با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال، زمان آن رسیده تا مروری بر فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی مطرح‌ترین چهره‌های سال بیاندازیم. با توجه به فیلم‌های اکران شده و جوایزی که اهدا شد، شاهد موفقیت‌های بینظیری در دنیای سینمای ایران و به خصوص هنرنمایی بی سابقه‌ی ‌نام‌های جدید بازیگران زن ایرانی بوده ایم. به همین مناسبت به مرور فعال‌ترین و پرکارترین بازیگران زن ایرانی در سال های اخیر می‌پردازیم:

۱- پریناز ایزدیار

پرکارترین بازیگران زن ایرانی

پریناز ایزدیار از جمله بازیگرانی است که توانست در مدت کوتاهی پس از شروع فعالیت خود در زمینه بازیگری با استعداد و هنرنمایی بی نظیرش به موفقیت‌ بزرگی دست یابد. این هنرمند جوان امسال با حضور در ۴ فیلم سینمایی “لتیان”،” تفريق”، “متری شیش و نیم” و “سرخ پوست” و سریال “شهرزاد” و تئاتر “بینوایان”، توانست عنوان یکی از پرکارترین بازیگران زن سال را از آن خود کند. با توجه به موفقیتی که دو فیلم “متری شیش و نیم” و “سرخ پوست”، به ترتیب به کارگردانی سعید روستایی و نیما جاویدی، در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر کسب کردند، اجرای این هنرمند زیبا بسیار مورد تحسین و تقدیر قرار گرفت. ناگفته نماند که این بازیگر محبوب و خستگی‌ناپذیر در سال ۹۴ با بازی در فیلم ” ابد ویک روز” موفق به دریافت یک سیمرغ بلورین شد.

  بیشتر بخوانید : صفر تا صد بلک فرایدی ۲۰۲۱ با امکان خرید از آمازون در ایران (جمعه سیاه) 

۲- مهناز افشار

پرکارترین بازیگران زن ایرانی

مهناز افشار که جز برترین و مطرح‌ترین چهره‌های پرافتخار سینمای ایران است، امسال با بازی در چهار فیلم “آشفتگی”، “قسم”، “ناگهان درخت” و”آبی به رنگ آسمان” یکی از پرکارترین بازیگران سال شد. ۳ فیلم “آشفتگی”، “قسم” و “ناگهان درخت” با استقبال زیادی در جشنواره فجر روبه رو شدند. این بانوی موفق که فعالیت حرفه ای خود را از سال ۷۷ با مجموعه تلویزیونی “گمشده” آغاز کرد، صاحب جوایز متعددی از جمله سیمرغ بلورین است. وی با فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته همچنان در اوج می‌درخشد. مهناز افشار به عنوان بازیگر زنِ پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران نیز شناخته می‌شود.

۳- لیلا حاتمی

پرکارترین بازیگران زن ایرانی

لیلا حاتمی بدون شک یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان زن ایرانی است که با هنرنمایی منحصر‌به‌فردش به شهرت جهانی رسید. این هنرمند ماهر در حال حاضر سال‌های اوج شهرت و محبوبیت خود را سپری می‌کند. سال ۹۷ نیز یکی از سالهای پرکار و موفق برای او بود. وی با بازی در سه فیلم سینمایی “قاتل و وحشی”، “مرد بدون سایه” و “ما همه با هم هستیم” روی پرده‌های سینما قرار گرفت و با نقش آناهیتا کاشف در سریال “نهنگ آبی” مهمان خانه‌هایمان شد. وی توانست برنده‌ی سه جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم “رگ خواب” از طرف “جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا”، جایزه آکادمی “سینما سینما” و “هجدهمین جشن حافظ” شود.

۴- فاطمه معتمدآریا

پرکار ترین بازیگر زن ایرانی

فاطمه معتمدآریا دارای بیشترین تعداد نامزدی جایزه سیمرغ بلورین در تاریخ سینمای ایران است. این بانو در سال ۹۷ نیز در زمینه بهترین بازیگر مکمل زن برای حضور در فیلم “بنفشه آفریقایی” کاندید شد. و در انتهای شب توانست با جایزه بهترین بازیگر زن در بخش مسابقه‌ «تئاتر بین‌الملل» همین جشنواره، برای ایفای نقش در نمایش «خنکای ختم خاطره» به خانه بازگردد. وی در فیلم “جان‌دار” ایفای نقش کرد که قطعا با حضور درخشان این بانوی هنرمند، این فیلم تبدیل به یکی از بهترین‌های همان سال شد.

