بازیگری که سکانس های احساسی اش در فیلم پس از باران مژده ظهور یک پدیده جدید در عرصه بازیگری را به دنیای سینما و تلوزیون می‌داد. اما مرجان محتشم همانند شهربانوی پس از باران مشکلات زیادی را پیش روی خود می‌دید که برای رهایی از آنها حاضر به پا گذاشتن روی عقاید و خط قرمزهایش نبود. همین قضایا او را در سینما و تلوزیون محدود و کم کم منجر به حذفش از این حرفه شد!

بازیگری که بارها در مصاحبه‌هایش از فضای تاریک و عصفناک سینما و دلایلش برای ترک این هنر سخن به میان آورد. شاید هم روحیه خلوت‌گزینی‌اش باعث شده که کمتر تن به مصاحبه با مطبوعات و رسانه‌ها دهد، اما پس از سال‌ها در برنامه پر مخاطب دورهمی حاضر شد و با همان لحن زیبای همیشگیش از ناگفته هایی در مورد حواشی اطراف خود با مردم سخن به میان آورد. در ادامه مطلب وبلاگ مالتینا را همراهی کنید، چراکه مطالب خواندنی زیادی در مورد این هنرمند محبوب در لابلای متن انتظار شما را می کشد!

بیو گرافی مرجان محتشم

مریم محتشمی معروف به مرجان محتشم در سیزدهم اسفند ماه سال ۱۳۴۸ در تهران متولد شد. وی علاقه‌ای به درس نشان نداد و همین موضوع سبب ترک تحصیلش در دوران متوسطه شد. اما علاقه و استعدادش او را به سمت هنر و تلویزیون سوق داد؛ دوره‌های تجربی بازیگری را زیر نظر اساتیدی کارکشته پشت سر گذاشت تا قاب تلویزیون در سال ۱۳۷۴ شاهد هنرنمایی این بازیگر ناشناخته باشد!

مرجان محتشم در برنامه دورهمی

مرجان محتشم با وجود کناره‌گیری از هنر جادویی بازیگری، هنوز دوستداران و طرفداران بسیاری در بین قشر هنر دوست دارد و بارها بازی‌های احساسی‌اش تحسین همگان را به دنبال داشته است. حضور کمرنگ یا به عبارتی عدم حضور طولانی مدت وی در قاب تلوزیون و سینما سبب شده تا اطلاعات مفصل و کاملی از این هنرپیشه کم حاشیه در دسترس نباشد.

اولین فیلم مرجان محتشم

“حقیقت در آیینه” اولین تجربه مرجان محتشم در قاب تلوزیون بود. او در این سریال خانگی شبکه یک سیما دیده شد تا زمزمه‌های حضورش در سریال های بعدی به گوش برسد! اگرچه که نقش پر رنگی را در این سریال عهده دار نبود، اما استعداد رو به رشد محتشم نمایان شده بود.

تجربه دوم تلویزیونی

بهشت گمشده کامران قدکچیان جایی بود که بازی مرجان محتشم بیش از پیش مورد توجه بسیاری از نویسندگان و کارگردانان معروف قرار بگیرد. او در این سریال پر مخاطب در کنار بازیگران معروفی همچون جمشید مشایخی، علی نصیریان، محمد صادقی و آناهیتا همتی ایفای نقش کرد تا  کم کم نامش بر سر زبان‌ها بیفتد. بازی در کنار این بزرگان او را به مرز بلوغ در حرفه بازیگری رسانده بود. شاید میدانی بزرگ‌تر انتظار او را می کشید و کم کم  خود را برای محبوبیت آماده می کرد!

پس از باران؛ اوج دوران بازیگری مرجان محتشم

عمده شهرت مرجان محتشم در سریال پس از باران سعید سلطانی خلاصه می‌شود. خانم کوچیک داستان، با بازی‌های احساسی‌اش در این سریال دل بینندگان را برده بود؛ گویی که این بازیگر نوظهور سال‌هاست در این حرفه فعالیت می‌کند. اما یادمان رفت برای شهربانوی بخت برگشته قصه، اسپندی دود کنیم تا از چشمان بد به دور باشد!

