آیا تاکنون درباره مت گالا شنیده‌اید؟ اگر جز کسانی هستید که اخبار دنیای سلبریتی‌ها و مد را دنبال می‌کنید، حتما در روزهای اخیر تصاویر منتشر شده از مت گالا ۲۰۱۹ را دیده‌اید. این اخبار و تصاویر مانند سال‌های پیش به عنوان نخست مجلات مد و پوشاک بدل شد. مت گالای امسال نیز بسیار پر سر و صدا و جنجالی بود.

ستارگان هالیوودی با منحصربفردترین لباس‌های برندهای مطرح دنیا روی فرش قرمز خودنمایی کردند. اما مت گالا چیست؟ با ما همراه باشید تا نخست مت گالا را بشناسیم. سپس به مروری از مراسم امسال و بررسی برخی از لباس‌ها بپردازیم.

فلسفه و داستان مت گالا چیست؟ در مت گالا ۲۰۱۹ چه گذشته است؟

مت گالا_سلبریتی ها در مت گالا

با مت گالا بیشتر آشنا شوید!

جشنواره لباس موزه هنری متروپولیتن نیویورک ، بزرگترین رویداد در تقویم دنیای مد است. این رویداد برای اولین بار توسط النور لامبرت (Eleanor Lambert) در سال ۱۹۴۸ برگزار شد. النور لامبرت یک روزنامه‌نگار در حوزه مد و فشن به شمار می‌رفت. هدف او از برگزاری این جشنواره، گرد هم آوردن مطرح‌ترین چهره‌های دنیای سینما، موسیقی و مد، برای جمع‌آوری کمک‌های خیریه هنری بود.

این کمک‌ها صرف هزینه‌های توسعه‌ موزه لباس متروپولیتن می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این جشنواره در نظر گرفتن یک موضوع خاص یا اصطلاحا تِم ویژه برای پوشش در طول جشن است. همه‌ی میهمانان باید با لباس‌های مطابق با موضوع مشخص شده در مراسم، حاضر شوند.

برای مثال، موضوعاتی مانند «مد و تخیلات کاتولیکی»، «هنرها و صنایع دستی در مقابل عصر تکنولوژی» از جمله موضوع‌های جنجالی و هیجان‌انگیز در سال‌های گذشته بودند.

مت گالا_سلبریتی ها در مت گالا 2019

مت گالا ۲۰۱۹ نیز با موضوع جالب «کمپ: یادداشت‌هایی درباره مد» بود. در این موضوع به طراحی لباس‌های عجیب و غریب پرداخته شد. از سال ۱۹۹۵ تاکنون، آنا وینتور (Anna Wintour)، سردبیر ارشد مجله مد آمریکایی وگ(Vogue)، رهبری این رویداد را بر عهده گرفته است. وی با شخصیت های مطرح و محبوب، برای حضور در مراسم به عنوان میزبان، همکاری می‌کند.

میزبانان دوره‌های گذشته مت گالا ۲۰۱۹:

مت گالا 2019 - مد و فشن

از میزبانان درخشان در سال‌های اخیر می‌توان بیانسه(Beyoncé)، تیلور سویفت (Taylor Swift)، کتی پری (Katy Perry)، آمال کلونی (Amal Clooney) و ریحانا (Rihanna) را نام برد. مت گالا ۲۰۱۹، که هفتاد و یکمین سالگرد این رویداد بود، توسط لیدی گاگا (Lady Gaga)، آلساندرو میشل (Alessandro Michele)، هری استایلز (Harry Styles) و سرنا ویلیامز (Serena Williams) رهبری شد.

مت گالا ۲۰۱۹ چه زمانی و در کجا برگزار شد؟

  مت گالا 2019_سلبریتی ها در مت گالا

جشنواره لباس مت، هر سال در اولین دوشنبه ماه مه برگزار می‌شود. این روز در سال ۲۰۱۹ مصادف با ششم ماه مه بود. مت گالا همیشه در موزه هنر متروپولیتن نیویورک برگزار می شود.

در ساعات ابتدایی مراسم مهمانان با لباس‌های هیجان‌انگیزشان روی فرش قرمز قرار می‌گیرند و به صرف نوشیدنی دعوت می‌شوند. سپس برای صرف شام و اجرای برنامه در مراسم اصلی حضور می‌یابند.

۴۸ درصد از لیست مهمانان حاضر در مت گالا ۲۰۱۹ را بازیگران تشکیل دادند. از جمله امیلی بلانت (Emily Blunt)، که جز چهره‌هایی بود که بسیار جلب توجه کرد. وی با لباسی از برند مایکل کورس (Michael Kors) که شامل ۵۱۰۰۰۰ پولک بود، در مراسم امسال حضور یافت.