۵- شبنم مقدمی

پرکارترین بازیگران زن ایرانی

با نگاهی کوتاه و مرور ساده بر برترین فیلم‌های سال ۹۷، بدون شک با نام و حضور برجسته‌ی شبنم مقدمی روبه‌رو خواهیم‌شد. وی با بازی در چهار فیلم متفاوت روی پرده‌های سینما قرار گرفت. شبنم مقدمی در فیلم‌های “زهرمار”، “دختر شیرازی”، “کلمبوس” و فیلم منتخب جشنواره فجر “شبی که ماه کامل شد” به کارگردانی «نرگس آبیار» نقش آفرینی کرد. این فیلم به ماجرای مهاجرت دختری از جنوب تهران با محوریت «عبدالحمید ریگی»، برادر تروریست «عبدالمالک ریگی» می‌پردازد، که توانست توجه بسیار زیادی را به خود جلب کند. این فیلم با نامزدی در ۱۳ زمینه برنده ی ۶ سیمرغ بلورین شد.

۶- هانیه توسلی

پرکارترین بازیگران زن ایرانی

هانیه توسلی یکی دیگر از پرکارترین بازیگران زن ایرانی در سال ۹۷ بود. وی با بازی در چهار فیلم “پیچ تند”، “ایده اصلی”، “ما همه با هم هستیم” و “کلمبوس” درخشید. پوسترهای این فیلم‌ها در طول سال، در همه‌ی سالن‌های سینمای کشور خودنمایی می‌کردند.

۷- ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی یکی از هنرپیشه های سینما و تئاتر ایران است که در حوزه صدا پیشه و مترجم نیز فعالیت کرده است. ترانه علیدوستی در دوره دبیرستان در کلاس های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد و از طریق همین کلاس ها، برای نقش ترانه پرنیان در فیلم سینمایی “من ترانه ۱۵ سال دارم” انتخاب شد که در این نقش بسیار خوش درخشید. این بازیگر خوش سیما تا به امروز عناوین زیادی در حوزه هنرپیشه کسب کرده است. از جمله این عناوین می توان به جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره هایی همچون فیلم لوکارنو سوئیس، جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن و همچنین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

۸- نازنین بیاتی

یکی دیگر از بازیگران موفق سینمای ایران، بی شک نازنین بیاتی است. این بازیگر در رشته تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده است. فیلم سینمای “دربند” اولین تجربه نازنین بیات در سینما بود که به خوبی توانست در نقش خود بدرخشد. این بازیگر توانمند توانست در اولین تجربه خود، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در دوره ۳۱ جشنواره فیلم فجر شود. همچنین می توان گفت که این بازیگر در هفتمین جشنواره منتقدین سینما، به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن انتخاب شد. از دیگر موفقیت های این بازیگر ایرانی می توان به دریافت تندیس بازیگر زن کمدی، در نوزدهمین دوره جشن حافظ اشاره کرد که به واسطه بازی در سریال “گلشیفته” این عنوان را دریافت کرد.

۹- طناز طباطبایی

طناز طباطبایی از دیگر بازیگران سینمای ایران است که با بازی در فیلم ” دیشب باباتو دیدم آیدا”، اولین حضور در فیلم های سینمایی را رقم زد. طناز طباطبایی با بازی در مجموعه ” میوه ممنوعه”، بسیار مطرح شد و توانایی هایش به چالش کشیده شد. از جمله موفقیت های این بازیگر می توان به دریافت سیمرغ بلورین در سی و هشتمین جشنواره فجر برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن اشاره کرد. طناز طباطبایی این سیمرغ را برای بازی در فیلم “شنای پروانه” دریافت کرد.

۱۰- الناز شاکردوست

خانم الناز شاکردوست، یکی از بازیگران سینما و تلویزیون ایرانی است. خانم شاکردوست بازیگری را با تئاتر شروع کرد و در سال ۸۳ با بازی در فیلم “گل یخ” پا به عرصه سینما گذاشت. این خانم بازیگر، توانست در کمتر از ۱ سال، در چهار فیلم سینمایی بازی کند. الناز شاکردوست علاوه بر بازیگری، در زمینه عکاسی و طراحی صحنه و لباس نیز فعالیت دارد. خانم شاکردوست توانسته در عرصه بازیگری عناوین زیادی را کسب کند. از مهمترین عناوین می توان به لوح تقدیر و جایزه جشنواره فیلم سان فرانسیسکو آمریکا     به عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره در سال ۱۳۹۴، تندیس بهترین بازیگر زن جشن حافظ در سال ۱۳۹۶ و سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن در سال ۱۳۹۷ اشاره کرد.

