امروزه با پیشرفت ابزار ارتباطات جمعی، دسترسی به موسیقی و آهنگ‌های مختلف کار بسیار آسانی است و شما در هر نقطه از جهان که باشید به راحتی می‌توانید به آهنگ‌های خواننده مورد علاقه‌تان حتی موسیقی دهه ۶۰ دسترسی پیدا کنید. امروزه موسیقی تبدیل به یک صنعت پردرآمد شده ‌است و یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای به شهرت رسیدن است. اما باید بدانیم که این امر مربوط یک سال و دو سال نیست و صرفا به قرن ۲۱ محدود نمی‌شود. در صده پیش و در دهه‌های مختلف نیز همواره شاهد این بوده‌ایم که افراد مختلفی از طریق موسیقی به شهرت رسیدند و توانستند در زمینه موسیقی آثاری ماندگار را از خود بر جای بگذارند.

خوانندگان، گروه‌ها و بندهای مختلفی که در دهه‌های قبل می زیسته‌اند و استارت تحول در صنعت موسیقی را زده‌اند و در ترفیع جایگاه موسیقی نقش چشمگیری داشته‌اند. در این متن می‌خواهیم یکی از دهه‌هایی را بررسی‌کنیم که در زمینه موسیقی بسیار درخشان بوده ‌است و موسیقی‌دانان زیادی در این دهه زندگی می‌کرده‌اند.

موسیقی دهه 60 و هنرمندان مشهور

هدف ما در اینجا آشنایی با موسیقی دهه ۶۰ است. در دهه ۶۰ علاوه بر موسیقی، صنعت مد و همچنین باورهای اجتماعی دچار تغییرات بسیار زیادی شده‌ است. تا قبل از سال ۱۹۶۳ می‌توانیم بیان کنیم که در زمینه موسیقی خوانندگانی مشهور و به اصطلاح روی بورس بوده‌اند که در دهه ۵۰ به موفقیت رسیده ‌بودند و به خاطر آثارشان در دهه ۵۰، در دهه بعدی نیز با شهرت زیادی روبرو بوده‌اند، خوانندگانی الویس پرسلی، ری چارلز، و برادران اورلی جزو این دسته از افراد بوده‌اند.

تغییرات و اوضاع اجتماعی در دهه ۶۰

 در سال ۱۹۶۳ در سطح جامعه تغییراتی به وجود می‌آید که باعث می‌شود تا نوع موسیقی‌های محبوب تغییر کند و همین امر دلیلی می‌شود که سبک‌های جدیدی در موسیقی دهه ۶۰ به وجود بیاید، سبک‌هایی که تا امروز نیز از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

قتل رییس جمهور کندی، جنگ ویتنام و همچنین برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز برای دریافت حقوق شهروندی باعث می‌شود تا در فرهنگ مردم تغییراتی ایجاد شود و در نتیجه نوع موسیقی محبوب دچار تغییراتی ‌شود و سبک‌هایی جدیدی در موسیقی دهه ۶۰ به وجود بیاید. در این دهه و با توجه به تغییراتی که در جامعه رخ می‌دهد، گروه بیتلز ظهور می‌کند که باعث می‌شود تا در آن فضا طرفداران بسیار زیادی پیدا کند، این گروه به قدری موفق ظاهر می‌شوند که می‌توانیم بگوییم یک انقلاب را در زمینه موسیقی به وجود ‌آورند.

در دهه ۶۰ میلادی خوانندگان زیادی به شهرت می‌رسند که اگر بخواهیم به تعدادی از آن‌ها اشاره‌ کنیم می‌توانیم افراد زیر را نام‌ ببریم:

آزی آزبورن

 جان مایکل آزی بورن که با نام مختصر آزی بورن شناخته می‌شود در دهه ۶۰ در زمینه خوانندگی، ترانه ‌سرایی و بازیگری مشغول به فعالیت بوده ‌است و با نام مستعار شاهزاده تاریکی به عنوان خواننده اصلی در گروه هوی متال بلک سبث فعالیت داشته است.

