تکنولوژی سیستم تصویر برداری 360 درجه لالیگا چیست؟

سالانه میلیون ها دلار برای حق پخش هر بازی فوتبال در لیگ های معتبر دنیا جا به جا می شود. بسیاری از کارگردانان و مدیران شبکه های تلویزیونی به دنبال ایجاد یک تفاوت بزرگ در زمینه تصویربرداری از مسابقات فوتبال هستند. اما چگونه می توان تصویربرداری را به شکلی انجام داد که تماشاگر از دیدن صحنه های فوتبال خسته نشود؟. یکی از کاربردی ترین روش ها برای افزایش کیفیت تصویربرداری از مسابقات فوتبال، استفاده از روش تصویربرداری به صورت 360 درجه می باشد. در واقع در این روش تماشاگر می تواند تمام اتفاقات و صحنه های حساس بازی را از تمامی زوایای ممکن مشاهده کند. این روش از تصویربرداری در حال حاظر فقط در لیگ اسپانیا مورد استفاده قرار گرفته و در آینده ای نزدیک شاهد گسترش آن خواهیم بود. در این مقاله در مورد جزییات استفاده از این فناوری در ورزش فوتبال صحبت می شود.

تصویر برداری 360 درجه:

تصویر برداری 360 درجه یکی از فناوری های درخشان دهه اخیر است که باعث جذابیت مسابقات ورزشی مختلفی شده است. این روش از تصویر برداری در لیگ های حرفه ای بسکتبال آمریکا (NBA) و فوتبال آمریکایی (NFL) استفاده شده است و بازخورد های مثبتی در مورد آن دریافت شده است. این تکنولوژی در سال 2015 میلادی مطرح شد و بسیاری از مدیران شبکه های تلویزیونی را به خود جذب کرد. افزایش جذابیت های بصری مسابقات و همچنین کیفیت بالای تصاویر از جمله بهترین خصوصیات این فناوری می باشد. اما در کنار این موارد هزینه های بالا نصب این تجهیزات در ورزشگاه از جمله نقاط منفی این فناوری است. در واقع برای تجهیز هر ورزشگاه فوتبال به این سیستم، نیاز به 38 دوربین نصب شده در نقاط مختلف ورزشگاه می باشد. کیفیت تصویر برداری هر کدام از این دوربین ها باید 5k باشد که این موضوع نیز باعث افزایش هزینه می شود.

تصویر برداری با آزادی عمل بالا یکی از رویاهایی بود که بسیاری از متخصصان در این زمینه در سر داشتند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارائه دوربین هایی با امکان ضبط تصاویر با کیفیت این موضوع کاملا در دسترس می باشد. این فناوری امروزه با کاربرد های مختلفی ارائه شده است. یکی از کاربرد های امروزه این دوربین ها استفاده از آن ها در اتومبیل ها می باشد. این فناوری کمک می کند تا رانندگان در محیط های کوچک و با آزادی عمل پایین از موانع اطراف خود کاملا آگاه باشند. این دوربین ها امکان ارائه تصویر از هر قسمت از اتومبیل را برای درک هر چه بهتر موقعیت را فراهم کرده اند. روند کاری این فناوری به این صورت است که مانیتور موجود در داخل کابین خودرو دید وسیعی که از دوربین ها گرفته شده است را به راننده ارائه می دهد تا قبل از وقوع هر اتفاق ناگواری امکان عکس العمل وجود داشته باشد. قابل ذکر است که این تکنولوژی در هنگام حرکت خودرو نیز کاربرد دارد.

در تمامی حالت ها این فناوری در تلاش است تا با استفاده از آخرین تکنولوژی راحتی و آسایش بیشتری را برای کاربران و تماشاگران ایجاد کند. شاید تنها نقطه ضعف استفاده از این فناوری در صنعت های مختلف هزینه اجرایی بالای آن است که امکان استفاده از آن را محدود می کند. به عنوان مثال هر بازی لیگ قهرمانان اروپا که از جمله بالاترین سطوح برگزاری مسابقات فوتبال در دنیا می باشد با 10 دوربین و با کیفیت HD تصویر برداری می شود که در مقایسه با تصویر برداری 360 درجه که با 38 دوربین با کیفیت 5k انجام می شود بسیار ناچیز و محدود است.

Smiley face

شرایط استفاده از فناوری تصویر برداری 360 درجه:

همانطور که گفته شد این فناوری نیاز به تعداد زیادی دوربین با امکان تصویر برداری با کیفیت بالا دارد. این تصاویر با استفاده از کابل های فیبر نوری به سرور های مختلفی ارسال شده تا پردازش در لحظه بر روی آن ها صورت بگیرد. در این حالت پس از هر صحنه حساس و مهم در بازی کارگردان برنامه تصاویر پردازش شده را دریافت کرده و متناسب با شرایط آن ها را پخش می کند. نماهای سه بعدی از گل ها یا صحنه های حساس در محوطه جریمه می تواند از جمله بهترین گزینه ها برای ارائه تصاویر سه بعدی باشد. در برخی موارد این تصاویر به صورت سه بعدی و از زاویه دید بازیکن یا داور ارائه می شود. در صحنه های گل یا مهم بازی که بازیکن یا داور تصمیمات سرنوشت سازی می گیرند، تصاویری با زاویه دید لحظه ای بازیکن ارائه می شود تا تماشاگران کاملا در جریان دلیل تصمیم گیری های بازیکنان یا داور قرار بگیرند.

به جرات می توان گفت که در صورت اجرایی شدن این فناوری به صورت همگانی صحنه ای نیست که از دید بینندگان به دور بماند. این فناوری به مربیان و فوتبالیست ها نیز کمک می کند تا آموزش های خود را با دقت و تمرکز بالاتری ارائه دهند.

Smiley face

مزایای تصویر برداری 360 درجه:

مهمترین خصوصیتی که تصویر برداری 360 درجه، افزایش جذابیت و هیجان بازی های فوتبال است. ارائه تصاویری با کیفیت با فرمتی 360 درجه می تواند جذابیت دو چندان برای بینندگان داشته باشد. البته در حال حاضر تنها دو ورزشگاه نیوکمپ و سانتیاگو برنابئو که معلق به دو باشگاه اسپانیایی بارسلونا و رئال مادرید هستند قادر به ارائه تصاویر سه بعدی می باشند. در کنار افزایش جاذبه های بصری تصاویر، امکان تحلیل هر چه بهتر بازی ها توسط روزنامه نگاران و مربیان از خصوصیات دیگر این فناوری است. همانطور که گفته شد دوربین ها می توانند تصاویر لحظه ای را از زاویه دید بازیکنان را در لحظات حساس ارائه دهند و این امکان وجود دارد که انتخاب های هر بازیکن در هر لحظه از بازی تحلیل شود.

با توجه به مزایا و خصوصیات مثبت زیاد این فناوری احتمال گسترش استفاده از آن در آینده ای نزدیک بسیار قابل پیش بینی می باشد. البته شاید تنها عامل بازدارنده هزینه های نصب و پردازش تصاویر باشد.

Smiley face

تاثیر تکنولوژی بر فوتبال:

برای بسیاری از علاقه مندان به فوتبال خبر استفاده از فناوری های جدید در ورزش فوتبال موضوع جدیدی نیست. تقریبا هر ساله سیستم های جدیدی برای تصویر برداری و افزایش دقت قضاوت داوران ارائه می شود. هر کدام از این سیستم ها و فناوری ها می توانند کمک زیادی به رشد این ورزش در جامعه بکنند. اما پرسشی که همواره مطرح می باشد این است که آیا فوتبال جذابیت سابق خود را دارد ؟.

پاسخ به این سوال با توجه به شرایط بسیار پیچیده جوامع امروزی بسیار سخت است. فناوری های مختلف وارد ورزش شده اند و توانسته اند خود را به عنوان یک گزینه برای جذابیت فوتبال ارائه دهند. اما در واقعیت فوتبال به صورت طبیعی و بدون سیستم های پیچیده الکترونیکی جذابیت ناب خود را دارد که به هیچ عنوان قابل جایگزین نیست. استفاده از فناوری ها همانند اسانس های مختلفی است که به یک غذای بی مزه می دهید تا بتوانید با کمک آن ها از غذا لذت ببرید در حالی که هدف شما لذت از مزه غذا است. ماجرای فناوری و فوتبال نیز به این شکل است. فناوری های امروزه کمک زیادی به اجرای عدالت در زمین فوتبال می کنند یا باعث جذابیت تصاویر ارسالی برای بینندگان می شوند اما جذابیت واقعی که تماشای فوتبال ناب و با احساس است را تقریبا از بین می برند.

فناوری های مختلف همانند استفاده از سیستم صوتی برای داوران، تصویر برداری 360 درجه و کمک داور های ویدیویی از جمله آخرین تکنولوژی هایی است که در ورزش فوتبال مورد استفاده قرار گرفته است. فناوری تصویر برداری نیز همانند فناوری کمک داوران ویدیویی در ابتدای مسیر حرکت خود می باشند و باید دید آیا با تغییراتی که هر روزه فیفا در قوانین فوتبال ایجاد می کند می توانند جایگاه ثابتی در این ورزش پیدا کنند یا خیر.

 

مقالات پیشنهادی: