تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که آیا جهان به این بزرگی با تمام سیارات و منظومه هایی که دارد، تنها برای انسان ها خلق شده است یا موجودات دیگری هم در این جهان زندگی می کنند؟این سوال اخیرا به خصوص به واسطه فیلم های علمی تخیلی که با موضوعی مرتبط با موجودات فضایی ساخته می شود، قوت گرفته است. در این مقاله از مالتینا بلاگ قصد داریم یک نگاه کلی به مقوله یوفو داشته باشیم و ببینیم که آیا موجودات فضایی واقعا وجود دارند؟ و اینکه نگاه دانشمندان به این موضوع چیست. در ادامه مقوله یوفو را از نقطه نظر کتاب مقدس قرآن بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

مقوله همیشه ناتمام یوفو

اگرچه قرن‌ها است که از این طرف و آن طرف درباره رویت اجسام ناشناخته خبرهایی میشنویم، اما UFO یک اصطلاح جدید است. UFO مخفف عبارت Unidentified Flying Object می‌باشد. این اصطلاح برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۵۰ عنوان شد و پیش از آن به جای آن از کلمه‌های دیگری از جمله “بشقاب پرنده” استفاده می‌شد. (عبارت بشقاب پرنده flying saucers از این جهت ترند شد بیشتر این اجسام ناشناخته ای که دیده شده بود، به شکل دیسک‌های پرنده بودند.)

اصطلاح بشقاب پرنده در اصل برای هر جسم ناشناخته‌ای که مردم در آسمان می‌دیدند، به کار می‌رفت. اما خیلی زود به وسایل نقلیه‌ای مربوط شد که مردم فکر می‌کردند از سیارات دیگر آمده است. یوفو درواقع به اجسام پرنده‌ای نسبت داده می‌شود که ساخته دست بشر نیستند.

مردم معتقدند که بشقاب پرنده‌ها وسایل نقلیه موجودات بیگانه هستند. جالب است که در این بین حتی یک عده ادعا کردند که به وسیله بشقاب پرنده‌ها ربوده شده‌اند. بیشتر گزارشات مربوط به یوفوها از خلبانانی که در حال پرواز بودند، به دست ما رسیده است. آن‌ها ادعا کرده‌اند که در آسمان اجسام ناشناخته‌ای را در حال پرواز دیدند.

خب حالا این پدیده‌ بشقاب پرنده‌ها متعلق به موجودات بیگانه هستند؟ اگر خیر، پس چه هستند؟ البته در خیلی از گزارش‌هایی که مردم در مورد دیدن بشقاب پرنده‌ها ثبت کرده‌اند، این اشیا ناشناخته درواقع فقط هواپیماها یا ابرها یا رویدادهای آسمانی مانند شهاب سنگ‌ها و سیارات درخشانی مانند زهره یا بقایای راکت‌های فضایی یا سازه‌های جعلی بوده‌اند که به خاطر ظاهر غیر معمول‌شان مورد توجه قرار گرفته‌اند. هر چند برخی از این موارد هم به هیچ عنوان قابل توجیح نیستند و هیچ دلیل علمی و قابل قبولی برای آن وجود ندارد.

بشقاب پرنده یا یوقو

طرفداران مقوله یوفو دوست دارند آثار تاریخی مانند اهرام مصر، مجسمه‌های سنگی جزیره ایستر یا خطوط نازکا در پرو را به موجودات فضایی نسبت دهند و معتقدند که بشر نمی‌تواند به تنهایی و آن هم در گذشته این سازه‌ها را بنا کرده باشد. اما بعدها مطالعاتی که توسط پژوهشگران انجام شد و البته ابزارهایی که کشف شدند، این ادعا را رد کرده و نحوه ساخت این سازه ها را توجیح نمود.