لباس‌های عجیب و غریبی در این مراسم دیده شد که برخی ساده‌تر بودند. هنرمندانی که ساده‌تر در جشن حضور داشتند، معنای تِم را به خوبی درک نکرده بودند. شاید هم از جسارت کافی برای عجیب بودن، برخوردار نبودند.

موضوع مراسم مت گالا ۲۰۱۹ چه بود؟

مت گالا_موضوع کمپ در مت گالا

اندرو بولتون (Andrew Bolton)، موسس انستیتو لباس مت، موضوع مراسم امسال را از مقاله «کمپ: یادداشت‌هایی درباره مد» سوزان سانتاگ (Susan Sontag) که در سال ۱۹۶۴ نوشته شده بود، الهام گرفت. در این مقاله به تجسم مفاهیم انتزاعی پرداخته می‌شود.

بولتون در این باره می‌گوید که نوشته‌های سانتاگ را کاملا به موقع و مرتبط با حوادث فرهنگی و سیاسی امروز و دیروز می‎داند و آن‌ها بازخورد فرهنگی زیادی خواهند داشت.

حوادثی که در آن به وضوح شاهد تاثیر متقابل و ارتباط تنگاتنگ فرهنگ، هنر و سیاست هستیم. البته یافتن یک تعریف برای واژه «کمپ» کار دشواری است. در فشن این موضوع به بررسی و نمایش عناصر افسون، طنز، تقلید، عرفان، هنر تئاتر، و اغراق می پردازد.

مت گالا 2019 - هالیوود

زیبایی کمپ در خلق عناصر عجیب و غریب با ترکیبی از هنر بلندمرتبه و فرهنگ پاپ است. سانتاگ در این باره چنین نوشته است: «جوهره موضوع کمپ، عشق به چیزهای غیرطبیعی یا غیر معمول است. هنری که در آن شاهد اغراق و طنز هستیم. «کمپ» روحیه عجیب و غریبی دارد. کمپ مانند زنی است که با لباسی تشکیل شده از میلیون‌ها پر و جلوه در حال راه رفتن است.»

حدود ۲۰۰ اثر هنری و اشیای فشن استفاده شده در این مراسم، به محتوا و مهم‌ترین موضوعات قرن هفدهم، مخصوصا دادگاه ورسای، تا امروز اشاره دارد. ویراستار مجله امریکایی وگ در جلسه گفت و گو با خبرنگاران در ماه فوریه، کاتالوگی از جانی دورتفورت لنزد (Johnny Dufort-lensed) را ارایه کرد.

این کاتالوگ نشان می‌داد که آثاری از مجموعه بهار و تابستان ۲۰۱۹ برند گوجی(Gucci) و مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۱۹ برند موچینو(Moschino)، در مراسم مت گالا ۲۰۱۹ دیده می‌شوند.

چند نمونه از جنجالی‌ترین لباس‌ها در مت گالا:

مت گالا_سلبریتی ها در مت گالا 2019

در جلسه خبرنگارانی که در ماه فوریه برگزار شد، طراح خلاق برند گوجی، آلساندرو میشل (Alessandro Michele) گفت: «این لحظه بسیار مهمی است. زیرا ما در آمادگی این نمایشگاه فوق‌العاده که دارای هویت است، همکاری خواهیم کرد. هنر ما، در رابطه با پرداختن به طبیعت انسان است. کمپ کلمه زیبایی است.»

میشل همچنین به کارل لاگرفلد (Karl Lagerfeld) ادای احترام کرد و افزود: «من می‌خواهم از این فرصت استفاده و از کارل تشکر کنم. کسی که دیگر در کنار ما نیست. اما نماینده بینظیری برای دنیای فشن است. او کسی بود که عشق فراوانی به زندگی و این کار داشت.»

۱-لیدی گاگا

مت گالا_لیدی گاگا در مت گالا 2019

لیدی گاگا، یکی از میزبانان اصلی مراسم امسال، با چهار لباس متفاوت در فرش قرمز ظاهر شد. وی این لباس‌ها را روی هم پوشیده بود. او با درآوردن لباس‌ها، یکی پس از دیگری از چهار لباس متنوع با مفاهیم متفاوت رونمایی کرد. همه لیدی گاگا را با لباس‌های اغراق‌آمیز و عجیب و غریبش می‌شناسند. بدون شک این ایده و کار خلاقانه او نیز، در خاطرها خواهد ماند.

