از میان دنیای بیکران واژه‌ها برخی دنیایی از خاطرات را به همراه می‌آورند، معانی و مفاهیم گسترده‌ای را تداعی می‌کنند و ساحت دل را مسخر شعله‌های خود می‌نمایند که دود آتش آن سینه هر شخص را پر می‌کند. آنگاه است که قلم و زبان به نوشتن و گفتن، آتش آلود می‌شوند. از جمله‌ی این کلمات و واژه‌ها امام حسین و واقعه عظیم عاشوراست. همچنین زیارت عاشورا که در باب این واقعه است، پرونده‌ای به قطوری همه فضایل الهی و انسانی در طول حیات انسان‌ها دارد.

آفریننده همه‌ی این حقایق و خصلت‌ها، امام حسین علیه السلام، ام البنین و زینب کبری سلام الله علیها هستند.

خواندن زیارت عاشورا در میان تمام زیارات یکی از بهترین سنن ولایت است و هرکس که این زیارت را با خلوص و نیت پاک بخواند و گریان شود، ثواب آن مانند کسی است که حج عمره و جهاد کرده باشد و در خدمت رسول الله (ص) و ائمه طاهرین علیهم السلام باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی مفاهیم و پیام های ذکر شده در زیارت عاشورا و اثرات و فواید بی‌نظیر خواندن زیارت عاشورا بپردازیم. با ما همراه باشید.

مفاهیم زیبای ذکر شده در زیارت عاشورا

زیارت عاشورا دریای بیکرانی از مفاهیم و واژه‌های زرین را در بردارد که می‌تواند چراغ راه ما در مسیر زندگی شود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مفاهیم زیارت عاشورا اشاره می‌کنیم.

اصرار بر لعن مستکبرین

لعن به معنی طرد کردن و دور ساختن توام با خشم است. این کلمه اگر به خدا در آخرت اضافه شود به معنی عقوبت و کیفر است، در دنیا به معنی بریدن از قبول رحمت و اگر از ناحیه مردم باشد به معنی نفرین است.
شخصی نزد امام عسکری رفت و گفت: من نمی‌توانم در ملأعام شما را یاری رسانم، ولی در خلوت دشمنان شما را لعن می‌کنم. حال من چگونه است؟

حضرت فرمودند: وقتی لعن می‌کند یکی از دوستداران ما دشمنان ما را، جمیع ملائکه با او هم صدا می‌شوند و لعنت او را بالا می‌برند و برای او استغفار مینمایند و او را می‌ستایند و از خدا می‌خواهند که صلوات خود را بر او نازل نماید.

امام زین العابدین فرمودند: هر کس صبحگاه یک مرتبه ظلم و طاغوت را لعنت کند، خدا در نامه عمل او ۷۰ میلیون حسنه ثبت کند و ۷۰ میلیون گناه او را محو کند و ۷۰ میلیون درجه به او بدهد.

محققی گوید: در زیارت عاشورا سی و یک مورد لعن و کلمات مترادف با لعن هست و بیست مرتبه سلام و کلمات مترادف سلام دارد.

جریان عاشورا مرز بین خوبی و بدی را تشخیص می‌دهد. ما صلوات و سلام بی پایان در این زیارت داریم بر کسانی که سر بر آستانه امام حسین (ع) گذاشتند و لعن و طرد داریم از کسانی که به هر صورتی موجب آزار و اذیت اهل بیت گردیدند و به همین نسبت اظهار ارادت و انقیاد و متابعت داریم به اهل بیت علیهم السلام و از مخالفین و دشمنان و سرکوب‌گران آن‌ها بشدت بیزاریم.

زیارت عاشورا بهترین نوای این آرزوی ماست که می‌گوییم: فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ: پس لعنت خدا بر امتی که ظلم و جور بر شما اهل البیت را پایه‌ریزی کردند.

شناخت امام زمان در زیارت عاشورا

در یک قسمت دیگر از زیارت می‌گوییم و اَسْئَلُهُ اَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللَّ …
در اینجا مهم‌ترین بخش ولایت که شناخت امام زمان (عج) است مورد توجه قرار می‌گیرد که زائر تقاضا می‌کند خدایش میسر و مقدر کند تا انتقام خون اباعبدالله الحسین (ع) را در زیر لوای امام زمان (عج) بگیرد.

عاشورا

امام صادق (ع) فرمودند: آه سرد و سوزناک از ستمی که بر ما شده تسبیح خدا است و کوششی که در این رابطه می‌شود عبادت اوست و پنهان نمودن اسرار آل محمد (ص)، جهاد در راه خداست.

حتی انتقام خون سیدالشهداء (ع) باید در رکاب ولایت و به معیت امام مفترض الطاعه باشد به همین جهت شیعه پیرو خط ولایت، پیوسته در جستجوی آن عزیز است تا با مدد راهنمایی او داغ دل از ستمگران جهاد بگیرد.
از این دستور مسلم می‌شود که حتی مقدس‌ترین عمل در شریعت و با ارزش‌ترین کار در اسلام، باید به امضای، ولی الله و امام زمان باشد.
امام جعفر صادق (ع) فرمودند: ولی منصور، قائم آل محمد است قیام خواهد کرد و به انتقام خون حسین بن علی (ع)، قاتلان را می‌کشد.
امام حسین (ع) به فرزندش زین العابدین (ع) فرمود: پسرم به خدا قسم خون من آرام نخواهد شد تا خداوند مهدی را بفرستند و به انتقام خون من، هفتاد هزار نفر را بکشد.

یاد عاشورا راه تعظیم به مقام ولایت و امامت

به دستور ائمه (ع) و با الهام از زیارت عاشورا چنان تربیت شده‌ایم که هر سال عاشورا برای ما تجدید می‌شود و یاد امام حسین (ع) رنگ چهره زندگی جهان شیعه را تغییر می‌دهد و از همین یادواره عاشورا است که برای بقیه ائمه اطهار عزاداری می‌کنیم در قسمتی از زیارت عاشورا همه چیز را از خدا به برکت امام حسین (ع) می‌خواهیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَكَ وَجِیها بِالْحُسَینِ علیه السلام فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»
خدایا مرا به واسطه عظمت حسین (ع) در دنیا و آخرت آبرومند کن و در جملات بعدی تقرب به خدا، پیامبر، امیرالمومنین، حضرت فاطمه و امام مجتبی و خود سیدالشهداء را با یاد عاشورای حسین (ع) خواهانیم.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: آه سرد و سوزناک از ستمی که بر ما شده، تسبیح خدا است و کوششی که در این رابطه می‌شود عبادت اوست و پنهان نمودن اسرار آل محمد (ص)، جهاد در راه خداست.

اهمیت صبر در زندگی

کمتر موضوعی را می‌توان در قرآن و ادعیه مختلف می‌توان یافت که مانند صبر مورد تاکید قرار گرفته باشد. در قرآن ۷۰ مورد از صبر، سخن به میان آمده است که ۱۰ مورد آن به شخص پیامبر (ص) نسبت داده شده است.
تاریخ مردان بزرگ گواهی می‌دهد یکی از عوامل مهم در پیروزی آن‌ها، استقامت و صبر بوده در قرآن فرموده همانا شکیبایان پاداش بی‌حساب نزد خدا دارند.
البته باید توجه داشت صبر به معنی تن به ذلت دادن و تحمل خوار شدن نیست بلکه صبر به معنی تحمل گرفتاری و استقامت و پایداری در مقابل دشواری هاست که جریان عاشورا نمونه بسیار بارز صبر و شکیبایی است و نوای هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة هرگز تن به خواری نخواهم داد، توسط امام حسین و یارانش در کربلا طنین انداز بود.

ثواب و اثرات خواندن زیارت عاشورا

زیارت عاشورا به قدری زیبا و غنی از مفاهیم زیباست که هر چه از فضایل قرائت آن بگوییم، کم گفته‌ایم. در ادامه به چند مورد از ثواب و اثرات خواندن زیارت عاشورا از دیدگاه پیامبران الهی اشاره می‌کنیم.

خواندن زیارت عاشورا

  • امام باقر (ع) فرمودند: زیارت امام حسین (ع)، جلوگیری از زیر آوار رفتن و غرق شدن و به آتش سوختن و طعمه درنده شدن می‌کند.
  • امام صادق (ع) فرمودند: روزی وسیع نصیب کسی می‌شود که به زیارت امام حسین (ع) می‌رود. همچنین می فرمایند هر کسی، هر چه در راه زیارت امام حسین (ع) خرج کرد خداوند کفیل اوست و به او عوض می‌دهد و حاجات او روا می‌کند.
  • مرحوم آيت اللّه شيخ محمدحسين اصفهاني  مداومت به قرائت زیارت عاشورا در چهل روز يا كمتر، در برآوردن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع دشمنان بي‌نظير است.
  •  امام صادق (ع)نقل مى‌كنند:«حضرت احديّت به ذات مقدس خود قسم خورده كه هر كس زیارت عاشورا را قرائت کند، زيارت او را مى‌پذيرم و خواهش و حاجت او را برآورده مى‌كنم و فوز به بهشت و آزادی از جهنم را به او عطا مى‌كنم و شفاعت او را در حق هر كس كه بخواهد قبول مى‌نمايم.
  • امام باقر می‌فرمایند: اگر مردم می‌دانستند در قرائت زیارت امام حسین علیه‌السلام چه فضیلتی است، از شوق آن می‌مردند.

البته با استفاده از ویدئوی زیر می‌توانید به متن زیارت عاشورا و معنی فارسی آن دسترسی داشته و همچنین به صوت دلنشین زیارت عاشورا گوش فرا دهید تا از ثواب بی‌نهایت آن بهره‌مند شوید.

 

کیفیت خواندن زیارت عاشورا

انجام یکسری اعمال موجب بهره‌مندی بیشتر از فضایل زیارت عاشورا می شوند، که عبارتند از:

محرم

۱. بهتر است قبل از خواندن زیارت عاشورا، غسل کرده و غسل زیارت عاشورا قبل از قرائت این زیارت انجام شود.

۲. زیارت عاشورا را با خلوص و حضور ذهن و توجه به معانی تک تک کلمات آن خوانده شود و به درک و مفاهیم آن تلاش شود.

۳. در آخر زیارت عاشورا  ذکر (یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ، یَا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّینَ، وَیَا کاشِفَ کَرْبِ الْمَکْرُوبِینَ)، گفته شود.

۴.  عبارت لعن و سلام را به‌طور کامل ۱۰۰ بار تکرار شود.

۵. در آخر دو رکعت نماز برای امام حسین (ع) خوانده شود.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: هر زمان به راست و چپ نگاه کردی امام حسین را سلام بده و بگو  السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک و رحمة الله و برکاته.

۶. اگر وقت شما کم است و می‌خواهید به صورت آسان زیارت امام حسین (ع) را بجا آورید زیارت عاشورا را بخوانید و لعن و سلام را یکبار بخوانید و تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» بعد از لعن و سلام بگویید، انشاالله اجابت شود.

فضیلت و اتفاقات مهم در ماه محرم

این ماه به ماه حسین معروف است و  در این ماه اتفاقات و وقایع مهمی روی داده‌اند که مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

ماه محرم

روز اول محرم، روز عروج ادریس به بهشت است.

روز سوم محرم، يوسف از چاه بیرون آمد.

روز پنجم محرم، حضرت موسی از دریا عبور کرد.

روز نهم محرم، موسی در کوه طور با خدا مناجات کرد و حضرت یونس از شکم ماهی نجات یافت. همچنین حضرت موسی و یحیی و مریم نیز در این روز متولد شدند.

روز دهم محرم، روز شهادت حضرت سیدالشهدا و فرزندان و یارانش بود.

روز شانزدهم محرم، بیت المقدس قبله‌ی نماز گردید.

روز هفدهم محرم، عذاب به اصحاب فیل نازل شد.

روز بیست و پنجم ماه محرم، حضرت سجاد (ع) رحلت فرموده است.

این ماه در زمان جاهلیت احترام بسیار داشت و قتل و غارت و جنگ در آن حرام بوده، ولی دشمنان، امام حسین و اهل بیت ایشان را هتک حرمت کردند.

 

نرم افزار و فایل pdf زیارت عاشورا

برای راحتی شما عزیزان لینک نرم افزار زیارت عاشورا با امکانات بسیار زیاد و همینطور فایل پی دی اف شامل متن و ترجمه ی زیارت عاشورا در ادامه قرار داده شده است .

 

نرم افزار زیارت عاشورا

کلام آخر

با آمدن ماه محرم حال و هوای خاصی در کوچه و خیابان‌ها جاری می‌شود و فضای معنوی حاکم، تکاپوی خاصی را برای عزاداری و عرض ارادت به حضرت سیدالشهدا فراهم می‌کند. نوای خوش و طنین آرام بخش زیارت عاشورا و نوحه‌هایی که به وصف عظمت واقعه عاشورا پرداخته‌اند، از هر گوشه کناری به گوش می‌رسد.

حال و هوای محرم

امید است که همه تلاش‌هایی که برای عرض ارادت و عشق به حضرت امام حسین و یاران او انجام می‌شود، مورد قبول حضرت حق واقع شود.

اگر تجربه یا دیدگاه مفیدی در مورد فضیلت خواندن زیارت عاشورا و اعمال ماه محرم دارید، خواهشمندیم در بخش نظرات این نوشته با ما و خوانندگان وبلاگ مالتینا در میان بگذارید.

مقالات پیشنهادی:

فاضل نظری رکورد شکن ادبیات معاصر را از نزدیک تر بشناسید

سهراب سپهری ؛ تصویرگر عاشق شعرها و شاعر پاک درخت‌ها

داغ ترین مجموعه شعر زیبا و عاشقانه در سال ۹۸ همراه عکس نوشته