پروژه کتاب آبی

طی سال‌ها بسیاری از محققان و دانشمندان اسناد دولتی زیادی را در سازمان بایگانی ملی جمع آوری کردند تا بتوانند مشاهده بشقاب‌پرنده‌ها و حیات بیگانگان در خارج از سیاره زمین را اثبات کنند. اداره بایگانی ملی درواقع یک سازمان بایگانی اطلاعات و اسناد است که مجموعه‌ای از اسناد و مدارک مربوط به بشقاب‌پرنده‌ها و سایر موجودات ناشناخته را در آن آرشیو می‌کنند. در دهه‌های گذشته این منابع مورد کاوش و بررسی قرار گرفت تا محققان بتوانند اطلاعات بیشتری درباره وجود بیگانگان و بشقاب‌پرنده‌ها به دست بیاورند. یک مجموعه از اسناد مرتبط با مشاهده بشقاب‌پرنده‌ها و اشیا ناشناخته در نیرو هوایی ارتش ایالات‌متحده موسوم به “پروژه کتاب آبی” موجود است که اطلاعات مربوط به اشیای ناشناخته و بشقاب‌پرنده‌ها از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۹ در آن ثبت‌ شده است که تا به امروز فقط مقداری از آن‌ها به صورت عمومی فاش شده اند و در اداره بایگانی ملی ایالات‌متحده موجود هستند.

مقدار زیادی از اطلاعات مربوط به یوفو هنوز در بخش اطلاعات محرمانه محفوظ مانده‌اند. طبق یک گزارش که توسط اطلاعات نیروی هوایی ارتش ایالات‌متحده منتشرشده است، در مجموع ۱۲ هزار و ۶۱۸ گزارش در مورد مشاهده یوفو یا بشقاب‌پرنده‌ها و پرندگان ناشناخته در پرونده موسوم به پروژه کتاب آبی ثبت‌شده است. از این تعداد ۷۰۱ عدد از آن‌ها به‌صورت محرمانه و سری باقی‌مانده است. جالب است بدانید در حال حاضر پروژه کتاب آبی، که زمانی مقر اصلی آن در پایگاه نیرو هوایی پترسون در اوهایو بود در سال  ۱۹۶۹ به‌صورت رسمی پایان‌یافته است و به نظر می‌رسد که همه مطالعات و پرونده‌های ناتمام خود را با هزاران سوال بی جواب در گورستان تاریخ رها کرده است.

یک بررسی آماری کوتاه در خصوص مقوله یوفو

جالب است که گزارشان مرتبط به یوفو در صد سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. یک پژوهشگر به نام “سم مانفورت” از مجله Human Factors و دانشجوی دانشگاه جورج میسون یک نمودار جالب از گزارش‌های مربوط به دیده شدن یوفوها از سال ۱۹۰۵ تا کنون رسم کرده است و همانطور که در تصویر می‌بینید، این نمودار سیر سعودی دارد و گزارش‌ها همیشه در حال  افزایش هستند. تا به امروز ما ۱۰۵ گزارش قطعی از دیده شدن یوفوها داریم که در ده سال اخیر تعدادشان افزایش بیشتر شده است.

تعداد گزارش های مشاهده یوفو در دهه های اخیر

شاید پیش خودتان فکر کنید که دلیل این رشد آماری وجود تکنولوژی است و مردم به خاطر دسترسی به شبکه‌های پیام رسان اخبار را راحت تر پخش می کنند و دیده ها و شنیده هایشان را به اشتراک میگذارند. این ایده جالبی است اما در مقابل این سوال پیش می‌آید که چرا تاکنون این تکنولوژی برای ضبط فیلم یا عکس مورد استناد استفاده نشده است؟ چرا که گزارش‌هایی که ثبت شده‌اند، شامل مدارک بصری نمی‌شوند.

مسئله جالب و شک برانگیزی دیگری که وجود دارد این است که اجسامی که به عنوان یوفو دیده می‌شدند از صد سال گذشته تغییر کرده‌اند. در صده پیش از این مردم یوفوها را در اشکالی مانند کره یا سیگار برگ مشاهده می‌کردند. درحالی که در سال‌های اخیر یوفوها بیشتر شبیه بشقاب پرنده هستند.

