جهان مدت‌هاست مجذوب اعجوبه‌ها و نابغه های جوان و کم سن و سالی است که به دلیل توانایی خارق‌العاده و تسلط بر یک مهارت علمی، ذهنی یا دستیابی به موفقیت‌های شگفت‌انگیز در زمینه‌های مختلف، مشهور شده‌اند. برای مثال، موتزارت در ۵ سالگی اولین قطعه موسیقی را نواخت و یا پیكاسو ۹ ساله بود كه اولین نقاشی خود را رسم کرد.

در حالیکه بسیاری از ما در تلاش برای دستیابی و آموختن مهارت‌های مختلف از طریق مدرسه و … هستیم، افراد نابغه‌ای مانند موتزارت، وجود دارند که با استعدادهای درخشان و توانایی‌های خارق‌العاده خود، جهان را مسحور هوش و نبوغ‌شان می‌کنند.

نابغه های جوان

معرفی نوابغه های جوان دنیا

در ادامه این مطلب از مالتینا بلاگ، به معرفی تعدادی از معروف‌ترین نابغه های جوان دنیا پرداخته و توانایی و استعدادهای بی‌نظیرشان را ذکر می کنیم که مطمئنا برایتان‌ جالب خواهد بود

آکریت جاسوال (Akrit Jaswal) جوان‌ترین جراح جهان

آکریت جاسوال در ۲۳ آوریل ۱۹۹۳ در هندوستان متولد شد. او در سن ۲ سالگی شروع به خواندن و نوشتن، مانند یک فرد بزرگسال کرد. آکریت با ضریب هوشی ۱۴۶، باهوش‌ترین فرد در سن خود، در هند محسوب می‌شود. او در ۵ سالگی، شروع به خواندن آثار شکسپیر، کتاب‌های مربوط به آناتومی انسان و علوم پزشکی تخصصی کرد و ایده‌ی درخشانی را برای درمان سرطان ارائه نمود. این ایده او، در رابطه با درمان سرطان با استفاده از ژن درمانی می‌باشد.

نابغه های جوان

آکریت جاسوال

آکریت جاسوال به طرز معجزه آسایی، بدون یادگیری بسیاری از اقدامات جراحی، توانست در سن ۷ سالگی اولین عمل جراحی خود را انجام دهد و یک دختر بومی را که از سوختگی دستانش رنج می‌بُرد را جراحی کرد. بعد از این عمل جراحی، دخترک توانست انگشتان خود را باز و بسته کند. این اولین عمل جراحی آکریت بود که به او در سراسر جهان، شهرت بخشید، تا حدی که از او دعوت شد تا به عنوان مهمان ویژه در برنامه اپرا وینفری حضور داشته باشد و لقب جوان‌ترین جراح جهان را ازآن خود کرد.

نابغه های جوان

جوان ‌ترین جراح نابغه جهان

وی هوش و نبوغ خارق العاده خود را بر روی علم پزشکی متمرکز کرد و در سن ۱۲ سالگی تبدیل به جوان‌ترین فردی شد که در دانشگاه پزشکی هند (دانشگاه پنجاب) پذیرفته شد. در همان زمان ادعا کرد که در آستانه کشف درمانی برای سرطان است. اشتیاق آکریت برای یافتن درمانی برای سرطان است که باعث توجه و تحسین جهانی او شده است.

پریانشی سومانی (Priyanshi Somani)؛ رکورد دار انجام محاسبات حساب ذهنی در دنیا

پریانشی سومانی (متولد ۱۶ نوامبر ۱۹۹۸)؛ برنده جام جهانی مسابقات محاسبه ذهنی در ۲۰۱۰ است. پریانشی، درست از همان روزهای ورود به کودکستان، بدون هیچ مشکلی و سریعاً قادر به انجام محاسبات ذهنی بود. پدر و مادر او وقت زیادی را صرف امتحان كردن او در زمینه انجام صحیح محاسبات ذهنی می كردند و هر بار جواب‌های پریانشی به طرز شگفت انگیزی درست بود. معلمان و همکلاسی هایش از سهولت محاسبه ذهنی او بسیار متعجب می‌شدند. والدین پریانشی مشتاق بودند که مهارت او را تقویت و پرورش دهند، بنابراین او را در سن ۵ سالگی به کلاس‌های چرتکه فرستادند.

