فیلم مست عشق(Drunk on Love) با موضوع زندگی مولانا و شمس تبریزی با نقش آفرینی شهاب حسینی و پارسا پیروزفر، ساخته حسن فتحی و به تهیه کنندگی مهران برومند است که به صورت مشترک از سینمای ایران و ترکیه منتشر خواهد شد.

آثار سینمایی و سریال‌های تلویزیونی قبلی کارگردان خوشنام کشور، حسن فتحی همگی بسیار موفق بوده و به راحتی می‌توان حدس زد که این فیلم سینمایی نیز چون شاهکاری بر کارنامه هنری این کارگردان خوش قریحه بدرخشد. به علاوه همراهی و حضور بازیگرانی چون شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در این فیلم سینمایی با ماهیت ادبی و تاریخی، زمینه موفقیت آن را به مراتب هموارتر ساخته است.

این مقاله در تاریخ ۱۷ آذر ۹۹ به روز رسانی شده است.

فیلم مست عشق

فیلم مست عشق به برهه‌ای از روزگار رویارویی مولانا جلال الدین بلخی(پارسا پیروزفر) و شمس تبریزی(شهاب حسینی) می‌پردازد و تاریخ آن دوران و حوادث پیرامون آن را با حضور این دو پیوند می‌زند. حال و هوای تاریخی و بار ادبی این فیلم سینمایی، بسیار ارزشمند جلوه کرده و به احتمال زیاد موفق‌ترین پروژه سینمایی حسن فتحی خواهد بود.

فیلم مست عشق

کارگردانی فیلم مست عشق

همان طور که در بالا اشاره کردیم، کارگرانی این اثر سینمایی با حسن فتحی بوده است. حسن فتحی را با کدام فیلم‌های سینمایی یا سریال‌ها به یاد می‌آوریم؟ شاید سریال “شهرزاد” و نیز سریال “ممنوعه”، پررنگ‌ترین یادواره‌های هنری حسن فتحی باشند؛ اما اگر کمی به عقب برگردیم، فیلم سینمایی جذاب “ازدواج به سبک ایرانی” یا همین طور فیلم سینمایی “پستچی سه بار در نمی‌زند” از این کارگردان سبک کاری وی را بیشتر یادآوری کتند و البته سلیقه کاری او در انتخاب بازیگران قوی چون شهاب حسینی و پارسا پیروزفر ستودنی است.

اینبار به نظر می‌رسد که حسن فتحی در این فیلم سینمایی جدید، سبک کاملا متفاوتی را دنبال می‌کند و با توجه به چیره‌دستی که از وی در سایر کارهای پیشین دیده‌ایم، به احتمال زیاد این بار نیز مجذوب پرده نقره‌ای روبروی خود خواهیم شد.

فیلم مست عشق

نویسندگی فیلم سینمایی مست عشق

نویسندگی فیلم سینمایی مست عشق برعهده فرهاد توحیدی و حسن فتحی بوده است. بدیهی است که در نوشتن فیلمنامه این اثر، رعایت جانب صحت وقایع تاریخی و منطبق بر واقعیت بودن ماجراهای آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. به واقع تنها در صورتی می‌توان به این اثر سینمایی مهر اعتبار ارزشمندی زد که روایتگر حقایق زندگی مولانا و شمس تبریزی باشد. از این روی حسن فتحی و فرهاد توحیدی برای نوشتن فیلمنامه مست عشق، تحقیقات گسترده‌ای صورت داده و از مشاوران متعددی در این زمینه بهره جسته‌اند.

فرهاد توحیدی در گفتگویی که با روزنامه سازندگی در خصوص این فیلم سینمایی داشته است، این طور توضیح می‌دهد: ” هسته اصلی این فیلم ایرانی است. نویسنده و کارگردان ایرانی دارد و در واقع مولفین فیلم ایرانی هستند. حتی آهنگساز آن هم ایرانی خواهد بود. فیلمنامه این اثر با نگاه ایرانی نوشته شده و در فیلم به صراحت به اصلیت ایرانی مولانا اشاره می‌شود. اما در این فیلم به دلیل اینکه به طور مشترک ساخته می‌شود ما فقط به به یک بازار توجه نمی‌کنیم. مولانا در ترکیه از قداست خاصی برخوردار است و این فیلم مخاطبان بسیاری در ترکیه خواهد داشت؛ بنابراین این اثر برای آنها هم اهمیت دارد و جذاب خواهد بود. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در جمع عوامل و بازیگران فیلم ترکیب بین‌المللی داشته باشیم.”