۱۱- الهام حمیدی

الهام حمیدی از بازیگران سینمای ایران است که مردم بیشتر او را با بازی در سریال “مسافری از هند” می شناسند. خانم حمیدی در سریال ها و فیلم های سینمای ماندگار مانند سریال ” زیر تیغ”، فیلم سینمایی “محیا”، سریال “یوسف پیامبر”، ” مختارنامه”، سریال “شوق پرواز” و … به خوبی ایفای نقش کرد. از جمله کارهای متفاوت خانم حمیدی می توان به بازی در فیلم کمدی ” اخلاقتو خوب کن” اشاره کرد.

خانم حمیدی در سال ۱۳۸۴ برای بازی در فیلم سینمایی “خیلی دور خیلی نزدیک”، تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشن خانه سینما دریافت کرد. خانم حمیدی همچنین موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن در بخش بین المللی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای ایفای نقش در فیلم “گهواره ای برای مادر” شد.

۱۲- شیلا خداداد

شیلا خداداد یکی دیگر از بازیگران موفق سینما و تلویزیون ایران است که با بازی در فیلم “اعتراض” وارد دنیای سینما شد. این بازیگر ایرانی با نقش آفرینی در سریال “مسافری از هند” در نقش دختر اصیل زاده هندی، بسیار محبوب و مطرح شد. این بازیگر توانا همچنین در فیلم های زیادی از جمله “بادیگارد”، “زنان ونوسی، مردان مریخی”، “اخراجی ها ۲″، “پسر تهرانی” و … ایفای نقش کردند. علاوه بر سینما، خانم شیلا خداداد در مجموعه های تلویزونی مانند ” دید در شب”، ” بیمار استاندارد” و “پیامک از دیار باقی” ایفای نقش کردند.

۱۳- یکتا ناصر

یکتا ناصر، یکی از هنرپیشه های ایرانی است که علاقه زیادی به بازیگری دارد. خانم یکتا در ۱۹ سالگی به واسطه علاقه زیادش به بازیگری به چند دفتر سینمایی برای تست انتخاب بازیگر مراجعه کرد. در نهایت خانم یکتا برای بازی در سریال “گل های کاغذی” انتخاب شد. گل های کاغذی، اولین تجربه خانم یکتا بود، اما این خانم بازیگر در سال ۱۳۸۰ با ایفای نقش در فیلم “ساقی” به طور رسمی فعالیت خود را در سینمای ایران آغاز کرد.

علاوه بر فیلم های سینمایی، خانم یکتا در شبکه نمایش خانگی، مجموعه های تلویزیونی و نمایش های تئاتر هم فعالیت کرده اند. از موفقیت های این خانم بازیگر می توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن، برای ایفای نقش در فیلم “یکی می‌خواد باهات حرف بزنه” در سی امین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

۱۴- ویشکا آسایش

پرکارترین بازیگران زن ایرانی

ویشکا آسایش جز بازیگرانی است که با حضور در پروژه‌های مختلف و نقش‌آفرینی‌های متفاوت، هر بار طرفدارانش را شگفت زده می‌کند. در سال گذشته نیز با بازی در فیلم سینمایی “ما همه با هم هستیم” به کارگردانی کمال تبریزی، دو مجموعه تلویزیونی “نهنگ آبی” و “دیوار به دیوار۲” و تئاتر “می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد” موفق شد نام خود بر سر زبان‌ها جاری کند.

۱۵- ساره بیات

پرکارترین بازیگران زن ایرانی

او با بازی در فیلم “جدایی نادر از سیمین” به یکی از برترین و ماندگارترین چهره‌های سینمایی ایران تبدیل شد. درحالی‌که پیش از این فیلم‌، فقط یک تجربه بازیگری داشت، توانست با بازی بی‌نظیرش محبوبیت بسیاری کسب کند. ساره بیات در سال گذشته با بازی در فیلم های “ایده اصلی”، “رحمان ۱۴۰۰”، “لابیرنت” و نمایش خانگی “دل”، سالی پر مشغله و موفقی را پشت سر گذاشت.

۱۶- بهاره کیان افشار

پر کارترین بازیگر زن ایرانی

بهاره کیان‌افشار یکی دیگر از هنرمندان برجسته ایرانی است که در پروژه‌های مختلف سینمایی، تلویزیونی و تئاتر نقش‌آفرینی می‌کند. در سال ۹۷ با بازی در ۳ فیلم سینمایی “پالتو شتری”، “بی وزنی”، “رویای سهراب” و سریال خانگی “هشتگ خاله سوسکه” جز فعال‌ترین بازیگران زن سال شد.

