محیط کاری آمازون به چه شکل است؟ + تخمین میزان حقوق کارمندان آمازون

محیط کاری آمازون

شرکت آمازون در سال 1994 توسط جف بیزس تاسیس شد. این شرکت تا به امروز گسترش بی‌نظیری داشته است. بطوریکه در حال حاضر به بزرگترین شرکت فروش آنلاین در تمامی دنیا تبدیل شده است. این شرکت تمامی پیشرفت خود را مدیون سیاست‌های کاری موسس آن است. در مورد محیط کاری و حقوق کارمندان آمازون صحبت‌های زیادی شده است. جو حاکم بر محیط کاری شرکت آمازون تا حدودی مانند یک راز است. سختکوشی و فشار کاری غالب در محیط کار آمازون مناسب تمامی افراد نیست. به همین دلیل کارمندان بسیاری پس از جدا شدن از شرکت آمازون سعی کرده‌اند تا با روشنگری، افقی واقع‌ بینانه‌تر ازسیاست‌های درونی این غول فروش کالا ارائه کنند.

درون آمازون چه می‌گذرد؟

به گفته‌ی یکی از کارمندان سابق آمازون، این شرکت کارمندان خود گوشزد می‌کند که «عادات ضعیفی» را که در مشاغل قبلی آموخته بودند فراموش کنند. شعار اصلی آن‌ها این است که وقتی «به دیوار» برخورد می‌کنید، تنها یک راه حل وجود دارد: «از دیوار بالا برو».

یکی از شاخصه‌های اصلی در سیاست‌های کلی آمازون مشتری محور بودن است. به عقیده‌ی جف بزوس مشتری موتور محرکه‌ی کسب و کار است. این عقیده به باور تمامی کارکنان آمازون تبدیل شده است و در تمامی جلسات این کمپانی بزرگ نیاز مشتریان از اصلی‌ترین اهداف بشمار می‌رود. در آمازون تمامی کارمندان در هر رده‌ی شغلی به ایده‌پردازی و نوآوری تشویق می‌شوند. از هر ایده‌ای در آمازون استقبال می‌شود حتی اگر بلافاصله قابل استفاده نباشد.

محیط کاری آمازون

کارکنان آمازون ترغیب می‌شوند تا ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. همین امر باعث می‌شود تا یک ایده از زوایای مختلف بررسی شده و عیوب احتمالی آن برطرف شود. سپس ایده‌ی جدید در جلسات این شرکت مطرح می‌شود اگر این نوآوری و ایده جالب توجه باشد حتی اگر مربوط به عنوان شغلی فرد نیز نباشد باز هم شانس این را دارد که بودجه‌ی مورد نظر را دریافت کند و اجرایی شود. البته که این رویه نیاز به ریسک پذیری بالا دارد که این یکی دیگر از مشخصه‌های آمازون است. چرا که بدون قبول ریسک نوآوری امکان پذیر نیست. 

فلسفه کاری جف بزوس:

جف بزوس خیلی زود به مدیریت داده محور روی آورد.

به گفته اولین مدیران و کارمندان آمازون، آقای بزوس تقریباً از همان لحظه تأسیس شرکت در سال 1994 مصمم بود تا در برابر نیروهایی که فکر می‌کرد در طول زمان باعث از بین‌رفتن یک کسب و کار می‌شوند، مانند بوروکراسی، هزینه‌های بی‌رویه، عدم سخت‌گیری، مقاومت کند. همزمان با رشد شرکت، وی خواستار تدوین ایده‌های خود در مورد محل کار، به صورت یک دستورالعمل ساده برای درک هر چه بهتر توسط کارگران شد. این دستورالعمل‌ها به اندازه کافی عمومی بودند که بتوان برای تمامی عنوان مشاغل بکار گرفت و همچنین آنقدر سختگیرانه بودند که دیسیپلین لازم را برای محیط کاری آمازون ایجاد کنند.

