غذای چینی خوشمزه+ معرفی 10 غذای چینی معروف که باید امتحان کنید

غذاهای چینی معروف
غذای چینی

در سراسر جهان، کشورهای مختلف آداب‌ورسوم غذایی مختص به خود دارد. مطمئناً غذای چینی محبوب‌ترین جزو غذاها در جهان در بین 1.3 میلیارد نفر در چین و فراتر از مرزهای آن است. علاوه بر مردم چین، 23 میلیون تایوانی نیز نیاز غذایی روزانه خود را از غذاهای چینی تأمین می‌کنند. 35 میلیون چینی مهاجر و ساکن در کشورهای مختلف در سراسر جهان از این نوع غذا تغذیه می‌کنند. همین امر نشان می‌دهد که میان فرهنگ‌های مختلف با آداب‌ و رسوم متنوع غذای چینی نسبت به سایر کشورها از برتری خاصی برخوردار است.

غذای چینی - آشنایی
آشنایی با بهترین غذاهای چینی

فقط در ایالات‌متحده آمریکا بیش از 40000 رستوران چینی وجود دارد. این تعداد رستوران و غذاخوری چینی بسیار بیشتر از تعداد رستوران‌های مک‌دونالد در سراسر جهان است. حتی ممکن است شما نیز یک‌بار غذای چینی را چشیده باشید. اگر از علاقه‌مندان به آداب‌ورسوم چینی هستید، یا اگر قصد سفر به کشور چین را دارید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا با 10 غذای پرطرفدار چینی آشنا شوید.

آداب‌ورسوم خوردن غذای چینی

مردم چین برای برداشتن غذا از چوب غذاخوری یا اصطلاحاً چاپستیک استفاده می‌کنند، نه قاشق و چنگال و کارد. یکی از اصلی‌ترین کارهایی که برای خوردن غذای چینی باید یاد گرفته شود، نحوه استفاده از چاپستیک است. نودل یا همان رشته‌های فرنگی گندم یکی از مواد اولیه اصلی در رژیم غذایی چین به خصوص شمال چین است. این در حالی است که جنوب چین علاقه زیادی به برنج دارند. در جنوب کشور چین به جای نودل گندم، بیشتر نودل برنج سرو می‌گردد.

یکی دیگر از عادت‌های غذایی مردم چین سرو کردن برنج به صورت جداگانه در همه وعده‌های غذایی در کاسه‌های کوچک است. ظروف گوشت یا سبزیجات معمولاً بزرگ‌تر از ظرف برنج است، در واقع ظرف بزرگ‌تر در وسط میز قرار داده می‌شود تا همه بتوانند به صورت مشترک از آن استفاده کنند. اما کاسه برنج هر کسی مختص به خود اوست.

غذای چینی - آداب و رسوم
آداب و رسوم خوردن غذاهای چینی

در سراسر جهان می‌تواند یک نوع غذای چینی با طعم‌های مختلف تست کنید. غذاهای محلی چینی با طعم‌های مختلف وجود دارد: شیرین، ترش، ملس، پر از ادویه و … که هر کدام بسته به موقعیت مکانی و جغرافیایی از یک دستور غذایی خاص پیروی می‌کند.

در رستوران‌های چینی معمولاً برای تعداد بیش از چهار نفر یک میز گرد قرار داده شده است. در وسط میز یک صفحه شیشه‌ای گردان قرار داده می‌شود که با چرخاندان شیشه تمام افراد حاضر در دور میز می‌توانند به ظروف غذا دسترسی داشته باشند.

مواد تشکیل‌دهنده غذای چینی بسیار متنوع است، به گونه‌ای که برای افراد خارجی و توریست‌ها اغلب بسیار تکان دهنده خواهد بود. مواد غیرمعمول در آشپزی ملل همانند قورباغه، پای مرغ، گوش خوک، روده، گوشت سگ و گربه!

