گلشیفته فراهانی و نگاهی به همه فیلم های ایرانی و خارجی او

گلشیفته فراهانی

گلشیفته فراهانی یکی از جنجالی‌ترین بازیگران زن ایرانی در سال‌های اخیر است. وی در خانواده‌ای هنرمند و در بستر فرهنگ و هنر سینمای ایران رشد یافت. رهاورد فراهانی که با نام گلشیفته فراهانی شناخته می‌شود زاده ۱۹ تیر سال ۱۳۶۲ است. این بانوی هنرپیشه که بیشتر با نقش آفرینی در سینما و ماجرای ترک ایران شناخته می‌شود، سابقه خوانندگی و نوازندگی نیز در کارنامه هنری خود دارد.

فیلم های گلشیفته فراهانی

گلشیفته فراهانی

گلشیفته فراهانی در سن ۱۴ سالگی علی ‌رغم میل پدر، یعنی بهزاد فراهانی، و به اصرار خواهرش شقایق فراهانی برای بازی در فیلم «درخت گلابی» به کارگردانی ‌داریوش مهرجویی تست داد. به این طریق اولین نقش سینمایی‌اش را گرفت. درخت گلابی در سال ۱۳۷۶ جایزه بهترین بازیگر نقش اول بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را در سن ۱۴ سالگی برای او به ارمغان آورد. او جوان ترین بازیگری است که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است. وی حالا در سن ۳۵ سالگی به عنوان یک بازیگر ایرانی با شهرت جهانی شناخته می‌شود که موفق شده امضای خود بر پای فیلم‌های مطرح بین المللی و موفق بیاندازد. فراهانی در حال حاضر یکی از اعضای آکادمی اسکار نیز محسوب می‌شود و داور بسیاری از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی بوده است.

فیلم های خارجی گلشیفته فراهانی

کاناپه ای در تونس(نغمه‌ای عرب)  Arab Blues (French: Un divan à Tunis, lit. ‘A couch in Tunis’)

گلشیفته فراهانی

فیلم کمدی فرانسوی «نغمه‌های عرب» که عنوان فرانسوی آن «کاناپه ای در تونس» است، داستان یک روانکاو تونسی است که از ۱۰ سالگی در فرانسه زندگی کرده و حالا به زادگاهش بازگشته تا در آنجا یک کلینیک روان درمانی باز کند. در این فیلم گلشیفته فراهانی به ایفای نقش سلما می‌پردازد. هشام یعقوب و مجد مستورا دیگر بازیگران اصلی این فیلم کمدی هستند. این اولین فیلم بلند منال العبیدی، کارگردان و نویسنده تونسی ‌تبار متولد پاریس است که موفق شد در رشته بهترین فیلم، نامزد دریافت جایزه سزار فرانسه شود.

پترسون Peterson

گلشیفته فراهانی

«پترسون» را می‌توان از مهم‌ترین فیلم های گلشیفته فراهانی بعد از مهاجرت از ایران شمرد. این تجربه خاص بسیار بر اعتبار و وجهه هنری و ظاهری گلشیفته فراهانی در فستیوال‌ها و جوامع هنری افزود. همکاری با یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای مستقل آمریکا، جیم جارموش، به شهرت جهانی او افزود و افراد بیشتری از دنیای سینما را تحت تاثیر قرار داد.

گلشیفته فراهانی در این فیلم به ایفای نقش زنی می‌پردازد که همسر قهرمان اصلی داستان است. شاید بتوان این نقش را یکی از جذاب‌ترین نقش‌های خانم فراهانی در سینمای بین الملل دانست. چرا که جنس رفتار، مهربانی‌هایش (حتی قربان صدقه رفتن‌ها) و زبان عشق ورزیدنش به همسر و روحیه حمایت‌گرانه‌ای که دارد، کاملا یادآور «زن ایرانی» است. او با روحیه گرم شرقی که دارد به همسر شاعرش که راننده اتوبوس هم هست، الهام می‌بخشد. پترسون شعر می‌گوید. لورا نقاشی می‌کند و می‌خواهد گیتار یاد بگیرد. آشپزی کند و کیک‌هایش را بفروشد. گلشیفته فراهانی و آدام درایور این روزمرگی‌های ساده اما دلچسب را به بهترین شکل روی پرده سینما به نمایش درمی‌آورند.

استخراج Extraction

گلشیفته فراهانی

 فیلم «استخراج» از جدیدترین فیلم‌های گلشیفته فراهانی است که در ژانر اکشن داستانی متفاوت را ارائه می‌دهد. این فیلم درباره تایلر رِیک، با بازی کریس همسورث، یک مزدور شجاع و بی خیال است که در بازار سیاه کشورهای آسیایی و آفریقایی فعالیت می‌کند. ‌ او برای آزادی فرزند ربوده شده یک تبهکار بین المللی استخدام می‌شود. این آغاز ماجرای تعقیب و گریزی خونین در بنگلادش و هندوستان است. گلشیفته فراهانی در این فیلم نقش «نیک خان» را بازی می‌کند که از شخصیت های کلیدی داستان است. او در این مأموریت پر تنش با تایلر رِیک همراه می‌شود.

بازی این هنرمند جوان ایرانی در کنار کریس همسورث که از ستاره‌های مطرح هالیوود است، با استقبال زیادی از سوی ایرانیان مواجه شد. همچنین موفق شد برای باری دیگر، پس از فیلم‌هایی مانند دزدان دریایی کارائیپ و پترسون، توجه‌ها را به بازی خود جلب کند. این فیلم از محصولات پرخرج شرکت نتفلیکس است که به کارگردانی سم هارگریو تولید شده است.

دختران خورشید Les filles du soleil (Girls of the Sun)

گلشیفته فراهانی

«دختران خورشید» فیلمی است که نقطه تاکیدش را بر زنان مبارز می‌گذارد. ماجرای آن در ارتباط با گروه‌های چریکی و کومله‌های کرد در سوریه و نبرد آنان در مقابل داعش ساخته شده است. گلشیفته فراهانی در این فیلم نقش فرمانده یکی از این گروه‌ها را برعهده دارد. وی در طول فیلم در دل جنگ و اسلحه به ‌دست دیده می‌شود. شباهت چهره گلشیفته فراهانی به یک زن کرد و زبان شیرین کردی که به خوبی از پس آن برمی‌آید، به زیبایی این نقش آفرینی می‌افزاید. فراهانی پیش از این در فیلم «اشک سرما» نیز نقش یک دختر کومله کورد را ایفا کرده بود.

دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند. Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales

گلشیفته فراهانی

احتمالا این یکی از پر افتخارترین فیلم‌های گلشیفته فراهانی در کارنامه هنری او است. محبوبیت و پر طرفداری مجموعه فیلم‌های «دزدان دریایی کارائیپ» غیر قابل انکار است. در سال ۲۰۱۷ افتخار حضور در قسمت پنجم از این فیلم محبوب نصیب این بانوی هنرمند ایرانی شد. گلشیفته فراهانی در « دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند» به ایفای نقش هایفا منی می‌پردازد. این فیلم که گلشیفته در آن نقش بسیار کوتاهی را بر عهده‌ دارد،‌ روایتی تازه از ماجرای «موسی» و خروج او و قوم بنی اسرائیل از مصر را به تصویر می‌کشد.

یک مشت دروغ Body of Lies

گلشیفته فراهانی

«یک مشت دروغ» یا «مجموعه دروغ‌ها» (Body of Lies) یک فیلم آمریکایی است که بر اساس رمانی با همین عنوان توسط دیوید ایگناتیوس نگاشته شده ‌است. موضوع فیلم در ارتباط با تروریسم ساخته شده ‌است و نسبت به رمان دارای اضافاتی است. فیلم داستان یک مأمور سی آی ای به نام راجر فریس که در جستجوی یکی از سران القاعده در اردن است را ارائه می‌دهد.

«یک مشت دروغ» به کارگردانی ریدلی اسکات ساخته شده است و بازیگرانی چون لئوناردو دیکاپریو و راسل کرو در آن بازی می‌کنند. گلشیفته فراهانی در این فیلم به ایفای نقش پرستاری به نام «عایشه» می‌پردازد. او در تیزر فیلم بدون حجاب دیده می‌شود. این در حالی است که این بانو هنوز در ایران فعالیت می‌کرد. اگرچه سعی شده‌ است حضور وی در فیلم بر طبق قوانین حقوقی ایران باشد. نام گلشیفته فراهانی روی تیزر منتشر شده در فهرست بازیگران فیلم، در مقام چهارم و به عنوان نخستین بازیگر زن به چشم می‌خورد. فیلم به علت خشونت زیاد و برخی صحنه‌های شکنجه، در درجه R قرار گرفته ‌است.

سنگ صبور The Patience Stone

گلشیفته فراهانی

 سنگ صبور عنوان فیلمی فرانسوی افغانستانی در ژانر درام جنگی به کارگردانی عتیق رحیمی است. این فیلم بر اساس رمانی با همین نام نوشته ژان-کلود کریر ساخته شده است. «سنگ صبور» در هشتاد و پنجمین دوره رقابت‌های جایزه اسکار به عنوان نماینده افغانستان در بخش بهترین فیلم خارجی ‌زبان انتخاب شد. اگر چه موفق نشد به مرحله نامزدی برسد. گلشیفته فراهانی نقش یک زن افغانستانی که پرستاری شوهر معلولش را بر عهده دارد، بازی می‌کند.

قسمت بالایی The Upside

گلشیفته فراهانی

قسمت بالایی فیلمی در ژانر کمدی-درام به کارگردانی فرانسوی نیل برگر است. گلشیفته فراهانی در این فیلم به همراه بازیگران مطرح از جمله کوین هارت، برایان کرانستون، نیکول کیدمن، به ایفای نقش می‌پردازد. «قسمت بالایی» با اقتباس از فیلم فرانسوی «دست‌نیافتنی‌ها» بازسازی شده است.

شبی که جهان را می‌بلعد The Night Eats the World

گلشیفته فراهانی

فیلمی متفاوت از گلشیفته فراهانی در ژانر وحشت،  که دومینیک روشر هنرمند نوآور فرانسوی آن را کارگردانی کرده است. «شبی که جهان را می بلعد» داستان مرد جوانی در شهر پاریس است. او پس از یک مهمانی شبانه از خواب برخاسته و با رویدادهای غیرمنتظره ای روبرو می شود. تمامی شهروندان کشته شده‌اند پاریس به تسخیر زامبی‌ها درآمده است. گلشیفته فراهانی نقش یکی از این شخصیت‌های بازمانده به نام سارا را بازی می‌کند. هر چند که « شبی که جهان را می‌بلعد» در ژانر ترسناک تولید شده است، ولی زامبی‌ها حضور کم رنگی در طول داستان دارند. محور اصلی فیلم چالش‌های انسان تنهایی که برای نجات جان خویش تلاش می‌کند را در برمی‌گیرد.

آواز عقرب‌ها The Song of Scorpions

گلشیفته فراهانی

این فیلم محصول سینمای هندوستان است. «آواز عقرب‌ها» در فضایی به دور از شهر ساخته شده و داستان عشقی پیچیده، انتقام و قدرت رستگاری یک آهنگ را روایت می‌کند. داستان فیلم در مورد قومی است که در سرزمین بیابانی و مملو از عقرب زندگی می‌کنند. وقتی فردی دچار نیش عقرب می‌شود، فردی که نغمه سرای عقرب است می‌تواند این مشکل را حل کند. در این بیابان خبری از دکتر و دوا و درمان پزشکی نیست. به جایش خرافاتی در بین اهالی وجود دارد که آواز خوانان می‌توانند در برابر نیش مسموم عقرب مقابله کنند.

گلشیفته فراهانی در این فیلم نقش زنی هندی را بازی می‌کند. او برای این نقش، زبان هندی را تمام و کمال آموخت. اینکه چرا به جای استفاده از یک بازیگر محلی به یک زن شرقی دیگر روی آورده شده، جای سوال دارد. اما باید گفت انتخاب او برای این نقش، انتخاب نادرستی نبوده است. چرا که فراهانی برای این فیلم سنگ تمام می‌گذارد و به بهترین شکل از عهده این نقش آفرینی برمی‌آید. عرفان خان بازیگر شهیر هندی، نقش مقابل گلشیفته فراهانی است و شخصیت اصلی فیلم را بازی می‌کند.

آلتامیرا Altamira

The Night Eats the World

این فیلم به کارگردانی هیو هادسن، محصول مشترک کشور فرانسه و اسپانیا است که به زبان انگلیسی می‌باشد. «آلتامیرا» در واقع یک درام تاریخی است که داستان واقعی کشف تعدادی از نقاشی‌های پیش از تاریخ را در یک غار قدیمی توسط دختری ۹ ساله به نام ماریا و پدرش، که یک باستان‌شناس است، روایت می‌کند. این غار نامش «آلتامیرا» است و تاریخ بشریت را دگرگون می‌کند. در پی این کشف بزرگ، ‌مخالفین زیادی از جمله برخی متولیان کلیسا پیدا می‌شوند. گلشیفته فراهانی در این فیلم در نقش کانچیتا، ‌همسر آنتونیو باندراس را بازی کرده است.

بدبیاری‌های سوفی Sophie’s Misfortunes

گلشیفته فراهانی

فیلم «بدبیاری‌های سوفی» با اقتباس از رمانی با همین عنوان، نوشته کنتس دُ سگور، نویسنده فرانسوی روس تبار، ساخته شده است. این فیلم درباره دختر کوچکی است که به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت می‌کند. اما یک سال بعد به همراه نامادری‌اش به فرانسه بازمی‌گردد. او در تلاش است تا با کمک دوستانش از دست نامادری فرار کند.

سرزمین شیرین فلفلی من My Sweet Pepper Land

گلشیفته فراهانی

«سرزمین شیرین فلفلی من»، داستان آشنایی و مبارزه باران و گوند علیه استبداد و بی‌قانونی را به تصویر می‌کشد. باران در صف پیش‌ مرگان کُرد برای استقلال زادگاهش تا پای جان می‌جنگد. گوند نیز در رویای رسیدن به این استقلال، به تحصیل می‌پردازد تا بتواند بعدها به وطنش ادای دین کند. این فیلم در اروپا با استقبال چشم‌گیر منتقدان و تماشاگران روبرو شده است. گلشیفته فراهانی در این فیلم در نقش یک آموزگار پرکار و صبور کُرد ظاهر می‌شود.

درست مثل یک زن Just Like a Woman

گلشیفته فراهانی

«درست مثل یک زن» فیلمی در ژانر موزیکال و درام به کارگردانی رشید بوشارب و ساخته مشترک فرانسه، آمریکا و انگلستان است. داستان فیلم در مورد دو زن است که ازدواج‌ ناموفقی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند. این دو زن در شیکاگو با هم آشنا می‌شوند و به نیومکزیکو سفر می‌کنند. گلشیفته فراهانی در این فیلم نقش یک زن مهاجر عرب را بازی می‌کند. او یک رقصنده است و به اتهام قتل مادر شوهرش تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

دو دوست Les Deux Amis (Two Friends)

گلشیفته فراهانی

دو دوست فیلمی فرانسوی ساخته لویی گرل، بازیگر و کاگردان و محصول سال ۲۰۱۵ است. این فیلم رابطه دو دوست را نشان می‌دهد که یکی می‌خواهد به دیگری کمک کند تا به عشقش برسد. گلشیفته فراهانی در این فیلم در نقش همان معشوق و بازیگر زن اصلی است.

فیلم های ایرانی گلشیفته فراهانی

درباره الی

گلشیفته فراهانی

از نظر بسیاری از منتقدین سینما، «درباره الی» بهترین فیلم گلشیفته فراهانی در ایران است که با پختگی تمام توانسته استعداد هنری و بازیگری خود را ارائه دهد. فراهانی در اینجا به ایفای نقش سپیده می‌پردازد. سپیده همان زنی است که احتمالا نمونه واقعی‌اش را همه ما در میان اطرافیان خود دیده‌ایم. داستان از جایی شروع می‌شود که سپیده به همراه شوهر و فرزندش و دوستان دوره‌ دانشگاه، برای گذراندن تعطیلات به شمال می‌روند. سپیده از الی، معلم مهدکودک بچه‌اش، دعوت می‌کند تا او را با احمد آشنا کند. الی گذشته‌ای دارد که فقط سپیده از آن باخبر است. اما به آن بی‌ توجهی می‌کند. تا این که پس از رویداد اتفاقاتی ناگوار مجبور می‌شود ماجرا را برای همسفرانش تعریف کند.

سیر بازی گلشیفته فراهانی از زنی شاد که برای آشنایی و ازدواج دو دوست تلاش می‌کند، تا موجودی آشفته که می‌خواهد با وجود مخالفت دوستانش از آبروی دختری که گم شده دفاع کند، حیرت‌آور و تحسین‌برانگیز است. خوب که نگاه کنید، می‌بینید که در واقع همه فیلم درباره سپیده است. بی‌شک سپیده بهترین و ماندگارترین شخصیتی است که گلشیفته فراهانی تاثیرش را بر تاریخ سینمای ایران ماندگار کرده است. این نقش آفرینی نه تنها بهترین بازی گلشیفته فراهانی، بلکه یکی از بهترین بازی‌های سینمای ایران به شمار می‌رود.

بوتیک

گلشیفته فراهانی

«بوتیک» فیلمی است که باعث می‌شود بینندگان گلشیفته فراهانی بزرگ و بالغ و جدی را به رسمیت بشناسند. و بفهمند که حضورش در مقابل دوربین، فراتر از یک سرگرمی گذرا، طمع شهرت یا سنت خانوادگی است. اتی دختری پایین شهری است که از خانه فرار می‌کند و در شهر سرگردان می شود. او به طور اتفاقی با مرد جوانی آشنا می شود که محمدرضا گلزار نقش آن را بر عهده دارد. اتی به واسطه همراه شدن با این غریبه، با چهره دیگری از زندگی آشنا می‌شود که در نهایت او را به کام تلخی می‌کشاند. او در این مسیر با جلوه‌ای دیگر از تهران روبه رو می‌شود که تاکنون ندیده بود. دندان درد اتی در «بوتیک» یک نماد دراماتیک مهم است که در نهایت کار دستش می‌دهد و تهران عفونی و متعفن حقیقی را برای همیشه بر خاطر دخترک جوان تحمیل می‌کند.

میم مثل مادر

گلشیفته فراهانی

این فیلم یکی از تراژیک‌ترین فیلم های گلشیفته فراهانی است. این فیلم داستان زن جوانی را روی پرده سینما می‌آورد که در زمان جنگ ایران و عراق پرستاری در مناطق غربی است. او شیمیایی می‌شود. پس از ازد.اج پزشکان به او می‌گویند نوزادی که باردار است تحت تاثیر بمباران شیمیایی قرار گرفته و دچار معلولیت خواهد شد. همسرش از او می‌خواهد بچه را سقط کند. اما سپیده اصرار دارد فرزندش را نگه داشته و به قیمت جدایی از همسرش هم که شده، فرزندش را به تنهایی بزرگ کند. حتما می‌توانید تصور کنید که بعد از به دنیا آمدن بچه، سپیده برای خریدن داروهایش و مراقبت از او با چه مشقتی رو به رو می‌شود.

اشک سرما

گلشیفته فراهانی

«اشک سرما» یکی دیگر از فیلم های موفق گلشیفته فراهانی در ایران است که برای او نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن را در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر به ارمغان آورد. گلشیفته فراهانی در این فیلم به ایفای نقش یک دختر کرد می‌پردازد که عضو گروه‌های چریکی بود. در این میان یک سرباز برای پاک کردن مین‌ها به کردستان می‌رود و وقتی در برف و بوران گیر می‌افتند با وجود دستورات اکید به روناک دختر کرد کمک می‌کند. دخترک اول کمک او را نمی‌پذیرد. اما شرایط جوی باعث می‌شود که در نهایت به هم پناه ببرند و کم ‌کم رابطه‌ی عاطفی بین‌شان به وجود می‌آید.

از جمله مواردی که اجرای این نقش را تحسین برانگیز می‌کند، حرف زدن با لهجه‌ی کردی و فیلم‌برداری در شرایط سخت زمستانی بود. گلشیفته فراهانی با بازی‌ دلپذیرش گرمایی به فیلم «اشک سرما» می‌بخشد که اشک بینندگان را جاری می‌کند.

نوبت شماست !

شما کدام یک از فیلم های گلشیفته فراهانی را تماشا کرده‌اید؟ فکر می‌کنید کدام فیلم بهترین تجربه این بازیگر ایرانی بوده است؟

منابع: en.wikipedia.org، namava.ir، digikala.com، radiofarda.com، titrebartar.com، vigiato.net ،iranianfrance.com، moviemag.ir

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانبد:

سینمایی مست عشق | همه چیز درباره فیلم مست عشق به همراه ویدیو و عکس‌های پشت صحنه

۳۰ بازیگر زن ایرانی پرکار معرفی شدند + راز موفقیت آن ها

بهترین سریال‌ها و فیلم‌ها برای تماشا به همراه خانواده – بخش اول

لیست فیلم های برنده جایزه اسکار در تمام سال ها

بهترین فیلم های خارجی |۱۰۰ فیلمی که نگاه شما به زندگی را تغییر می‌دهند (پارت دوم)

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024