برخلاف شرکت‌هایی که اظهارات مربوط به فلسفه کاری آن‌ها مبهم است، دستورالعمل‌ها و حقوق کارمندان آمازون قوانینی دارد، که به بخشی از زبان و آیین‌های روزمره آن تبدیل شده است و در مصاحبه‌های استخدامی، در جلسات کاری و در خطوط حمل و نقل مواد غذایی در هنگام ناهار نقل می‌شوند. برخی از آمازونی‌ها می‌گویند که این قوانین را به فرزندان خود نیز یاد می‌دهند.

برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد پیداش و توسعه‌ی آمازون به این مطلب مراجعه کنید:  سرگذشت زندگی جف بزوس و پیدایش و رشد وبسایت آمازون

ساختمان‌های مرکزی آمازون به چه صورت بوده و در کجا واقع شده است؟

دفتر مرکزی و هسته‌ی اصلی شرکت آمازون ساختمانی متشکل از سه حباب با نام اسفییرز (Amazon Spheres) است که در شهر سیاتل آمریکا قرار دارد. این ساختمان با ایده‌ی اصلی ارتباط هر چه نزدیک‌تر با طبیعت ساخته شده است. آمازون در مجموعه دفاتر خود بیش از 40 ساختمان پیشرفته دارد. به جز دفتر مرکزی که هم اکنون به یک اثر معماری نادر تبدیل شده است؛ ساختمان‌های اداری نیز در اطراف کره‌ها قرار دارند. از جمله‌ی این ساختمان‌ها می‌توان به Day 1، داپلر و مرکز دفترهای آمازون اشاره کرد. در اینجا برخی از جالب‌ترین ویژگی‌های دفاتر آمازون واقع در سیاتل آورده شده است.

 دفاتر آمازون فضای مشترک خود را با کافی شاپ‌های مستقل، فروشندگان مواد غذایی و بازارچه‌ها پر کرده‌اند. این برای کارکنان آمازون ویژگی مطلوبی است چرا که می‌توانند برای خرید غذا و صرف قهوه به محوطه‌ی بیرونی دفتر خود بروند.

ساختمان اسفییرز

ساختمان اسفییرز کره‌های شفاف عظیمی هستند که یک جنگل بارانی را در دل خود جای داده‌اند. چه ویژگی جذاب‌تر از این می‌تواند باشد؟ در حالی که این ساختمان به یک ایستگاه گردشگری سیاتل تبدیل شده است، اما آمازون از ساختمان به‌گونه‌ای حراست می‌کند تا این فضا را به‌عنوان یک فضای کاری آرام برای کارمندان خود حفظ کند. از عجایب اسفییرز این است که در حالی که گیاهان عجیب و غریب، استخرهای گیاهان آبزی و دیواره عظیمی از سرخس‌ها و صخره‌ها احساس آرامش را در محل ایجاد می‌کنند؛ آمازون با سر و صدای مکالمه کارکنان و کیبوردشان در حال انجام کار خود است.

ساختمان‌های اصلی آمازون

ساختمان Day1 

در مرکز سیاتل ساختمانی با نام Day 1 وجود دارد. این ساختمان بر اساس فلسفه‌ی اصلی جف بزوس با این شعار که «هرگز پس از پیروزی استراحت نکنید.» نامگذاری شد.

ساختمان داپلر

داپلر ساختمانی 36 طبقه بوده و دارای محیطی پر از کسب و کارهای کوچک است که فرهنگ غالباً عجیب وغریب شرکت را به نمایش می‌گذارند. در این ساختمان شش غذاخوری، کافی‌شاپ سرو قهوه، مرکز بازی‌های ویدیویی، استودیوی هنری و بازار وجود دارد. همچنین یک اتاق کوچک کتابخانه با تم هری‌ پاتر نیز قرار دارد (بالاخره آمازون به‌عنوان یک کتابفروش شروع به کار کرده است.) از دیگر ویژگی‌های آن وجود یک فضای کاری بزرگ و اشتراکی است که با تقسیم‌کننده‌هایی از جنس تسمه‌های نقاله‌ی موجود در انبارهای این شرکت تزئین شده است. 