امروزه آمار دیده شدن یوفوهایی به شکل سیگار برگ تقریبا به صفر رسیده است. درحالی که دیده شدن بشقاب پرنده‌های نورانی بیشتر شده است. در نیمی از این گزارش‌ها تنها به دیده شدن نورهای عجیب در آسمان اشاره شده است. یک پژوهش دیگر هم نشان داد که مردم ایالات متحده ۳۰۰ برابر بیشتر از مردم سایر نقاط جهان گزارش دیدن یوفو را می‌دهند. بعد از ایالات متحده، کانادا در رتبه دوم قرار دارد.

یوفو

نمودار آماری مشاهده یوفوها در کشورهای مختلف

مقوله یوفو از محبوب‌ترین مسائل دهه‌های گذشته بوده است و مدت‌هاست که کارکنان اداره بایگانی ملی را نیز مجذوب خود کرده است. در ۱۵ جولای سال ۲۰۱۷ سازمان بایگانی ملی مهم‌ترین گزارشی که در آخر به ایجاد پروژه کتاب آبی ختم شد و سر و صدای زیادی به پا کرد را در وبلاگ خود منتشر نمود و به بررسی اسناد و مدارک آن حادثه به‌طور گسترده پرداخت. این حادثه سقوط یک بشقاب‌پرنده در منطقه رازول است که در این مقاله قصد داریم بیشتر به آن بپردازیم.

یوفوها در نقطه نظر قرآن

ما چیزی در مورد بشقاب پرنده‌ها نمی‌دانیم و اما در قرآن کریم بارها و بارها از وجود موجودات زنده در کرات و سیارات دیگر صحبت شده است. عقیده قرآن بر این است که هیچگاه عالم از موجود مکلف خالی نبوده است و نخواهد. بود. نسل آدم روزی منقرض می‌شود اما هزاران نسل دیگر در سایر کران همچنان به زندگی خودشان ادامه خواهند داد.

یکی از بهترین منابع قرآنی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، آیه «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ» است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «هر چه در آسمان ها و زمین است از جنبندگان و ملائکه، بدون هیچ تکبّر تسلیم و خاضع در برابر پروردگارند» (فصلت/۱۱). به این ترتیب اصل وجود موجودات زنده در کرات دیگر توسط قرآن تایید شده است.

بعضی از آیات قرآن اشاره به این موضوع دارند که به غیر از منظومه شمسی، منظومه‌های دیگری هم هستند که در برخی از کرات آن‌ها موجودات زنده وجود دارند. مثلا آیه ۲۹ شوری می‌گوید: “ومن آیاته خلق السموات والارض و مابث فیهما من دابه؛ و ازنشانه های او است آفرینش آسمان ها و زمین و آنچه از جنبندگان در آن دو پراکنده ساخته است”

در همین آیه از لغت “دابه” استفاده شده است که به موجوداتی غیر از ملائکه و اجنه اشاره دارد. این موجودات می‌توانند شامل موجودات ذره بینی تا موجودات غول پیکر باشند. حتی برخی از آیات قرآن وجود موجودات هوشمند را در منظومه‌ها و سیارات دیگر تایید کرده‌اند.

خداوند متعال با تعبیر «مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ» در سیزده آیه (آل عمران / ۸۳؛ یونس / ۶۶؛ حج / ۱۸؛ نور / ۴۱؛ الرحمن / ۲۹؛ روم / ۲۶؛ زمر / ۶۸؛ نمل / ۶۵ و۸۷؛ اسراء / ۵۵؛ رعد / ۱۵؛ مریم / ۹۳؛ انبیاء / ۱۹) از قرآن کریم، از برخی موجودات آسمانی نام برده است. برخی مفسران با توجه به نکات ادبی و برخی قرائن در آیات، این تعبیر را اشاره به وجود حیات هوشمند فرازمینی می دانند.

