با اینکه مفهوم مینیمالیسم مربوط قرن ها پیش بوده، ولی اخیرا این موضوع به یک روند جهانی و البته به روز تبدیل شده است. این مفهوم در سراسر رسانه های اصلی جریان دارد و ما آن را در صنایع مختلف از قبیل مد، طراحی، غذا، تکنولوژی، زیبایی، مسکن و موارد دیگر مورد استفاده قرار داده ایم. ما حتی شرکتی با نام Minimalist Owned Limited داریم که در این زمینه فعالیت می‌کند. ولی به نظر شما معنای واقعی مینیمالیسم چیست؟

سبک مینیمال

مینیمالیسم به طور سنتی با مفاهیم خالص هنری و مفاهیم طراحی ارتباط دارد. اما در عین حال معتقدیم که این واژه معنای بیشتری دارد. ما مینیمالیسم را فرایند شناسایی آنچه در زندگی ضروری است و استفاده مختصر و مفید از ابزارها و پرهیز از شلوغ‌کاری، تعریف می‌کنیم.

شیوه زندگی مدرن ما از مینیمالیست بسیار فاصله گرفته است. با توجه به حاشیه‌های زیادی که در اطراف ما وجود دارد، ما اغلب زمان و مکان برای لذت بردن از چیزهای ساده در زندگی، مانند گذراندن وقت با عزیزان، ورزش کردن، بروز خلاقیت و پخت و پز را از دست می‌دهیم. ذهن و روح ما به شدت با دنیای دیجیتال درگیر شده است که منجر به افزایش اضطراب و یک احساس کلی نارضایتی می‌شود. مینیمالیسم یک پادزهر برای این وضعیت ناراحت کننده است.

بنابراین مینیمالیسم یک پیام روشن به نام ساده سازی دارد در حالی که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز پیچیده است. ما همواره در حال افزایش استفاده از اینترنت، اتومبیل، لباس، مواد مخدر، غذا، تلویزیون و رسانه های اجتماعی هستیم. این افزایش استفاده چیزی است که در کل جامعه اتفاق می افتد. تمامی افراد تمایل به استفاده بیشتر از امکانات اطرافشان دارند.

عبارت Less is More که شعار اصلی مینیمالیسم محسوب می‌شود، تقریبا معادل ضرب المثل «هر که بامش بیش، برفش بیشتر» در زبان فارسی و به این معناست که با کم کردن ظواهر و اضافات زندگی، لذت بیشتری از آزادی خواهید برد و زندگی کم دغدغه‌تر و بهتری خواهید داشت.

هر که بامش بیش برفش بیشتر

تاثیر این افزایش استفاده بر ذهن ما چگونه است؟ بر اساس نظرسنجی چند سال اخیر U.S.A Today، نداشتن زمان کافی برای گذراندن وقت با یکدیگر، دلیل اصلی بروز استرس در مسائل مالی، جنسی و ازدواج است.

هنگامی که در سال ۲۰۰۵ به غنا در غرب آفریقا سفر کردم، نمی توانستم آنچه را که می‌دیدم باور کنم. غنا سومین کشور فقیر چهان از نظر اقتصادی است.

در شهری که در آنجا اقامت داشتم، یک خیابان اصلی وجود دارد که همه از آن رفت و آمد می‌کنند. سرویس بهداشتی بسیار محدودی است، وضعیت فاضلاب نامناسب است و کسب درآمد بسیار دشوار است. اما با تمام این موارد، افرادی که از کشورهای توسعه یافته به این منطقه می آیند، با مهمان نوازی مردم محلی مواجه می‌شوند و با روی خوش با آنها صحبت می‌نمایند و از آنها دعوت می‌کنند تا مهمان‌شان باشند.

در این منطقه آرامش و وحدت بسیاری موج می‌زند. البته آنها در حال حاضر، مانند هر جامعه ای، اعتراضات و خواسته های خود را دارند. اما با توجه به اینکه سطح زندگی آنها به طور قابل توجهی کمتر از کشورهای جهان اول است، باز هم من فکر می‌کنم که زندگی خوبی دارند.

