هریتاکی یا هلیله سیاه (Terminalia chebula) یک درخت بومی‌ در جنوب آسیا و هند است. میوه خشک  این درخت دارای تاریخچه طولانی در طب سنتی هند است. هریتاکی گاهی اوقات به نام “chebulic myrobalan” شناخته می‌شود که یکی از سه میوه خشک شده از فرمول Ayurvedic Triphala ساخته شده است. هلیله سیاه طعم تلخی دارد که در پودرها یا مکمل‌های غذایی موجود است. این میوه غنی از ویتامین C و مواد معدنی است که اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارند.

هلیله سیاه در چه مواردی استفاده می‌شود؟

افرادی که از گلو درد یا آلرژی‌ها رنج می‌برند، از هلیله سیاه استفاده می‌کنند تا بهبود یابند و همچنین برای بهبود مشکلات گوارشی مانند یبوست و سوء‌ هاضمه نیز مفید است. گفته می‌شود در آیورودا، هریتاکی برای رفع “vata” نیز مفید است.

اثرات جانبی و ایمنی

الزام ایمنی در استفاده طولانی مدت از هلیله سیاه شناخته شده نیست. با این حال، از آنجا که هریتاکی ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد، نگرانی وجود دارد که استفاده از آن در کنار داروهای کاهش دهنده قند خون ممکن است اثرات مضر داشته باشد. پس بهتر است قبل از استفاده از هریتاکی در کنار داروهای کاهش دهنده قند خون (مانند داروهای دیابتی) با پزشک خود صحبت کنید.

پوسته میوه هریتاکی نباید مصرف شود. مکمل‌های هریتاکی از جهت ایمنی آزمایش نشده اند. توجه داشته باشید که مکمل‌های غذایی عمدتا غیرقابل تنظیم هستند و محتوای برخی از محصولات ‌هریتاکی ممکن است با آنچه در برچسب محصول مشخص شده متفاوت باشد.

اثرات جانبی هلیله سیاه

در بعضی موارد، دوزهای مشخص شده برای هر گیاه ممکن است متفاوت بوده یا با سایر مواد مانند فلزات آلوده شده باشد. به همین جهت، مصرف کنندگان در هنگام خرید مکمل‌های غذایی ممکن است با چنین خطراتی مواجه شوند. این خطرات ممکن است در خرید محصولات آیورودا، به ویژه آنهایی که دارای انواع گیاهان در دزهای مختلف هستند، بیشتر باشد.

علاوه بر این، این مکمل‌ها برای زنان باردار، مادران پرستار، کودکان و کسانی که دارای شرایط خاص پزشکی هستند و یا کسانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند، مناسب نیست. شما می‌توانید در مورد استفاده از مکمل راهنمایی دریافت کنید، اما به خاطر داشته باشید که خود درمانی و اجتناب و یا به تأخیر انداختن مراقبت‌های استاندارد، می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد.

مزایای درمانی هلیله سیاه

مزایای سلامت جنسی

مزایای بی شمار و شگفت انگیزی برای مصرف هریتاکی وجود دارد. شاید یکی از جنبه‌های هیجان انگیز این گیاه شگفت انگیز اثر عجیب آن بر سلامت جنسی باشد. بدیهی است، بسیاری از داروهای بدون نسخه وجود دارد که مردم می‌توانند برای افزایش لذت جنسی و تقویت رشد سیستم تولید مثل سالم، از آنها استفاده کنند. با این حال، اکثر مردم درک عمیقی از اینکه رویکردهای آئورودیک چگونه می‌تواند سلامت جنسی آنها را تغییر دهد، ندارند. هلیله سیاه یک نقش اصلی در این فرآیند بازی می‌کند.

یکی از دلایل اصلی که هریتاکی برای سلامتی جنسی مفید است، قدرت “کیمیاگری” آن است. به این معنی که در تمام طول زندگی خاصیت آن باقی می‌ماند و باعث ایجاد تعادل و طول عمر بسیار زیاد می‌شود. افزایش طول عمر و حیات هریتاکی، بزرگترین ویژگی آن در درمان جنسی است.

