13 کنسول نینتندو که در عصر خود تحولی در دنیای بازی ایجاد کردند

کنسول های نینتندو

همه ی ما با بازی های جذاب و خاطره ساز نینتندو آشنایی داریم اما در این مقاله قصد داریم تا به تاریخچه کنسول های این شرکت بپردازیم قبل از اینکه به بررسی کنسول های این شرکت بپردازیم بهتر است تا حدودی با پیشینه این شرکت آشنا شویم. شرکت چند ملیتی نینتندو در سال 1889 در شهر کیوتو ژاپن تاسیس شد و در ابتدای فعالیت خود کارت‌های بازی تولید می‌کرد و پس از مدتی به اجاره اتومبیل روی آورد. اما سرانجام این کمپانی هدف اصلی خود که همان ساخت و تولید بازی و کنسول بود روی آورد و تا به امروز بعد از حدود 126 سال همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. حال بگذارید نگاهی داشته باشیم به گالری کنسول های نینتندو و مروری کوتاه بر تاثیرشان روی بازار داشته باشیم. در ادامه همراه وبلاگ مالتینا باشید.

1-Nintendo Entertainment System (NES)
کنسول نینتندو میکرو

نینتندو سال هاست که در تجارت کنسول های بازی فعالیت می کند و این کنسول، تقریبا نقطه شروع آن هاست. NES دقیقا اولین کنسول بازی نینتندو نبوده اما با NES بود که نینتندو به جهان معرفی شد. لیستی فراموش نشدنی از بازی ها که روی آن بود، خاطراتی فراموش نشدنی در دوران کودکی برای هر کدام از ما رقم زده است. این کنسول در ایران به نام «میکرو» در بین طرفداران محبوبیت پیدا کرد. حال می‌توانید نسخه مینی آن را به صورت مستقیم از آمازون توسط مالتینا تهیه کنید.

 

خرید محصول از مالتینا

2-Game Boy

کنسول نینتندو گیم بوی
شانس اینکه یکی از این ها را در خانه داشته باشید بسیار زیاد است. گیم بوی ها بسیار معروف بودند و بسیار هم فروختند. برای اولین بار می توانستیم هر کجا که می رویم بازی های مان را هم همراه داشته باشیم. فقط باید چند باتری اضافه در دسترس می بود. سال 1989 بود که با معرفی کنسول گیم بوی، نینتندو در بالاترین جایگاه خود قرار گرفت و بازی تتریس (Tetris) یا همان خانه‌سازی را به یک پدیده میان بازی ها تبدیل کرد. همراه با عرضه این کنسول، فروش باتری‌های AA نیز به اوج خود رسید! براساس آمارهای موجود، در زمان حیات گیم بوی نزدیک به 120 میلیون دستگاه از آن فروخته شده است که شاید بتوانید یکی از آنها در انبارهای قدیمی خانه نیز پیدا کنید.

3-Super Nintendo Entertainment System

کنسول نینتندوخرید محصول از مالتینا

مگا من اکس، Super Mario World، سوپر متروید، Chrono Trigger و چند ده بازی دیگر، تنها نام هایی اندک از بی شمار عنوانی است که برای SNES منتشر شد و آن را به کنسولی فراموش نشدنی تبدیل کرد. می‌توانید نسخه مینی این کنسول را به صورت مستقیم از آمازون توسط مالتینا خریداری کنید. سوپر نینتندو ادامه‌دهنده راه کنسول بزرگ ان ای اس بود که در سال 1991 وارد بازار کشور آمریکا شد. اگرچه تفاوت‌های چندان زیادی میان این کنسول و محصولات نسل قبل وجود نداشت، اما می‌توان آن را پرفروش‌ترین کنسول نسل چهارم (16 بیتی) در نظر گرفت.

4-Virtual Boy

کنسول نینتندو ویرچوال بوی
این یکی بد بود، مطلقا بد بود. شاید نینتندو هم دوست داشته باشد که فراموش کند چنین چیزی وجود داشته، ما هم دوست داریم اما به هر حال اولین کنسول بازی واقعیت مجازی بوده. ویرچوال بوی اهمیت بسیار بالایی در تاریخچه کنسول های نینتندو دارد چرا که سازندگان با ایده سیستم واقعیت مجازی (Virtual Reality) تلاش کردند تا صنعت بازی های رایانه ای را دگرگون کنند. درواقع سازندگان از سال‌های بسیار دور همچون 1995 در اندیشه توسعه عناوین مبتنی بر واقعیت مجازی بودند. اما موضوعی که جلوی پیشرفت آنها را گرفت، اجرای روان بازی ها بود.

