آیا با بازی هیجان انگیز مونوپولی و قواعد جذاب آن آشنایی دارید؟

بازی مونوپولی

بازی‌های رومیزی یا بردگیم‌ها پیش از ظهور بازی‌های ویدئویی و کامپیوتری تنها ابزار اصلی سرگرمی در دوران کودکی بودند. اما با پیشرفت فناوری و عرضه کنسول‌های بازی، بردگیم‌ها از یاد نرفته و تولید آن‌ها نیز توسعه پیدا کرد. یکی از بازی‌های خاطره‌ انگیز بازی مونوپولی (Monopoly) است که اگر آن‌ را بازی نکرده‌اید حتما نام آن را یکبار شنیده‌اید. در این مقاله قصد داریم تا معرفی اجمالی از این بازی جذاب و خاطره انگیز داشته باشیم. در ادامه همراه وبلاگ مالتینا باشید.

معرفی کلی بازی مونوپولی:

لوگو مونوپولی

 مونوپولی یک بازی رومیزی بوده و توسط کمپانی اسباب بازی سازی Hasbro تولید شده است. دستورالعمل بازی به این صورت است که بازیکنان دو تاس را اطراف تخته می‌چرخانند، اجزاء مختلفی را مبادله می‌کنند و آنها را در خانه‌ها و هتل‌ها ارتقاء می‌دهند. به علاوه بازیکنان می‌توانند پول مورد نیاز خود را از طریق ارتباطات و یا کارت‌های مربوط به صندوق‌های شانس و همچنین مکان‌های اخذ مالیات جمع آوری کنند. بازیکنان ممکن است به زندان هم بروند که در این صورت نمی‌توانند حرکت کنند. مونوپولی بخشی از فرهنگ پرطرفدار بین المللی شده و در بیش از 103 کشور جهان مجوز دریافت کرده و همچنین در 37 زبان زنده دنیا منتشر شده است.

تاریخچه بازی:

مونوپولی برگرفته از بازی (قلمرو فرمانروا) است و در سال 1904 توسط «الیزابت مگی» در ایالات متحده امریکا به ثبت رسید.  هدف این بازی نمایش دادن برتری سیستم اقصادی‌ای بود که ثروت را به عنوان پاداش در برابر سیستمی که در آن انحصار طلب‌ها تحت شرایط معدودی کار می‌کنند، عرضه می کند. این بازی اولین بار در سال 1935 توسط “برادران پارکر” منتشر شد. قالب بندی ورژن اصلی این بازی بر پایه خیابان‌های نیوجرسی بود. در سال 1936 برادران پارکر مجوزهای لازم را برای فروش بازی خارج از امریکا صادر کردند.

سازمان اطلاعات انگلیس (MI6) در آن زمان «جان ودینگتون»، کارخانه دار سرشناس اسباب بازی در انگلستان را مامور ساخت نسخه خاصی از جنگ جهانی دوم در بازی کرد که در آن زندانیان محبوس شده توسط نازی‌ها، نقشه‌های مخفی، قطب نماها، پول‌های واقعی و دیگر ابزار کارآمد برای فرار از زندان را در بازی قرار دهد، که توسط سازمان‌های ساختگی خیریه‌ای که بوسیله MI6 راه اندازی شده بود در اختیار آنها بگذارد.

تخته بازی:

تخته بازی مونوپولی

در تخته مونوپولی 40 خانه وجود دارد و چهار گوشه بازی جایی است که هریک از بازیکنان شروع به بازی می‌کند. نام این خانه‌ها عبارتند از: حرکت کن، توقف آزاد، زندان و رفتن به زندان. در اطراف بازی جزئیات و ابزاری برای فروش و تجارت وجود دارد، بطور کلی 22 ویژگی، 4 ایستگاه راه آهن، نیروگاه برقی و آبی وجود دارد. همچنین در بازی خانه‌هایی به نام‌های مالیات درآمد ، مالیات لوکس و کارتهای صندوق شانسی.

شروع بازی:

آیتم های مختلف مونوپولی

برای شروع بازی ابتدا تخته را در محل مناسبی قرار دهید و کارت‌های صندوق شانس را روی تخته بگذارید. این کارت‌ها با بردن بازیکن به زمین بازیکن دیگر که در آن پول جمع کرده باعث ثروتمند شدن و یا حتی فقیر شدن بازیکن اول می‌شوند. هنگام شروع بازی هر بازیکن یک قطعه مانند ژتون بر می‌دارد. بعضی از این ژتون‌ها شامل یک کشتی جنگی، انگشتانه (لوله فلزی کوتاه که انگشت را می‌پوشاند)، کفش، یک قطعه آهن، کلاه، سگ، چرخ دستی، اسب و سوارکار آن و یک توپ جنگی می‌شود. لازم به ذکر است که انواع بسیار زیادی از ژتون‌ها با توجه به نوع ویرایش این بازی وجود دارد.