بسیاری از مردم از هلیله سیاه را به صورت خشک و مانند فندق استفاده می‌کنند زیرا در تحریک میل جنسی بسیار کارآمد است. با این حال، این گیاه بر خلاف سایر گونه‌های آفت کش مانند صدف خوراکی، شکلات و یا شراب است. تفاوت اصلی این گیاه این است که دارای مزایای فراوانی برای بدن است و می‌تواند به راحتی در قالب کپسول مصرف شود. با مصرف ۱ تا ۲ گرم هریتاکی در روز به مدت یک ماه، مصرف کنندگان قادرند انرژی جنسی را در بدن، به طور چشمگیری افزایش دهند. همچنین اشاره شده است که استفاده از هریتاکی می‌تواند احتمال انزال زودرس را کاهش دهد. گرچه خطر استفاده بیش از حد از هریتاکی می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی در طول زمان شود. با این حال، فوایدی که به سایر قسمت‌های بدن و روح می‌رساند، احتمال افزایش میل جنسی را زیاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ اسپری تاخیری برتر دنیا و نحوه استفاده از انواع اسپری تاخیری

پیشگیری از دیابت

به ویژه در آمریکای شمالی، دیابت به یک بیماری همه گیر تبدیل شده است که بر اثر آن، بسیاری از افراد جان باخته‌اند. دیابت یکی از ۷ عامل اصلی مرگ در ایالات متحده است و حداقل ۱۰٪ از جمعیت کشور از برخی بیماری‌های مختلف رنج می‌برند. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، دو برابر احتمال ابتلا به حمله قلبی نسبت به دیگران دارند و این بیماری می‌تواند به نارسایی کلیه، فشار خون بالا و حتی قطع عضو منجر شود.

پیشگیری از دیابت با هلیله سیاه

دیابت یک بیماری جدی است که بسیار رایج است و اغلب به عنوان یک بیماری غیرقابل درمان و دلهره‌آور از آن یاد می‌شود. با این حال، راه‌های بسیاری وجود دارد که دیابت می‌تواند مدیریت شود و حتی از بروز آن جلوگیری کرد. بسیاری از موارد اعم از تغییر شیوه زندگی، تغذیه و مراقبت‌های پزشکی باید به طور کامل در طول دوره مبارزه با دیابت، انجام شود. در همین مقیاس، ده‌ها روش طبیعی برای کم کردن علائم و به حداکثر رساندن پیشگیری از دیابت و شرایط مشابه وجود دارد. در روش‌های آیورودا، گیاهان زیادی وجود دارد که می‌توانند برای این منظور استفاده شوند. جای تعجب نیست که هریتاکی در بالای این لیست و جزو بهترین‌ها قرار دارد.

در طول قرن‌ها، هریتاکی به طور معمول در هند و جنوب آسیا برای کاهش نوسانات گلوکز خون و تنظیم سیستم بدن استفاده می‌شود. تحقیقات مدرن همبستگی بین مصرف هریتاکی و افزایش تدریجی تحمل در برابر کاهش گلوکز را نشان می‌دهند. این توانایی فرآیند سوخت و ساز گلوکز را در بدن بهبود می‌بخشد و به شدت به کاهش دیابت کمک می‌کند. با کنترل سطح قند خون و ایجاد ایمنی در برابر تغییرات شدید تولید انسولین در بدن، هریتاکی بهترین روش طبیعی برای مبارزه با علائم این بیماری است، که جان هزاران نفر از مردم سراسر جهان را گرفته است.

بیشتر بخوانید: ۵ تا ازعلائم دیابت نوع ۱ و ۲، روش‌های تشخیص و پیشگیری آن

بهبود عملکرد مغز با هلیله سیاه

هریتاکی به عنوان یک تقویت کننده عملکرد شناختی و مفهومی ‌عمل می‌کند. Nootropic موجب افزایش عملکرد مغز می‌شود و برای تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت و همچنین حفظ یادگیری مفید است. اثرات پرقدرت ادراک درست، ناشی از اکسیژن رسانی به مغز، به هنگام استفاده از هریتاکی است. اکسیژن سازی مسیرهای عصبی را برای افزایش عملکرد کلی مغز باز می‌کند. در مطالعات پزشکی مختلف، از جمله یکی از مهمترین مطالعات خارج از هند، اثبات شده است که هریتاکی عملکرد مغز افراد را بهبود می‌بخشد.

بهبود عملکرد مغز در هر سطحی ضروری است. به طرق مختلف، مغز شما عضله‌ای است که نیاز به ورزش دارد. حفظ تناسب این عضله‌ها به شما کمک می‌کند تا عملکردهایی کنش و واکنش بهتری داشته باشید. این گیاه بخش‌های مختلف مغز مانند هیپوکامپ را هدف قرار می‌دهد تا عملکرد مغز و حافظه را تقویت کند.