پریانشی سومانی محاسبه ذهنی را از شش سالگی آغاز کرد. در سن ۱۱ سالگی، او جوان‌ترین شرکت کننده مسابقات جهانی محاسبه ذهنی ۲۰۱۰ بود و مقام اول این مسابقات را برای استخراج ریشه های مربع از ۶  تا ۸ رقم را در مدت زمان ۶:۵۱ دقیقه کسب کرد.

نابغه های جوان

پریانشی سومانی نابغه محاسبات ذهنی

او تنها نابغه‌ای در جهان است که دقت صد درصدی را در انجا پنج عمل محاسباتی را به صورت ذهنی، تا به امروز دارد. نام او همچنین در کتاب رکوردهای لیمکا و همچنین کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است. پریانشی در اوقات فراغت خود عاشق خواندن کتاب، بازی شطرنج و تنیس روی میز است. او می‌خواهد به شرکت در مسابقات ادامه دهد و با چالش های مختلفی در حوزه علم ریاضی و محاسبات روبرو شود.

مایکل کوین کرنی (Michael Kevin Kearney) جوان‌ترین دانش آموخته دانشگاه 

مایکل کرنی متولد ۱۸ ژانویه ۱۹۸۴، در آمریکا است که به دلیل ثبت جوان‌ترین دانش آموخته دانشگاه و شروع به تدریس در سن ۱۷ سالگی، در سراسر دنیا شناخته شده است.

قبل از اینکه مایکل کرنی بتواند راه برود، بر زبان انگلیسی تسلط کامل داشت. او اولین کلمات خود را هنگامی که فقط چهار ماه داشت ادا کرد و وقتی به شش ماهگی رسید، به متخصص اطفال گفت که من دچار عفونت گوش چپ هستم! و خواندن را در ده ماهگی آموخت.

مایکل در سن ۱۰ سالگی به عنوان جوان‌ترین فارغ التحصیل دانشگاهی جهان شناخته شد. در سال ۲۰۰۸، او با شرکت در برنامه تلویزیونی چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؛ یک میلیون دلار درآمد کسب کرد.

مایکل کرنی دارای چهار مدرک کارشناسی در رشته‌های انسان شناسی، علوم کامپیوتر، زمین شناسی و شیمی است و به زودی مدرک دکترای خود را در رشته شیمی دریافت خواهد کرد.

نابغه های جوان

مایکل کوین کرنی

گریگوری آر اسمیت (Gregory R Smith)

گریگوری اسمیت در سال ۱۹۹۰ در پنسیلوانیای آمریکا متولد شد. او در ۱۴ ماهگی قادر به خواندن کتاب بود و در ۱۰ سالگی در دانشگاه ثبت نام کرد. وقتی گرگوری فارغ التحصیل شد، وی جوان‌ترین فردی بود که از دانشگاه ویرجینیا مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرد. این جوان به عنوان یک فعال صلح و حقوق مدنی کودکان در جهان سفر می‌کند و  از رهبران دولت‌ها درخواست می کند تا فرزندان سرزمین خود را به عنوان ارزشمند‌نرین سرمایه کشورشان بدانند.

گریگوری اسمیت دوبار به عنوان نامزد جایزه صلح نوبل انتخاب شد و در سن ۱۲ سالگی جایزه نوبل را ازآن خود نمود. او بنیانگذار مدافعان صلح بین‌المللی جوانان است که اصول صلح و تفاهم را در بین جوانان در سراسر جهان ترویج می دهد و برای تقویت و محافظت از حقوق و رفاه کودکان کار  فعالیت می‌کند.

نابغه های جوان

گریگوری آر اسمیت – نابغه جوان

آلیتا آندره (Aelita Andre) جوان‌ترین نقاش حرفه‌ای جهان

آلیتا آندره متولد ۹ ژانویه ۲۰۰۷، هنرمند و نقاش انتزاعی استرالیایی است. او از نه ماهگی نقاشی حرفه ای را آغاز کرد و  به خاطر سبک نقاشی سورئالیستی، استعداد و ذوق هنری او با این سن کم معروف است. الیتا قبل از صحبت و راه رفتن، نقاشی می کشید. نقاشی‌های او اندکی پس از دو سالگی، در یک نمایشگاه گروهی به نمایش عموم درآمد.

اولین نمایشگاه انفرادی او در ژوئن ۲۰۱۱، هنگامی که چهار ساله بود، در شهر نیویورک افتتاح شد که شامل ۲۴ تابلوی نقاشی بود که هرکدام با قیمتی بین ۴۴۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار به فروش رسید. آلیتا آندره جوان‌ترین نقاش و هنرمندی در دنیا است که آثار خود را در یک نمایشگاه انفرادی به نمایش گذاشته است.

نابغه های جوان

آلیتا آندره جوان ‌ترین نقاش جهان

ارفع کریم (Arfa Karim) یکی از نابغه‌های جوان در زمینه علوم کامپیوتر

ارفع کریم(متولد ۱۹۹۵)، یک دانشجوی پاکستانی و اعجوبه‌ی کامپیوتر بود. او در سن ۹ سالگی جوان‌ترین فردی بود که موفق به دریافت حرفه ای گواهی حرفه‌ای مایکروسافت Microsoft Application Certified) MCP) شد. این گواهینامه به کسانی اعطا می شود که نقش موثر و مستقیمی در ارائه خدمات شرکت ماکروسافت داشته اند. در ژوئیه ۲۰۰۵ ، وی به دعوت شرکت مایکروسافت به ایالات متحده سفر کرد. بیل گیتس شخصا با ارفع ملاقات کرد و گواهینامه MCP را به او اهدا کرد.

وی نماینده کشور پاکستان در مجامع بین المللی مختلف از جمله کنفرانس توسعه دهندگان TechEd بود. ارفع کریم در سن ۱۶ سالگی در اثر حمله صرعی در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۲ در لاهور درگذشت. یک پارک علمی در لاهور تحت عنوان پارک فناوری نرم افزار Arfa، به نام او نامگذاری شد.

نابغه های جوان

ارفع کریم

جیکوب بارنت (Jacob Barnett) فیزیکدان نابغه امریکایی

جیکوب بارنت در سال ۱۹۹۸ در آمریکا متولد شد و در دو سالگی پزشکان تشخیص دادند که او مبتلا به بیماری سندرم آسپرگرز (نوعی خفیف از اوتیسم)، است. در این زمان بود که والدینش تمام روش‌های درمانی اوتیسم را برای او فراهم کردند و با گذشت زمان و ورود او به مدرسه متوجه شدند، جیکوب استعداد عجبیبی در یادگیری مسائل پیچیده و حل معماها دارد. علی رغم این واقعیت که هیچ کس موضوع را به او یاد نداده بود.

نابغه های جوان

جیکوب بارنت – نابغه های جوان علم فیزیک

آمادگی برای دانشگاه ، فقط در عرض دو هفته تمام ریاضیات دبیرستان را یاد گرفت و فقط ۱۰ سال داشت که دانشگاه ایندیانا او را به عنوان دانشجو پذیرفت.

او نمره IQ 170 در ریاضیات دارد که بالاترین نمره ممکن است. متخصصان معتقدند که وی در صورت ادامه اثبات نظریه های نسبیت خود، در راه کسب جایزه نوبل در زمینه اخترفیزیک است.

او در حال گسترش تئوری نسبیت اینشتین و به چالش کشیدن نظریه بیگ بنگ است. هنگامی که او ۱۳ ساله بود، یک سخنرانی TEDx (در حال حاضر با هشت میلیون بازدید از یوتیوب) را با عنوان فراموش کن آنچه می‌دانی، ارائه داد.

هم‌اکنون، او در دانشگاه واترلو مشغول به تحصیل در مقطع دکتری است و می گویدتحقیقات فعلی‌اش به مطالعه رفتار بسیاری از ذرات، در گسترش مکانیک کوانتوم استاندارد اختصاص دارد.