دفاتر کاری

از ویژگی‌های دفاتر کاری آمازون می‌توان به وجود تیم‌های کوچک، جلسات کم، محیط شیک و حضور سگ‌ها اشاره کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا بخش‌های خود را در ساختمان‌های مختلف تقسیم نکرده بلکه تیم‌ها را نیز با یکدیگر مخلوط کند. یک قانون جالب و بامزه در آمازون این است که تیم‌ها باید تا اندازه‌ای کوچک نگه داشته شوند که بتوان افراد تیم را با دو پیتزا سیر کرد. این قانون در آمازون به «قانون دو پیتزا» محبوب شده است. 

حضور سگ‌ها نیز به جزء جدانشدنی آمازون است. هر فرد می‌تواند سگ خود را به سر کار بیاورد. آمازون عقیده دارد که این کار بر کنترل استرس کارمندان اثر مثبتی دارد. این سگ‌ها می‌توانند در پارک مخصوص خود که در بین ساختمان Day 1 و اسفییرز قرار دارد  به گردش و بازی بپردازند. 

در این باره بیشتر بخوانید: وبسایت آمازون و سگ‌هایی در نقش کارمند در یک جهش بزرگ فرهنگی

تعداد کارمندان آمازون

به گفته‌ی وبسایت آمازون دات کام این شرکت پس از استخدام 250،000 کارگر در سه ماهه سوم امسال، در حدود 1 میلیون کارمند دارد. که این به دلیل رشد اقتصادی ناشی از رونق فروش از طریق تجارت‌ الکترونیکی در طی شیوع ویروس کرونا بوده و این همه‌گیری نقطه‌ی عطفی برای شرکت تبدیل شده است.

برایان اولساوسکی، مدیر ارشد مالی آمازون در کنفرانس تلفنی خود اعلام کرد که این شرکت «افراد بیشتری را برای پشتیبانی از تقاضای بی‌سابقه‌ی مشتریان خود استخدام کرده است.»

وی افزود که آمازون پس از استخدام 250،000 کارگر تمام وقت و نیمه وقت در سه ماهه منتهی به سپتامبر 2020، در حدود 100،000 کارگر دیگر را در ماه اکتبر استخدام کرده است. وی افزود: حقوق کارمندان آمازون در این مشاغل حداقل 15 دلار در ساعت است و همچنین شامل مزایایی مانند بیمه درمانی، مزایای بازنشستگی و مرخصی زایمان می‌شود.

افزایش استخدام در آمازون

آمازون از سال 2009 هر ساله هزاران کارمند جدید استخدام می کند. از سال 2017، این شرکت میزبانی رویدادهای شغل روز آمازون ( Amazon Job Day) را در سراسر کشور آغاز کرد تا بتواند ناوگان در حال رشد انبارهای خود را بهتر کار کند. در پرونده‌های کمیسیون بورس اوراق بهادار این شرکت همچنین اشاره شده است که آمازون کارمندان فصلی یا پیمانکاران مستقل را در برآورد نیروی کار خود محاسبه نمی کند.

آمازون اکنون 200000 ربات در انبارهای خودکار خود دارد

آمازون مرتباً انواع فعالیت‌هایی که ماشین‌قادر است انجام دهند را آزمایش می‌کند. آمازون معتقد است که نقاط قوت و ضعف انسان‌ها و ماشین‌ها متفاوت هستند و همیشه بهتر است که ترکیبی از انسان و ماشین بکار گرفته شود.

سیستم توزیع آمازون دارای ربات‌های بسیار پیچیده‌ای است که محصولات را به داخل مراکز توزیع منتقل می‌کنند، اما برای کارهای جمع‌آوری و بسته‌بندی، ربات به اندازه کافی ماهری پیدا نکرده‌اند تا بتواند کاری را که انسان می‌تواند انجام دهد، را به نحو مطلوبی انجام دهد. آن‌ها همچنین دریافته‌اند که نمی‌توانند با بالا و پایین رفتن سرعت تقاضا سرعت ربات‌ها را بالا و پایین برد. به همین دلیل است که افراد بیشتری را در مواقع افزایش تقاضا مانند تعطیلات و یا پس از همه‌گیری کرونا استخدام کرده است.