موسیقی دهه 60 و هنرمند خاص

باب دیلان

باب دیلان متولد ۱۹۴۱ در آمریکا است و در زمینه موسیقی، خوانندگی، آهنگ سازی و نویسندگی فعالیت می کرد. او ابتدا در زمینه موسیقی محلی (فولک) آمریکا فعالیت داشت اما در دهه ۶۰ میلادی به سبک راک اند رول روی می‌آورد و اشعار عاشقانه در سبک راک اند رول را با اشعار ادبی و اشعار کلاسیک در هم می‌آمیزد و سبک جدیدی را در خوانندگی به وجود می‌آورد. از جمله افتخارات وی می‌توان به برنده‌شدن جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد.

رولینگ استون

رولینگ استون یک گروه راک انگلیسی است که در سال ۱۹۶۲ تشکیل شد. این گروه در بین سال‌های ۶۲ تا ۶۵ میلادی و با توجه به اعتراضاتی که در آمریکا شکل گرفت به شهرت بسیار زیادی رسید.

سید برت

 خواننده، آهنگساز و گیتاریست که در موسیقی دهه ۶۰ نام خود را جاودانه کرده‌ است و از او می‌توان به عنوان پایه گذار و عضو اصلی گروه پینک فلوید یاد کرد. او به مدت هشت سال در زمینه موسیقی فعالیت می‌کند اما بعد دچار افسردگی می‌شود و به همین دلیل نه تنها از موسیقی بلکه از تمام نزدیکان و دوستان خود فاصله می‌گیرد و در انزوا به زندگی خود ادامه می‌دهد و در همین انزوا هم از دنیا می‌رود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ آلبوم برتر موسیقی متن بازی‌های ویدئویی که نباید از دست دهید

رونی جیمز دیو

 رونالد جیمز یادوانا که ترانه‌سرا و خواننده‌ای در سبک هوی متال بوده ‌است از اواخر دهه ۶۰ به شهرت بسیار زیادی می‌رسد و می‌تواند با گروه‌های مختلفی مثل اِلف، رینبو و بلک سبث همکاری داشته‌ باشد. او همچنین یک گروه مخصوص خود با نام دِیو را ایجاد می‌کند و در آنجا نیز به فعالیت می‌پردازد. از رانی جیمز دیو همواره به عنوان یکی از با استعدادترین خواننده‌ها در سبک هوی متال یاد می‌شود.

آلبوم موسیقی آواز رنسانس و باروک

رابرت پلنت

این خواننده و آهنگساز انگلیسی موسیقی دهه ۶۰ بیشتر شهرتش را به خاطر عضویت در گروه زدپلین به دست آورده ‌است. او در زمینه راک فعالیت می‌کرد و توانست آواهایی جدید در این سبک از موسیقی را به وجود بیاورد و تبدیل به الگویی برای خوانندگان نسل بعدی سبک راک و متال شود. خیلی‌ها  معتقدند که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین خواننده در سبک راک آقای رابرت پلنت بوده است.

موسیقی دهه 60 و برترین ها

 

رری گلگر

 موسیقی ‌دان ایرلندی که در اواخر دهه ۶۰ به شهرت می‌رسد. او در اواخر دهه ۶۰ گروه تِیست را راه انداخت. او یک گیتاریست با استعداد بود و به خاطر چهره جدی و جذابی که روی صحنه داشت همواره مورد استقبال مخاطب خود قرار می‌گرفت. آثار او در نقاط مختلف جهان توانست به میزان بیش از ۳۰ میلیون به فروش ‌برسد.

در ادامه می‌خواهیم سبک‌های موسیقی که در دهه ۶۰ رونق یافتند و همچنین گروه‌ها و افرادی که در این سبک از موسیقی فعالیت می کرده‌اند را به شما معرفی ‌کنیم:

British Invasion

 این نام در واقع به دوره‌ای از زمان اطلاق می‌شود ( اوایل دهه ۶۰ میلادی) که در آن بندهای راک بریتانیایی و همچنین تعدادی از هنرمندان پاپ می‌توانند در آمریکا و دیگر نقاط جهان به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنند. اگر بخواهیم گروه‌ها و خواننده‌هایی که در این سبک فعالیت می کرده‌اند اشاره‌ کنیم، می‌توان این موارد را نام ببریم: بیتلز، رولینگ استونز، یارد بردز، داناوان، مانفرد من، کینکز، تام جونز، داستی اسپرینگ فیلدز.

