ساخت و توسعه بازی‌های ویدئویی در سال‌های اخیر دیگر از سرگرمی بودن عبور کرده و به یک صنعت پولساز در جهان تبدیل شده است. به طور مثال کنسول پلی استیشن ۴ تاکنون بیش از ۸۰ میلیون دستگاه در جهان فروش داشته است که همین نویدبخش صنعتی درآمدزا برای شرکت‌های توسعه دهنده بازی است. در این میان همانند سایر صنایع، برای نمایش و ارائه آخرین دستاوردها و تولیدات در این صنعت، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌هایی در سرتاسر جهان همه ساله برپا می‌شود. بنابراین در این مقاله همراه وبلاگ مالتینا باشید تا شما را با مهم‌ترین نمایشگاه‌ها در حوزه بازی و سرگرمی آشنا کنیم.

۱-نمایشگاه E3:

رویدادهای بازی های ویدئویی

شاید بتوان گفت Electronic Entertainment Expo که به صورت اختصار به E3 مشهور است، مهمترین نمایشگاه در حوزه بازی‌های ویدئویی است که همه ساله در لس آنجلس در ماه جون (خرداد) برگزار می شود. نمایشگاه E3 توسط انجمن نرم‌ افزارهای سرگرمی (ESA) برگزار شده و اولین برپایی آن به ۲۳ سال پیش در سال ۱۹۹۵ برمی‌گردد. البته لازم به ذکر است که در این نمایشگاه تنها بازی‌های ویدئویی معرفی نمی‌شوند و در واقع می‌توان گفت که هر محصولی که به نوعی به بازی و سرگرمی مربوط باشد را می‌توان در E3 یافت. همه ساله شرکت‌های مطرح نظیر مایکروسافت کنفرانس‌های اختصاصی خود را در E3 برپا می‌کنند و در آن به معرفی جدیدترین محصولات خود می‌پردازند. بسیاری از بازی‌های مطرح یا کنسول‌های بازی در این نمایشگاه معرفی می‌شوند. البته به تازگی شرکت‌های EA و سونی اعلام کردند که در سال ۲۰۱۹ در این نمایشگاه حضور ندارند که شاید تا حدی از کیفیت آن بکاهد اما بدون این شرکت‌ها نیز همچنان E3 را می‌توان جز مهمترین نمایشگاه‌های مربوط به بازی‌های ویدئویی دانست.

۲-نمایشگاه Gamescom:

نمایشگاه بازی های ویدئویی

نمایشگاه گیمزکام بزرگترین شو در حوزه بازی‌های ویدئویی در اروپا است و می‌توان گفت که پس از E3 یکی از مهمترین نمایشگاه‌ها در این حوزه است. Gamescom از سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد و در سال‌های اخیر در شهر کلن آلمان در ماه آگوست (اواخر مردادماه) برگزار می‌شود. در این نمایشگاه نیز توسعه دهندگان و طرفداران بازی‌های ویدئویی گرد هم آمده تا با جدیدترین محصولات مربوط به بازی‌های ویدئویی آشنا شوند. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۷۰ هزار بازدید کننده در کنار ۱۰۳۷ شرکت از ۵۶ کشور جهان در این نمایشگاه حضور داشتند که آن را به بزرگترین رویداد بازی‌های ویدئویی در آن سال تبدیل کرد. در این نمایشگاه شرکت‌ها علاوه بر معرفی بازی‌های خود به رونمایی از سخت افزارها نیز می‌پردازند. در Gamescom 2018 شرکت انویدیا از سری کارت گرافیک GeForce RTX 20 جدید خود رونمایی کرد. همچنین قرار شده است که در سال ۲۰۱۹ شویی نیز به مجری گری «جف کایلی» همانند The Game Awards در این نمایشگاه برپا شود.

۳-نمایشگاه Tokyo Game Show:

رویدادهای بازی های ویدئویی

نمایشگاه بازی‌ توکیو که به اختصار TGS نامیده می‌شود نیز یکی دیگر از رویدادهای مربوط به بازی است که همه ساله در ژاپن در شهر چیبا برگزار می شود. این نمایشگاه توسط انجمن تولیدکنندگان سرگرمی‌های کامپیوتری (CESA) و شرکت Nikkei از سال ۱۹۹۶ برپا می‌شود. تفاوت عمده این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌ها را می‌توان در تمرکز ویژه آن بر روی بازی‌های ژاپنی دانست. البته این بدین معنی نیست که تولید کنندگان بین المللی در این نمایشگاه حضور ندارند. در دو روز اول این نمایشگاه چهار روزه شرکت‌های مختلف تجاری اجازه ورود داشته و در دو روز پایانی، نمایشگاه TGS بر روی عموم باز می‌شود. در این نمایشگاه شرکت‌های مطرحی چون سونی، بندای نامکو، کپکام و اسکوئر انیکس حضور دارند و در آنجا به معرفی جدیدترین بازی‌ها و محصولات خود می‌پردازند.