می‌دانیم که برای شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری قابل توجه بر پایداری درازمدت، نوآوری مهم‌ترین عنصر خواهند بود. به همین دلیل آمازون دائماً در حال نوآوری است و روی فناوری‌های بهتر کار می‌کند و مطمئن هستیم که با گذشت زمان شاهد طیف وسیع‌تری از فعالیت‌هایی خواهیم بود که توسط روبات‌ها انجام می‌شوند.

انبار مجهز به ربات

آمازون برای اولین بار هنگامی که در سال 2012، کیوا سیستم (Kiva Systems) را با قیمت 775 میلیون دلار خریداری کرد، به استفاده‌ی گسترده‌ی ربات‌های در انبار علاقه‌مند شد. در آن زمان کیوا سیستم، تنها تولید کننده شناخته شده ربات‌های انبار بود و نیاز بسیاری از شرکت‌های مختلف را در بازار تدارکات تأمین می‌کرد.

آمازون پس از خرید آن، ربات های کیوا سیستم را از بازار خارج کرده و تمام ربات‌های ساخت خود را جایگزین کرد. هم اکنون یک واحد تجاری به نام آمازون رباتیک تاسیس کرده است.

ربات‌های انبارداری  شرکت آمازون

شرکت آمازون از ربات‌های خود به عنوان «درایو» یاد می‌کند و از آن‌ها در مراکز تحویل خود در سراسر ایالات متحده استفاده کرده است.  این شرکت 14000 درایو را در سال 2014 فعال کرده و «امروزه آمازون بیش از 200000 ربات را در کنار صدها هزار نیروی انسانی در شبکه انبار خود به کار گرفته است. این ارتش ربات به این شرکت در تحقق وعده‌های روزافزون خود مبنی بر تحویل سریع به مشتریان آمازون پرایم کمک کرده است.»

علاوه بر این، آمازون رباتیک در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه اختصاصی برای تجارت رباتیک خود است. این قطب رباتیک 40 میلیون دلاری در وستبورو ، ماساچوست واقع خواهد شد و 350 هزار فوت مربع مساحت دارد و قرار است سال آینده افتتاح شود.

سالن انبار شرکت آمازون

از آنجا که سیاست آمازون در مقابل نیروی کاری خود بر این اساس است که ترکیب ربات و انسان همیشه کارآمدترین گزینه ‌است.  در ادامه این بحث به بررسی اجمالی از حقوق کارمندان آمازون می پردازیم. سعی می‌کنیم که حدود درآمد کارکنان این شرکت را در تمامی عنوان‌های شغلی مهم چه در بخش توزیع کالا و چه در بخش بازاریابی و تجارت الکترونیک بپردازیم:

حقوق کارمندان آمازون

شرکت آمازون به‌طور متوسط سالانه 102،496 دلار به کارمندان خود حقوق می‌دهد. حقوق کارمندان آمازون از میانگین 59،843 دلار تا 153،848 دلار در سال است. کارمندان با عنوان شغلی مدیر اصلی، با متوسط حقوق سالانه 158،354 دلار بیشترین درآمد را دارند. در حالی که کارکنان  انبار (Warehouse Associate) کمترین درآمد را با میانگین حقوق سالانه 29،036 دلار دارند. در ادامه اطلاعات مختصری در مورد حقوق کارمندان آمازون در بعضی عنوان‌های شغلی بیان خواهد شد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تمامی عنوان‌های شغلی که بالغ بر صدها عنوان هستند می‌توانید به وبسایت این شرکت مراجعه کنید.

طبق اعلام شرکت آمازون حدود دریافتی کارمندان این شرکت در عنوان‌های مختلف شغلی به‌قرار زیر است:

مشاغل عمومی :

مشاغل محبوب بارگذار موجودی در انبار مشاغل مربوط به تحویل کالا 
کارگر انبار 31315 دلار سالانه  کارگر انبار سالانه 31315 دلار راننده تحویل 16.69 دلار در ساعت
خدمات،  20000 دلار ماهانه بسته بندی کننده، 30،846 دلار در سال تحویل دهنده  13.39 دلار در ساعت
نماینده مرکز تماس، 20000 دلار ماهانه خریدار فروشگاه سالانه 53،555 دلار راننده ون  17.22 دلار در ساعت

میانگین درآمد مشاغل اداری:

دستیار اداری، 24.06 دلار در ساعت

اپراتور کامپیوتر ماهانه 18000 دلار

متخصص توزیع 17.66 دلار در ساعت
پشتیبان دفتر ماهانه 15000 دلار همکار مرکز کپی 14.75 دلار در ساعت هماهنگ کننده رویداد روزانه 346 دلار
منشی 14.46 دلار در ساعت متصدی ورود اطلاعات 15.32 دلار در ساعت دستیار اجرایی 19.98 دلار در ساعت
دستیار مشتری 28.14 دلار در ساعت اپراتور اعزام  15.00 دلار در ساعت مدیر دفتر 16.16 دلار در ساعت

میانگین درآمد مشاغل مربوط به بانک و امور مالی با عنوان شغلی تحلیل‌گر ریسک 23.26 دلار در ساعت است.

میانگین درآمد کارمندان بخش آموزش در شرکت آمازون:

هماهنگ کننده یادگیری و توسعه، 41،941 دلار در سال مربی، سالانه 32919 دلار هماهنگ کننده  امور آموزش، سالانه 51339 دلار

حقوق کارمندان آمازون در بخش فناوری اطلاعات و خدمات IT:

تکنسین مرکز داده

سالانه 75994 دلار

مهندس شبکه

98،026 دلار در سال

پشتیبانی ارشد فنی

20.00 دلار در ساعت

پشتیبانی فناوری اطلاعات

سالانه 79738 دلار

تکنسین عملیات

57،417 دلار در سال

مهندس پشتیبانی

سالانه 84313 دلار

تکنسین فناوری اطلاعات

سالانه 33585 دلار

مهندس ارشد شبکه

سالانه 128،698 دلار

پشتیبانی فنی

15.05 دلار در ساعت

میانگین درآمد کارکنان بخش خدمات مشتریان:

متخصص حل حساب

29،835 دلار در سال

نماینده خدمات مشتریان

14.53 دلار در ساعت

همیار پشتیبانی

16.97 دلار در ساعت

نماینده مرکز تماس

16.37 دلار در ساعت

متخصص مشتری

44،240 دلار در سال

نماینده پشتیبانی مشتری

17.71 دلار در ساعت

مسئول باجه

12.28 دلار در ساعت

نماینده خدمات مشتری ورودی

سالانه 31389 دلار

دستیار مجازی

14.98 دلار در ساعت

مدیر خدمات مشتری

43،624 دلار در سال

نماینده ارشد خدمات مشتری

13.53 دلار در ساعت

متخصص پشتیبانی

سالانه 61000 دلار

میانگین درآمد کارکنان بخش مدیریت پروژه:

مدیر برنامه

21.44 دلار در ساعت

مدیر پروژه

63،438 دلار در سال

مدیر ارشد برنامه 

سالانه 132505 دلار

سخن آخر:

در این مطلب سعی شد تا حدودی شما را با سیاسیت‌ها، اتمسفر حاکم بر محیط کاری و حقوق کارمندان آمازون آشنا کنیم. وجود همین سیاست‌ها و آینده‌نگری‌های باعث شده است که این شرکت به بزرگترین غول کسب و کار آنلاین تبدیل شود. در صورت مفید بودن این مطلب آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منابع:

nytimes.com

roboticsandautomationnews.com

indeed.com

theverge.com