بهبود عملکرد مغز با هلیله سیاه

حافظه تقویت شده و عملکرد بهتر مغز می‌تواند منجر به افزایش سطح عملکرد در جنبه‌های دیگر زندگی نیز شود. آیا برای مطالعه یا انجام  یک پروژه در محل کار نیاز به تمرکز زیاد دارید؟ از گیاه هلیله سیاه استفاده کنید تا شاهد افزایش کارایی خوب باشید. چه چیزی باعث بهبود عملکرد درک و فهم می‌شود؟ برخی از شاخص‌های تقویت عملکرد مغز عبارتند از:

  • حافظه بهتر و حفظ اطلاعات
  • تمرکز بیشتر
  • انرژی بیشتر
  • سطح بالاتری از نوآوری
  • داشتن ذهنیت کامل از یک مسئله

این مزایا بر موارد دیگری در زندگی از جمله سلامت مالی و اجتماعی نیز تاثیر خواهد داشت. داشتن انرژی بیشتر می‌تواند به منجر به دست آوردن تجربه‌های جدید و صرف وقت بیشتری با دوستان شود. تقویت عملکرد مغز از جنبه‌های بسیاری مفید است و یک شاخص کلی برای سلامتی است. به همین علت، هریتاکی برای قرن‌ها به عنوان یک تقویت کننده علمکرد مغز مورد استفاده قرار گرفته است و استفاده از آن در چند فرهنگ جنوب آسیا، از جمله هند، تایلند و سریلانکا شایع است.

فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک یک بیماری در حال تغییر است که می‌تواند غیر قابل تحمل باشد. این اختلال ژنتیکی عمدتا بر ریه‌ها تاثیر می‌گذارد، اما می‌تواند کلیه‌ها، کبد، روده و پانکراس را نیز هدف قرار دهد. اغلب بیماران در معرض دشواری تنفس و عفونت ریه، به همراه علائم دیگر هستند. در حال حاضر هیچ درمانی برای فیبروز کیستیک وجود ندارد.

بسیاری از روش‌های مختلف دارویی برای متوقف کردن یا حداقل محدود کردن اثرات این بیماری، از جمله روشی که توسط جوان ۱۷ ساله مدافع پلکات گاوینی اجرا شد، آزمایش شده است. این فرد در تلاش برای کمک به یک عضو خانواده مبتلا به فیبروز کیستیک در اوایل سال ۲۰۰۰، از پدربزرگش در هند کمک خواست. پدربزرگ وی به عنوان یک پزشک آیورودا و متخصص طب سنتی، آزمایش داروهای استاندارد آیورودا را پیشنهاد کرد. وی پس از آزمایش ده گیاه مختلف بر علیه باکتری که عفونت ریه برای بیماران فیبروز کیستیک ایجاد می‌کند، اثرات هریتاکی در برابر فیبروز کیستی را کشف کرد.

باکتری مورد نظر Pseudomonas aeruginosa یا P. aeruginosa نامیده می‌شود. این باکتری در خاک، آب و گیاهان بسیار وجود دارد و باعث عفونت‌های جدی بر سیستم‌های ایمنی، به ویژه در ارتباط با بیماران فیبروز کیستیک می‌شود. باکتری‌ها در یک پوشش محافظ پوشیده شده‌اند و در حال حاضر هیچ دارویی نمی‌تواند به این لایه بیولوژیکی نفوذ کند.

فیبروز کیستیک و هلیله سیاه

گاوینی به ده‌ها آزمایش انتخاب شده نیاز داشت تا بتواند در این لایه نفوذ کند. پس از انجام تحقیقات فراوان، Terminalia chebula، یک ماده فعال در هلیله سیاه، توانایی نفوذ به این لایه بیولوژیکی را داشت و توانست P. aeruginosa را از بین ببرد.

این کار وی منجر به کسب جایزه معتبر و بورس تحصیلی کالج شد. همچنین یک کاربرد جدید برای درمان گیاهان دارویی طولانی مدت کشف شد. فیبروز کیستیک بسیاری از مردم در سراسر جهان را به خود مبتلا کرده است و هلیله سیاه یک گزینه مناسب برای مبارزه با باکتری‌های این بیماری است. در حالی که این گیاه، درمان مطلق برای فیبروز کیستیک نیست، اما می‌تواند یکی از علل عمده در عفونت‌های شدید و کشنده ریه را نابود کند.

پاکسازی گوارشی

یبوست مشکل آسان و قابل صحبتی نیست، اما گاهی اوقات لازم است که در مورد اینکه چگونه این مشکل می‌تواند زندگی عادی فرد را به خطر بیندازد، به نکاتی اشاره کرد. یبوست نه تنها یک نگرانی بهداشتی است، بلکه می‌تواند درد، ناراحتی و احساس خجالت را در بیمار ایجاد کند. خوشبختانه، درمان یبوست به شیوه هریتاکی وجود دارد.