نکته این است که با اینکه این منطقه از امکانات محدودی برخوردار است اما آدم‌های آنجا باز هم شادتر از کسانی هستند که در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند. در سفر دیگری که به استرالیا داشتم و در منطقه ای که اقامت داشتم هنگامی که به خیابان ها می آمدم همه مردم در حال تلاش و کار برای ادامه زندگیشان بودند. آیا این وضعیت ناراحت کننده نیست؟

سبک زندگی مینیمالیسم

ما در مورد این اپیدمی چه باید بکنیم؟ هر روز محصولات بیشتری تولید می‌شود، افراد سخت تر کار می‌کنند، اخبار منفی و ناراحت کننده‌ی بیشتری به گوش می‌رسد و فشار اجتماعی بیشتری از طریق رسانه های اجتماعی بر مردم وارد می گردد. به طور کلی روزانه انتظار از زندگی بیشتر می‌شود.

برای مبارزه با این وضعیت ما باید یاد بگیریم که کمتر بخواهیم. این جایی است که قدرت مینیمالیسم به وجود می آید. مینیمالیسم برای زندگی بهتر و شادتر تلاش می‌کند. مینیمالیسم می تواند تقریبا در هر عرصه ای از زندگی شما اعمال شود.

تا چند سال پیش همواره زندگی بر دریافت امکانات بیشتر استوار بود. ما بسیار استرس داشتیم زیرا بیش از حد متعهد می شدیم و به دنبال کسب امکانات بودیم. از آن به بعد، ما از یک بی نظمی مینیمالیستی رنج می بریم. تمام کارهایی را که انجام می‌دهیم و وقتمان را صرفشان می نماییم، تحلیل می‌کنیم.

در عین حال، حقیقت این است که رعایت مینیمالیسم در بخش‌های مختلف زندگی کاری بسیار پیچیده است؛ چرا که تعریف فرایندهای ساده، ساختن سیستم‌هایی با عملکرد روان و انجام امور به روش مینیمال، گاهی اوقات بسیار پیچیده است. به همین خاطر است که می‌گویند: «سادگی، عین پیچیدگی است!»

سادگی عین پیچیدگی است

بیایید چند مثال از مینیمالیسم در زندگی روزمره نام ببریم و به تشریح آنها بپردازیم:

مینیمالیسم در کار و پروژه

در سال ۲۰۱۴ من پروژه های زیادی داشتیم که روی آنها کار می‌کردم. من تدریس می‌کردم، مشاوره انجام می‌دادم و دو وبلاگ را مدیریت می‌کردم. همسرم یک کلینیک بهداشتی را اداره می‌کرد، یک شرکت عکاسی پرتره داشت، به عنوان یک مربی بهداشت در حال تحصیل بود و یک وب سایت سلامتی را مدیریت می‌کرد.

ما با استفاده از اصول مینیمالیسم تصمیم گرفتیم پروژه ای را بر اساس این اصول، آغاز کنیم. بنابراین یک شغل پاره وقت پیدا کردیم و توانستیم خودمان را از بقیه پروژه‌ها خلاص کنیم. حالا ما به اندازه کافی وقت داریم تا این وبلاگ را به خوبی مدیریت کنیم و احساس خوبی به دست آوریم.

مینیمالیسم در مد و پوشش

مینیمالیسم در مد و پوشاک

ما هنگام تمیز کردن کمد لباس خود تصمیم گرفتیم لباس هایی را که خیلی دوست داریم یا اغلب استفاده می کنیم نگه داریم و از شر بقیه خلاص شویم. کمد ما اکنون یک سوم گذشته لباس دارد. ما همچنان کمد لباس خود را چند بار در سال بررسی می کنیم تا مطمئن شویم که از تمامی لباس های خود استفاده می‌کنیم و سایر موارد را به سازمان‌های خیریه هدیه می‌کنیم. این کار به ما فرصت می‌دهد تا تصمیم بگیریم که لباس هایی را که خراب شده اند را تعمیر کنیم و یا دور بیاندازیم.

مینیمالیسم در وسایل خانه

چند سال پیش ما نیاز داشتیم یک تخت خواب یک خوابه بخریم. بنابراین باید از شر برخی از وسایل خانه‌مان خلاص می‌شدیم. این مسئله برای ما واقعا خوشحال کننده بود زیرا مجبور شدیم در مورد وسایل خانه خود یک تجدید نظر کنیم و فقط اثاث مورد استفاده را نگهداری کنیم. بنابراین مبلمان، تختخواب، حوله، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم آشپزخانه و وسایل الکترونیکی را بررسی کردیم و بهترین و مورد استفاده ترین اقلام را نگه داشتیم. با انجام این کار ما فضای بیشتری درخانه خود ایجاد کردیم.