مرجان محتشم در پس از باران

پس از باران در آن دوران گوی رقابت را از سایر سریال های تلویزیون برده بود و فصل تازه‌ای را در تاریخ صداوسیمای ایران رقم زده بود. داستان خانوم کوچیک، شرحی بر تیره بختی رعیت دون پایه در زمان خان های زورگو بود؛ این داستان چنان به تصویر کشیده شده بود که هنرنمایی مرجان محتشم آن را به اوج رساند. با حضور بازیگران معروفی همچون محمود پاک نیت، کتایون ریاحی، مهوش صبرکن و بسیاری از بازیگران دیگر، خانم کوچیک قصه با بازی بی‌نظیرش در قاب تلوزیون درخشید و نوید ظهور بازیگری خوش ذوق را به سینما و تلوزیون داد.

سیلی از پیشنهاد!

پس از درخشش در مجموعه پس از باران، سیلی از پیشنهاد ها توسط کارگردانان معروف به دست محتشم رسید. اما او بر خلاف بسیاری به دنبال ستاره شدن نبود و معدودی از آنها را برای ایفای نقش پذیرفت. مسعود رشیدی بیش از هر کس دیگری مایل به همکاری با این بازیگر بود تا جایی که در عرض نزدیک به یک سال در دو سریال معصومه و فراق از وی بازی گرفت. این همکاری در سال های بعد با سریال قلب یخی رنگ و روی بیشتری به خود گرفت.

آخرین فیلم ها

سریال‌های سیروس مقدم آخرین فعالیت این هنرپیشه مردمی را رقم زدند. بازی درخشان او در سریال پرطرفدار ریحانه بار دیگر محتشم را به تیتر اول جراید هنری تبدیل کرده بود. پرواز در حباب سیروس مقدم آخرین فعالیت هنری این هنرپیشه تا به امروز در قاب تلوزیون بوده است. از آخرین فعالیت او نزدیک به سیزده سال می‌گذرد! سال‌هایی که ‌می‌توانست کارنامه این بازیگر را پر زرق و برق تر کند! اما اتفاقات متعددی که در ادامه برخی از آنها را شرح خواهیم داد او را از تلوزیون و سینما دور نگاه داشت.

مرجان محتشم و فیلمی در سینما!

پای محتشم با فیلم رز زرد به عرصه فیلم‌های سینمایی باز شد. اکران این فیلم در سال ۱۳۸۱ خبر خوشی برای هواداران این هنرمند برجسته محسوب می شد اما در عین ناباوری، اولین و آخرین تجربه او در عرصه فیلم‌های سینما با رز زرد رقم خورد! این فیلم در آن زمان‌ها نتوانست مقبولیت مردمی زیادی به دست آورد و توانایی مرجان محتشم در آن دیده نشد.

مرجان محتشم در رز زرد

آوار مصیبت!

غم از دست دادن پدر در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱ تاثیری منفی بر خلق و خوی محتشم گذاشت و او را تا حدودی از صحنه هنر دور نگه داشت. اما این پایان ماجرا نبود و غم از دست دادن برادر این تلخی را دوچندان کرد. شرایط سخت تر و سخت تر شد؛ بیماری جانکاه مادر و در نهایت فوت، محتشم را بیش از همیشه پریشان خاطر کرد. شاید این اتفاقات نشان دهد که برخلاف تصور عموم، زندگی همیشه باب میل سلبریتی‌ها نیست و آن‌ها نیز مانند مردم عادی غم‌های عظیمی را تجربه می‌کنند.

