میزان دوندگی بازیکنان فوتبال با فناوری GPS چگونه تعیین می شود؟

فناوری یکی از قسمت های جدانشدنی ورزش های امروزی است. این فناوری های به شکل های مختلفی می توانند به روند رو به جلو این ورزش ها کمک کنند. به عنوان مثال استفاده از فناوری های مختلفی در ورزش فوتبال باعث شده تا ضریب خطای داوران به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. در کنار این موضوع فناوری ها باعث شده تا تصاویر هر بازی به شکلی بسیار درخشان تر برای بینندگان ارائه گردد.

در کنار این موارد فناوری تعیین میزان دوندگی و شرایط هر بازیکن از جمله دیگر موارد استفاده از تکنولوژی می باشد. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که میزان دوندگی بازیکنان و حتی ناحیه حرکتی آن ها چگونه تعیین می شود؟. فناوری GPS در این زمینه کمک زیادی به ورزش فوتبال و مربیان کرده است. در این مقاله در مورد چگونگی کارکرد فناوری GPS در ورزش فوتبال صحبت می شود.

فناوری GPS در ورزش فوتبال

فناوری GPS از جمله فناوری های نسبتا قدیمی فوتبال است که در دهه گذشته در بیشتر باشگاه های ورزشی مورد استفاده قرار می گرفته است. در این فناوری دستگاه های کوچک جی پی اس نقش مهمی را ایفا می کنند. با استفده از داده هایی که این دستگاه ها به کامپیوتر مرکزی ارسال می کنند می توان تمام جزییات حرکتی و سلامت بازیکن را رصد کرد. در واقع این سیستم یک نمایشگر کلی برای شرایط فیزیکی و روحی بازیکن می باشد. با استفاده از این سیستم می توان مسافت، جهت، سرعت و شتاب هر بازیکن را در زمین فوتبال محاسبه کرد. با استفاده از داده های ارسالی این سیستم می توان ناحیه های حرکتی که هر بازیکن در یک بازی داشته را رصد کرد.

علاوه بر مواردی که گفته شد این سیستم برای تعیین میزان سلامت فیزیکی بازیکنان نیز کاربرد دارد. در واقع در کنار سیستم چی پی اس یکسری امکانات دیگری اضافه شده است که با استفاده آن ها می توان میزان ضربان قلب و سوخت و ساز هر بازیکن را در یک بازی محاسبه کرد. با این شرایط مربیان می توانند به راحتی از سلامتی هر بازیکن در طول بازی با خبر باشند. همچنین با استفاده از این فناوری در تمرینات می توان از بروز مصدومیت های شدید جلوگیری کرد. این تکنولوژی می تواند تمامی خصوصیات سلامتی هر بازیکن را رصد کند.

علاوه بر این مورد این فناوری با استفاده از آخرین تکنولوژی ها می تواند موقعیت های هر بازیکن را در طول تمرین مورد بررسی قرار دهد. با این شرایط رفتار های غیر اخلاقی و یا کم کاری هر بازیکن در تمرین مشخص شده و می تواند مربیان را از شرایط بازیکن با خبر کند.

استفاده از این فناوری نیز بسیار ساده است. جی پی اس یک دستگاه الکترونیکی بسیار کوچک است که در درون محافظ هایی قرار گرفته و بازیکنان آن را زیر لباس اصلی خود می پوشند. طراحی پوششی این فناوری به صورتی است که قابلیت انعطافی بالایی داشته و برای هر سایز از بازیکن می تواند مناسب باشد. داده های ارسالی از هر بازیکن با کد به خصوصی به کامپیوتر مرکزی ارسال شده و در آنجا پردازش می شود. نتایج این داده ها به تیم آنالیزور باشگاه ارائه شده و می تواند کمک زیادی به روند موفقیت تیم کند.

فناوری gps

مزایای استفاده از فناوری GPS

فناوری ها معمولا کمک زیادی به ساده تر شدن بررسی و شناخت بیشتر تاکتیک ها می کنند. در واقع این فناوری بهترین کمک را به مربیان و تیم های ورزشی می کند تا با دیدی باز بازیکنان آماده و با روحیه را از بازیکنان ضعیف تر تشخیص دهند. استفاده از این فناوری در تمرینات می تواند بهترین کمک را به تیم آنالیز و مربیان بکند تا بهترین ترکیب را برای بازی های پیش رو انتخاب کند. این سیستم از سال ها پیش در باشگاه های معروف لیگ برتر انگلیس استفاده می شده است.

این فناوری همچنین می تواند عملکرد بازیکنان را در لحظه گذارش کند. یعنی در هنگامی بازی در حال برگزاری است داده های این فناوری می تواند به مربیان کمک کند تا ایرادات و ضعف های تاکتیکی خود را کشف کنند. همچنین این داده ها می تواند در پخش های زنده تلویزیونی ارائه شود. یعنی با استفاده از این فناوری دونده ترین و پر سرعت ترین بازیکنان زمین شناخته می شوند. در کنار این موارد نظم بخشیدن به ترکیب تیم و هوشیاری در مورد شرایط هر بازیکن از جمله مهمترین مزیت های این فناوری است.

فناوری gps

استفاده از این فناوری در ایران

همانطور که گفته شد این فناوری سال هاست در سطح اول فوتبال دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. اما در کشور ایران در حدود 5 سال است که این فناوری در سطح اول فوتبال استفاده می شود. در واقع نقطه ابتدایی ارائه درخواست برای خرید این فناوری به فدراسیون فوتبال توسط سرمربی وقت تیم ملی ایران یعنی کارلوس کیروش داده شد. با استفاده از این فناوری کارلوس کیروش توانست شرایط روحی و تاکتیکی هر بازیکن را در تمرینات بررسی کرده و به سمت بازیکنان جوان کشیده شود.

در همین دوره بسیاری از بازیکنان جوان تیم ملی شروع به درخشیدن کردند. این موضوع شاید نتیجه استفاده از فناوری های به روز دنیا برای شناخت ویژگی های هر بازیکن در تمرینات باشد. در همین بازه زمانی با توجه به بازدهی بالای این فناوری بسیاری از باشگاه های داخلی کشور درصدد خرید این فناوری برآمدند. باشگاه فوتبال نفت تهران با سرمربیگری وقت علی منصوریان از جمله اولین باشگاه ها در استفاده از این فناوری در ایران بوده است.

در سال های اخیر نرم افزارها و فناوری های تعیین میزان دوندگی بازیکنان در زمین فوتبال توسط دانشجویان داشنگاه شریف توسعه داده شده است. در این نرم افزار سبک دویدن بازیکنان در زمین به 5 دسته تقسیم می شود. این 5 دسته براساس سرعت و شتاب بازیکنان تعیین می شود. بر این اساس در لیگ های داخلی نیز می توان با صرف هزینه ای بسیار کمتر از این تجهیز استفاده کرده و از تاکتیک های به روزتری بهره مند شود.

در مجموع می توان گفت که فناوری هایی با شرایط مشابه هر ساله در ورزش فوتبال مطرح می شوند و متناسب با کاربرد و بازدهی آن ها توسط تیم های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این فناوری می تواند به فوتبال ملی کمک کند تا همسطح فوتبال اروپا رشد کند.

 

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024