آلبوم موسیقی حالا این چیزی است که من دهه ۶۰ می خوانم

Motown and R&B

 این سبک از موسیقی در دهه ۶۰ و در زمانی که اعتراضات و تجمعات برای دریافت حقوق شهروندی در آمریکا گسترش یافت، به وجود ‌آمد و به سرعت در آمریکا محبوب شد. البته این محبوبیت صرفا به آمریکا خلاصه نمی‌شود و در مدت زمانی کوتاه این شهرت و اعتبار به نقاط دیگر جهان هم رسید. اساس Motown records را گروه‌ها، خوانندگان و شعر نویسان آمریکایی آفریقایی تشکیل می‌دهند. اگر بخواهیم به تعدادی از مهم‌ترین گروه‌ها یا افرادی که در این سبک فعالیت می کرده‌اند اشاره‌ کنیم، می‌توانیم این اسامی را نام ببریم: مارولتز، ماروین گای، فور تاپز، دریفترز، تمپتیشنز، استیو وندرز، میرکلز، گلدیس نایت، اسپینرز، آرثا فرانکلین و کند هیت.

موسیقی دهه 60 و هنرمندان اصیل

Surf Rock and Psychedelic Rock

 Surf Rock ابتدا در کالیفرنیای جنوبی و به عنوان یک موسیقی مخصوص رقص مطرح می‌شود و به سرعت با محبوبیت بسیار زیادی روبرو می‌شود تا اینکه با ظهور British Invasion جایگاه خود را از صدر توجهات از دست می‌دهد.

Psychedelic Rock در اواخر دهه ۶۰ مطرح می‌شود و می‌تواند در زمانی کوتاه به شهرتی چمشگیر دست یابد. این سبک از موسیقی‌ها در نزد افرادی که هیپی خوانده می‌شدند و بیش از حد به استفاده از قرص‌های روان‌گردان روی آورده بودند محبوبیت زیادی داشت.

 اگر بخواهیم به تعدادی از گروه‌ها و خواننده‌های معروف فعال در این دو حوزه اشاره‌ کنیم، می‌توانیم این اسامی را نام‌ ببریم:

 بیچ بویز، ونچرز، چمپز، گریتفول دِد، جفرسون اِیر پلین، کینگز مِن و ترشمن.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین سایت‌های ایرانی برای دانلود آهنگ

آلبوم موسیقی دهه ۶۰ کلاسیک

Folk Rock and Protest Music

 سبک موسیقی Folk Rock در اواسط دهه ۶۰ و در زمانی که اعتراضات به اوج خود رسیده‌ بود به محبوبیت ‌رسید و توسط طیف‌های مختلف جامعه با استقبال بسیار زیادی روبرو ‌شد.

سبک موسیقی Protest music سبکی از موسیقی بود که همواره در آن تلاش می‌شد از طریق موسیقی، یک پیام اعتراض‌آمیز نسبت به شرایط موجود انتقال داده‌ شود، چیزی که در سبک فولک راک قادر به دیدن آن نخواهیم ‌بود. این نوع از موسیقی بیشتر در واکنش به ناعدالتی اجتماعی، تغییرات فرهنگی و رویدادهای خبری مختلف مورد استفاده قرار می گرفت‌. در واقع از این سبک موسیقی استفاده می شد تا میزان آگاهی در جوانان افزایش ‌یابد و به این شکل از آن‌ها می‌خواستند تا با آگاهی از شرایط موجود در اعتراضات شرکت‌ کنند و تا آنجا که ممکن است دامنه اعتراضات را گسترش ‌دهند.

آلبوم طلایی موسیقی دهه ۶۰

اگر بخواهیم به تعدادی از بندها، خواننده‌ها و یا آثار خوانده ‌شده در این سبک از موسیقی دهه ۶۰ اشاره‌ کنیم، می‌توانیم این موارد را نام ببریم:

 باب دیلان، سیمون و گارفونکل، ماما و پاپا، بوفالو اسپرینگ فیلدز، کراسبی، استیلز و نش، گوردن لایتفوت، پیتر، پائول و مَری.

در ادامه نظر شما را به یک فیلم جذاب جلب می‌کنم. توجه داشته باشید که این ویدئو در یوتیوب بارگذاری شده و برای تماشای آن نیاز به آی پی خارجی دارید.


منبع:

nostalgiacentral

wikipedia

thepeoplehistory