیشتر یا گرمایش کره زمین جلوگیری می‌کند.

تنوع در رنگ، طرح و جنس

 مدادهای مکانیکی از نظر ظاهری دارای تنوع زیادی هستند و در طرح بندی‌های مختلفی به کاربران عرضه می‌شوند. برخی از آن ها ظاهری لوکس و لاکچری دارند، برخی دارای طراحی سنتی هستند و برخی از آن ها ظاهری ساده دارند، در نتیجه این مدادها برای تمامی سلایق مناسب است.

حتی برخی از آن ها از نظر ظاهری شبیه مدادهای چوبی ساخته شده‌اند تا افرادی که به مدادهای چوبی عادت کرده‌اند نیز به راحتی بتوانند از یک مداد مکانیکی استفاده کنند. علاوه بر ظاهر و طراحی و رنگ، از نظر کارکردی نیز مدادهای مکانیکی دارای تنوع زیادی هستند. برخی از آن ها نوک ریز هستند و برخی دیگر نوک پهنی دارند. درون برخی از این مدادها یک پاک‌کن کوچک تعبیه شده ‌است. به طور کلی هزاران ویژگی مختلف در انواع مدادهای مکانیکی به کار رفته است، به همین دلیل مداد مکانیکی این مداد شگفت انگیز است.

مداد مکانیکی چوبی

فشار کمتر به دست

 این موضوع را کسانی که برای مدت زمان طولانی از مدادهای چوبی استفاده کرده‌اند به خوبی درک می‌کنند. ماهیت مدادهای چوبی به این شکل است که برای استفاده از آن‌ها نیاز است که مداد را روی کاغذ فشار دهید که در نتیجه نوشتن به مدت طولانی مدت باعث فشار آمدن به انگشتان دست و همچنین ایجاد احساس خستگی در عضلات دست می شود. اما در یک مداد مکانیکی یا قلم چندکاره چنین موضوعی وجود ندارد و نوشتن با این مدادها بسیار روان‌تر است و فشار کمتری را به انگشتان و عضلات دست وارد می‌کند.

مداد مکانیکی مناسب برای کودکان

 کسانی که از مدادهای چوبی استفاده می‌کنند همواره باید مراقب کودکان اطراف خود باشند زیرا بارها مشاهده شده است که یک خردسال، مداد چوبی را در دهان قرار داده و در حال جویدن آن است. از آنجا که چوب یک ماده ریز شونده است، جویدن آن منجر می‌شود ذرات چوب از طریق دهان وارد بدن کودک شود. این مشکل در یک مداد مکانیکی یا قلم چندکاره مشاهده نمی‌شود. از یک طرف بدنه مدادهای مکانیکی مشابه چوب خاصیت جویده ‌شدن ندارد و از طرف دیگر بدنه آن‌ها همانند بدنه یک مداد چوبی قابلیت ریز ریز شدن و وارد بدن شدن را ندارند.

مداد مکانیکی زیبا

بیشتر بخوانید: با کیت کامپیوتر کانو، کدنویسی را به کودکان خود بیاموزید

کاربرد گسترده مداد مکانیکی

 مدادهای چوبی معمولا دارای یک سایز و اندازه مشخص هستند و تنها در یک ‌سری موارد خاص می‌توان از آن‌ها استفاده ‌کرد. اما مداد مکانیکی یا قلم چند کاره از آنجا که در موشک‌های مختلفی عرضه می‌شود حوزه کاربردی بسیار گسترده‌تری نیز دارد.

از نوک‌های چند دهم میلیمتری تا نوک‌های چند میلیمتری در یک مداد مکانیکی عرضه می‌شوند. هر فرد با توجه به نوع کاربرد و استفاده‌ای که دارد می‌تواند از یک نوع متفاوت استفاده‌ کند، مثلا نوکی که برای یک فرد خوشنویس مناسب است با نوک مناسب برای یک نقاش متفاوت است و مدادهای مکانیکی چون در نوک‌های مختلف عرضه می‌شوند، می‌توانند پاسخگویی مناسبی به تمامی سلیقه‌ها داشته باشند.

وزن کمتر مداد مکانیکی نسبت به یک مداد چوبی

 اگرچه وزن یک مداد چوبی ثابت نیست و با گذر زمان وزن آن کمتر و کمتر می‌شود اما به صورت کلی و قبل از تراشیده ‌شدن، معمولا وزن یک مداد مکانیکی یا قلم چندکاره کمتر از وزن یک مداد چوبی است. دلیل این امر نیز به این موضوع برمی‌گردد که عمده وزن یک مداد چوبی را بدنه آن تشکیل می‌دهد که یک بدنه چوبی و تو پر است در حالی که برای یک مداد مکانیکی عمده وزن تشکیل دهنده را یک بدنه (با جنس مختلف) تو خالی تشکیل می‌دهد. در واقع بدنه یک مداد مکانیکی ضخامت کمتری نسبت به یک مداد چوبی دارد و در نتیجه وزن این نوع مداد سبک‌تر است. هرچه وزن مداد سبک‌تر باشد، فشار کمتری به دست‌ها وارد می‌شود و برای مدت زمان طولانی تری می‌توانید با آن به نوشتن بپردازید.

مداد مکانیکی کاربردی

خرید مداد مکانیکی

اگر با مطالعه این مطلب تصمیم گرفته‌اید با خرید مداد مکانیکی به محیط زیست کمک کنید و از سایر مزایای این نوع مداد بهره‌مند شوید، می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر به انواع مداد مکانیکی دسترسی داشته باشید و طبق سلیقه خود مداد مکانیکی مناسبی را خریداری کنید و از آن لذت ببرید.

سخن پایانی

مداد مکانیکی یا قلم چندکاره در چند سال اخیر به صورت گسترده و در گروه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از مدادها مزایای بسیار زیادی دارند که در این مطلب تلاش‌کردیم مهم‌ترین مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم.

به نظر شما مهم‌ترین ویژگی و مزیت یک مداد مکانیکی نسبت به یک مداد چوبی سنتی چیست؟ شما برای انجام کارهای خود در چه نوع مدادی استفاده می‌کنید؟ آیا ویژگی دیگری می‌دانید که مخصوص قلم‌های چندکاره باشد؟ به نظر شما مهم‌ترین عیب این نوع از مدادها چیست؟ نظرات، پیشنهادات، سوالات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.

منابع:

cultpens

thepencompany