مجهزترین کمپ فوتبال دنیا کدام است؟ لاماسیای اسپانیا یا اسپایر قطر؟

کمپ فوتبال اسپایر قطر

زمانی که راجع به بزرگی یک باشگاه فوتبال صحبت می کنیم، ابتدا باید به دنبال فلسفه بازی در آن باشگاه بگردیم. این فلسفه در اکثر باشگاه های فوتبال در آکادمی یا مدارس فوتبال این باشگاه ها تعیین می شود. اکثر باشگاه های بزرگ فوتبال دنیا دارای یک کمپ و مدرسه فوتبال مجهز هستند که بتوانند استعداد های ناب فوتبال را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کنند.

آکادمی فوتبال

یکی از باشگاه های بزرگ فوتبال دنیا، باشگاه بارسلونا اسپانیا است. این باشگاه با داشتن کمپ فوتبال  آموزشی لاماسیا که یکی از بهترین آکادمی های آموزش فوتبال جهان محسوب می‌شود، همواره استعدادها و ستاره های بزرگی را به دنیای فوتبال معرفی و عرضه کرده است.

از سوی دیگر، دلارهای نفتی قطری‌ها نیز این امکان را به آن‌ها داده است که با سرمایه‌گذاری هنگفت، کمپ اسپایر دوحه را راه‌اندازی نمایند و این کمپ را به عنوان رقیبی برای لاماسیای اسپانیا به دنیا معرفی کنند.

در این مقاله، دو کمپ معروف فوتبال لاماسیا در اسپانیا و اسپایر در قطر را معرفی کرده و ویژگی‌های مختلف آن‌ها را مرور می‌کنیم.

کمپ لاماسیای اسپانیا

آکادمی فوتبال بارسلونه - کمپ لاماسیا

کمپ لاماسیای اسپانیا یکی از کمپ های معروف آموزش فوتبال در دنیا است که متعلق به باشگاه بارسلونا است. این کمپ که در کنار ورزشگاه نیو کمپ شهر بارسلون قرار دارد در سال 1966 تاسیس شده است. کمپ فوتبال لا ماسیا در واقع محل پرورش بسیاری از بازیکنان و ستاره های فوتبال دنیا است.

این آکادمی در سال های اخیر بازیکنانی چون مسی، اینیستا، ژاوی، بوسکتس، فابرگاس، پدرو و…. را به دنیای فوتبال معرفی کرده است. هر کدام از این ستاره ها نقشی درخشان در موفقیت تیم های خود داشته اند. اما سوال مهم اینجاست که چگونه یک آکادمی فوتبال با هزینه ای نسبتا پایین، چنین ستاره هایی را به دنیای فوتبال ارائه می‌دهد؟

پاسخ به این سوال را باید در چند بخش ارائه دهیم. در دنیای فوتبال، باشگاه آژاکس از جمله باشگاه هایی است که دارای آکادمی بسیار مجهز با کادری مجرب است. اما آن چیزی که این دو مدرسه فوتبال را از سایر مدارس جدا می کند فلسفه و سبک تیکی تاکا است.

موسس این فلسفه طبق گفته بسیاری از بزرگان فوتبال یوهان کرایوف، بازیکن سابق بارسلونا و هلند است. این سبک از بازی به صورت اختصاصی در آکادمی لاماسیای اسپانیا نیز آموزش داده می شود و براساس آن مالکیت توپ با استفاده از این سبک بسیار بالا است.

زمانی که مالکیت توپ اکثرا با تیم شما باشد، احتمال ایجاد موقعیت و در نتیجه گلزنی برای تیم شما افزایش می یابد. از سوی دیگر مالکیت توپ کمتر توسط رقیب یعنی خطر کمتر برای شما. این سبک از بازی با توجه به خاصیت تهاجمی بودن آن بسیار جذاب و پر طرفدار است.

این سبک از بازی، از دوران کودکی به دانش آموزان آکادمی لا ماسیا آموزش داده می شود و توانایی های آن ها در زمینه های مختلف فوتبالی تعیین می شود. طبق گفته پپ گواردیولا مربی موفق باشگاه منچستر سیتی و مربی اسبق بارسلونا:

بازیکنانی که تحت آموزش های آکادمی لا ماسیا قرار می گیرند دارای تفاوت های تکنیکی و تاکتیکی بسیاری با سایر بازیکن ها هستند. منشا این تفاوت ارائه آموزش های مداوم و هدف دار متناسب با فلسفه تیکی تاکا در این آکادمی فوتبال است.

 

تیکی تاکا در فوتبال

در کمپ فوتبال لاماسیا، تحصیل دارای اهمیتی بالاتر از فوتبال است. این موضوع شاید برای بسیاری از افراد تعجب آور باشد. اما کودکان در این آکادمی فقط 90 دقیقه از روز خود را صرف تمرین فوتبال می کنند. این موضوع نشان دهنده میزان بالای اهمیت این آکادمی به رشد فکری و شخصیتی بازیکنان است.

