وقتی وارد فاز مقاله نویسی می‌شویم، این می‌تواند به مقاله نویسی برای دانشگاه یا مدرسه و همین طور مقاله نویسی برای وبلاگ، مجله و غیره مرتبط باشد. بدیهی است که شکل مقاله نویسی در این موارد با یکدیگر تفاوت خواهد داشت و اصول و نکات مربوط به آن‌ها تا حدودی متغیر خواهد بود. در این مطلب بر آن هستیم تا به شکل مقاله نویسی در مدل‌های پرکاربرد آن پرداخته و نکات و اصول آن را دوره کنیم.

اصول مقاله نویسی

مقاله نویسی برای دانشگاه

معمولا دانش آموزان و دانشجویان از نوشتن مقاله، متن‌های مختلف و سایر تکالیف کتبی خود واهمه دارند و شاید این پربیراه نیز نباشد؛ زیرا مقاله نویسی نیاز به تخصص و مهارت کافی دارد. البته خوشبختانه هر کسی می‌تواند با تمرین و ممارست به این مهارت در مقاله نویسی دست یافته و روز به روز بهتر و بهتر بنویسد.

اگرچه تقریبا باید با اطمینان گفت که نوشتن محتوا تا حدودی پیچیده و نیازمند تسلط بر وجوه مختلف موضوع نوشته است، اما می‌توان با رعایت نکات، روند نوشتن را به میزان چشمگیری ساده‌تر کرد.

۱. بهترین مقاله را برای مخاطبان بی‌حوصله بنویسید

همیشه این موضوع را در نظر بگیرید که ممکن است خواننده مطلب شما، در خواندن و دنبال کردن مقاله تنبل و بی‌حوصله باشد. آن‌ها شاید به موضوع مقاله علاقه‌مند باشند، اما در دنبال کردن آن ضعیف عمل کرده و خیلی زود از خواندن یک متن طولانی، بیزار خواهند شد. بنابراین برای نوشتن مقاله‌ای که برای این تنبل‌ها نیز جالب و خواندنی باشد، باید از تکنیک‌هایی خاص استفاده کنید.

این تکنیک‌ها شامل موارد زیر است:

  • استفاده از پاراگراف‌های کوتاه به جای بندهای طولانی
  • به کار بردن جملات و عبارت مختصر
  • اجتناب از به کار بردن ترکیبات اضافی و غیرضروری
  • به کار نبردن اصطلاحات خاص و پیچیده
  • کوتاه کردن متن تا حد امکان

در کل در مواجه با یک خواننده تنبل، باید همیشه مقاله خود را طوری پیش ببرید که بالاترین خوانایی را داشته باشد. همیشه از خود بپرسید، چه کسی از خواندن مقاله‌هایی با اصطلاحات پیچیده و سنگین لذت می‌برد؟

مقاله نویسی

مقاله نویسی برای دانشگاه و مانند آن، باید منطبق بر تحقیق و مطالعه و توجه به نیازهای مخاطب باشد.

۲. اسکن وب را در نظر بگیرید

در نوشتن یک مقاله تاثیرگذار و موفق، هرگز نباید اسکن وب را دست کم بگیرید یا آن را فراموش کنید. این ابزار خاص ممکن است به محتوای آنلاین شما کمک کند و اجازه دهد برای مخاطبان هدف شما مفیدتر و جذاب‌تر شود.

از نظر اسکن وب چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

مهم ترین پیشنهادات در این زمینه، مربوط به ایجاد سرفصل‌ها و سرتیترها برای ارتباط برقرار کردن، افزودن عناوین تصاویر و زیرنویس‌ها به معنی کامل آن است. اسکن وب به شکل اصلی خود نحوه نوشتن مقاله‌ای مناسب را برای خواندن آن در وب نشان می‌دهد. یک پیشنهاد مفید دیگر این است که شما باید مقالات خود را از نظر نکات اصلی و خطوط مهم استدلال بررسی کنید.

از آنجا که بیشتر خوانندگان نزدیک به ۱۰ درصد از محتوای نمایش داده شده را می‌خوانند، شما باید خوانندگان خود را در سراسر متن در وب راهنمایی کنید.