معمولاً بر روی میز غذای مردم چین نمک، فلفل یا سس گوجه‌فرنگی قرار داده نمی‌شود، بلکه به‌جای این مواد اغلب مردم ترجیح می‌دهند که از سس سویا، سرکه یا رب چیلی استفاده کنند.

اغلب رستوران‌های چینی مکان‌هایی پر سروصدا و پر از دود است، چرا که میزان مکالمه افراد، صدای آن‌ها و میزان مصرف دخانیات در این مکان‌ها قابل‌کنترل نیست. اما اخیراً در برخی از مناطق چین ممنوعیت استفاده از دخانیات در اماکن عمومی اعمال‌شده است.

یکی از نشانه‌های صمیمیت و دوستی بین مردم چین، به‌خصوص نشانه‌ای برای نشان دادن احترام جوانان به بزرگ‌ترهای خانواده در وعده‌های غذایی خانوادگی قرار دادن مقداری از غذای خود در بشقاب دیگری است. پس اگر یک دوست چینی پیدا کردید، که از غذای خودش به شما می‌دهد بدانید که وی برای نشان دادن حس دوستی خودش این کار را کرده است، و نه به دلیل این‌که فکر می‌کند شما تعارف می‌کنید، یا نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ۵ غذای پرطرفدار دنیا با دستور پخت آشپزهای بین المللی

آشنایی با 10 غذای چینی پرطرفدار

سرزمین وسیع و تاریخی چین نه‌تنها کشوری با چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر و آثار باستانی خارق‌العاده است، بلکه کشوری با متنوع‌ترین فرهنگ غذایی است. اصولاً می‌توان غذاهای چینی را به هشت گروه اصلی آشپزی چینی تقسیم‌بندی کرد که شامل انواع طعم‌های ترش و شیرین، گرم و تند و … است. در ادامه شما را با 10 غذای چینی محبوب مردم چین و افراد خارج از چین بیشتر آشنا خواهیم کرد.

1- غذای چینی دامپلینگ

غذای چینی دامپلینگ
دامپلینگ | یکی از خوشمزه ترین غذاهای چینی

یکی از ضروری‌ترین غذاهای چینی برای جشن‌های مختلف به خصوص شب سال نو در مناطق شمالی دامپلینگ است.این غذا حدود 1800 سال پیش توسط ژانگ ژونگ ، حکیم داروی چینی به منظور بهبود طعم گوشت‌های یخ‌زده اختراع‌شده است. این غذای چینی پیراشکی مانند است. در واقع برای درست کردن این غذا لازم است از مواد نشاسته‌ای همانند آرد، نان، سیب‌زمینی یک خمیر درست شود. سپس انواع گوشت، ماهی، سبزی‌ها، پنیر، میوه یا شیرینی در وسط آن قرار داده می‌شود.

امروزه اغلب مردم با گوشت چرخ‌کرده، مخلوط سبزیجات و … این غذا را درست می‌کنند. در شب سال نو چینی خوردن دامپلینگ، شکر قهوه‌ای، خرما و بادام‌زمینی به فال نیک گرفته می‌شود.

2- خوراک مرغ کونگ پائو

خوراک مرغ کونگ پائو
غذای خوشمزه چینی

قطعاً یکی از محبوب‌ترین غذاهای چینی در میان مردم چین، خوراک مرغ کونگ پائو با طعم خاصی از ترشی، شیرینی و کمی تندی است. البته این غذا به مزاج بسیاری از خارجی‌ها و گردشگران نیز خوش آمده است. به همین دلیل این نوع خوراک مرغ یک غذای چینی مشهور است که به عنوان مرجع غذاها نیز شناخته شده است. ماده اصلی این خوراک مرغ فیله‌های خردشده مرغ است که با بادام‌زمینی و چیلی خشک شده تفت داده می‌شود. طعم تند، تازه و ترد چیلی را می‌توان احساس کرد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی درست بر اساس گروه خونی