دوری از فضای مجازی

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این بازیگر که او را از اکثر بازیگران متمایز می سازد عدم فعالیت در شبکه‌های مجازی است! او در این مورد خود را از نسل گودزیلا می‌داند چرا که هیچ علاقه‌ای به فعالیت در فضای مجازی از خود نشان نمی‌دهد!

کتاب و کتاب‌ خوانی

نقطه آرامش محتشم در خواندن کتاب خلاصه می‌شود و در مصاحبه‌هایش از دوستداران خود خواسته تا اوقات کمتری را در فضای کسالت آور مجازی بگذرانند و بیشتر از آرامش ورق زدن و لمس کردن کتاب بهره ببرند. لذت کتاب خوانی در اوقات فراغت برای محتشم از او چهره ویژه‌ای ساخته است.

شایعات پیرامون مرجان محتشم

همانند سایر بازیگران، شایعات متعددی حول این هنر پیشه در حال چرخش بود اما محتشم نسبت به این شایعات بی‌تفاوت بود و بارها آنها را تکذیب کرد؛ از شایعه ازدواج با عادل فردوسی‌ پور گرفته تا طلاق! اما همه‌ی این حواشی به خودی خود تکذیب شد. با اینکه مطالب خیالی زیادی از زبان این هنرمند در مورد این موضوعات در سایت‌های مختلف منتشر شده است.

نویسندگی مرجان محتشم

هنر نویسندگی محتشم همانند بازیگریش تحسین بسیاری را به دنبال داشته است تا جایی که زنده یاد علی معلم بارها از وی خواست تا نوشته‌هایش را به چاپ برساند اما هرگز این اتفاق نیفتاد! او در نوشتن رمان استعداد خاصی داشته و به خاطر صحنه سازی های زیبا، بارها پیشنهاد فیلم‌ نامه نویسی دریافت کرده!

روحیه مذهبی

شب تولد امام رضا (ع) محتشم با یک پیشنهاد مواجه شد! سفر به مکه. پیشنهادی که از دفتر امور سینمایی به وی داده شد و محتشم بی درنگ به این پیشنهاد معنوی پاسخ مثبت داد وعازم این سفر ملکوتی شد.

بیماری محتشم

مرجان محتشم در سال ۱۳۹۱ با بیماری سخت کلیوی دست و پنجه نرم کرد و این تنها مشکل نبود! او علاوه بر بیماری، در تامین هزینه‌های درمان عاجز مانده بود و در این رابطه گفت: من حتی در حال حاضر از داشتن یک دفترچه بیمه هم محروم هستم و تنها با طراحی داخلی ساختمان امرار و معاش می‌کنم.

ماه پشت ابر نمی‌ماند!

محتشم از دروغ‌ها و شایعات پیرامون خود گلایه می‌کند و یکی از مهمترین عواملی که او را از محیط کاری دور ساخته همین دلایل می‌داند. شاید بتوان گفت رفتارهای حرفه‌ای این هنر‌پیشه خاطر بسیاری از دلالان این حوزه را مکدر ساخته و عدم فعالیت محتشم آن‌ها را خوشحال می‌کند!

علت کم کاری مرجان محتشم

مرجان محتشم

وی در این رابطه می‌گوید: من در اوج دوران بازیگری‌ام هم بارها اعلام کرده‌ بودم که بازیگری نیستم که تنها ماندن در عرصه بازیگری را سرلوحه اهدافم قرار دهم و بخواهم به هر قیمتی بازی کنم. متاسفانه برخی از بازیگران با تن دادن به روابط نامشروع برای خود جایگاهی در سینما دست و پا می‌کنند. کاری که من حاضر شدم به قیمت حذف شدنم از عرصه بازیگری به آن تن ندهم. متاسفانه برخی از بازیگران برای محبوبیت کاذب و بودن در این عرصه، بی اخلاقی‌ها را بدون در نظر گرفتن نقش خدا در زندگی به جان می‌خرند.

بازگشت به دنیای سینما و تلوزیون!