۳. به کار بردن ترکیبات و کلمات آشنا را حتما لحاظ کنید

برای اینکه مقاله شما برای خوانندگان نهایی جذاب باشد، باید از راه‌های ارتباط با مخاطبان آگاه باشید. البته در این زمینه نباید طراحی اصلی مقاله خود را قربانی کنید، اما اهمیت زیادی دارد که از ترکیبات و کلمات آشنا برای مخاطبان استفاده کرده و به طور کلی متن را طوری پیش ببرید که آن‌ها با مراجعه به هر پاراگراف ترکیبات آشنا و ملموس با ساختار لغوی روزمره را مشاهده کنند.

هنگامی که خوانندگان وب سایت یا ستون شما، هر کلمه و عبارت خاص را مشاهده و به خوبی درک می‌کنند، مطمئن باشید که در نوشتن مقاله موفق شده‌اید. اگر چه در برخی از متخصصان به دلیل نوشتن مقالات علمی و تخصصی، ناچار به استفاده از اصطلاحات پیچیده هستند، اما باز هم بازدید کنندگان وبلاگ یا وب سایت به دنبال کلمات آشنا هستند.

مقاله نویسی اصولی

در مقاله نویسی اصولی، ترکیب کلمات آشنا و لغات با معنی ملموس را حتما لحاظ کنید.

۴. تحقیق و مطالع را از یاد نبرید

متاسفانه برخی از نویسندگان مقاله، اغلب قبل از نوشتن از تحقیقات دقیق غافل می‌شوند. در نتیجه قطعات نوشتاری آن‌ها از نظر استدلالی، غیرقابل اطمینان است. بنابراین، مناسب‌ترین راه حل برای تهیه مقاله‌های عالی، تحقیق در مورد یک موضوع و سپس نوشتن در خصوص آن خواهد بود.

صرف نظر از موضوع، شما در حال نوشتن هستید و به عنوان مسئول رسانه باید حقایق و استدلالی معقول ارائه دهید که دیدگاه شما را پشتیبانی کند. مهم نیست که دقیقاً چه تحقیقاتی را انجام دهید، چه مشاهده دست اول و چه حتی یک بررسی ادبی آنلاین، همه مقالات شما باید شامل داده‌های معقول و منطقی باشند که با شواهد محکم تهیه می‌شوند.

اگر چه ممکن است این نکته کمی روال کار را طولانی‌تر سازد، اما شما نباید از این تحقیق صرف نظر کنید. درست مانند نویسندگان مقاله حرفه‌ای، شما موظف هستید مدتی را به تحقیق کاملی درباره موضوع انتخابی خود، صرف کنید. با توجه به این نکته، ما اغلب بر اهمیت تحقیق به صورت مکتوب به تنهایی تأکید می‌کنیم و این است که به کار شما ارزش می‌بخشد.

۵. مشاوره عملی ارائه دهید

خب، بیایید شرایطی را تصور کنیم که مقاله آنلاین شما با ظرافت تمام نوشته شده است، بدون هیچ گونه خطا، اما باز ممکن است هیچ ارزشی برای خوانندگان شما نداشته باشد.

فقط به همین دلیل، شما کاملاً ملزم هستید که به خواننده خود اجازه و این فرصت را دهید که در مقاله بی‌نظیر شما چیزهای جدید یا خلاقانه‌ای را کشف کند. جای تعجب نیست که افراد برای شناسایی نحوه ارائه توصیه‌های عملی، اقدام به خرید مقاله‌های نمونه نویسندگان حرفه‌ای می‌کنند. از آن جا که فضای اینترنت در حال حاضر با مقالات بی‌شماری پر شده است که در واقع بیشتر آن‌ها هیچ ارزش عملی ندارند، مقالات شما باید با ارائه محتوای کاربردی و پاسخ عملی به پرسش‌های حقیقی خواننده، کارآمدتر باشد.

مقاله نویسی اصولی

در مقاله نویسی اصولی دانشگاهی، حتما باید مشاهده عملی ارائه داده و پاسخ پرسش ها را در متن خود جای داده باشید.

۶. شواهد پایانی را از قلم نیندازید

در نهایت مقاله‌ای که مطابق اصول نوشته و پیش برده‌اید، باید دارای یک جمع‌بندی پایانی و نیز برگرفته از منابعی قابل اعتماد باشد. به طور مثال اگر مقاله شما دارای بار محتوایی سلامتی است، باید از منابعی برگرفته گردد که خواننده بتواند بر صحت و دقت آن‌ها تکیه کرده و مطمئن باشد. همین طور لازم است که حتما این منابع را در انتهای مقاله خود قید نمایید.

مقاله نویسی در وبلاگ

در اینجا به نکاتی می‌پردازیم که باعث می‌شود پست‌های وبلاگ شما به پست‌های تاثیرگذار تبدیل شوند. آیا پست‌های وبلاگ شما به آن اندازه که می‌خواهید دیده نمی‌شوند و در به دست آوردن مخاطب و کلیک آن قدرها موثر نیستند؟ آیا بیشتر افرادی که به وبلاگ شما وارد می‌شوند، زودتر از آن چه باید، صفحه را ترک می‌کنند؟

به خوبی می‌دانیم که در بستر وبلاگ و وب سایت، تنها ۲ تا ۳ ثانیه برای جلب توجه کاربر خود زمان داریم تا آن‌ها را برای کلیک متقاعد کرده و یا شرایطی فراهم بیاید که کاربر پست وبلاگ را تا انتها بخواند. بنابراین چگونه مطمئن می‌شوید که تلاش‌های بازاریابی محتوایی شما به هدر نمی‌روند؟ با دنبال کردن نکات زیر می‌توانید از همین اکنون پست‌های خود را ارتقا یافته تلقی کنید.

۱. مخاطبان خود را بشناسید

قبل از شروع نوشتن، بسیار مهم است که بدانید مخاطبان شما چه کسانی بوده و به دنبال چه چیزی هستند. به جای این که حدس بزنید مخاطبان شما به چه چیزی نیاز دارند یا در جستجوی چه چیزی هستند، سعی کنید با انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل، تصمیماتی مبتنی بر داده‌ها بگیرید.
به نظر پیچیده می‌رسد؟ واقعاً اینگونه نیست!

منابع زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای آسان‌تر کردن این فرآیند استفاده کنید. در زیر برخی از این منابع را معرفی می‌کنیم:

google keyword tool

این یک ابزار رایگان است که می‌توانید برای دیدن برخی از محبوب‌ترین کلمات کلیدی که توسط کاربران هدف شما جستجو می‌شود، استفاده کنید.

جستجوی پیشرفته توییتر

به سادگی کلمه کلیدی خود را تایپ کرده و فیلتر “سوالات” را انتخاب کنید و تمام سؤالاتی را که افراد در موضوع شما می‌پرسند، به شما نشان داده خواهد شد.

Quora

این مورد نیز یک منبع عالی برای یافتن سوالات پرجستجو در حوزه مورد نظر شما است.

مقاله نویسی اصولی

برای مقاله نویسی وبلاگی، پیش از هر کاری باید مخاطبان خود را به درستی شناسایی کنید.

۲. تیترهای جذاب، انتخاب کنید

اگر تیتر مطلب خود را به اندازه کافی جذاب انتخاب نکنید، احتمال زیادی وجود دارد که کاربران به هیچ وجه وارد مطلب و صفحه شما نشوند. ما انسان‌ها، به بیشتر مطالب و حتی کتاب‌ها، با عمق نگاهی محدود و کم نگاه می‌کنیم. غالبا جلد یک کتاب است که نظر ما را به خود جلب کرده و باعث می‌شود که به سراغ متن آن برویم. همین موضوع در خصوص تیتر مطالب در وبلاگ نیز اهمیت دارد و با مشاهده تیتر است که نسبت به محتوای آن داوری می‌کنیم.

به همین دلیل عنوان پست وبلاگ شما برای موفقیت آن مقاله بسیار مهم محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم برای یافتن ارزش بازاریابی عنوان مطلب خود، تیتر آن را از طریق آنالایزر تیتر EMV بررسی نمایید.
همچنین می‌توانید از ابزار آنالیز عناوین ISITWP استفاده کنید که در مورد چگونگی بهبود تیتر نکاتی را ارائه می‌دهد.

۳. اضافه کردن زیرتیترها و پاراگراف‌های کوتاه‌تر برای شکستن صفحه

قالب بندی برای پست‌های وبلاگ بسیار مهم است. هیچ چیز بدتر از خواندن پست وبلاگی با بندها و پاراگراف‌های طویل نیست. بیشتر اوقات مردم قبل از این که تصمیم بگیرند مطلبی را بخوانند، نگاه به محتوای کلی آن می‌کنند؛ بنابراین ما همیشه توصیه می‌کنیم مقاله خود را با زیرتیترها خرد کرده و آن را به پاراگراف‌های کوچک تقسیم کنید. این کاری است که باعث می‌شود کاربران، علاقه بیشتری به خواندن مقاله شما از خود نشان داده و حوصله بیشتری برای دنبال کردن آن داشته باشند.

نکته دیگر در خصوص کوتاه کردن پاراگراف‌ها است. بهتر است هر پاراگراف را در ۳ یا ۴ خط، بسته و پس از آن به سراغ بند بعدی بروید. به این شکل کاربران وبلاگ، با حوصله بیشتری مطلب را دنبال می‌کنند.

مقاله نویسی اصولی

به طور حتم در مقاله نویسی اصولی وبلاگ، تیترگذاری و استفاده از بولت یا شماره گذاری را در نظر داشته باشید.

۴. از بولت‌گذاری استفاده کنید

بیشتر دنبال کنندگان صفحات وبلاگ، علاقه دارند تا در یک نظر سطحی، مطالب مهم را از پیش چشم گذرانده و در صورت تمایل، به صورت ریزتر به خواندن مطلب بپردازند. از این جهت بولت‌گذاری مطالب مهم و برجسته کردن اطلاعات اصلی، اهمیت زیادی خواهد داشت. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند به سرعت ببینند که پست شما ارزش وقت گذاشتن را دارد یا خیر.

به یاد داشته باشید که خوانندگان شما به دنبال اطلاعات خاص و مهمی در هر مطلب هستند. به طور مثال آن‌ها می‌خواهند در مورد مزایا و معایب موضوعی خاص، به خوبی بدانند.

۵. اضافه کردن تصاویر

مغز انسان محتوای بصری را خیلی سریعتر از محتوای مبتنی بر متن پردازش می‌کند. به همین دلیل اضافه کردن تصاویر جذاب می‌تواند به تقویت ذهنی مخاطب شما و جلب توجه او کمک کند.
در فضای وب، هزاران منبع عالی برای یافتن تصاویر بدون حق امتیاز با کیفیت بالا وجود دارند و توصیه می‌کنیم که حتما از آن‌ها بهره ببرید. همین طور اگر یک دوربین عکاسی و کمی ذوق عکسبرداری داشته باشید، خوب است که عکس‌های اختصاصی خود را تهیه نمایید.

۶. بهینه سازی سئو را انجام دهید

در دنیای وبلاگ نویسی، سئو می‌تواند تا حدودی مشکل‌ساز باشد، اما شما باید این هنر را داشته باشید که رضایت کاربر واقعی خود را با سئوی حرفه‌ای مطالب همسو ساخته و هر دو طرف را به حد قابل قبولی پیش ببرید. هدف این است که تعادل را پیدا کنید. حقیقت این است که جستجوهای ارگانیک در گوگل بخش بزرگی از ترافیک را برای اکثر وب سایت‌ها به ارمغان می‌آورد.

برای به دست آوردن رتبه مناسب در موتور جستجوی گوگل باید اصول سئو را به همراه نکات زیر رعایت نمایید:

• عنوان متا مناسب را اضافه کنید.
• توضیحات متا مناسب را بنویسید.
• برای کلمات کلیدی متمرکز بهینه‌سازی کنید.
• از تنوع کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
• تصاویر مناسب به متن خود اضافه کنید.
• لینک سازی داخلی را فراموش نکنید.

مقاله نویسی اصولی

در مقاله نویسی اصولی وبلاگ، باید حتما اصول سئو را رعایت کنید تا به رتبه خوبی در گوگل دست یابید.

۷. در نهایت مخاطب خود را به چالش کشیده و یک فراخوان بدهید

این بدان معنی است که پس از عنوان ساختن هر آن چه باید در متن خود می‌آوردید، لازم است که در پایان مخاطب را به چالش کشیده و نسبت به وی و نظریات او فراخوان بدهید. شما باید از مخاطب بخواهید که نظریات و یا پرسش‌های خود را در پایان مطرح کرده و به نوعی محتواگذاری در وبلاگ را به یک نشست دسته جمعی تبدیل سازید. از مخاطبان بخواهید تا سوالات احتمالی خود را مطرح کرده و در ضمن به سوال سایرین در صورت تمایل پاسخ دهند. این یک روش عالی برای پیش آوردن خواننده و سهیم کردن وی در مطلب است.

همین طور بخوانید: ۸ نکته برای دورکاری در ایام قرنطینه

سخن پایانی

مقاله نویسی یک هنر فوق العاده جذاب و البته نیازمند مطالعات پیوسته است که در طول زمان مانند یک موجود زنده رشد کرده و بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. اگر شما نیز به دنیای مقاله نویسی علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم با رعایت نکات فوق، شانس خود را در این زمینه امتحان نمایید.

منابع: wordstream ، bmmagazine