3- غذای چینی چیکن چامین

چیکن چامین
چیکن چامین یک نوع رشته فرنگی سرخ شده است

چیکن چامین یک نوع رشته فرنگی سرخ شده است. این غذای چینی معمولاً از رشته، پیاز، گوشت خرد شده، فلفل سبز و پیازچه درست می‌شود. در اولین مرحله لازم است نودل‌ها حدود 90 درصد در آب جوش پخته شوند. بعد از خنک شدن نودل‌ها مواد را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا به رنگ زرد طلایی دربیاید. معمولاً چیکن چامین یکی از انتخاب‌های اصلی مردم چین به عنوان شام یا یک میان وعده دیروقت است.

4- برنج سرخ شده یانگژو

غذای چینی - برنج سرخ شده یانگژو
برنج سرخ شده یانگژو | معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذای چینی

بدون شک یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای چینی که در سراسر کشور چین طرفداران بسیار زیادی دارد، برنج سرخشده یانگژو است. همان‌گونه که از نام این غذا پیداست، ریشه اصلی این غذا به استان جیانگ سو باز می‌گردد، غذایی اصیل که معمولاً در بهار و پاییز بسیار سرو می‌گردد. برنج و تخم‌مرغ دو ماده اصلی این غذا هستند. ژامبون، میگو و نخود فرنگی طعم تازه و معطری به این غذا اضافه می‌کنند. غذایی اشتهابرانگیز با رنگ‌های روشن که به ذائقه همه افراد خوش می‌آید.

5- گوشت خردشده با طعم ماهی

غذای چینی - گوشت خردشده با طعم ماهی
بزخلاف نامش از هیچ ماهی در این غذا استفاده نمی شود

اگرچه نام اصلی این غذای چینی گوشت با طعم ماهی است، اما برخلاف اسمش در تهیه این غذا از هیچ‌گونه ماهی و سس ماهی استفاده نمی‌شود. عطر و طعم ماهی به وسیله ترکیب چند ماده غذایی به خورد گوشت خرد شده داده می‌شود. برای این کار چاشنی‌های مختلف از جمله رب لوبیا، نمک، شکر سفید، شراب، سس سویا و نشاسته با یکدیگر ترکیب می‌شود. سپس گوشت خرد شده بدون چربی در این معجون قرار داده می‌شود تا مزه‌دار شود. در نهایت گوشت با کاهو، آگارهای خشک، سیر و زنجبیل تفت داده می‌شود. طعم شیرین و تند این غذا آن را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای چینی به خصوص در کنار برنج تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید :غذای بدون گوشت| دستور پخت ۲۷ غذای بین المللی بدون گوشت

6- فیله گوشت شیرین و ترش

فیله گوشت شیرین و ترش
بهترین غذای چینی که محبوب همه است

فیله گوشت شیرین و ترش یکی دوست‌داشتنی ترین غذاهای چینی به خصوص در میان زنان و کودکان است. برای تهیه این غذا گوشت با نشاسته پوشانده می‌شود و در آخرین مرحله به آن سس گوجه‌فرنگی زده می‌شود. فیله‌های گوشت غنی از ترکیب عطر و طعم‌های شیرین و ترس است که به محض قرار دادن در دهان حس لذت خوشایندی را ایجاد می‌کند.

7- تخم مرغ مخلوط شده با گوجه فرنگی

تخم مرغ مخلوط شده با گوجه فرنگی
یک غذای ساده، آسان و خوشمزه

در لیست غذاهای اصلی چین تخم‌مرغ مخلوط با گوجه فرنگی بدون شک جایگاه ویژه‌ای دارد. این دستور پخت بسیار ساده است و فقط شامل تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، روغن و نمک است. افرادی که در مناطق جنوبی زندگی می‌کنند، اغلب نمک را با قند جایگزین می‌کنند. پس از پایان کار، گوجه‌فرنگی‌های قرمز روشن با تخم‌مرغ‌های زرد به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود تا اشتهای افراد باز شود. علاوه بر این، غنی از آب گوجه است. مخلوط سس این غذا با برنج یکی از روش‌های محبوب غذا خوردن در چین است.