طبق تعریف، حرکت روده کمتر از ۳ بار به مدت بیش از یک هفته نشان دهنده یبوست است. یبوست شدید ناشی از عدم داشتن حداقل یک حرکت روده در هفته است. هنگام انجام حرکات روده‌ای ممکن است احساس ناراحتی شدید نیز وجود داشته باشد. حرکات روده‌ای افراد متفاوت است، بنابراین همیشه مهم است که با پزشک خود در مورد این موضوع بحث کنید. علل حرکات روده یک لیست طولانی و متنوع است. برخی از علل بالقوه عبارتند از:

  • استرس
  • داروهایی مانند مواد مخدر، داروهای ضد افسردگی و قرص‌های آهن
  • مصرف بیش از حد لبنیات
  • بیماری‌های کولون
  • کم فیبری یا کم آبی
  • هیپوتیروئیدی

هریتاکی می‌تواند به بیماری یبوست، به دلیل افزایش توانایی حرکت روده و کمک به هضم سالم کمک کند. این گیاه می‌تواند برای جلوگیری یا درمان یبوست استفاده شود. در حقیقت، برای هزاران سال، هریتاکی راه حلی برای درمان یبوست در پزشکی آیورودا بوده است.

پاکسازی گوارشی با هلیله سیاه

چند راه برای استفاده از هلیله سیاه وجود دارد. جویدن هریتاکی به هضم غذا کمک خواهد کرد. استفاده از آن به عنوان یک خمیر، روده را پاک می‌کند. هلیله سیاه حتی می‌تواند برای کمک به درمان هموروئید استفاده شود. شما می‌توانید از هلیله سیاه برای درمان یبوست به یکی از دو طریق زیر استفاده کنید:

  • ۱۰ دقیقه قبل از حمام یک قاشق چای خوری پودر هریتاکی را به یک سطل آب (نیمه کامل) اضافه کنید و در این ترکیب دراز بکشید.
  • یک یا دو قاشق چای خوری پودر هریتاکی را به یک یا دو نوشیدنی خود در روز اضافه کنید. این کار به پاک کردن کولون کمک می‌کند و در هر نقطه از بدن تا پانزده پوند زباله سمی‌ را دفع می‌کند.

هریتاکی علاوه بر داشتن سابقه هزاران ساله ثابت شده برای یبوست، عوارض جانبی ندارد و همواره به عنوان یک راه حل همه جانبه برای این مشکل قدیمی، با استفاده منظم و مستمر توصیه می‌شود.

پاکسازی چشم

تمیز کردن چشم به دلایل مختلف ممکن است برای افرادی که دچار آسیب چشمی ‌شده باشند یا جراحی کرده باشند، یک مشکل جدی به حساب آید و بسیار ضروری باشد. در این حوزه نیز، هریتاکی یک راه حل بی‌نظیر شمرده می‌شود.

هریتاکی یک درمان گیاهی کاملا طبیعی است که قرن‌ها موفق به معالجه بیماری‌ها شده است. ترکیب آن با آب باعث شستشوی چشم می‌شود و در موارد زیر موثر است:

  • کاهش عفونت‌های قارچی
  • کاهش خشکی چشم
  • کاهش سرخی چشم
  • عفونت‌های چشمی

این پاک کننده طبیعی به چند روش مختلف تولید می‌شود. بسیاری از داروهای خانگی ساده هستند که نیاز به هریتاکی برای ترکیب شدن دارند. با استفاده از این مواد در دسترس، می‌توانید یک محلول اعجاب آور را به سرعت و به راحتی ایجاد کنید. این محلول بدون عوارض جانبی، یک راه حل امن برای استفاده جهت پاکسازی چشم است. آب میوه هریتاکی می‌تواند به آب یا چای برای تمیز کردن چشم اضافه شود.

پاکسازی چشم با هلیله سیاه

این میوه را باید با چای جوش و آب سرد مخلوط کرد و سپس به عنوان یک پاک کننده از آن استفاده کرد. پودر هلیله سیاه را نیز می‌توان به چای اضافه کرد تا زمانی که رسوب آن فیلتر شود. برای شستشوی چشم با استفاده از پودر هریتاکی، این مراحل را دنبال کنید:

  • ۱ قاشق چای خوری پودر هریتاکی را در ۸ اونس آب به مدت ۱۰ دقیقه جوش دهید.
  • مخلوط را برای ۱۰ دقیقه سرد کنید.
  • رسوب پودر هریتاکی را از بین ببرید.
  • محلول را از طریق یک فیلتر بگذرانید تا مایع به یک ظرف تمیز تخلیه شود. با اینکار تمام رسوبات باید فیلتر شوند.
  • آن را به صورت دلخواه خنک کنید.
  • مایع را در چشم و سر خود بچرخانید و این کار را ۲-۴ بار تکرار کنید.
  • این فرایند را ۳-۵ بار در روز تکرار کنید.