سپس بانک‌دار (که فرقی ندارد کدام بازیکن باشد) پول‌ها را پخش می‌کند. هر بازیکن به یک اندازه پول برای شروع بازی دریافت می‌کند. محتویات بانک شامل پول ، اسناد ، خانه‌ها و هتل‌ها است. بانک هر بار به یکی از بازیکنان مقداری پول می‌دهد تا به حرکتش ادامه دهد و هنگامی که آن بازیکن زمین، خانه یا هتل را خرید پولهایش را به وسیله اسناد زمین‌های خریداری شده پس می‌گیرد و هنگامی که بازیکن زمینش را اجاره می‌دهد پولش را از او به عنوان وام می‌گیرد. بانک همچنین کالاها، وام‌ها و مالیات‌ها را نیز جمع آوری می‌کند.

قوانین بازی:

قوانین مونوپولی

هدف اصلی بازی مونوپولی این است که زمین‌های بیشتری را تصاحب کنید و ثروتمند ترین فرد بازی شوید. قوانین (که می‌توانید آنها را در هر جعبه بازی مونوپولی پیدا کنید) شبیه به هم هستند و ارتباطی به نوع ویرایش بازی شما ندارند.

  • هر بازیکن تاس را می‌چرخاند تا مشخص شود چه کسی اول باید حرکت کند. بازیکنی که عدد بیشتری بیاورد اول حرکت می‌کند. همه بازیکنان از نقطه‌ای شروع می‌کنند که کلمه “حرکت” نوشته شده باشد.
  • هر زمان در سرزمینی توقف کردید که متعلق به کسی نیست می‌توانید آن را از بانک بخرید. اگر نخواهید آن زمین را بخرید بانک زمین را به حراج می‌گذارد. (همه در بازیشان از قانون حراج استفاده نمی‌کنند). قیمت همه زمین‌ها روی تخته وجود دارد. اولین باری که صاحب یک زمین می‌شوید، تمام بازیکنانی که در زمین شما حضور دارند باید به شما اجاره پرداخت کنند.
  • اگر روی کارت‌های صندوق شانس توقف کنید باید به آنچه که رویش نوشته شده عمل کنید. به عنوان مثال:”مستقیم برو به زندان” یا “دوباره حرکت کن“.
  • اگر تاس شما جفت بیاید (هر دو تاس یک شماره را نشان دهد) باید دوباره بچرخانید. اگر برای سومین بار تاس شما جفت بیاید باید به زندان بروید.
  • وقتی از خانه اول رد شدید از بانک مبلغی پول دریافت می‌کنید (مگر اینکه به زندان بروید).
  • “توقف آزاد” منطقه‌ای است که در آن می‌توانید بدون پرداخت چیزی آزادانه توقف کنید.
  • سه راه برای رفتن به زندان در بازی مونوپولی وجود دارد: 1- روی خانه‌هایی توقف کنید که نوشته “برو به زندان”، 2- یک کارت صندوق شانس بردارید که رویش نوشته”برو به زندان” یا 3- سه بار در نوبتتان هنگام چرخاندن تاس‌ها جفت بیاورید. همچنین سه راه برای خلاص شدن از زندان وجود دارد: 1- سه بار باید تاس‌ها را بچرخانید تا یک بار جفت بیاورید، اگر در سومین مرتبه هم جفت نیاورید باید جریمه پرداخت کنید 2- از یک کارت صندوق شانس استفاده کنید که رویش نوشته “ از زندان آزاد شو” (این کارت ها را میتوان از درون صندوق‌های شانس پیدا کرد)، 3- مبلغی پول به عنوان جریمه پرداخت کنید (این مبالغ در ابتدای بازی تعیین می گردند).
  • اولین باری که همه رنگ‌ها را بدست آورید، می‌توانید شروع به ساختن یک خانه کنید. خانه‌ها باعث بالا رفتن ارزش زمین شما می‌شوند و هر بار که یک خانه اضافه کنید ارزش زمین بالاتر می‌رود. هربار که چهار خانه در زمینتان بسازید می‌توانید یک صاحب یک هتل بشوید (فقط یک هتل در هر زمین می تواند وجود داشته باشد).
  • شما می‌توانید هر زمینی را به بازیکن دیگری بفروشید (به هر قیمتی که بخواهید) اما اگر در زمین‌تان خانه یا هتل داشته باشید ابتدا باید آنها را به بانک بفروشید و سپس اقدام به فروش زمین خود نمایید. هر خانه یک بار قابل فروختن است.
  • اگر می‌خواهید زمینی را به بانک اجاره دهید ابتدا باید خانه‌ها و هتل آن را بفروشید. می‌توانید قیمت اجاره بها را برو روی کارت اسناد پیدا کنید. اگر زمینی را اجاره دادید نمی‌توانید اجاره بها را دریافت کنید. برای لغو اجاره یک زمین شما باید علاوه بر اجاره بها 10% هم سود پرداخت کنید.
  • ورشکستگی؛ اگر ورشکسته شدید، نمی‌توانید به کسی اجاره و یا مالیات پرداخت کنید. اگر اعلام ورشکستگی کنید ازبازی خارج می‌شوید.

اگر به بازی مونوپولی علاقه‌مند شدید می‌توانید نسخه اصلی آن را به صورت مستقیم از آمازون توسط مالتینا خریداری کنید. همچنین اگر به بازی‌های بردگیم یا رومیزی علاقه دارید حتما مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید. برای مطالعه سایر مطالب نیز می‌توانید به بخش بازی و سرگرمی مراجعه کنید. در آخر، نظراتتان را با ما و خوانندگان وبلاگ مالتینا در میان بگذارید.

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024