مینیمالیسم در وسایل نقلیه

طراحی مینیمال خودرو

ما در طی سه سال گذشته یک خودرو مشترک داشتیم که هزینه های ما را به شدت کاهش داده است. در طول این مدت ما به اندازه کافی خوش شانس بودیم و توانسته ایم به راحتی با ماشین خود به هر کجا که می خواهیم برویم. علاوه براین در مصرف بنزین نیز صرفه جویی کرده ایم.

مینیمالیسم در صورتحساب

ما تمام هزینه های تکراری را بررسی کردیم. به طور شگفت انگیزی متوجه شدیم که ما هزینه های بسیاری را صرف موارد غیر ضروری کرده ایم. چیزهایی مانند اپلیکیشن ها موبایل و نرم افزارهای حسابداری. این موارد اصلا ضروری نبودند و ما می‌توانستیم با بررسی های بیشتر صرفه‌جویی های خود را افزایش دهیم.

مینیمالیسم در ورزش و سرگرمی

طراحی مینیمال مجموعه ورزشی

در گذشته من در دو تیم بسکتبال فعالیت می کردم به همین دلیل مجبور بودم هزینه های بیشتری بپردازم. من عاشق بازی بسکتبال هستم، اما این کار و تعهد ضربه‌ی زیادی به من وارد کرد. بنابراین تصمیم گرفتم یکی از آن دو تیم را ترک کنم و به طور عادی بسکتبال را دنبال کنم. این یک قدم بزرگ برای من بود و باعث شد که بتوانم بسکتبال را به طور حرفه به مدت ۱۵ سال دنبال کنم.

به یاد داشته باشید که ما این تصمیمات را براساس آنچه که برای ما مهم است، گرفتیم. این فرآیند به احتمال زیاد برای شما متفاوت خواهد بود.

با کارهای کوچک شروع کنید و از این روند لذت ببرید

فرآیند حداقل سازی، هم شامل به چالش کشیدن و هم شامل توانمند سازی است. ممکن است شما هیچ سختی را برای انجام برخی از کارها حس نکنید اما این حداقل سازی به شما اجازه می دهد که در شرایط عادی به زندگی خود ادامه دهید.

طراحی محصولات شرکت اپل بر اساس فلسفه و فرهنگ مینیمالیسم انجام می‌شود

طراحی مینیمال محصولات اپل

بنابراین اکنون که می‌دانید مینیمالیسم چیست و چه مزایایی دارد، در اینجا چند گام عملی برای شروع کار را به شما توصیه می‌کنیم:

  • لیست تمام تعهدات فعلی خود را تهیه کنید.
  • آنها را بر اساس میزان ضرورت اولویت بندی نمایید.
  • کارهایی را که ضرورت کمتری دارند به مرور حذف کنید تا شادی و رضایت بیشتری در زندگی خود به دست آورید.
  • هر ماه، این روند را دوباره شروع کنید تا زمانی که تنها کارهایی را انجام می دهید که بیشترین ارزش افزوده را برای شما دارد.
  • به کارهایی که ضرورتی ندارند به راحتی نه بگویید.
  • همیشه از خودتان بپرسید «آیا واقعا به این نیاز دارم؟» پاسخ به این سوال معمولا شما را شگفت زده خواهد کرد.

ما در این مطلب درباره برداشتمان از مینیمالیسم و نحوه استفاده از آن صحبت کردیم. با این حال، همیشه خوب است که دیدگاه های مختلف را در یک موضوع در نظر بگیریم، بنابراین سعی کنید پس از این مقاله، تعاریف دیگر از مینیمالیسم را از افراد معروف بخوانید و از آنها درس بگیرید.

در انتها می‌توانید تریلر فیلم مستند Minimalism را ببینید:

Minimalism: A Documentary About the Important Things (Official Trailer)

نظر شما راجع به فرهنگ مینیمالیسم و سبک زندگی مینیمال چیست؟