اگر از وضعیت چشم خود مطمئن نیستید، همواره علائم را در نظر داشته باشید و مراقبت‌های پزشکی را دنبال کنید. به طور معمول، چیزی که بیش از حد چشم را دچار خارش یا آبریزش کند، می‌تواند باعث نگرانی شود. کنجنکتیویت یا چشم صورتی یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی چشم است. برخی از علائم این بیماری عبارتند از:

  • قرمزی در یک یا هر دو چشم
  • ترشحات زرد رنگ، به خصوص پس از خواب
  • خارش یا سوزش چشم
  • تاری دید
  • حساسیت به نور

به طور کلی، با رعایت این چند مرحله و شستشوی کامل چشم  با استفاده از هریتاکی، به مرور زمان بهتر خواهید دید.

پاک کردن زخم یا عفونت

پاک کردن زخم، بخش مهمی ‌از مراقبت از زخم است و اولین گام در جلوگیری از عفونت و سایر عوارض جانبی است. هریتاکی یک راه حل باستانی آیورودا است که در پاک کردن زخم‌ها و برش‌ها بسیار مفید است. هریتاکی هزاران سال است که برای پاک کردن زخم‌ها و درمان انواع بیماری‌های پوستی از جمله قارچ پوستی، زخم، التهاب پوستی و دیگر موارد استفاده می‌شود. به دلیل خواص گیاهی هریتاکی حاوی عامل ضد قارچی، ضدالتهابی و ضدباکتری است.

پاک کردن زخم یا عفونت با هلیله سیاه

این ترکیب برای بسیاری از برش‌های معمولی و زخم‌ها قوی است. برای پاک کردن زخم با هلیله سیاه، مراحل زیر را دنبال کنید. توجه داشته باشید که تمیز کردن و درمان بر اساس نوع زخم متفاوت است.

برای یک زخم یا برش خطی می‌توانید:

  • محلول را در یک سینی بریزید.
  • یک گاز ۴*۴ را در محلول خیس کنید و مقدار محلول اضافی را فشار دهید.
  • به آرامی‌ زخم را از بالا به پایین و به طور مستقیم بر روی خود زخم پاک کنید.
  • این گاز را دور بیندازید و گاز دیگری را مرطوب کنید.
  • همین کار ضدعفونی کردن را تکرار کنید.
  • تکرار این مراحل را حتما با یک گاز جدید ادامه دهید و سپس زخم را خشک کنید.

اگر زخم باز است، این مراحل را دنبال کنید:

  • محلول را در یک سینی بریزید.
  • یک گاز ۴*۴ را در محلول خیس کنید و مقدار محلول اضافی را فشار دهید.
  • مرکز و روی هر دایره زخم را پاک کنید.
  • برای هر دایره زخم، یک گاز جدید استفاده کنید.
  • حداقل ۱ اینچ یا ۲ اینچ خارج از حاشیه زخم را پاک کنید.
  • زخم را به آرامی ‌و با استفاده از پماد خشک کنید.

همچنین می‌توانید پودر هریتاکی را از قبل به یک مخلوط آماده تبدیل کنید تا زمانی که درد زیاد است، سریعتر بتوانید این کار را انجام دهید. مراقبت از زخم گام ضروری در روند بهبود است. با در نظر گرفتن این مراحل ضروری از آغاز، احتمال ابتلا به عفونت و سایر مسائل، بعدا محدود می‌شود. هلیله سیاه به عنوان یک راه حل طبیعی برای کمک به پاک کردن زخم‌ها و بهبود زخم عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: کپسول AHCC ( پلاتینم و گلد ) برای تقویت سیستم ایمنی بدن

درمان سرطان با هلیله سیاه

تحقیقات در مورد راه حل‌های جلوگیری و درمات سرطان گسترده و به طور مداوم در حال رشد است. استفاده از هریتاکی در قلمرو تحقیقاتی به عنوان یک مکمل بالقوه برای درمان سرطان شناخته می‌شود. هزاران سال است که درمان آیورودا راه حلی برای لیست گسترده‌ای از بیماری‌ها بوده است. هریتاکی از مسائل روزمره مانند عفونت‌ها تا بیماری‌های مادام العمر را می‌تواند درمان کند. به همین علت، محققان سرطان شروع به آزمایش این گیاه کرده‌اند تا متوجه مزایای آن در این باره شوند.

هریتاکی دارای خواص ضد باکتریایی قابل توجه است. عصاره این مکمل به عنوان یک ضد باکتری علیه چندین باکتری قوی عمل می‌کند. برخی از این باکتری‌ها شامل گرم مثبت و گرم منفی هستند که هر دو از جمله باکتری‌های بیماریزا برای انسان هستند. این عملکرد نشان می‌دهد هریتاکی می‌تواند به عنوان عامل ضد سرطان عمل کند. طی یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ در روزنامه مستقل در لندن بریتانیا، این عملیات مورد بحث قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که بیماران سرطانی برای تقویت سیستم ایمنی جهت مبارزه با بیماری می‌توانند از هلیله سیاه استفاده کنند.

درمان سرطان با هلیله سیاه

مطالعات دیگر در مورد هلیله سیاه نشان داده است که به بهبود سلامت بسیاری از اندام‌هایی که به طور مداوم توسط سرطان آسیب دیده است نیز، کمک می‌کند. این اندام‌ها شامل کلیه‌ها، پانکراس و غیره می‌شود. در واقع، مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان داد که موش‌هایی که در معرض سرطان لوزالمعده قرار می‌گیرند، با استفاده از هریتاکی بهتر درمان می‌شوند. دریک گروه آزمایشی اندازه تومورها کاهش یافت در حالی که در گروه دیگر این اتفاق نیفتاد. Triphala، یک ماده فعال در هلیله سیاه است که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند و موجب بهبود قابل ملاحظه‌ای بدون عوارض جانبی می‌گردد.

سرطان یک بیماری ناتوان کننده است که نیاز به درمان‌های گسترده پزشکی و تغییر شیوه زندگی دارد. اگر چه هریتاکی ممکن است درمان مطلق این بیماری نباشد، اما یک گام به سوی سلامت و زندگی بهتر برای کلیه افراد از جمله بیماران سرطانی است. هریتاکی جایگزین مناسبی برای درمان پزشکی سرطان نیست اما مکمل درمان است.

درمان اچ آی وی

درسال ۱۹۹۶ طبق مطالعه‌ای در دانشگاه ملی سنگاپور، انواع داروهای سنتی محبوب ژاپن، چین و اندونزی و اقدامات آیورودا برای استفاده از آنها در درمان ویروس نقص ایمنی بدن یا HIV مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفتند. در میان آنها عصاره Terminalia chebula یا هلیله سیاه نیز بود.

در این مطالعه، T. chebula یکی از معدود مواد شناخته شده برای مهار فعالیت پروتئاز HIV-1 با با بازدهی بیش از ۷۰٪ بود. پروتئاز HIV آنزیمی ‌است که منجر به عفونت می‌شود. انسداد آنزیم باعث می‌شود که HIV قادر به تکثیر و آلوده کردن دیگران نباشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا واقعا مزایای کامل و تاثیرات هریتاکی برای این ویروس درک شود، اما این مطالعه نشان می‌دهد که این گیاه از توانایی خوبی در این امر برخوردار است.

علائم اچ آی وی اغلب مانند آنفولانزا است و این علائم عبارتند از تب، گلودرد، خستگی و همچنین بیماری‌هایی مانند عفونت مخمر و التهاب در مکان‌های مختلف بدن. هریتاکی به کاهش شدت این علائم کمک می‌کند و با کاهش التهاب موجب افزایش انرژی می‌شود. هیچ درمان شناخته شده‌ای برای HIV وجود ندارد، اما هریتاکی می‌تواند در مدیریت عوارض جانبی ویروس موثر باشد.

اگر اچ آی وی تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند به گسترش ایدز منجر شود، که نشان دهنده سندرم کمبود ایمنی است. این بیماری می‌تواند منجر به بروز انواع بیماری‌های مرتبط با سیستم‌های ایمنی ضعیف شده از جمله سرطان و طول عمر کوتاه شود. با این حال، درمان مناسب افراد مبتلا به HIV / AIDS می‌تواند به ادامه زندگی آنها کمک کند. فعالیت مهار هریتاکی علیه پروتئاز HIV-1 و دیگر مزایای شفا بخش آن، می‌تواند بخش مهمی ‌از هر رویکرد کلی برای درمان و مدیریت HIV باشد. گرچه در این زمینه باید مطالعات بیشتری انجام شود، اما در حال حاضر دانش اثر هلیله سیاه امیدوار کننده است.

ضد پیری و کاهش آسیب‌های تلومر

بسیاری از مردم به دنبال راه حل‌های حفظ شادابی و جوانی و دوری از پیری هستند. در حال حاضر، محققان تلاش می‌کنند تا متوجه شوند که آیا هلیله سیاه و اثرات آن بر روی تلومرها پاسخگوی این خواسته مردم هست یا نه!

شناخت تلومرها برای درک فرایند پیری انسان ضروری است. تلومرها کلاهک DNA در انتهای هر یک از کروموزوم‌های ما هستند که از آنها در برابر از بین رفتن محافظت می‌کنند. این کلاهک‌های تلومر اطلاعات ژنتیکی در داخل کروموزوم‌ها را از زمانی که استخوان، خون و سلول‌های جدید تولید می‌شوند، از بین می‌برند.

خاصیت ضد پیری هلیله سیاه

هر زمان که سلول تقسیم می‌شود، سن ما افزایش می‌یابد و تلومر به طور اتوماتیک کوتاه می‌شود. این فرآیند در نهایت به نقطه‌ای می‌رسد که سلول‌ها دیگر نمی‌توانند تقسیم شوند؛ این زمانی است که ما شروع به دیدن آسیب‌های پیری می‌کنیم و دچار بیماری‌های قلبی و کاهش عملکرد مغز می‌شویم. تلومرها تنها بخشی از فرآیند پیری می‌باشند، اما انواع مختلفی دارند. افرادی که تلومرهای طبیعی دارند، اغلب طول عمر بیشتری نسبت به افرادی با تلومرهای کوتاهتر دارند، بنابراین یافتن راهی برای کاهش یا کاهش تلومرها می‌تواند تاثیرات چشمگیری بر روند پیری داشته باشد.

چگونه هلیله سیاه طول تلومر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ تاکنون دانشمندان مطمئن نیستند که آیا تلومرها ممکن است طولانی شوند یا نه، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که هریتاکی در کاهش و تسکین آسیب به تلومر‌ها به عنوان سلول‌های تقسیم شونده موثر است. کلید ضد پیری در افزایش تلومر در بدن نهفته است و اینکه گفته می‌شود که آنزیم بر تقسیم شدن تلومرها موثر است، کذب است.

در یک مطالعه از سال ۲۰۰۴، دانشمندان دریافتند که T. chebula در افزایش طول عمر سلول‌های خاصی با شاخص ۴۰٪ موثر بوده است. این کار را با کاهش اکسیداتیو و کاهش تلومر انجام می‌شود. دلیل دقیقی برای اینکه هریتاکی چنین تاثیری بر روی تلومرها ندارد، شناخته نشده است، اما می‌تواند بر تلومر یا سایر قسمت‌های کلاهک‌های کروموزومی ‌حیاتی تأثیر بگذارد.

این ایده که هریتاکی می‌تواند از طریق کاهش تلفات تلومر از پیری جلوگیری کند، خبر بسیار هیجان انگیز برای بسیاری از مردم است و ممکن است محققان واقعا روزی بتوانند راز جوانی ناشی از استفاده هریتاکی را کشف کنند.

هلیله سیاه و Enemas

Enemas یک درمان پزشکی باستانی است که برای پاک کردن روده‌های زیرین و روده بزرگ از باکتری‌ها و سموم مفید است. رهبران آیورودا توصیه می‌کنند با مصرف منظم هریتاکی، سموم به طور کامل پاک می‌شوند. بسیاری از بیماری‌ها از روده‌ها شروع می‌شود. اغلب مردم متوجه می‌شوند که مصرف هریتاکی در از بین بردن کرم‌ها، انگل‌ها و باکتری‌های مضر در سیستم گوارش کمک می‌کند.

باکتری‌ها می‌توانند تکثیر شوند و با گذشت زمان یک ساعت، سموم مضر می‌تواند دو برابر شوند. بسیاری از باکتری‌های خوب نیز در داخل روده و روده بزرگ وجود دارد، اما هدف هریتاکی حذف سریع باکتری‌های مضر است.

هلیله سیاه و Enemas

enemas یک روش درمانی پاکسازی بخش‌های پایینی دستگاه گوارش با تزریق آب به آنزیم است. بسیاری از پزشکان این روش را برای شرایط دردناک و سخت از جمله یبوست و ناراحتی روده توصیه می‌کنند. در حالی که این روش اغلب برای تمیز کردن روده بزرگ استفاده می‌شود، می‌توان آنها را هیدارته کرد و برای بیمارانی که نمی‌توانند بخورند، بنوشند یا در برابر HIV مقاومت کنند، استفاده کرد.