محتشم همیشه به کم‌کاری در حوزه بازیگری تاکید داشته اما هیچگاه صحبتی از خداحافظی از بازیگری نکرده است! دور از باور نیست که دوباره این هنرپیشه با استعداد را در قاب تلوزیون و سینما ببینیم. خبری که وقوع آن بسیاری از اهالی رسانه و دوستداران این بازیگر مردمی را به وجد خواهد آورد. حال باید نشست و دید که محتشم چه موقع به کناره‌گیری طولانی مدتش در سینما و تلوزیون خاتمه خواهد داد.

شرکت در برنامه های تلوزیونی

محتشم برای اولین بار در برنامه پر مخاطب صندلی داغ زنده یاد منوچهر نوذری حضور پیدا کرد و به سوالات متعدد مرحوم نوذری پاسخ داد. حضور دوم وی سال‌ها طول کشید! برنامه دورهمی مهران مدیری دومین بار محتشم را پس از سال‌ها رو در رو دوستدارنش قرار داد. او با وجود بیماری و مشکلات دیگر دعوت مدیری را برای حضور در دورهمی پذیرفت و بالاخره سکوت خود را شکست! در این برنامه به پرسش های مطرح شده مدیری پاسخ داد و از حقایق بسیاری بعد از سال‌ها پرده برداشت. حضور پر انرژی محتشم خاطره بازی درخشانش در پس از باران را در بسیاری از دوستدارنش زنده کرد. در ادامه بخش هایی از حضور مرجان محتشم در برنامه دورهمی را خواهیم دید.

فهرست سریال‌ها و فیلم‌های مرجان محتشم

تله فیلم یا فیلم تلویزیونی

ستاره من (۱۳۸۷)

نامادری(۱۳۸۷)

سینمایی

رز زرد(۱۳۸۱)

مجموعه تلویزیونی

حقیقت در آینه (اسماعیل میهن دوست ۱۳۷۴)

بهشت گم‌شده (کامران قدکچیان ۱۳۷۵)

طلیعه (بهرام علیان ۱۳۷۵)

معصومه (مسعود رشیدی ۱۳۷۵)

فراق (مسعود رشیدی ۱۳۷۶ )

آژانس دوستی(احمد رمضان زاده ۱۳۷۶)

فکر پلید(محسن شاهمحمدی ۱۳۷۷)

پس از باران (سعید سلطانی ۱۳۷۸)

قلب یخی (مسعود رشیدی ۱۳۷۹)

مهمان‌پذیر طوبی (منوچهر پوراحمد ۱۳۸۲)

ریحانه (سیروس مقدم ۱۳۸۴)

پرواز در حباب (سیروس مقدم ۱۳۸۵)

آثار مرجان محتشم

اینکه روزی لیست فیلم و سریال‌های وی بلندتر شود، آرزوی تمام دوستداران مرجان محتشم است. شاید او هنوز زنده باشد اما مرگ یک هنرمند در خاموش ماندن هنر اوست. چیزی که هنوز بسیاری از هواداران او را پیگیر فعالیت های هنریش می‌نماید، بازگشت او به تلویزیون و سینماست.

اما اگر علاقه مند به خواندن زندگی هنرمندان و سایر سلبریتی‌های سینما و تلویزیون می باشید، با مراجعه به بخش فرهنگ و هنر مطالب بیشتری برایتان آماده شده است!

در صورتی که این مطلب را دوست داشتید، آن را از طریق شبکه‌های مجازی با دوستانتان به اشتراک بگذارید. همچنین دیدگاه های خود را از طریق بخش نظرات به گوش ما برسانید.

مطالب پیشنهادی:

فاضل نظری، بیوگرافی و فعالیت های وی به همراه گزیده اشعار

ترانه علیدوستی | از ترانه معصوم ۱۵ ساله تا مادر فولادزره

مهران مدیری پدیده بی تکرار | از تولد و طوطی طلایی تا تندیس حافظ