۴-کنفرانس GDC:

رویدادهای بازی های ویدئویی

کنفرانس توسعه دهندگان بازی (Game Developer’s Conference) یکی از رویدادهای حوزه بازی سازی است که از ۳۱ سال پیش در سال ۱۹۸۸ به نام کنفرانس توسعه دهندگان بازی‌های کامپیوتری شروع به کار کرد. در این کنفرانس توسعه دهندگان و طرفداران بازی‌های ویدئویی گرد هم آمده تا در رابطه با بازی گفتگو کنند. کنفرانس GDC شامل نمایشگاه، رویدادهای شبکه‌ای و برگزاری جشن است. این کنفرانس بیشتر حول توسعه، طراحی، تولید و بازاریابی بازی‌های ویدئویی می‌گردد. GDC مکان مشخصی نداشته و هر سال در یکی از شهری‌های کلن، سانفرانسیسکو، شانگهای و آستین تگزاس برگزار می‌شود. قرار است GDC 2019 در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا برپا شود.

۵-رویداد PAX:

رویدادهای بازی

رویداد Penny Arcade Expo که به اختصار PAX نامیده می‌شود مجموعه‌ای از فستیوال‌های فرهنگی حول بازی‌ است که شامل بازی‌های رومیزی، آرکید و ویدئویی می‌شود. این سری شو‌ها به دو دسته کلی PAX East و PAX West تقسیم شده که هر کدام در سواحل شرقی و غربی آمریکا برگزار می‌شوند. این رویداد توسط نویسندگان داستان‌های کمیک Penny Arcade برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ برپا شد. این رویداد با ارائه سخنرانی از طرف یکی از شرکت‌های این حوزه آغاز شده و در آن کنسرت‌هایی با موضوع بازی، پنل‌های مختلف بازی و همچنین مسابقاتی با جوایز ارزنده قرار داده شده‌ است. این مسابقات با نام Omegathon شهرت دارد که گروهی به صورت تصادفی انتخاب شده و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. بازی‌هایی که در راند پایانی این مسابقه حضور دارند عناوینی چون Tetris، Halo 3 و Skee-ball هستند. این رویداد همچنین در استرالیا با نام PAX Australia برگزار می‌شود.

۶-رویداد BlizzCon:

رویدادهای بازی های ویدئویی

شرکت Blizzard Entertainment نیز از سال ۲۰۰۵ رویدادی را با نام BlizzCon در شهر آناهایم ایالت کالیفرنیا برای گردهم آمدن طرفداران بازی‌های خود به خصوص Warcraft، StarCraft، Diablo، Hearthstone، Heroes of the Storm و Overwatch برگزار می‌کند. در این رویداد شرکت بلیزارد به معرفی جدیدترین اخبار در رابطه با این بازی‌ها یا بازی‌های پیش رو می‌پردازد. همچنین پنلی برای پرسش و پاسخ، مسابقات کازپلی و بازی نسخه‌های مختلف از بازی‌های این شرکت در BlizzCon وجود دارد. البته باید توجه داشت که شرکت در این رویداد رایگان نیست و اگر کسی قصد حضور در این رویداد را داشته باشد باید در حدود ۲۰۰ دلار هزینه بلیت ورودی آن را بپردازد. در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر در این رویداد حضور داشتند که رقمی قابل توجه برای یک رویداد خاص در حوزه بازی‌های ویدئویی است.

-سایر رویدادها:

رویدادهای بازی

به غیر از موارد بالا رویدادهای دیگری نیز برگزار می‌شوند که شاید نسبت به سایر رویدادها از اهمیت کمتری برخوردار باشند. رویداد MineCon یکی از این رویدادها است که به صورت اختصاصی برای سری بازی‌های Minecraft برپا می‌شود. این رویداد توسط شرکت Mojang توسعه دهنده این بازی و از سال ۲۰۱۰ به صورت نمایشگاه برگزار ‌می‌شد اما از سال ۲۰۱۷ این رویداد به صورت یک پخش زنده تعاملی درآمد. رویداد HaloFest نیز یک فستیوال سالانه است که در رویداد PAX توسط شرکت ۳۴۳ Industries برپا می‌شود. اولین رویداد HaloFest در سال ۲۰۱۱ و به دلیل دهمین سالگرد ساخت سری بازی‌های Halo برگزار شد و از آن تاریخ به بعد این رویداد به بررسی بازی‌های مختلف Halo می‌پردازد.

حال نوبت شما است. شما در سال ۲۰۱۹ منتظر برگزاری کدام یک از نمایشگاه‌های مربوط به حوزه بازی هستید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. برای مشاهده سایر مقالات در حوزه بازی و سرگرمی حتما به بخش مربوطه ان در وبلاگ مالتینا سر بزنید.

منبع: IGN

مقالات پیشنهادی: