گذر زمان با مد و فشن | مروری بر تحولات مد از 2000 تاکنون

دنیای مد و فشن همواره در حال تحول است. به خصوص در سال‌های اخیر شاهد سرعت گرفتن بیشتر این تغییرات در صنعت مد هستیم. در گذشته دور، تغییرات مد و زیبایی به کندی اتفاق می‌افتاد. به طوری که ترند شناخته شدن یک سبک خاص شاید چند سال زمان می‌برد. که این تغییرات اغلب با تولید محصولات جدید مانند دسترسی و تولید پارچه و زیورآلات تازه اتفاق می‌افتاد. اما با پیشرفت صنعت تولیدات پارچه و روی کار آمدن دستگاه‌های جدید برای سرعت بخشیدن به تولید پوشاک و کیف و کفش، تحولات مد و فشن نیز سرعت یافت. دیگر همه افراد به راحتی می‌توانستند به هرآنچه که نیاز دارند دسترسی داشته باشند و حتی استایل جدید خلق کنند.

 با سرعت گرفتن تولیدات، تمایل به ایجاد تنوع در نوع پوشش نیز در میان مردم افزایش یافت. به این طریق طراحان مد روی کار آمدند. به تدریج مجلات مد منتشر شدند. و در نهایت، صنعت مد و فشن به طور مستقیم به عرصه‌ای قابل اهمیت و تاثیر گذار در زندگی مردم تبدیل شد. امروز نوع پوشش و مطابقت آن با جدیدترین ترندها و به روز بودن یکی از دغدغه‌های اصلی طرفداران دنیای تحولات مد و فشن است.

تحولات مد و فشن

مروری بر مد و فشن از سال ۲۰۰۰ تا کنون

گاهی دنبال کردن ترندهای جدید با رشد سریعی که دارد، دشوار به نظر می‌رسد. شاید لازم است برخی اوقات نگاهی به تحولات ایجاد شده در دهه‌های اخیر بیاندازیم تا بهتر متوجه آن شویم. اگر شما هم از علاقه‌ مندان عرصه مد و فشن هستید و دوست دارید بدانید در ۲۰ سال اخیر دنیای مد چه تغییراتی را رقم زده است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ما در اینجا سعی کردیم تحولات مد و فشن در قرن بیست و یکم و در ۲۰ سال اخیر را در یک جا جمع‌آوری کنیم.

مد و فشن در دهه اول ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰

دهه اول ۲۰۰۰ دورانی گیج کننده بود. گویی با ورود به قرن جدید آزادی طلبی در نوع پوشش با سرکشی عجیبی رو به شده بود. حتی در ساده‌ترین لباس‌ها نیز حداقل یک اکسسوری یا کار متفاوتی وجود داشت که آن را از تمام دوران‌ها متمایز می‌کرد. پس به محض دیدن چنین سبکی می‌توان تشخیص داد که این سبک متعلق به کدام دهه است. پوشیدن پیراهن‌های بلند با شلوار جین، کلاه‌های کپ دار با لباس پر زرق و برق مجلسی، شلوارهای فوق العاده فاق کوتاه و بسیاری موارد دیگر که جز در دهه اول ۲۰۰۰ جای دیگری به چشم نمی‌خورد. جالب است بدانید، امروز حتی برخی طراحان و منتقدان مد نیز آن دوران را با تعجب یاد می‌کنند و آرزو می‌کنند این ترندها دیگر هرگز تکرار نشوند.

شلوارهای فاق کوتاه

اگر بخواهیم واضح‌تر حرف بزنیم، باید بگوییم این شلوارها فاق کوتاه نبودند. بلکه فوق العاده فاق کوتاه بودند! نمایان کردن ناحیه شکم یکی از ترندهای جذابیت در اوایل قرن بیست و یک بود. به طوری که هرچه کمر و فاق شلوارها و دامن‌ها کوتاه‌تر می‌شدند، با استقبال و محبوبیت بیشتری روبه رو می‌شدند. تا جایی که برای تاکید و نمایان ساختن بیشتر شکم و کمر شلوارهای فاق کوتاه را به همراه بلوز یا تاپ‌های کوتاه ست می‌کردند. استفاده از انواع کمربندها که این استایل را تثبیت می‌کردند نیز موجب ترند شدن کمربندهای رنگارنگ و کمربندهای ضخیم شد.

مد و فشن

چکمه‌های نوک تیز زیرزانو

یکی از پرطرفدارترین ترندها در دهه اول ۲۰۰۰ چکمه‌های زیر زانویی بودند که قسمت جلوی آن حالت مثلثی نوک تیز داشت. این مدل را با کفش استیلتو امروز اشتباه نگیرید. این استایل رفته رفته در سبک کانتری آمریکایی بسیار محبوب شد. در بین سلبریتی‌های بسیاری از جمله مندی مور پوشش این نوع چکمه‌ها همراه با کمربندهای هماهنگ بسیار به چشم می‌خورد.

مد و فشن

دامن‌های میکرومینی

این یکی از ترندهای مورد علاقه بین جوانان و نوجوانان آن دهه است. دورانی که دختران جوان تمایل بیشتری به لباس‌های جسورانه نشان می‌دادند. با کوتاه‌تر شدن دامن‌ها، تمایل به کوتاه کردن فاق یا کمر آن نیز رفته رفته در سال‌های بعد به چشم خورد. تا جایی که Bai Ling با پوشیدن یک دامن میکرومینی در فشن شو سال ۲۰۰۴ همه توجه‌ها را به خود جلب کردو این آغازی بود برای ترند بعدی، یعنی نمایان کردن لباس زیر از بالای کمربند دامن یا شلوار! و در نهایت این فرگی Fergie خواننده گروه بلک آید پیز، بود که با ترکیب دامن میکرومینی با کمربند بزرگ و ضخیم براق و جوراب‌های بلند ورزشی، یک ترند کاملا به روز ۲۰۰۰ ارائه داد.

شال روی شانه یا آرنج

در این دوران، شال‌های بلند در هر رنگ و همه جا دیده می‌شدند. به خصوص با لباس‌های مجلسی و در مهمانی‌ها، قرارهای شبانه، یا یک قرار شام با دوستان!

تحولات مد و فشن

شلوار کوتاه

در بین ترندهای این دهه، شلوارهای کوتاه بسیار به چشم می‌خورید. شلوارهای کوتاه با فاق بسیار کوتاه که با کمربندهای ضخیم و زنجیرهای آویزان از آن جلب توجه می‌کردند. این شلوارها یا به صورت دمپا گشاد و کوتاه بودند. و یا به سبک شلوارهای دزدان دریایی تماما گشاد و در انتها کش‌دار بودند.

مد و فشن

پوشیدن پیراهن به همراه شلوار جین

شاید یکی از عجیب‌ترین و غیرقابل درک‌ترین استایل‌ها در مد و فشن این دهه همین ترند باشد. پوشیدن پیراهن به همراه شلوار جین شاید امروز خنده‌دار و دیوانگی محض تلقی شود، اما در آن سال‌ها دختران جوان شیفته این استایلینگ از طرف سلبریتی‌ها بودند. این ترند به خصوص بین نوجوانان بسیار محبوب شد که به آن‌ها اجازه می‌داد لباس‌هی خیلی کوتاه را با شلوار جین ست کنند.

مد و فشن

لباس های ورزشی Juicy Couture

لباس‌های ورزشی و ست‌های سوشرت و شلوار در تمام دوران‌ها به چشم می‌خورند. اما هنوز کسی دلیل قابل توجیحی برای محبوبیت این ست‌های ورزشی مخملی در دهه اول ۲۰۰۰ نشده است. ست‌های ورزشی مخملی به محبوبیتی رسیده بودند که حتی در مراسم رسمی نیز روی تن سلبریتی‌ها به چشم می‌خوردند!

تحولات مد و فشن

شلوارهای کارگو

شلوارهای کارگو در ایران بیشتر با نام شلوار بگ یا شلوار جیب‌دار شناخته می‌شدند. شلوارهایی که هر سال رفته رفته گشادتر از پیش تولید می‌شدند و جیب‌های بدردنخور زیادی روی آن‌ها قرار داشت. این شلوارها با هر لباس و کفشی ست می‌شد. اما یکی از محبوب‌ترین استایل‌های آن ست کردن شلوار کارگو با کفش‌های پاشنه‌بلند نوک تیز بود. البته فراموش نکنید که باز هم فاق بسیار بسیار کوتاه و کمربندهای ضخیم، ویژگی‌های اجتناب ناپذیر هر نوع شلواری در این دوران بودند!

لباس‌های پاره

گوشه‌ای از لباس‌تان را پاره کنید تا به روز شوید. این یکی از شعارهای مد و فشن در دهه اول سال‌های ۲۰۰۰ بود. تا جایی که در دوره‌ای، در بین نوجوانان فردی که لباس سالم و یکدست به تن داشت، از مد افتاده تلقی می‌شد. این استایل برای اولین بار در این دهه ظاهر شد. اگر به تصاویر قدیمی سلبریتی‌های مطرح این دوران مانند بریتنی اسپیرز و جنیفر لوپز توجه کنید، لباس‌های پاره بسیار به چشم خواهند خورد.

تحولات مد و فشن

بلوزهای چاک دار روی ناف

از ترندی صحبت می‌کنیم که دکمه‌ها تا حدودی کاربردشان را از دست داده بودند. گویی شخص پس از بستن اولین و دومین دکمه از بلوز خسته شده و آن را رها می‌کرد. آیا واقعا زندگی در آن سال‌ها به این اندازه دشوار بود؟! به هر حال، بلوزهای چاک دار که شکم را نمایان می‌کردند بسیار محبوب شدند. گاهی نیز دکمه‌ها به طور عمدی باز رها می‌شدند.

مد و فشن

استفاده از شال یا پارچه به عنوان تاپ

یکی دیگر از ترندهای جالب در این دهه پوشیدن شال یا پارچه‌های بدقواره به عنوان تاپ بود. ایجاد ظاهری نامنظم در تاپ‌‌ها بسیار به چشم می‌خورد. کافی بود یک شال یا پارچه را انتخاب کنید و به نوعی آن را به بالا تنه ببندید تا بدن‌تان را پوشش دهد. گاهی نیز با اتصال چند بند کوتاه به هم این کار انجام می‌شد.

استایل سر تا پا جین

 یکی از آیکانیک‌ترین استایل‌های این دهه که بسیار ماندگار شده است، لباس‌های سر تا پا جین بریتنی اسپیرز و جاستین تیمبرلیک است. این استایل را می‌توان به عنوان نقطه عطفی در دنیای مد و فشن آن روزگار دانست. از آن پس جوانان و نوجوانان بسیاری به ست کردن لباس‌های جین با هم، روی آوردند. این باعث شد که علاوه بر شلوارها و تک کت‌های جین که تا آن زمان مرسوم بودند، پیراهن جین، بلوز، دامن، کیف، کلاه و بسیاری موارد دیگر از جنس جین وارد بازار شوند.

مد و فشن

مروری بر مد و فشن از سال ۲۰۱۰ تا کنون

پس از پشت سر گذاشتن دهه اول از قرن بیست و یک، تحولات دنیای مد و فشن نیز روندی معقولانه‌تر و کاربردی‌تر پیدا کرد. در دهه اول ترکیب لباس‌ها و اکسسوری‌های مختلف و ناهماهنگ بسیار به چشم می‌خورد. انسان قرن بیست و یک تمایل داشت از هر طعمی بچشد و شاید هرچیزی را تجربه و کشف کند. پس از آن که این هیجانات کمی فروکش کرد، ترندهای جدید نیز دچار تغییراتی شدند. راحتی جایگزین اسارت مد شد و طراحی‌ها بیشتر بر این اساس شکل گرفتند. برای مثال، در دهه دوم دیگر خبری از شلوارهای فاق کوتاه و آزاردهنده نبود و دامن‌های میکرومینی دردسر ساز به انباری خانه‌های مد انتقال داده شدند. در ادامه تحولات مد و فشن در دهه اخیر را بررسی خواهیم کرد.

فستیوال‌های مد و فشن

 از جمله تاثیرگذارترین تحولات در دهه اخیر فستیوال‌های مد و فشن بودند که سر و صدای زیادی به پا کردند. به طوری که برخی از منتقدان عرصه مد از این فستیوال‌ها به عنوان فشن شو زنده یا آزاد یاد می‌کنند. معروف‌ترین آن‌ها، فستیوال کوچلا Coachella  است. با این که کوچلا به عنوان یک فستیوال موسیقی است، اما تاثیر استایلینگ‌های خلق شده در آن به قدری است که هر سال بیش از دوست داران موسیقی، طرفداران دنیای مد و فشن را به چالش می‌کشد. در این فستیوال، اغلب استایل بوهو یا بوهمین به چشم می‌خورد. سلبریتی‌های مطرح و جوانان خوش ذوق بسیاری از سراسر جهان با اشتیاق ایجاد سبکی منحصر بفرد از استایل بوهو و خودنمایی در آن، هر سال در این فستیوال گردهم می‌آیند.

تحولات مد و فشن

استایل اسپرت ورزشی

لباس‌های راحت و ورزشی به قدری در این دهه ترجیح داده شدند که پس از مدتی به عنوان ترند شناخته شدند. ست‌های ورزشی، لگینگ، شلوارک‌های تنگ دوچرخه سواری و موارد بیشتر، به خصوص در استایل خیابانی بسیار به چشم می‌خورند. در این دوران لباس‌های ورزشی نه تنها برای ورزش کردن، بلکه به عنوان پوشش روزانه یا لباس خیابانی نیز وارد لیست ترندهای مطرح این دهه شدند.

مد و فشن

شلوارهای جین اسکینی یا تنگ

وقتی نوبت به طراحی شلوارهای جین جدید رسید، محبوبیت شلوارهای جین چسب به قدری رسید که به یکی از ضروری‌ترین لباس‌هایی که باید در کمد لباس هر خانمی باشد تبدیل شد. در دهه اخیر این شلوارها به روش‌ها و سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفتند. تا جایی که برخی معتقد بودند که از این پس جین‌های تنگ جزو لباس‌های بدون تاریخ محسوب می‌شوند که در هر دورانی قابل استفاده خواهند بود. البته باید یادآور شویم که این پیش بینی چندان درست نبود. چرا که در سال‌های اخیر دنیای مد و فشن شاهد ظهور دوباره جین‌های گشاد با عنوان مام‌استایل از دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بود. به این طریق یک بار دیگر به طرفداران عرصه مد ثابت شد که در دنیای پر تحول فشن هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست!

کفش‌های اسپرت پاشنه بلند

در اواسط دهه دوم قرن بیست و یک کفش‌های اسپرت با پاشنه های بلند مخفی ظاهر شدند. شناخته شده‌ترین مدل آن متعلق به برند Giuseppe Zanotti بود جنیفر لوپز در فیلم The Hustler آن را به پا دارد. این کفش‌ها در مدتی کوتاه به اوج محبوبیت خود رسیدند. اما به همان سرعت نیز از رده خارج شدند.

تحولات مد و فشن

شلوار و دامن‌های فاق بلند

در دهه دوم قرن، شلوارها و دامن‌های فاق بلند جای فاق کوتاه‌ها را گرفتند. در دهه اول که نمایان کردن شکم جزو جذابیت‌ها شناخته می‌شد، در دهه دوم تاکید به ناحیه کمر و پوشش آن در باریک‌ترین قسمت به عنوان اصول اصلی جذابیت و زیبایی شناخته شد.

تحولات مد و فشن

چکمه‌های بالای زانو

یکی دیگر از تحولات محبوب و پرطرفدار در دهه اخیر، چکمه‌های بالای زانو است. این چکمه ها با هر لباسی مانند دامن‌های کوتاه، با شلوارهای جین تنگ، زیر پالتو و غیره، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این طور که پیداست هنوز کسی قصد برکنار کردن این ترند از جهان مد را ندارد.

تحولات مد و فشن

یقه‌های شانه باز

تاکید به شانه‌ها و نمایان کردن آن از دلایلی بود که موجب مطرح شدن یقه‌های شانه باز یا پروانه‌ای شد. با نمایان کردن این قسمت، بدن صاف‌تر و سرشانه‌ها پهن‌تر به نظر می‌رسد.

مد و فشن

کاربرد کفش اسپرت سفید و ساده

کفش‌های اسپرت در انواع مدل‌ها در تمام دوران مورد استفاده قرار می‌گیرند. راحتی و کاربرد آن‌ها قطعا انکارناپذیر است. یکی از مدل‌هایی که در دهه اخیر توانست طرفداران زیادی پیدا کند، کفش‌های اسپرت سفید و ساده بودند. دلیل این محبوبیت علاوه بر راحتی، امکان ست کردن با هر نوع لباس و استایلی بود. حتی با پیراهن مجلسی یا دامن‌های متنوع!

تحولات مد و فشن

کفش‌های شفاف

یکی از چشمگیرترین ترندها در سال‌های اخیر، ظهور کفش‌های شفاف بودند. این کفش‌های ابتدا به شکل صندل و پاشنه بلندهای ظریف ارائه شدند. پس از مدتی چکمه‌های شفاف توجه همه را به خود جلب کردند. استایلی که خواننده ریحانا و کیم کارداشیان با این چکمه‌ها ایجاد کردند، به راحتی فراموش نخواهند شد.

تحولات مد و فشن

عینک آفتابی با شیشه‌های نازک

در اوایل دهه اول ۲۰۰۰، سبک محبوب عینک آفتابی مدل‌هایی با شیشه‌های بزرگ بود. هرچه بزرگتر و گردتر، بهتر بود. اما با گذشت زمان و نزدیک شدن به دهه ۲۰۱۰، آنها کوچک و کوچکتر می‌شدند. تا اینکه به مدل‌هایی رسیدیم که به قدری کوچک و باریک‌اند که به سختی چشم را پوشش می‌دهند. با این حال، این عینک‌های آفتابی بسیار محبوب شدند و صفحات مجلات مد و استایل خیابانی را به خود اختصاص  دادند.

تحولات مد و فشن

لباس‌های سایز بزرگ یا اوورسایز

تمایل به راحتی دریچه جدیدی را در دنیای فشن گشود. تا جایی که طراحان با در نظر گرفتن راحتی بیشتر در طراحی‌هایشان به خلق مدل‌های اوورسایز دست یافتند. شاید این روند تصادفی بوده باشد. اما هرچه که بود، با استقبال بسیار زیادی رو به رو شد. این ترند تا حدودی یادآور ترندهای دهه ۸۰ و ۹۰ است. امروز دیگر بر خلاف دهه‌های گذشته تاکیدی به لباس‌های اندامی نمی‌شود. این ترند به خصوض در لباس‌های پاییزی و زمستانی بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین، ترکیب لباس‌های اوور سایز با لباس‌های تنگ یا به اصطلاح اسکینی نیز، از دیگر استایل‌های پرطرفدار در دهه اخیر است.

تحولات مد و فشن

سخن پایانی

البته که ترندهای مطرح در دو دهه اخیر به اینجا ختم نمی‌شود. قطعا موارد دیگری وجود دارد که در دوران خود بسیار محبوب شده و دلربایی کرده‌اند. ما در این مقاله سعی کردیم شایع‌ترین و قابل شناسایی‌ترین موارد را بررسی و معرفی کنیم. شما چه ترندهایی را از دو دهه اخیری که پشت سر گذاشتیم به یاد دارید؟ کدام یک از این ترندها مورد علاقه شما بود؟ لطفا نظرات‌ خود را برای ما بنویسید. اگر به مطالب مشابه در حوزه مد و فشن علاقه دارید، خالی از لطف نیست که سری به صفحه مد و زیبایی مالتینا بلاگ بزنید و مطالب بیشتری بخوانید.

منابع: everymum.ie، harpersbazaar.com، redbookmag.com، cosmopolitan.com

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید:

آیا بهترین برندهای چرم ایرانی را می‌شناسید؟

فشن بلاگر اینستاگرام در زمینه مد ؛ شغل محبوب این روزهای دنیا

رازهای لاغر دیده شدن چیست؟+ [طبق نظر طراحان لباس]

جدیدترین مدل های لباس عروس به همراه راهنمای انتخاب

۸ مدل کفش زنانه که هر بانویی باید در کمد خود داشته باشد

نمونه های عینک آفتابی ۲۰۱۹ سلبریتی ها و سوپراستارهای جهانی

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024