5-Nintendo 64

کنسول نینتندو 64

 پس از شکست ویرچوال بوی، نینتندو ۶۴ آمد و با عناوینی چون ماریو ۶۴ و The Legend of Zelda: Ocarina of Time، کار را تمام کرد. این اولین باری بود که بسیاری از بازی های نینتندو را به صورت سه بعدی می دیدیم. جالب است اشاره کنیم که همزمان با آن، کنسول دیسک‌خور پلی استیشن 1 سونی (Sony Play Station 1) به عنوان اصلی‌ترین رقیب نینتندو 64، یک سال قبل روانه بازار شده بود که براساس آمار، در بسیاری از موارد نینتندو مغلوب سونی شد.

6-Game Boy Color

کنسول نینتندو گیم بوی

هر چیزی که در مورد گیم بوی اول دوست داشتیم را در نظر بگیرید، اندکی کوچکتر و باریک ترش کنید اما صفحه اش رنگی باشد. عاشقش می شدید. این دستگاه از جنس پلاستیک شفاف بود و در نتیجه معماری داخل آن کاملا قابل ملاحظه بود. گیم بوی کالر را می‌توان مهم‌ترین دستگاه در تاریخچه کنسول های نینتندو در نظر گرفت. همان‌طور که حدس می‌زنید، این کنسول در سال 1998 و در طرحی رنگی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت!

7-GameCube

کنسول نینتندو gamecube

گیم کیوب یکی از مهمترین محصولات در تاریخچه کنسول های نینتندو بود که سازندگان، آن را اواخر سال 2001 و برای رقابت با کنسول های قدرتمند پلی استیشن 2 (Sony Play Station 2) و مایکروسافت ایکس باکس (Microsoft Xbox) به میدان فرستاده بودند. اما قدرت بسیار بالای محصولات سونی و مایکروسافت در کنار عدم پشتیبانی گیم کیوب از عناوین شخص ثالث، به شکست نینتندو منتهی شد.

8-Nintendo DS

کنسول نینتندو ds

به عنوان کنسول دستی بعدی، نینتندو دی اس با نمایشگری دوگانه پیش روی کاربران قرار گرفت. به‌علاوه از سال 2004 تا 2014 سازندگان موفق به فروش 154 میلیون دستگاه از دی اس شدند که باعث شد عنوان پرفروش ترین کنسول تاریخ این شرکت به آن برسد. دوباره نینتندو پس از چند تجربه نه چندان موفق بازگشت. یک کنسول عجیب و غریب که به جای یک صفحه نمایش پیوسته، دو صفحه نمایش داشت. یکی از آن ها لمسی بود و دیگری صرفا برای نمایش تصاویر گیم پلی. با استفاده از این نوآوری، توسعه دهندگان بسیاری توانستند ایده های جدیدی پیاده کنند. دی اس برای اینکه بهترین کنسول بازی تاریخ باشد، تنها چند میلیون واحد از پلی استیشن کمتر فروخته است.

9-Wii

کنسول نینتندو wii

پس از دی اس، وقتی که Wii معرفی شد و ابتکار به کنسول های خانگی رسید، منتقدین شوکه شده بودند که نینتندو چگونه می خواهد با کنترلری متفاوت که هیچ شباهتی به ورژن های کلاسیک ندارد، بازی بسازد و بفروشد؟ آن ها معتقد بودند که Wii هم یک شکست دیگر از سونی نینتندو است اما در عوض این کنسول بیش از ۱۰۰ میلیون واحد فروخت و بک یکی از پرطرفدارترین کنسول های بازی تاریخ تبدیل شد.

نینتندو با عرضه کنسول وی در سال 2006 راه خود را از سونی و مایکروسافت جدا کرد. در آن زمان بسیاری از افراد منتظر پیشرفت‌های فنی و بالا رفتن سطح محصولات بودند. اما نینتندو به کمک کنترلرهای حرکتی خود، کاربران عادی را هدف قرار داد.

نینتندو را می‌توان تنها شرکت موفق در زمینه عرضه کنسول هایی با کنترلر حرکتی دانست.

10-Nindento 3DS

کنسول نینتندو 3d

در ادامه مرور تاریخچه کنسول های نینتندو به کنسول دستی تری دی اس و نسخه‌های مختلف آن می‌رسیم که در سال 2011 وارد بازار شدند. در نگاه اول تفاوت زیادی میان این کنسول و برادر کوچکتر آن یعنی «دی اس» دیده نمی‌شد. اما توانایی دستگاه در نمایش سه‌بعدی محتوا، مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفت.

حقیقتش را بخواهید، ۳DS نسبت به DS چیز جدیدی نداشت. نینتندو هر آنچه که در مورد DS خوب بود را در کنسولی جدید و پیشرفته تر آورده بود. تنها تفاوت بزرگ این دو، اضافه شدن ارائه تصاویر سه بعدی بود. اگر تجربه کار با ۳DS را داشته باشید می دانید که تصاویر ۳ بعدی و عمقی، بدون عینک چقدر زیبا و جالب به نظر می رسند. بعدها آرشیو بزرگی از بازی ها به کنسول آمد و خرید کنسول هم طبیعتا واجب شد. می‌توانید مقاله مربوط به معرفی کامل این کنسول را در بخش بازی و سرگرمی مطالعه کنید.

11-Wii U

کنسول نینتندو وی یو

هر اوجی، نقطه عروجی هم دارد. نینتندو با Wii U با سر به زمین خورد. تفکر آن ها این بود که اگر Wii با آن کنترلر عجیب و غریب اش موفق شده، پس Wii U هم می تواند موفق باشد اما حقیقت این است که تا به امروز، Wii U حتی یک دهم Wii هم فروش نداشته و حالا نینتندو از تولید کنسولی جدید سخن به میان آورده است. اما Wii U واقعا انحصاری های فوق العاده ای دارد و روند تولید بازی های بی نظیر برای آن، همچنان ادامه دارد.

وی یو یکی از بدترین محصولات در تاریخچه کنسول های نینتندو به حساب می‌‌آید چراکه از سال 2012 تاکنون، کمتر از 12 میلیون دستگاه از وی یو به فروش رسیده است. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، بسیاری از بازی های بزرگ امروزی ریشه در اولین کنسول های نینتندو دارند. ولی آیا راهی برای بازگشت به دوران اوج وجود دارد؟

12-New Nintendo 3DS

کنسول نینتندو 3ds xl

خرید محصول از مالتینا

این یک کنسول جدید نیست، بلکه یک ۳DS جدید و پیشرفته است که برخی نکات در آن بهتر شده است. برای مثال صفحه نمایش بزرگتر، دکمه ای اضافه برای کنترل حرکت کاراکترها و چند جا به جایی کوچک و بزرگ. نینتندو ۳DS کنسول جذابی است و ورژن جدید آن با چیپ سخت افزاری قوی تر، تجربه ای عالی در اختیارتان می گذارد. می‌توانید این کنسول را به صورت مستقیم از آمازون توسط مالتینا خریداری کنید.

13-Nintendo Switch

کنسول نینتندو سوییچ

 

خرید محصول از مالتینا

سر انجام نینتندو در در اکتبر ۲۰۱۶ به معرفی کنسول جدید خود یعنی Switch پرداخت و در ۳ مارس ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد که با استقبال خوبی از طرف کاربران مواجه شد. جدیدترین کنسول شرکت نینتندو که بر پایه وی یو طراحی شده و تا به امروز توانسته سهم خوبی از بازار را از آن خود کند. سوییچ کنسولی هیبریدی‌ است؛ به این معنی که کاربران می‌توانند تبلت مرکزی و اصلی را روی داک مخصوص قرار داده و یا در صورت تمایل، با اتصال آن به کنترلرهای مخصوص، به عنوان یک کنسول دستی از سوییچ استفاده کنند. می‌توانید این کنسول را به صورت مستقیم از آمازون توسط مالتینا خریداری کنید.

اگرچه کارشناسان امید زیادی به موفقیت این کنسول و تبدیل آن به نقطه عطفی در تاریخچه کنسول های نینتندو دارند، اما موارد مختلفی همچون عدم پشتیبانی کافی شرکت‌های شخص ثالث از سوییچ می‌تواند راه برای بازگشتن به دوران اوج سخت کند. همچنین باید منتظر عملکرد سرویس آنلاین و پولی جدید نینتندو نیز باشیم. هرچند در این میان نباید بازی های بسیار محبوب این شرکت همچون “The Legend of Zelda” را فراموش کنیم.

نظر شما چیست؟ با کدام یک از کنسول‌های نینتندو خاطره دارید یا کدام یک از کنسول‌های جدید این شرکت را دوست دارید که امتحان کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مقالات در این حوزه می‌توانید به بخش بازی و سرگرمی مراجعه کنید.

منبع : eurogamer

Nintendo