۱۷- لیندا کیانی

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

اینطور که به نظر می‌رسد لیندا کیانی نه تنها یکی از برترین بلکه از خستگی ناپذیرترین بازیگران زن ایرانی است. این بانوی هنرمند در سال ۹۷ با ایفای نقش در چهار فیلم سینمایی “پالتو شتری”، “دیدن این فیلم جرم است!”، “بازیوو”، “زعفرانیه ۱۴ تیر”، یک مجموعه تلویزیونی به نام “دلدادگان” و تئاتر”زهرماری” و اجرایِ ” شیرزن” در شبکه پخش آپارات، توانست یکی دیگر از موفق‌ترین و پرکارترین بازیگران زن ایرانیِ سال ۹۷ شود.

۱۸- لاله اسکندری

پرکارترین بازیگران زن ایرانی

لاله اسکندری، بازیگر و عکاس ایرانی، در سال ۹۷ در پروژه‌های متعددی از جمله دو فیلم سینمایی “رویای سهراب” و “تیغ و ترمه” و مجموعه تلویزیونی “تعطیلات رویایی” حضور یافت و به عنوان یکی دیگر از پرکارترین زنان هنرمند این سال مطرح شد.

۱۹- بهنوش طباطبایی

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

بهنوش طباطبایی، بازیگر محبوب سینما و تئاتر ایران در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را شروع کرد و در سال ۹۷ با حضور در دو فیلم “ماجرای نیمروز: رد خون” و “غلامرضا تختی” جز پرکارترین بازیگران زن ایرانی شد.

۲۰- باران کوثری

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی - باران کوثریباران کوثری در سالی که گذشت، با بازی در دو فیلم “سرکوب” و “جان‌دار” مورد توجه بسیاری قرار گرفت. این بازیگر جوان در سال‌های گذشته موفق به نامزدی دریافت جایزه سیمرغ بلورین، در زمینه بهترین بازیگر نقش اول زن شد. وی در سی‌و‌سومین دوره از این جشنواره توانست یک سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم “کوچه بی‌نام” دریافت کند.

۲۱- پانته‌آ پناهی‌ها

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

پانته‌آ پناهی‌ها یکی از پرافتخارترین بازیگران زن ایرانی با کارنامه هنری بسیار قوی به‌خصوص در زمینه تئاتر است. این بانوی هنرمند پارسال با بازی در سه تئاتر “ملاقات” به کارگردانی پارسا پیروزفر، “تن شوری” به کارگردانی رضا ثروتی و”نامبرده” علی اصغر دشتی همه‌ی مخاطبین را تحت تاثیر قرار داد. همچنین در مجموعه‌ی “بانوی عمارت” حضوری درخشان داشت. در نهایت نیز توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر مکمل زن را برای بازی در فیلم “خونگاه” در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کند.

۲۲- ستاره پسیانی

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

وی که استعداد بازیگری خود را از پدرش به ارث برده، در سال ۹۷ موفقیت‌های بسیاری کسب کرد. این بانوی هنرمند، در سالی که گذشت، با بازی در چهار فیلم سینمایی “سرخ پوست”، “جمشیدیه”، “غلامرضا تختی” و “لتیان”، نمایش خانگی “نهنگ آبی”، دو تئاتر “خدای کشتار” و “۱۰۰ درصد” به خوبی درخشید. به نظر می‌رسد این هنرمند جوان که از کودکی وارد دنیای بازیگری شده‌است، با پیشرفت روزافزون و نقش آفرینی‌های بینظیرش در سال‌های آتی نیز همه را شگفت‌زده خواهدکرد.

۲۳- فرشته حسینی

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

فرشته حسینی یکی از چهره‌های جدید سینمای ایران است. این هنرمند جوان، به محض ورود به این عرصه، توانست موفقیت بسیاری کسب کند. وی در سال گذشته در سه فیلم سینمایی “یلدا”، “سونامی”، “شکستن همزمان بیست استخوان” حضور پیدا کرد. ناگفته نماند که فرشته حسینی با بازی در فیلم “رفتن” به کارگردانی نوید محمودی در جشنواره فیلم بین‌المللی مراکش، موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد. منتقدین و طرفداران سینمایی امیدوارانه در انتظار دیدن موفقیت‌های بیشتر این بانوی جوان هستند.

۲۴- ماهور الوند

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

یکی دیگر از بازیگران جوان و موفق که تازه وارد دنیای بازیگری شده و توانسته مورد تحسین منتقدین و مخاطبین قرار گیرد، ماهور الوند است. این بانوی هنرمند با بازی در دو فیلم سینمایی “غلامرضا تختی” و “آنجا همان ساعت” و سریال “نهنگ آبی” پیشرفت خود را عرضه نمود و موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر زن در سی‌و‌ششمین جشنواره فجر برای ایفای نقش در فیلم “هفت تریک” شد.