یک پرونده ناتمام و مرموز درباره بشقاب پرنده ها و یوفو

داستان ها و روایت های بسیاری در باره ی مشاهده ی یوفو ها وجود دارد. اما یکی از معروفترین آنها داستانی است که در مزرعه رازول اتفاق افتاد. در ادامه خلاصه ای از اتفاقات رخ داده را می خوانیم.

یوفو

* دستورالعمل‌ها برای مشاهده بشقاب‌پرنده‌ها و پرندگان غیرمتعارف ۳ می ۱۹۴۸

در هفته آخر ژوئن سال ۱۹۴۷ مردم در ایالات‌متحده شروع به دیدن شئ های ناشناخته در حال پرواز در آسمان کردند.  نیروی هوایی ارتش ایالات‌متحده در تاریخ ۳ ژوئیه اعلام کرد که تحقیقات مقدماتی در مورد چیزهای عجیب‌وغریب که با سرعت ۱۲۰۰ مایل در ساعت در غرب ایالات‌متحده در حال پرواز بودند صورت گرفته است و به‌اندازه کافی مدارک و اطلاعات برای تائید و تحقیقات بیشتر موجود نیست. سخنگوی نیروی هوایی ایالات‌متحده گفت که کارکنان و کادر نیروی هوایی تمایل دارند بپذیرند که شاهدان فقط تصور می‌کنند که چیزی را در آسمان دیده‌اند و به‌احتمال‌زیاد این‌ یک پدیده آب و هوایی بوده است که توضیحات هواشناسی برای این پدیده نیز وجود دارد. بااین‌حال مقامات روابط عمومی پایگاه رایتل گفتند ما در حال تحقیق در مورد اشیاء پرنده ناشناخته که اخیراً در شمال غربی اقیانوس آرام و ایالات تگزاس دیده‌شده است هستیم.

در تاریخ ۴ ژوئیه واشنگتن‌پست در مورد این پرونده یوفو ها گزارش داد ” افرادی در ایالت‌های گوناگون گزارش کردند که پرندگان ناشناخته‌ای را در حال پرواز در آسمان دیدند.” همین خبر باعث شد تا ارتش ایالات‌متحده را وادار به شروع تحقیقات دراین‌باره کند. بعد از شروع تحقیقات درباره اشیا ناشناخته همه آژانس‌های اطلاعاتی موظف شدند که گزارش‌هایی دراین‌باره تهیه کنند. بعد از شروع تحقیقات با مرکزیت پایگاه هوایی رایت فیلد اوهایو متخصصان ارتش گزارش دادند که به نظر می‌رسد برخی از مخترعان غیرنظامی نوعی از هواپیماهای دیسک شکلی را ساخته‌اند و احتمالاً در این روزها داشتند آن‌ها را آزمایش می‌کردند. در جواب به این سخنان سخنگوی نیروی هوایی ارتش در واشنگتن گفت اگر برخی از قدرت‌های خارجی  بشقاب‌پرنده را بر روی آسمان ایالات‌متحده به پرواز درآوردند این وظیفه ماست که در مورد آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنیم و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهیم.

دو روز بعد به نقل از گزارشی که واشنگتن‌پست منتشر کرد بیش از صدها نفر در  ۲۸ ایالت بشقاب‌پرنده‌هایی را در حال پرواز مشاهده کرده بودند.  وزارت جنگ و سایر آژانس‌های اطلاعاتی که هیچ اطلاعات جدیدی دراین‌باره در دست نداشتند، به گزارش‌هایی که توسط واشنگتن‌پست منتشر شد تمایلی نشان ندادند.