از جمله خصوصیات دیگر این آکادمی عدم اهمیت فیزیک بدنی بازیکنان است، به طوری که بازیکنان لا ماسیا تا سن 16 سالگی هیچ تمرین بدنسازی ندارند و تنها با توپ کار می کنند. این تمرینات مکرر با توپ باعث می شود میزان تسلط این بازیکنان بر روی توپ بسیار بالا باشد و به عبارتی توپ به پای آن ها بچسبد.

در آکادمی فوتبال لا ماسیا طبق برنامه بازی کردن بسیار مهم تر از نتیجه است. این موضوع باعث می شود که حتی در زمان های تحت فشار بودن تیم بازیکنان تمرکز خود را از دست ندهند و طبق برنامه بازی کنند.

کمپ لاماسیا بارسلونا

برنامه روزانه بازیکنان در آکادمی لا ماسیا به شکل زیر است:

·        6.45 بیدار باش و مرتب کردن تخت خواب

·        7.00 صرف صبحانه

·        7.30 رفتن به مدرسه

·        8.00 تا 14.00 مدرسه

·        14.15 نهار

·        15.00 استراحت

·        16.00 تا 18.00 رسیدگی به کار های آموزشی و تحصیلی

·        19.00 تا 20.45 تمرین

·        21.00 بازگشت به کمپ

·        22.00 استفاده از اینترنت و تلویزیون

·        22.30 زمان خواب بازیکنان کم سن و سال

·        23.00 زمان خواب بازیکنان جوان

کمپ اسپایر قطر

کمپ فوتبال قطر

یکی از کمپ های فوق العاده مجهز و شیک آسیا، کمپ اسپایر قطر است. این کمپ در سال 2004 در حومه شهر دوحه برای توسعه ورزش کشور قطر ساخته شده است. این کمپ تا به امروز میزبان تیم های بزرگی همچون رئال مادرید، منچستر سیتی، بارسلونا و پاری سن ژرمن بوده است. وجود این اسامی در کنار این کمپ نشان می دهد که کیفیت تجهیزات و تست های موجود در این کمپ در حد بسیار بالایی است.

این کمپ دارای 7 زمین فوتبال رو باز است که به بهترین نوع چمن و امکانات مجهز هستند. همچنین یک زمین چمن سرپوشیده برای تمرین در شرایط مختلف در این کمپ وجود دارد. هدف از ساخت این کمپ ارائه بهترین امکانات و تجهیزات به ورزشکاران قطری به خصوص فوتبالیست های این کشور برای رشد و آموزش در بالاترین سطح ممکن می باشد.

این آکادمی همانند آکادمی فوتبال لا ماسیا اسپانیا دارای یک خوابگاه مجهز برای کودکان و نوجوانان با استعداد می باشد. به جرات می توان گفت این کمپ از لحاظ تجهیزات و امکانات نظیر ندارد و از لحاظ کادر آموزشی نیز دارای استاندارد مناسبی است.

کمپ فوتبال اسپایر قطر

از جمله چهره های معروفی که در این کمپ فعال هستند، فلیکس سانچز مربی سال های پیش کمپ لا ماسیا می باشد. او از سال 2006 تا به امروز در قطر فعالیت داشته و طی این مدت توانسته است تیم ملی قطر قهرمان جام ملت های آسیا سال 2019 کند.

اما سوال اینجا است که آیا می توان کمپ اسپایر قطر را از لحاظ کیفیت آموزشی هم سطح کمپ لا ماسیا اسپانیا دانست؟

اسپایر از لحاظ سخت‌افزاری برتر از لاماسیا است

در نگاهی کوتاه به جرات می توان گفت که کمپ اسپایر قطر دارای تجهیزات و امکاناتی به مراتب به روز تر می باشد؛ اما تفاوت ها میان کمپ لا ماسیا و اسپایر در کیفیت آموزش ها است.

در واقع قطری ها برای رشد و پیشرفت ورزش فوتبال خود از لحاظ امکانات و سخت‌افزار، سنگ تمام گذاشته اند. برای بالا بردن کیفیت آموزشی این کمپ هم مسئولان قطری بلافاصله پس از ساخت کمپ به دنبال استخدام یک مدیر کارکشته و کاربلد بودند که پس از دو سال مربی سال های گذشته آکادمی لا ماسیا را برای کمپ خود انتخاب کردند.

فلیکس سانچز که دارای سابقه 10 سال مربیگری در کمپ لا ماسیا است، توانست نظر مدیران قطری را به خود جلب کرده تا بتواند فلسفه پایه ای فوتبال را در یکی از مجهزترین کمپ های فوتبال دنیا پیاده کند.

فلیکس سانچز

تا به امروز که این مربی کهنه کار توانسته موفقیت ها زیادی را به تیم های ملی و پایه قطر کسب کند. اما برای تعیین میزان موفقیت او در این در این زمینه باید منتظر جام جهانی 2022 قطر بمانیم تا عیار واقعی تیم ملی فوتبال قطر در این میدان تعیین شود.

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024