۲-هری استایلز

مت گالا_هری استایلز در مت گالا 2019

هری استایلز خواننده محبوب انگلیسی و عضو سابق گروه موسیقی وان‌دیرکشن(OneDirection)، برای شرکت در این مراسم گوش‌هایش را سوراخ کرده بود و با پوشیدن لباسی از برند گوچی (Gucci) مورد توجه قرار گرفت. ایده طراحی این لباس از فلامینگو الهام گرفته شده است. هری استایلز با پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند و لباسی که بیشتر یادآور مدل‌های زنانه است، به موضوع تبعیض جنسیتی پرداخت.

۳-کاردی بی

مت گالا 2019_سلبریتی ها در مت گالا

کاردی بی (Cardi B) خواننده رپ، با انتخاب لباسی حجیم و دنباله‌دار پوشیده شده از پرهای فراوان، در مت گالا ۲۰۱۹  عنوان یکی از جنجالی‌ترین مهمانان را از آنِ خود کرد. این لباس را تام باون (Thom Bowne) طراحی کرده است. بنابر گزارش مجله وگ(Vogue)، ساخت و آماده سازی لباس مذکور با کمک ۳۵ نفر در حدود دو هزار ساعت انجام گرفته است.

۴-جرد لتو

مت گالا 2019_سلبریتی ها در مت گالا

جرد لتو (Jared Leto) بازیگرِ صاحب اسکار و خواننده راک محبوب، خودش را به مراسم آورد. بله درست شنیدید! لتو با در دست گرفتن مجسمه سرِ خودش، همه حاضران را شوکه کرد. به نظر می‌رسد لتو این ایده را از مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۱۹ برند گوچی گرفته است. ضمنا لباس بلند قرمز آراسته به سنگ‌های براق نیز، کاری از همین برند یعنی گوچی بود.

۵-زوج جوناس

مت گالا 2019_پریانکا چوپرا در مت گالا

زوج پریانکو چوپرا جوناس (Priyanka Chopra Jonas) و نیک جوناس (Nick Jonas) را به احتمال زیاد می‌شناسید. این زوج از زمانی که رابطه خود را شروع کردند با ست کردن لباس‌هایشان مورد توجه قرار گرفتند.

به طوری که تبدیل به یکی از محبوب‌ترین زوج‌ها در دنیای مد شدند. امسال نیز هردو با لباس‌های هماهنگی که توسط برند دیور (Dior) طراحی شده بود، در مت گالا ۲۰۱۹ حضور یافتند.
خانم پریانکا جوناس با آرایش نمایشی طنزآمیز، لباس توری دست‌دوز (Haute Couture)، شنلی با پرهای رنگارنگ و یک تاج عظیم نقره‌ای، به شکل کاراکتر «دیوانه کلاه‌دوز» در فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» درآمده بود.

نیک جوناس نیز، با لباس سفید، زیورآلات براق و کفش‌های نقره‌ای، در کنار همسرش، به کامل کردن این ظاهر هماهنگ، زیبا و جالب کمک کرد.

۶-جی‌جی حدید

مت گالا 2019_جی جی حدید در مت گالا

سوپرمدل معروف جی‌جی حدید(Gigi Hadid)، به همراه طراح لباس معروف مایکل کورس (Michael Kors) در مراسم حضور یافت. وی با لباس یکنواخت براق و کلاهی از همان جنس و آرایش عجیب با مژه‌های سفید، روی فرش قرمز خودنمایی کرد.

۷-عذرا میلر

مت گالا 2019_سلبریتی ها در مت گالا

یک بازیگر و هنرمند خلاق، همیشه می‌داند با چه نمایشی نظرات تحسین‌آمیز را دریافت کند. به نظر می‌رسد عذرا میلر(Ezra Miller) نیز جز هنرمندانی بود که موضوع «کمپ» را به خوبی درک کرده است. در یک نگاه متوجه این واقعیت خواهید شد.
عذرا میلر در مت گالا ۲۰۱۹ کت و شلوار مردانه راه‌راه پوشید و آن را با کمربند مجلل براق آراست. وی با نقاشی سه بعدی چشم‌ها روی چهره‌اش ظاهری ترسناک سورریالیستی را به وجود آورد.

دنیای مد و فشن بسیار گسترده است. مراسم و رویدادهای پر سر و صدای آن هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در پس پوشش‌های عجیب و زرق و برق فراوان آن، گاهی‌اوقات، مسائل و موضوعات مهمی درباره جوامع مطرح می‌شود. مثلا موضوعاتی نظیر تبعیض جنسیتی و نژادی یا محیط زیست و… از طریق مد و فشن و رویدادهایش مطرح می‌شود و نظر تمام دنیا را به خود معطوف می‌سازد. این‌جاست که می‌توان مد و فشن را به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بهبود اوضاع جهان در نظر گرفت.

منبع:  ، harpersbazaar.com ، etonline.com ، www.vogue.co.uk