رابرت جیمز فیشر (Robert James Fischer) یکی از برترین نابغه‌ های جوان تاریخ شطرنج

رابرت جیمز فیشر در سال ۱۹۴۳ و در شیکاگو چشم به جهان گشود. او بازیکن شطرنج ماهرِ آمریکایی است که از ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵ قهرمان شطرنج در رده جهان بود. فیشر در شش سالگی تسلط خارق‌العاده‌ای به چگونگی حرکت مهره‌ها در بازی شطرنج داشت در مدرسه نیز، معلمان با پی بردن به ضریب هوشی بالای او بسیار متعجب بودند.

نابغه های جوان

رابرت جیمز فیشر – نابغه شطرنج

فیشر پس از کسب عنوان استاد بزرگ بین المللی شطرنج در سن ۱۴ سالگی و کسب عنوان قهرمانی مسابقات شطرنج ایالات متحده، تصمیم گرفت دبیرستان را رها و خود را وقف شطرنج کند. فیشر از تاکتیک های غیرمعمول روانشناختی و حملات غافلگیرانه، برای پیروزی در بازی شطرنج استفاده می کند.  وی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۶ هشت بار عنوان قهرمانی ایالات متحده را به دست آورد و در مسابقات نامزدهای قهرمانی جهان طی سال‌های ۱۹۷۰-۱۹۹۱، در ۲۰ بازی متوالی پیروز شد و  توجه افراد زیادی را به این ورزش جلب کرد.

رابرت جیمز فیشر در سال ۲۰۰۸، به دلیل نارسایی کلیه درگذشت. بزرگان شطرنج و استادان بین‌المللی ادعا کرده‌اند که او بازیکنی افسانه‌ای در تاریخ شطرنج است که تاکنون شاهد آن بوده‌اند.

کلئوپاترا استراتان (Cleopatra Stratan) کوچک‌ترین خواننده دنیا 

کلئوپاترا استراتان متولد ۶ اکتبر ۲۰۰۲ در مولداوی است. او دختر گیتاریست و خواننده‌ای معروف به نام پاول استراتان می‌‌باشد. پدر کلئوپاترا، در استودیویی مشغول ضبط آهنگی بود که کلئوپاترای ۳ ساله، میکروفونی را گرفت و همراه با پدرش شروع به آواز خواندن کرد. همه از استعداد او متحیر بودند و در نهایت ضبط آهنگی با کلئوپاترا انجام شد که او خواننده اصلی آن قطعه بود. پس از آن، کلئوپاترا چندین آهنگ دیگر را به کمک پدرش ضبط کرد، اساساً یک آلبوم کامل، و در نهایت برخی از کنسرت ها را اجرا کرد.

نابغه های جوان

کلئوپاترا استراتان – نابغه های جوان دنیا

وی بیشتر به خاطر تک آهنگ Ghita مشهور است. کلئوپاترا استراتان با ارائه آلبوم موسیقی به نام La vârsta de trei ani در سال ۲۰۰۶، به عنوان یکی از جوان‌ترین افرادی شناخته شد که رکورد فروش آلبوم‌های موسیقی دنیا را شکست و ثروت زیادی را از این راه، ازآن خود کرد. همچنین او جوان‌ترین فردی است که  جایزه MTV (جایزه سینمایی و تلویزیونی شبکه ام‌تی‌وی) را دریافت کرده است.

نابغه های جوان دنیا و نبوغ و استعداد ذاتی آن‌ها

مطمئنا نابغه های جوان و افراد باهوش زیادی در این جهان به صورت شناخته یا ناشناخته وجود دارند که می‌توانند با بکارگیری نبوغ و استعداد ذاتی خود، دنیا را دگرگون کنند و باعث کشف اسرار جهان و  یافتن پاسخِ سوال‌های بی‌جواب انسان شوند.

در بخش نظرات این مطلب، می‌توانید دیدگاه و تجربیات خود را در مورد افراد نابغه و استعدادهای‌شان با ما و خوانندگان مالتینا بلاگ به اشتراک بگذارید.

منابع: wonderslist.com، businessinsider.com

در مالتینا بیشتر بخوانید:

رابطه هوش و زیبایی چیست؟ آیا افراد باهوش زیباترند؟

تست میزان هوش مالی به همراه ۷ راهکار افزایش هوش مالی

چرا بعضی افراد ذاتاً دوست‌داشتنی‌تر هستند؟