وی می‌افزاید: ” اما مسئله اینجاست که خیلی‌ها فکر می‌کنند با واگذاری یک نقش به بازیگری اهل ترکیه نقش مصادره می‌شود؛ مگر زمانی که مصطفی عقاد در فیلم محمدرسول‌الله یا در عمر مختار آنتونی کویین را برای بازی در نقس حمزه عموی پیامبر یا عمر مختار انتخاب کرد، معنی‌اش این بود که این شخصیت‌ها توسط آنتونی کویین مصادره شده‌اند؟ این بازیگر در آن فیلم‌ها دیگر آنتونی کویین نیست؛ بلکه در هیبت عمر مختار یا حمزه درآمده است.”

پارسا پیروز فر در نقش مولانا

مولانا که بود؟

مولانا یا همان جلال الدین محمد بلخی، از معروف‌ترین شعرای ایرانی است که بیشترین شعرهای خود را نیز به زبان فارسی سروده و تنها بخشی از اشعار وی به زبان‌های ترکی، یونانی یا عربی هستند. در ۳۸ سالگی مولانا بود که دیدار او با شمس تبریزی دنیایش را دگرگون ساخته و او را شیفته شخصیت و کمالات شمس ساخت. از آن پس، شعرهای مولانا رنگ و بوی عرفانی به خود گرفته و او تحت تاثیر شمس، به شاعری ادامه داد. جالب است بدانید که روز نخستین دیدار بین مولانا و شمس تبریزی که باعث شد دنیای آن‌ها به پیچیدگی جدیدی وارد شود، مصادف با ۱۶ام آذر است.

بازیگران فیلم مست عشق

شهاب حسینی در این فیلم نقش شمس تبریزی را بازی کرده و قرعه نقش مولانا نیز به پارسا پیروزفر افتاده است.

حسام منظور نیز در نقش حسام الدین چلبی که عارف بوده است، ایفای نقش خواهد کرد. (وی بهترین بازی خود را در سریال “بانوی عمارت” به نمایش درآورده است.)

شهاب حسینی در نقش شمس تبریز

اما از بازیگران ترکیه‌ای این فیلم سینمایی، باید به هانده ارچل اشاره کنیم که اگر سریال‌های ترکیه‌ای را دنبال کرده باشید، حتما این بازیگر را در سریال “دختران آفتاب” دیده‌اید. هانده ارچل نیز قرار است نقش دختر مولانا با نام کیمیا خاتون را بازی کند. کیمیا خاتون دختر همسر مولانا و در اصل دختر ناخوانده مولانا است که در روایت ها آمده که به عقد شمس تبریز در می آید. اما باید دید که در فیلم مست عشق این روایت چگونه بیان میشود.

 و اما اوزان معروف سریال گوزل نیز در این فیلم سینمایی بازی میکند و قرار است در نقش سلطان ولد بنشیند. بوراک توزکوپاران به خوبی در این نقش جای گرفته و با بازی کردن نقش فرزند نخست مولانا در فیلم سینمایی مست عشق، نقش پررنگی را برعهده گرفته است.

نقش همسر مولانا به سلما ارگچ رسیده است که پیشتر او را در سریال مشهور “حریم سلطان” دنبال کرده‌ایم. اما نقش علاءالدین به بوران کوزوم رسیده است. این هنرپیشه ترکیه‌ای را در سریال‌‌های “ماه پیکر” و “وطنم تویی” دیده‌ایم.

کیمیا خاتون

به احتمال زیاد بنسو سورال و ابراهیم چلیکول نیز دیگر بازیگران ترکیه‌ای حاضر در این پروژه سینمایی خواهند بود.

همین طور بخوانید: ۱۰ فیلم رزمی برتر تاریخ که پیشنهاد میکنیم ببینید

حواشی ساخت فیلم جدید حسن فتحی

این اثر سینمایی نیز مانند برخی دیگر از آثار سینمایی تاریخی با برخی حواشی همراه شده است، البته به گفته حسن فتحی گویا این آثار اخیر اوست که به هر نحوی چالش‌هایی را با خود همراه دارد. به هر ترتیب با توجه به ردپای فرقه صوفیه در این فیلم که البته بنابر اظهارات نویسندگان و کارگردان آن به هیچ وجه پررنگ نیست، آیت الله مکارم شیرازی و نوری همدانی، ساخت آن را جایز ندانستند.

تهیه کننده فیلم مست عشق، مهران برومند در این باره توضیح روشنی داده است: ” مست عشق داستان مستقیم زندگی مولانا و شمس و همچنین ترویج صوفی‌گری نیست. بلکه وقایع فیلم در عصر آنان می‌گذرد و به نوعی به این دو شاعر فارسی‌زبان ارتباط پیدا می‌کند.”