اما بعد از چند وقت یک حادثه سر و صدای زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرد. در ۷ ژوئیه در ۷۵ مایلی شمال شهر رازول در نیومکزیکو در کنار محل آزمایش بمب‌های اتمی باقیمانده یک بشقاب‌پرنده توسط یک دامدار محلی در مزرعه برازل کشف شد. این دامدار، ویلیام برازل  اولین بار این بقایای بشقاب‌پرنده را در ۱۴ ژوئن مشاهده می‌کند و بخشی از آن‌ها را در ۴ ژوئیه جمع می‌کند. سپس در ۵ ژوئیه متوجه حواشی مربوط به خبر دیده شدن بشقاب‌پرنده‌ها می‌شود و با خود فکر می‌کند که احتمالاً آنچه را که پیداکرده است بقایای یکی از همین بشقاب‌پرنده‌ها باشد. بنابراین در۷ ژوئیه برازل برخی از باقیمانده این بشقاب‌پرنده را  به رازول می‌برد و در آنجا به کلانتر جورج ویکاکس  آنچه که دیده بود را گزارش می‌دهد. کلانتر ویلکاکس  بلافاصله آن را به پایگاه نیروی هوایی ارتش شهر رازول گزاش داد. سرگرد مارسل افسر اطلاعاتی گروه ۵۰۹ اتمی کلانتر ویلکاکس را از پایگاه تا محل سقوط این بشقاب‌پرنده همراهی کرده و در آنجا به بررسی آن پرداخت. در آن روز سرگرد مارسل مقداری از باقیمانده این شی ناشناخته را با خود برد و روز بعد به مزرعه بازگشته و باقی‌مانده آن‌ها را نیز بررسی کرد و تمام مدارک به‌دست‌آمده را با خود به پایگاه نیروی هوایی منتقل کرد.

روزنامه رازول رکورد ۹ ژوئیه ۱۹۴۷

در روز ۸ ژوئیه دفتر اطلاعاتی گروه ۵۰۹ اتمی نیروی هوایی ارتش رازول اعلام کرد که این پایگاه به یک باقیمانده بشقاب‌پرنده دست‌یافته است. طبق اطلاعات منتشرشده توسط دفتر اطلاعاتی نیروی هوایی، پس از اطلاع دامدار به کلانتر ویلکاکس و گزارش کلانتر به افسر راسل این بشقاب‌پرنده در مزرعه وی بازیابی شد و سرگرد مارسل افسر اطلاعاتی گروه ۵۰۹ اتمی به مزرعه رفته و آن بشقاب‌پرنده را بررسی کرده است. روزنامه رازول رکورد  در تاریخ ۱۰ ژوئیه دراین‌باره نوشته است که اداره اطلاعات هیچ گزارشی درباره مدل ساخت بشقاب‌پرنده و خلبان آن فاش نکرده است و پس از بررسی این بشقاب‌پرنده را به مقرهای بالاتر منتقل کرده است.

روزنامه رازول رکورد ۹ ژوئیه ۱۹۴۷

ژنرال راجر گارمی فرمانده نیروی هوایی اداره هشتم با دفتر مرکزی در فورت ورث  تگزاس ۸ ژوئیه گفتگو کرد و اطلاع داد که باقی‌مانده این بشقاب‌پرنده به دست او رسیده است و او آن را یک سازه کاملاً غیرحرفه‌ای و مانند یک بادبادک توصیف کرده است و به گفته آن جنس این بشقاب‌پرنده از نوعی فویل قلع بوده است. همچنین وی گزارش داد که بقایای باقی‌مانده بشقاب‌پرنده به مرکز تحقیقات نیروی هوایی رایت فیلد منتقل‌شده است.  بلافاصله بعدازاین ماجرا خبری منتشر شد که این باقیمانده‌هایی از بشقاب‌پرنده و یا پرنده ناشناخته نیست بلکه یک بالون هواشناسی است. در پی این ماجرا برازل دامدار مزرعه که این باقیمانده بشقاب‌پرنده را پیداکرده بود، به خبرنگاران گفت که قبلاً دو بالن هواشناسی را در مزرعه مشاهده کرده است اما آنچه این بار پیداکرده است به‌هیچ‌وجه شبیه هیچ‌یک از آن‌ها نبوده است و همچنین درون آن‌یک موجود زنده با ظاهری عجیب نیز وجود داشته است. وی افزود من مطمئن هستم که آنچه یافتم یک بالون هواشناسی نبوده است.

