10 مورد از بهترین گرافیست های ایرانی را بهتر بشناسیم + نمونه آثار

در میان هنرمندان کشور، گاهی اوقات برخی از گروه‌ها، از قلم افتاده و توجه کمتری به حوزه کاری آن‌ها می‌شود. شاید بتوان گفت برترین افراد از گروه گرافیست ایرانی از همین دسته هستند که تا حدودی مهجور مانده و آن قدرها شناخت کافی نسبت به آن‌ها نداریم. در این مطلب تصمیم گرفتیم به تعدادی از مشهورترین گرافیست‌های ایرانی پرداخته و کمی بیشتر درباره آن‌ها بدانیم.

برترین افراد گرافیست ایرانی

1 – مرتضی ممیز

به حتم باید نخستین شخص در این فهرست، مرتضی ممیز باشد که وی را پدر گرافیک ایران می‌دانیم. طرح‌های استاد مرتضی ممیز در زمینه‌های مختلف ماندگار شده و از جمله بهترین طرح‌های وی می‌توان به طراحی گرافیکی لوگوی آتش نشانی، لوگوی سازمان ملی استاندارد و غیره اشاره کرد. استاد مرتضی ممیز در این حوزه به شکلی بنیانگذار گرافیک در ایران بوده و بسیاری از گرافیست‌های مشهور ایرانی، زیر نظر وی آموزش دیده و به رتبه‌های عالی دست یافته‌اند.

2- قباد شیوا

قباد شیوا از بهترین گرافیست‌های ایرانی است که در سال 1347، گرافیک را در صدا و سیمای ایران، راه اندازی کرده و همین طور مسئولیت راه اندازی گرافیک انتشارات سروش را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. جالب است بدانید که قباد شیوا نیز در شمار موسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بوده است.

3- آیدین آغداشلو

آیدین آغداشلو تقریبا برای همه افراد آشناست. او را از طراحی‌های فراموش نشدنی و بی‌مانندش برای کتاب‌های درسی می‌شناسیم. همین طور طراحی پوستر برای فیلم کفش‌های میرزانوروز از آیدین آغداشلو، خاص و بی‌نظیر است. آیدین آغداشلو، هنرمندی فوق العاده است که اثرگذاری وی در هنر گرافیکی ایران، همیشه پابرجا خواهد بود.

4- مسعود نجابتی

مسعود نجابتی یکی از بهترین طراحان گرافیک است که در زمینه خوشنویسی نیز فعالیت حرفه‌ای و قابل توجهی دارد. فونت پرشیا توسط وی در سال 2000 میلادی ارائه شد که موسسه بیت استریم آمریکا نیز این فونت را منتشر ساخته و به رسمیت شناخت. برای آشنایی بیشتر با مسعود نجابتی توصیه می‌کنیم کتاب “خط در گرافیک” را مطالعه نمایید.

5- ساعد مشکی

ساعد مشکی در زمینه طراحی گرافیک به شکل حرفه‌ای فعالیت کرده و پوسترهای هنری بسیار عالی در کارنامه هنری خود دارد. وی از 24 سالگی در این زمینه فعالیت داشته و تحصیلات خود در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را به عضویت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران پیوند زد. بهترین آثار وی در روزنامه‌های گوناگون و نیز کتب مختلف جای گرفته است. جالب است بدانید که ساعد مشکی موفق به دریافت جایزه ویژه آیکوگرادا از دوسالانه ورشو شده است.

6- پریسا تشکری

پریسا تشکری در زمینه پوسترهای فرهنگی فوق العاده کار کرده و آثار قابل توجهی را ارائه کرده است. وی توانست در دوسالانه پوستر بولیوی که یکی از برترین رویدادهای بین المللی در منطقه آمریکای جنوبی است، به جایزه بهترین گرافیست در حوزه پوسترهای فرهنگی دست یابد. پریسا تشکری با مدرک فوق لیسانس گرافیک، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران محسوب می‌شود.

7- میرحسین قوچی بیک

نفر دوم لیست بهترین گرافیست‌ها را باید به امیرحسین قوچی بیک اختصاص دهیم. وی متولد سال 1356 بوده و عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک ایران (IGDS) است. طراحی دوست داشتنی وی برای جلد کتاب رویاهای انیشتین، به یاد ماندنی خواهد بود. همین طور چندین نمونه طراحی لوگو فوق العاده در کارنامه کاری این هنرمند کشور داریم.

 

8- مهدی سعیدی

مهدی سعیدی از دوران هنرستان تحصیل در رشته گرافیک را شروع کرده و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه کمبریج ادامه داد. وی در سطح بین المللی به جوایز گوناگونی دست یافته که از جمله آن‌ها جایزه پوستر تایوان، جایزه سه سالانه پوستر اوزاکا و جایزه پوستر کلورادو آمریکا است. همین طور وی عضو انجمن طراحان گرافیک بین‌المللی AGI است.

9- مریم خالقی یزدی

مریم خالقی یزدی طراحی گرافیست ایرانی بسیار خوشفکری است که توانست در جایزه بین المللی طراحی روسیه، رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. همین طور وی در دوسالانه پوستر بولیوی، جایزه پوسترهای منتشر نشده با موضوع فرهنگ شادی به همراه مسئولیت اجتماعی را به دست آورد.

10-  فرشید مثقالی

فرشید مثقالی تصویرساز و گرافیست ایرانی برتر، آثار متعددی در طراحی گرافیکی مجلات داشته و امضای طراحی وی در داستان کودکانه خروس زری پیرهن پری همیشه خاطره‌ساز است. وی در سال ۱۳۴۶ در شمار اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمد. جالب است بدانید که این شخصیت موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات کودکان و نوجوانان نیز شده است.

کلام آخر

شما کدام یک از گرافیست‌های ایرانی را می‌شناسید که در این لیست نامی از آن‌ها برده نشده باشد؟ این موارد را در بخش نظرات معرفی نمایید تا کاربران ما نیز با آن‌ها آشنایی پیدا کنند.

همین طور بخوانید: آشنایی با ۱۰ تولیدکننده و برند ایرانی در صنعت پوشاک

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024