نوشابه یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین نوشیدنی‌هایی است که اغلب ما توان گذشتن از آن و نادیده گرفتنش را نداریم. اما شاید اگر به درستی از مضرات نوشابه مطلع باشیم، تا حدودی از نوشیدن افراطی این نوشیدنی پرهیز کرده و به سلامت بدن خود کمک بیشتری کنیم. در ادامه با وبلاگ مالتینا همراه باشید تا به فواید و مضرات این نوشیدنی خوشمزه و گازدار، بپردازیم.

ترکیبات نوشابه را بهتر بشناسیم

ترکیبات نوشابه شامل اسید فسفریک، قند مصنوعی، رنگ خوراکی، رنگ کاراملی، گاز کربن دی اکسید، شربت ذرت، بنزوئات پتاسیم و فرمالدیید است. به جرات می‌توان گفت که هیچ یک از این مواد تشکیل دهنده نوشابه، برای بدن انسان مفید نبوده و در عین حال مضر نیز شناخته می‌شوند. به ویژه فرمالدیید خاصیت سرطان زایی داشته و ریشه‌های سرطانی در بدن افراد را بیدار می‌سازد.

بنزوئات پتاسیم نیز در مجاورت نور آفتاب به بنزن تبدیل خواهد شد. همان طور که احتمالا می‌دانید بنزن، خاصیت سرطان زایی دارد. درست به همین دلیل است که گفته می‌شود، به هیچ وجه نوشیدنی‌هایی که در مقابل نور خورشید قرار داده شده‌اند، را میل نکنید.

فواید و مضرات نوشابه

مواد تشکیل دهنده نوشیدنی های گازدار کدامند؟

فواید نوشابه

اگر با شنیدن نام نوشابه، به یاد مضرات آن می‌افتیم، اما این نوشیدنی دارای مزایایی نیز بوده که می‌توان به آن‌ها توجه داشت.

لباس‌های چربی گرفته خود را به کمک نوشابه پاک کنید

شاید عجیب به نظر برسد، اما شما می‌توانید لباس‌های چربی گرفته خود را به راحتی به کمک نوشابه تمیز کنید. برای انجام این کار در بخش چربی گرفته لباس، مقداری نوشابه ریخته و بگذارید برای ۱۵ دقیقه در همان حالت بماند. سپس به راحتی لباس خود را شسته و خواهید دید که اثری از چربی روی آن باقی نمانده است.

فواید و مضرات نوشابه

با استفاده از نوشابه می توان چربی روی لباس ها را به خوبی تمیز کرد.

برای تمیز کردن سطوح از نوشابه به عنوان جرم‌گیر استفاده کنید

از این گذشته، شما می ‌وانید از نوشابه برای تمیز کردن و جرم‌گیری سطوح استفاده کنید. کافی است که مقداری نوشابه روی سطح مورد نظر خود ریخته و بگذارید برای یک ساعت باقی بماند. پس از آن به کمک یک برس یا اسکاچ محل را بسابید. نوشابه مثل یک جرم‌گیر واقعی عمل کرده و تمیزی عالی به وجود خواهد آورد.

همین طور بخوانید: فواید نوشیدن چای سبز در سلامتی بدن

برای باز کردن گرفتگی سینک ظرفشویی و غیره نیز از نوشابه‌های گازدار کمک بگیرید

این نیز از معجزه‌های نوشابه‌های گازدار محسوب می‌شود. اگر سینک ظرفشویی شما گرفته و آب به خوبی پایین برده نمی‌شود، مقداری نوشابه گازدار داخل آن ریخته و ببینید که چطور گرفتگی مسیر آب، باز خواهد شد. جالب است بدانید که نوشابه‌های سیاه بیشترین اثربخشی در این بحث بازکردن سینک را دارا هستند.

مضرات نوشابه

نوشابه عامل پوسیدگی دندان است

اگر دندان‌هایتان خیلی زود پوسیده شده و از این موضوع در عذاب هستید، حتما به کارنامه خود در نوشیدن افراطی نوشابه دقت کنید. به ویژه این موضوع در کودکان یا بزرگسالانی که پس از نوشیدن نوشابه، مسواک زدن را به تاخیر می‌اندازند، نمود بیشتری خواهد داشت. همین طور کربنات سدیم موجود در نوشابه، در مقابل جذب کلسیم در بدن افراد سدی محکم ایجاد کرده و این به ضعف استخوانی و دندان‌ها، دامن می‌زند.

با نوشیدن نوشابه، ریسک سکته قلبی را بالا می‌برید

اگر عادت به نوشیدن نوشابه‌های گازدار و قندی دارید، باید به شما بگوییم که خود را در معرض بالاتری از سکته قلبی قرار داده‌اید. تحقیقات حاکی از آن است که نوشیدن نوشابه، به میزان ۶۰ درصد ریسک سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

فواید و مضرات نوشابه

نوشابه ریسک سکته قلبی را به مراتب افزایش خواهد داد.

مصرف نوشابه سیستم گوارش شما را مختل خواهد کرد

با نوشیدن بی‌رویه نوشابه، سیستم گوارش خود را مختلف خواهید ساخت. گاز موجود در نوشابه و به ویژه رنگ‌های مصنوعی آن، عامل اصلی مشکلات گوارشی هستند. نفخ معده ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین مشکلی است که با نوشیدن نوشابه، تجربه خواهید کرد. به جز آن ضعف‌های دائمی معده و مشکلات جانبی آن، در طول زمان دست از سر شما برنخواهند داشت.

افزایش فشار خون را با نوشیدن نوشابه، سرعت خواهید بخشید

اگر از فشار خون رنج می‌برید، هرگز به سراغ نوشیدنی‌های گازدار نرفته و به این مشکل خود دامن نزنید. در صورتی که در حال حاضر نیز به بیماری بالا بودن فشار خون مبتلا نیستید، با پرهیز از نوشیدن نوشابه، می‌توانید ظهور این بیماری در بدن خود را به تعویق بیندازید. نوشیدن مایعات گازدار، باعث می‌شود که ریتم گردش خون در بدن تغییر کرده و دیواره رگ‌ها نیز به مرور زمان، منقبض شده و به افزایش فشار خون منجر شود.

فواید و مضرات نوشابه

نوشیدن مایعات گازدار و قندی، باعث افزایش فشار خون خواهد شد.

افزایش قند خون را با نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار قندی تجربه خواهید کرد

بیماری دیابت از شایع‌ترین بیمار‌ها در جهان است که عوارض بسیاری با خود همراه دارد. بدیهی است که نوشیدن مایعات قندی، می‌تواند به بالا رفتن قند خون، به شدت دامن بزند. در نظر داشته باشید که یک لیوان نوشیدنی قندی، مقدار زیادی قند داشته و می‌تواند بلافاصله قند خون بدن شما را بالا ببرد.

افزایش وزنی بی‌رویه همراه با نوشیدن مایعات قندی، خواهد آمد

افزایش وزن یکی از اصلی‌ترین و نخستین عوارض نوشیدن نوشیدنی‌های قندی خواهد بود. این در واقع نتیجه مستقیم دریافت هر ماده‌ای است که از قند مصنوعی زیادی برخوردار باشد. شربت فروکتز موجود در نوشابه‌ها، باعث م‌شود که ضمن بالا رفتن قند خون، افزایش وزنی پیش رونده را تجربه کنید.

نوشابه مشکی یا زرد

با نوشیدن نوشابه اضافه وزن را به مرور زمان تجربه خواهید کرد.

بدن شما با نوشیدن مایعات گازدار، کم آب خواهد شد

مایعات گازدار یا هر گونه نوشیدنی که به میزان زیاد دارای شکر و سدیم باشد، باعث تحلیل رفتن آب بدن شما شده و کم آبی را به وجود خواهد آورد. درست به همین دلیل است که پس از نوشیدن نوشابه‌های گازدار، بیشتر و بیشتر احساس تشنگی می‌کنیم.

مضرات نوشابه‌های رژیمی

اما در چند سال اخیر یک محصول تبلیغاتی به نام نوشابه رژیمی به بازار وارد شده است که در ابتدا این تصور را به وجود می‌آورد که می‌توان با نوشیدن این نوشیدنی، در عین لذت بردن، از مضرات آن در امان ماند. اما واقعیت چیز دیگری است. نوشابه‌های رژیمی نیز به جای قند از آسپارتام برخوردار هستند که خود ماده‌ای بسیار مضر محسوب می‌شود. آسپارتام باعث کاهش قدرت حافظه شده و مشکلات مغزی چون سرگیجه و حتی رشد تومورهای مغزی به وجود می‌آورد. بنابراین به نظر می‌رسد که نوشابه‌های رژیمی به مراتب مضرتر نیز هستند.

آیا نوشابه مشکی مضرتر است؟ یا نوشابه زرد و سفید؟

اگر چه نمی‌توان هیچ یک از انواع نوشابه‌ها را بی‌ضرر دانست، اما طبق فرمولاسیون نوشابه‌های گازدار، نوشابه مشکی از انواع دیگر این نوشیدنی، یعنی نوشابه زرد و سفید (اسپرایت)، مضرتر شناخته شده است. علت هم به میزان اسید فسفریک موجود در نوشابه سیاه بازمی‌گردد. ساختار نوشابه‌های سیاه، با اسید فسفریک بیشتری همراه است و این باعث می‌شود که تاثیرات منفی آن در عدم جذب کلسیم در بدن انسان نیز بیشتر گردد. همین طور مشکلات کلیوی ناشی از دریافت بیش از حد اسید فسفریک، با مصرف نوشابه‌های مشکی رنگ افزایش می‌یابد. البته این بدان معنا نیست که شما می‌توانید با خیال راحت به نوشیدن اسپرایت یا نوشابه زرد و نارنجی بپردازید، بلکه تنها باید مطلع باشید که رنگ سیاه این نوشیدنی، به مراتب مضرتر است. با این حساب اگر در جایی قصد انتخاب از میان رنگ‌های نوشابه را داشتید، ترجیحا نوع سیاه آن را کنار بگذارید.

سخن پایانی

شما چه مقدار نوشابه در هفته می‎نوشید و تا چه اندازه به مضرات این نوشیدنی آگاه هستید؟ چه نوشیدنی‌های دیگری را به جای نوشیدنی‌های قندی و گازدار، توصیه می‌کنید؟ همین طور پیشنهاد می‌کنیم که مطلب [۱۰ آب طعم داری] که که گرمای داغ تابستان را از بدن شما می گیرد! را بخوانید.ایده‌ها و نظریات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.