البته در نهایت این حواشی پایان پذیرفته و با اعلام وزیر ارشاد در خصوص قانونی بودن مسیر ساخت فیلم، همه چیز به نفع ساخت فیلم، پایان پذیرفت.

پشت صحنه

پشت صحنه

موسیقی فیلم مست عشق

همان طور که انتظار می‌رفت، موسیقی همراه این فیلم سینمایی باشکوه، با افراد برجسته‌ای چون همایون شجریان و سهراب پورناظری همراهی خواهد شد. سهراب پورناظری، آهنگسازی این پروژه را برعهده داشته و آوازخوانی آن نیز بر عهده همایون شجریان است. البته برخی از نوازندگان ترکیه‌ای نیز در ساخت موسیقی فیلم همکاری داشته و کار ساخت و ضبط و موسیقی نیز همگام با ضبط پروژه سینمایی در کشور ترکیه انجام می‌پذیرد.

موسیقی مست عشق

عوامل موسیقی مست عشق

سایر عوامل فیلم سینمایی مست عشق

سایر عوامل این فیلم سینمایی تاریخی به شرح زیر هستند:

  • جانشین تهیه کننده: شهرام زاهدی
  • سرپرست گروه کارگردانی: محمدرضا رستمی
  • مدیر فیلم برداری: مرتضی پورصمدی
  • مدیر تولید: تولگا توسون
  • مدیر هنری: نیلوفر چامور
  • طراح گریم: ایمان امیدواری
  • دستیار اول و مدیر برنامه ریزی: فاتیح کجا
  • طراح جلوه های ویژه میدانی: آیتکین یالچین
  • طراح بدلکاری: شاهین کاراکوش

شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در فیلم مست عشق

پخش سینمایی مست عشق

چندی پیش خبرنگار صدا و سیما درباره اکراین فیلم مست عشق اعلام کرد که تدوین نهایی فیلم مست عشق در مراحل پایانی است و در هفته جهانی مولانا در ماه آذر اکران خواهد شد. حسن فتحی کارگردان مست عشق در ۳۰ مهر با بیانیه ای صریح اعلام کرد که تعدادی از سکانس های مهم این فیلم هنوز فیلمبرداری نشده و طی دو ماه آینده قرار است که فیلم برداری این سکانس ها به پایان برسد. ایشان اضافه کردند که علاوه بر اختلافات مالی بین سرمایه گذار ایرانی و ترکیه ای، شیوع بیماری کرونا هم موجب تاخیر در روند فیلم برداری شده است.

بازخوردهایی مثبت و منفی درباره فیلم مست عشق

با انتخاب شهاب حسینی به عنوان بازیگر نقش شمس تبریزی، کاربران فضای مجازی و همچنین سینما دوستان واکنش های مثبتی را نشان دادند. یکی از اولین حاشیه ها توسط فیلمنامه نویس (فرهاد توحیدی) رقم خورد. فرهاد توحیدی با مصاحبه با «خراسان»، خبر داد که این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و قرار است نقش مولانا را یکی از بازیگرهای ترکیه ای ایفا کند. این مصاحبه جنجالی، انتقادات زیادی را به دنبال داشت و برخی این نظر را داشتند که این کار، تقدیم دو دستی مولانا به ترکیه است. در جواب به این حاشیه ها، عوامل فیلم اعلام کردند که این فیلم در فضایی کاملاً ایرانی و تاکید بر ایرانی بودن مولانا تولید خواهد شد. در نهایت این حاشیه ها با اعلام بازیگر نقش مولانا که ایرانی است، خاتمه یافت.

در روند تولید ساخت فیلم سینمایی مست عشق، نظر میلاد عظیمی ( مدرس دانشگاه و منتقد ادبی) نیز می تواند جالب توجه باشد. این منتقد ادبی اظهار کرد اولاً اگر فیلم با همکاری افغان های تهیه می شد بسیار بهتر بود. دوم اینکه کارگردان باید طوری فیلم را بسازد که شمس تبریزی در خوی بمیرد نه قونیه. سوم اینکه کارگردان لازم است ایرانی بودن محیط زندگی مولانا را به خوبی بر روی پرده سینما بیاورد.

سخن پایانی

از آن جایی که فیلم مست عشق به نوعی محصول مشترک دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه است، به هر دو زبان ایرانی و ترکیه‌ای خواهد بود و هدف آن اکران جهانی و حضور در فستیوال‌های بین المللی است. شما چه ایده و نظریاتی درباره ساخت این فیلم دارید و موفقیت آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نظریات خود را در این باره با ما و سایر خوانندگان وبلاگ مالتینا در میان بگذارید.

منبع: plaza.ir