در آئورودا، enemas به عنوان basti شناخته می‌شوند و می‌توانند با مایع‌های پزشکی و داروهای گیاهی نیز مخلوط شوند. بسیاری از افرادی که از این روش استفاده می‌کنند پس از مدتی احساس خستگی می‌کنند و بعد از تمیز شدن روده‌ها، احساس راحتی می‌کنند. اما این مایع هنگامی‌ که با هریتاکی ترکیب شود، برای کسانی که از مشکلات یبوست و گاز رنج می‌برند، فوق العاده عالی است. بعضی از مردم هر روز شبانه قبل از خواب یا بعد از خواب بیدار شدن از آن استفاده می‌کنند.

basti سنتی با روغن، گیاهان یا مواد مغذی مثل شیر انجام می‌شود، اما آب برای تمیز کردن کافی است. هنگامی ‌که در هنگام مصرف از هریتاکی یا گیاه دیگری از خانواده Triphala استفاده می‌شود، بسیاری از امراض و درد و یبوست رفع می‌شوند و فرد از لحاظ جسمی، ذهنی و معنوی احساس سبکتر شدن و تازه تر بودن می‌کند.

درمان سگ‌ها و حیوانات

بسیاری از طرفداران هلیله سیاه بارها عنوان کرده اند که چگونه هلیله سیاه به طرز اعجاب آوری بر بهبود زندگی آنها تاثیر گذاشته است. برخی از کاربران هلیله سیاه می‌گویند که با دادن این گیاه به سگ‌های کوچک خود، کرم‌ها و عفونت‌های مثانه آنها را بهبود داده‌اند. حتی در بسیاری از متون آیورودا شواهدی وجود دارد که هریتاکی به مسائل مربوط به گوارش، در انواع مختلف حیوانات کمک می‌کند. در این تحقیق، سگ‌ها حیواناتی هستند که این گیاه برآنها موثرتر است.

یک مصرف کننده هلیله سیاه، لوئان تونگ، به سگ خود هر شب یک چهارم قاشق چای خوری از این گیاه داد. او پس از تلاش‌های بسیار برای یافتن آنتی بیوتیک مخصوص عفونت دردناک مثانه سگ خود، از این روش استفاده کرد و نتیجه گرفت. مخلوط کردن هریتاکی و چند قاشق غذاخوری آب باعث بهبود شگفت انگیزی در سلامت سگ شد.

هلیله سیاه قرن‌هاست که در آیورودا برای تمیز کردن سیستم گوارش و از بین بردن باکتری‌های مضر استفاده شده است و به عنوان بخشی از مخلوط باور نکردنی polyherbal، یا “سه میوه” شگفت انگیز شمرده می‌شود.

این سه میوه شگفت انگیز هریتاکی (Terminalia chebula)، آمالاکی (Emblica officinalis) و بیب هیتاکی (Terminalia bellirica) هستند و یک فرمول شناخته شده در آیورودا به شمار می‌روند. تمام این سه میوه در تمیز کردن و بهبود سیستم‌های گوارش هم در انسان و هم در سگ فوق العاده هستند.  به ویژه  هلیله سیاه که پادشاه گیاهان و قادر به درمان انواع مسائل هضم، از جمله IBS، کولیت زخمی ‌و بسیاری از مشکلات کلیه است.

درمان حیوانات با هلیله سیاه

هلیله سیاه برای سگ‌ها بسیار مناسب است زیرا طبیعی است و اثبات می‌کند که زمان ترشح روده در این حیوانات را افزایش می‌دهد، به این معنی که می‌تواند تا حد زیادی یبوست را از بین ببرد. دوستداران سگ‌ها می‌توانند مزایای شفا با هلیله سیاه به اشتراک بگذارند تا هنگامی‌که این حیوانات درد و رنج رو به رو می‌شوند از آن بهره ببرند. لازم به ذکر است که هریتاکی در ترکیب با داروهای تجویز شده توسط دامپزشک نیز می‌تواند استفاده شود.

نتیجه گیری

هریتاکی پادشاه گیاهان Terminalia chebula و یک مکمل است که طی قرن‌ها در طب سنتی آئورودا استفاده می‌شود. این گیاه می‌تواند در قالب کپسول یا به عنوان یک پودر مخلوط با آب، مصرف شود و بر عملکرد مغز، پاک کردن سیستم گوارش و تقویت انرژی جنسی تاثیر بگذارد. پودر هلیله سیاه همچنین می‌تواند برای enema، تمیز کردن زخم و تسکین درد چشم استفاده شود. گیاه هریتاکی علاوه بر فوق العاده بودن، یک ماده ارگانیک و طبیعی و ایمن است و هیچ تاثیر جانبی ندارد و ممکن است بتواند برای هر نوع بیماری تسکین دهنده باشد.

حتما پس از خواندن این مطلب، هلیله سیاه را تهیه کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. همچنین برای خواندن مطالب بیشتر به وبلاگ مالتینا مراجعه فرمایید.

 

منابع:

Haritaki Benefits Everything You Need to Know

The Benefits of Haritaki