در روزهای پس از حادثه رازول گزارش‌های بسیار زیادی از مشاهده بشقاب‌پرنده در ۴۴ ایالت آمریکا و کشورهای مختلف مانند کانادا، هلند، انگلستان، شیلی، ایران، استرالیا، فرانسه و دیگر کشورها گزارش شد. هنگامی‌که معاون وزیر خارجه شوروی در ایالات‌متحده برای نشست سازمان ملل رفته بود از آن‌ها در مورد بشقاب‌پرنده‌ها پرسید، همچنین به‌طعنه افزود برخی آن را به صادرات بیش‌ازحد ویسکی‌های ما به ایالات‌متحده نسبت می‌دهند و برخی می‌گویند این‌یک تمرین پرتاب دیسک روسی برای بازی‌های المپیک است. گرومیکو معاون وزیر خارجه شوروی افزود که معتقد است این توضیحات درست هستند.  پس‌ازآن یونایتد پرس از اورویل رایت دراین‌باره نظر خواست. وی نیز پاسخ داد این تبلیغات بیشتر برای این است که مردم را تحریک کند تا باور کنند که یک قدرت خارجی برای این کشور و ملت نقشه‌هایی دارد.

این گزارش‌ها که تا پایان سال ۱۹۴۷ ادامه یافت و در پاییزه آن سال نیروی هوایی ایالات‌متحده گزارش رسمی مبنی بر مشاهده اشیاء پرنده ناشناخته یا همان مقوله یوفو را منتشر کرد، زیرا این داستان مورد توجه عموم قرارگرفته بود و تصور خطر احتمالی برای امنیت ملی به شمار می‌رفت. نیروی هوایی ایالات‌متحده به دلیل زیاد بودن مشاهدات به‌عنوان مسئول پیگیری این موضوع تعیین شد. در تاریخ ۳۰ دسامبر سال ۱۹۴۷ فرماندهی این عملیات در پایگاه نیروی هوایی رایت پترسون ایجاد شد. هدف از این پروژه جمع‌آوری و ارزیابی تمام اطلاعات و حقایق موجود در مورد مشاهده بشقاب‌پرنده‌ها و پرندگان ناشناخته بود. این پروژه باید تعیین می‌کرد که آیا این بشقاب‌پرنده‌ها واقعی هستند و تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌شوند یا خیر. این پروژه در سال ۱۹۴۷ بانام project sign شناخته می‌شد. در فوریه ۱۹۴۹  نام این پروژه به grudge تغییر یافت و سپس  در سال ۱۹۵۲ به “پروژه کتاب آبی” یا همان blue book تبدیل شد.

احتمالاً الآن خیلی بهتر متوجه شده‌اید که دلیل ایجاد پروژه کتاب آبی و مطالعه روی مقوله یوفو چه بوده است. کلیه مستندات پروژه کتاب آبی که در ۹۴ عدد میکروفیلم موجود است، بررسی در اتاق مطالعه بایگانی ملی در کالج پارک مریلند آرشیو شده‌اند. فیلم‌های متحرک، صداهای ضبط شده و برخی عکس‌ها در این سازمان نگهداری می‌شوند. حتی یک صفحه وب‌سایت برای پروژه کتاب آبی با بیش از ۵۰۰۰۰ اسناد رسمی دولت ایالات‌متحده در رابطه با پدیده بشقاب‌پرنده‌ها ( یوفو )  به‌صورت آنلاین در دسترس است. ریچارد پیوزر رئیس عملیات مرجع متنی در بایگانی ملی کالج پارکت مریلند او گفت که این آژانس با علاقه مداوم به پرونده‌های مربوط به بشقاب‌پرنده‌ها را مشاهده کرده است و در طول سال به چند صد درخواست پاسخ می‌دهد.  این فرد ادامه داد گاهی اوقات یک شخص چندین بار با ما تماس می‌گیرد به امید این‌که پاسخ متفاوتی به دست آورد و ما هر بار با صبر جواب آن‌ها را می‌دهیم.  پیوزر گفت اداره بایگانی ملی هنوز اسناد تحقیقاتی و مطالعاتی زیادی در مورد بشقاب‌پرنده‌ها دریافت می‌کند و افرادی که به دنبال سوابق دیگر در پرونده‌های پیوست شده به‌ویژه پرونده‌های روزول هستند همچنان مجذوب آن‌ها می‌شوند. در طول سال‌ها با پردازش و ثبت سوابق در بایگانی ملی اسناد دیگر نیز در معرض دید قرار گرفت. در همین چند سال پیش هنگامی‌که مایکل رودز تکنسین بایگانی در حال پردازش صدها جعبه پرونده نیروی هوایی بود در گوشه‌ای از سند گزارش پرواز آزمایشی به نقاشی برخورد که توجه او را جلب کرد. با توجه شباهت نقاشی به بشقاب‌پرنده‌های فیلم‌های علمی تخیلی بسیار موردبحث قرار گرفت.

بعد از حادثه رازول که از پرسروصداترین خبرهایی مربوط دیده شدن بشقاب‌پرنده‌ها بود اطلاعات زیادی دراین‌باره منتشرشده است. در سال ۲۰۱۸ افسر اطلاعات ارتش امریکا که ادعا می‌کرد این بشقاب‌پرنده را در پایگاه نیرو هوایی رازول مشاهده کرده است و به همراه آن‌یک موجود بیگانه با دست‌های باریک و انگشت‌های کشیده نیز پیداشده بوده است. او ادامه داد که بعدازاینکه آن را به پایگاه‌های بالاتر فرستادیم از ما خواسته شد تا این خبر را به‌هیچ‌عنوان درجایی بازگو نکنیم زیرا این خبر باعث وحشت در بین مردم و هرج‌ومرج می‌شود. این افسر ارتش بعد از بازنشستگی شروع به افشای این اطلاعات می‌کند و یک کتاب نیز دراین‌باره می‌نویسد. او در کتاب خود به افشای خبرهای زیادی از دیدن بشقاب‌پرنده‌ها و پرندگان ناشناخته می‌پردازد که بعد از چند سال دوباره سؤالات و شبهات در مورد حادثه رازول را زنده می‌کند. تا به امروز فیلم‌ها و عکس‌های بسیار زیادی از وجود شی‌های ناشناخته در آسمان رسیده است البته اکثر آن‌ها جعلی و یا خطای دید است.  اما در میان آن‌ها تصاویر نیز وجود دارد که قابل‌ تأمل است. با وجود مشاهده‌های بسیار زیاد از اشیای ناشناخته در آسمان که تعداد زیادی از آن‌ها تا همین امروز نیست در دسته‌های سری قرار دارند و از دید عموم خارج هستند، دو فرضیه دراین‌باره مطرح است. اینکه واقعاً این بشقاب‌پرنده‌ها ( یوفو ) واقعاً یک دروغ بزرگ هستند و یا اینکه سازمان‌ها و نهادهای دولتی قصد دارند که آن‌ها را از دید عموم پاک کنند و به همین دلیل با انتشار اخبار جعلی بسیار زیاد قصد در گمراه کردن محققان و فعالان علاقه‌مند به علوم ناشناخته را دارند.

منابع: cbc

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله های زیر را مطالعه کنید:

[alert type=”info”]

مثلث برمودا ‫‫| برسی تاریخچه عجیب و رخدادهای واقعی در مثلث برمودا

۲۵ فوبیای عجیب شناخته شده در جهان

هارپ چیست؟ دوستش بداریم یا از عواقب آن باید بترسیم؟

[/alert]