8- غذای چینی هات پات

هات پات
اولین انتخاب مردم چین برای مراسم، غذای هات پات است

یکی از اولین و اصلی‌ترین انتخاب‌های مردم چین برای برگزاری مهمانی‌های شام، غذای چینی هات پات است که با سلیقه اغلب افراد سازگاری دارد. هات پات به معنای قابلمه داغ است، همان گونه که از نام این غذا مشخص است یک قابلمه ووک (کمی بزرگ‌تر از ماهی‌تابه معمولی) بر روی یک شعله قرار می‌گیرد تا به طور مداوم گرم شود. به محض به جوش آمدن سوپ، به انتخاب افراد برش‌های مختلف گوشت و سبزیجات به آن اضافه می‌شود و منتظر می‌مانند تا پخته شود. هات پات چونگ کینگ و پات مسی پکن دو نوع از محبوب‌ترین انواع هات پات هستند که در پخت آن از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود.

9- غذای چینی ماپوتوفو

 ماپوتوفو
ماپوتوفو جزو معروفترین غذاهای چینی است

ماپوتوفو یکی از به‌نام‌ترین غذاهای سیچوان است که طعم گرم و تندی دارد. گفته می‌شود که این غذا توسط یک زن چینی به نام چن ماپو در سال 1862 اختراع شده است. برای غنی سازی عطر و طعم در مرحله آخر آب گوشت قرمز داغ، گوشت گاو و پیازچه خرد شده بر روی توفوهای لطیف ریخته و پخته می‌شود. توفو یا همان پنیر سویا انواع مختلفی دارد و می‌توان به صورت شور یا شیرین از آن استفاده کرد.

10- غذای چینی اسپرینگ رول

رول بهاری
اسپرینگ رول ترد و خوشمزه

رول بهاری ظاهری شبیه سمبوسه یا بورک دارد. با استفاده از آرد برنج یک نوع خمیر نازک تهیه می‌شود، سپس با انواع گوشت چرخ کرده، سبزیجات، رب لوبیای شیرین و … داخل خمیر پر شده و به صورت رول‌های استوانه‌ای جمع می‌شود. سپس رول‌ها را باید تا زمان طلایی شدن سرخ کرد. افرادی که در مناطق جنوبی چین زندگی می‌کنند، عادت دارد که در اولین روز بهار این غذا را تهیه کنند.

کلام آخر

 معروف ترین غذاها
تجربه خوردن غذای چینی

برخی از افراد تمایل بسیار زیادی به امتحان کردن تجربه‌های جدید به خصوص در زمینه غذا خوردن دارند. در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند همان طعم‌های قدیمی که با آن آشنایی دارند را امتحان کنند. جالب است بدانید که خوردن یک غذای جدید در رستوران یا امتحان کردن یک رسپی تازه در خانه فواید بی‌شماری دارد. خوردن یک غذای جدید عملاً هیچ‌گونه خطری برایتان نخواهد داشت، پس ترس‌هایتان را کنار بگذارید و اجازه ندهید این ترس مانع از شناختن چیزهای جدید برای شما شود. اگر شما از علاقه‌مندان به فرهنگ و آداب‌ورسوم این کشور هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم یکی از رسپی‌های غذای چینی معرفی در بالا را حتما امتحان کنید. هم‌چنین اگر یکی از دوستان یا آشنایان‌تان قصد سفر به چین را دارد، این مطلب را از طریق لینک‌های ارتباطی زیر با وی به اشتراک بگذارید.

مطلب پیشنهادی:چگونه رژیم غذایی متعادل و اصولی داشته باشیم؟