۲۵- هدی زین‌العابدین

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

هدی زین‌العابدین با بازی در دو فیلم مطرحِ سی‌و‌هفتمین جشنواره فجر، “طلا” و “سمفونی نهم” روی پرده‌های سینما قرارگرفت. این بازیگر و مدل توانای ایرانی در جشنواره فجر سال قبل موفق به کسب جایزه‌‌ی بهترین بازیگر مکمل زن شد.  بدون شک این موفقیت بزرگ، نقطه عطفی در کارنامه بازیگری این هنرمند است.

۲۶- سارا بهرامی

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

سارا بهرامی فارغ‌التحصیل رشته تئاتراست. وی از ۹ سالگی فعایت خود را در زمینه بازیگری آغاز کرد و توانست در طول این سال‌ها موفقیت‌ زیادی کسب کند. به جرات می‌توان گفت سال ۹۷ نیز یکی از همان سال‌های پرکار و مهم برای او بوده است. زیرا با بازی در فیلم‌های ” سرکوب” و “جمشیدیه” توانست محبوبیت زیادی کسب کند. وی در سریال خانگی “ساخت ایران ۲” نیز حضوری موفق داشت.

۲۷- لیلا زارع

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

سریال “ممنوعه” از سریال‌های پرمخاطب پخش خانگی سال ۹۷ بود و با استقبال زیادی روبه‌رو شد. قطعا بازی تحسین‌برانگیز لیلا زارع در این مجموعه، در محبوبیت آن بسیار تاثیرگذار بود‌ه‌است. این هنرمند زیبا در سالی که گذشت، در دو فیلم سینمایی “معکوس” و “جن زیبا” نیز ایفای نقش کرد.

۲۸- الناز حبیبی

 پرکارترین بازیگران زن ایرانی

الناز حبیبی یکی دیگر هنرمندان جوان است که فعالیت حرفه‌ای خود را با علاقه فراوان از همان کودکی آغاز کرد. وی در سال ۹۷ در فیلم سینمایی “ژن خوک” و دو مجموعه تلویزیونی “هشتگ خاله سوسکه” و “سارق روح” حضور درخشانی داشت. همچنین در اجرای مجدد تئاتر”زهرماری” به جای لیندا کیانی نقش‌آفرینی کرد.

۲۹- غزل شاکری

غزل شاکری از دیگر بازیگران ایرانی است که در حوزه طراحی صحنه و لباس نیز فعاایت دارد. طراحی داخلی و موسیقی نیز از دیگر زمینه های فعالیت خانم غزل شاکری است. اولین حضور خانم شاکری در سینمای ایران، ایفای نقش در فیلم “ماهی” با کارگردانی کامبوزیا پرتوی در سال ۱۳۶۶ است. خانم شاکری در ۹ سالگی، در فیلم سینمایی “ماهی” نقش آفرینی کرده است.
خانم شاکری بازی در فیلم هایی از جمله “گلنار”، “وقتی همه خواب بودند”، “سارا و آیدا”، “آینه های روبرو” و … را نیز در کارنامه هنری خود دارد. اما بی شک یکی از نقش آفرینی های خانم شاکری که موجب محبوبیت ایشان شد، بازی در سریال “شهرزاد” در نقش آذر بود که این خانم هنرمند، در نقش خود بسیار خوش درخشید.
از جمله موفقیت های خانم غزل شاکری در حوزه بازیگری می توان به جایزه بوداپست در اثر ترانه های مادری در سال ۱۳۹۸، نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن در فیلم سارا و آیدا در سال ۱۳۹۵ و نامزد بهترین بازیگر زن در سریال شهرزاد در چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم یاس در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد.

۳۰. بهناز جعفری

بهناز جعفری بازیگر سینما در سال ۱۴۰۰ روزهای پرکاری را گذرانده است. این بازیگر در سالی که گذشت بیشتر در سریال های نمایش خانگی به ایفای نقش پرداخته است. از جمله سریال هایی که این بازیگر در آن نقش آفرینی کرده است می توان به خاتون، نیسان آبی و آهوی من مارال اشاره کرد.

 

خواندن این مطالب را نیز به شما پیشنهاد می کنیم

۱۰ بازیگر ایرانی که پیر نمیشوند

معرفی ۱۰ زوج موفق سینمایی ایران و جهان

بازیگران موفق ایرانی زیر ۴۰ سال را بشناسید

خوش پوش ترین بازیگران زن ایرانی در جشنواره فیلم فجر